Spojte se s námi


Motorsport

Hamilton v problémech, velká tragédie Ferrari nebo další double Red Bullu: Co ukázala VC Ázerbájdžánu?

Formule 1 má za sebou osmý podnik letošní sezóny. Velká cena Ázerbájdžánu ukázala mnohé, například jak vážným tématem je porpoising nebo jak velké problémy se spolehlivostí pravděpodobně mají ve Ferrari. Co vše tedy přineslo osmé dějství ročníku 2022?

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou osmý podnik letošní sezóny. Velká cena Ázerbájdžánu ukázala mnohé, například jak vážným tématem je porpoising nebo jak velké problémy se spolehlivostí pravděpodobně mají ve Ferrari. Co vše tedy přineslo osmé dějství ročníku 2022?

Velkou cenu Ázerbájdžánu ovládl tým Red Bull Racing, pro první místo si v Baku dojel Max Verstappen. Úřadujícího mistra světa na stupních vítězů doplnil jeho týmový kolega Sergio Pérez a třetí George Russell na Mercedesu.

Takto vypadá pořadí v šampionátu jezdců a Poháru konstruktérů po osmi závodech letošní sezóny. Co tedy ukázala Velká cena Ázerbájdžánu?

Dominance Red Bullu

Jestliže můžeme hovořit o dominanci jednoho z týmů, bude to právě Red Bull, který se aktuálně zdá být v závodním tempu nepřekonatelný. Rakouský tým letos zaznamenal už svůj třetí double a natáhl šňůru výher už na pět závodů!

Red Bull má zkrátka spolehlivější auto a co do boje o titul nabyli z minulých let opravdu velké zkušenosti. A to se momentálně jeví jako velká výhoda. Díky tomuto vítězství Max Verstappen natáhl svůj náskok na čele šampionátu jezdců na 21 bodů.

Jeho týmový kolega Sergio Pérez se navíc posunul na druhou příčku, Leclerc se propadl na místo třetí. Mezi Verstappenem a Leclercem je aktuálně hned 34bodový rozdíl.

Ještě výraznějšímu náskoku se pak Red Bull pyšní na vrcholu Poháru konstruktérů. Ferrari na druhém místě na Red Bull ztrácí propastných 80 bodů. Co se tedy týče boje o titul, Velká cena Ázerbájdžánu byla jednou z těch klíčových událostí, která s ohledem na bitvu o celkové prvenství bude na konci sezóny skloňovat.

Sportovní tragédie pro Ferrari

Ani čtvrté kvalifikační vítězství nedokázalo Ferrari přetavit ve vítězství, ba co víc, ani jeden z pilotů italské stáje Velkou cenu Ázerbájdžánu nedokončil. Už po startu se Charles Leclerc propadl z prvního místa na druhé, jeho pouť v osmém podniku sezóny navíc netrvala dlouho.

Nutno podotknout, poslední pole position Leclerc dokázal proměnit ve vítězství pět závodů nazpět, konkrétně ve Velké ceně Austrálie.

V Baku nejprve Carlos Sainz odstavil svůj monopost v zatáčce číslo 4, a to kvůli údajnému selhání brake-by-wire systému, tedy elektronického řízení brzdového systému. No a o jedenáct kol později selhal motor také Leclercovi.

Závod v Baku však nebyl celkově dobrý pro motory Ferrari, závod totiž nedokončili ani Kevin Magnussen na monopostu Haas a Kuan-jü Čou se svou Alfou Romeo. Obě tato auta má ve svých útrobách motory Ferrari.

Italský tým má vskutku velké problémy se spolehlivostí a pokud se stáj z Maranella chce vrátit do hry o titul, musí tomu prostě a jednoduše vše přizpůsobit. Nejen na tom je však znát, že Ferrari bojuje o titul po dlouhých pěti letech. V Monaku zase přišel Leclerc o vítězství kvůli špatné strategii a týmové komunikaci.

Jenže okruh v Montrealu je na motory a další komponenty nemilosrdný, což může být nemalým problémem z hlediska výměny dílů a následných penalizací, jak ostatně v průběhu závodního víkendu v Baku poznamenal i šéf Ferrari Mattia Binotto.

Solidní výsledek pro Mercedes

Mercedes zajel v Baku velmi dobře, z čehož resultovalo i umístění jezdců. George Russell si letos připsal už třetí stupně vítězů, Lewis Hamilton dojel i přes velké bolesti zad na čtvrtém místě.

Stříbrné šípy se navíc přiblížili druhému Ferrari v Poháru konstruktérů, a to na rozdíl 38 bodů. To vskutku není žádná hrozivá ztráta, když přihlédneme také na to, jaké má Mercedes stále problémy s porpoisingem.

Russell nejenže se v šampionátu jezdců přiblížil třetímu Leclerovi na rozdíl 17 bodů, ale udržel také svůj rekord, když se letos jako jediný pilot v každém závodě umístil v nejlepší pětici.

Porpoising aneb Zdraví ohrožující doprovodný jev

O této problematice jsme po Velké ceně Ázerbájdžánu napsali dokonce samostatný článek, ve kterém se dozvíte odkud se toto poskakování bere, co vše to vlastně ovlivňuje, jak na to reagují jezdci a týmy a co momentálně nabízí za řešení.

Velkými bolestmi zad trpěl po závodě v Baku Hamilton, jenž v důsledku těchto bolestí zvažoval, že nenastoupí do příštího závodu v Kanadě. Některé týmy tak tlačí na Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby přikročila ke změně pravidel, na základě kterých by bylo možné tento fenomén zcela odstranit.

S tím však nesouhlasí například šéf Red Bullu Christian Horner, jenž se vůči jakékoliv změně pravidel ohradil. Jeho prohlášení si rovněž můžete přečíst ve výše uvedeném odkazu na samostatný článek o porpoisingu.

Až na Fernanda Alonsa se ale rovněž všichni jezdci shodli, že takto to prostě dál nejde, jelikož to podle mnohých ohrožuje zdraví účinkujících. Celou záležitostí se nyní bude zabývat FIA, na nějaké další oficiální informace ze strany federace si však budeme muset počkat.

Nicholas Latifi a jeho další průšvih

Latifi nepůsobí zrovna skvělým dojmem. Ještě před startem Velké ceny Ázerbájdžánu totiž nebyl řádně připravený na start závod, respektive jej do jeho startovního slotu museli ještě před zaváděcím kolem zatlačit mechanici týmu.

Právě v této době už se však vozu nikdo nesmí dotýkat, a tak Latifi už v úvodu Velké ceny Ázerbájdžánu obdržel penalizaci zvanou „10 seconds stop and go penalty“. V posledních kolech závodu navíc ignoroval modré vlajky a inkasoval od ředitelství dalších pět sekund.

Latifi dokonce inkasoval i trestný bod. Sportovní komisaři uvedli, že modrou vlajku, která přikazuje pilotovi jedoucímu o kolo pustit před sebe pilota za sebou, mohl během své jízdy vidět hned na dvanácti panelech.

Žádnou sankci ovšem neinkasoval týmový kolega Latifiho Alex Albon, který projel 17 těchto ukazatelů, než před sebe pustil Leclerca na Ferrari. Oba piloti Williamsu se tak dopustili stejného prohřešku, Albon dokonce o to horšího.

Jezdce tak rozhodnutí ředitelství závodu opět naštvalo a je zřejmé, co ve Formuli 1 aktuálně chybí – transparentnost.

Gasly & Vettel & Alonso & Cunoda & Ricciardo

Pierre Gasly, Sebastian Vettel a Fernando Alonso získali pro své týmy velmi cenné body, a to především v boji o pozice v Poháru konstruktérů. Poslední jmenovaný zopakoval své sedmé místo z předchozí Velké ceny Monaka a díky tomuto bodovém příspěvku a desátému místu Estebana Ocona se Alpine odpoutal od svého nejbližšího pronásledovatele – Alfy Romeo.

Francouz Gasly se zase díky pátému místu posunul na desáté místo v šampionátu jezdců, odkud vystrnadil právě Alonsa. Mezi desátou a třináctou příčkou je ovšem zcela minimální rozdíl – jeden bod.

Vettel zase svým šestým místem přiblížil Aston Martin k osmému Haasu, oba týmy aktuálně mají po patnácti bodech. Německý pilot pak v šampionátu jezdců přeskočil Júkiho Cunodu na Alpha Tauri, pro něhož Velká cena Ázerbájdžánu nedopadla dle jeho očekávání.

Cunoda se totiž po celou dobu pohyboval v elitní desítce, jenže posléze musel zajet ke svým mechanikům kvůli mechanickému poškození na horním elementu zadního křídla (DRS). Dlouhá zastávka v boxech jej vyřadila ze hry o body.

Náznak zlepšení předvedl v Baku Daniel Ricciardo, kterému se teprve podruhé v sezóně podařilo bodovat. Důležitějším faktorem však je, že se 32letý Australan místy dokázal co do závodního tempa vyrovnat Landu Norrisovi.

S pouhými 15 body však však stále drží až třináctou příčku v šampionátu jezdců.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Co ukázal závodní víkend v Assenu? Salač zajel ve třídě Moto2 zatím svůj nejlepší výsledek, v MotoGP byl bezchybný Bagnaia

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Publikováno

dne

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Salač poprvé v elitní desítce

Český závodník se do nedělní Velké ceny kvalifikoval na dvanáctém místě a v závodě se probojoval na konečné desáté místo. Z víkendu si tak odnáší šest bodů do šampionátu, ve kterém zatím figuruje na 21. místě. V dosavadním průběhu sezóny Salač prozatím zapsal 14 bodů

Velkou cenu na okruhu v Assenu vyhrál Španěl Augusto Fernández před Aiem Ogurou. Vedoucí trojici šampionátu jezdců, který před dnešními dvěma nejlepšími vede Ital Celestino Vietti, dělí momentálně pouze 1 bod.

Bagnaiova bezchybná jízda, noční můra pro Quartarara

Co se královské kubatury MotoGP týče, Velkou cenu Nizozemska ovládl po bezchybném výkonu Ital Bagnaia. Vítěz sobotní kvalifikace tak do závodu odstartoval z první řady. O vedení mohl pilot Ducati přijít už v první zatáčce, když po vedoucí pozici zatoužil Fabio Quartararo.

Italský závodník si však první místo udržel a už po několika úvodních kolech si najel solidní náskok. Naopak Quartarovi se závod vůbec nepovedl – 22 kol před koncem závodu se střetl a Aleixem Espargarem.

Oba jezdci se do závodu vrátili, byť Espargaro na patnáctém místě, loňský vítěz mistrovství světa byl beznadějně poslední. Podle všeho Quartararo pokračoval s poškozeným motocyklem a když spadl ze svého stroje podruhé, ze závodu odstoupil. Závod nicméně nedokončili také Raúl Fernández, Franco Morbidelli a Darryn Binder.

Bagnaia si po dominantním výkonu zaslouženě dojel pro třetí vítězství v sezóně a v šampionátu jezdců se tak posunul před krajana Eneu Bastianiniho na čtvrté místo.

Viñales a Bezzecchi na pódiu

O dramatický závěr závodu se postaral dříve zmiňovaný Španěl Aleix Espargaro. V posledním kole předjel dva jezdce a zakončil svou spanilou jízdu těsně pod stupni vítězů. Jeho týmový kolega Maverick Viñales dojel na třetím místě, pro Aprilii to znamenalo již šesté umístění na stupních vítězů v letošním ročníku MotoGP.

Páté místo v Assenu obsadil Brad Binder na motocyklu KTM, šestý dojel Jack Miller, sedmý Jorge Martin, osmý Joan Mir, devátý Miguel Oliveira a elitní desítku uzavřel Alex Rins.

Šampionát jezdců, Pohár konstruktérů

Ve výše uvedeném twitterovém si můžete prohlédnout, co udělala Velká cena Nizozemska s průběžným pořadím šampionátu jezdců. Na čele stále Quartararo, Bagnaia se posunul na čtvrtou příčku před Bastianiniho, Mir přeskočil svého týmového kolegu Alexe Rinse.

Co do pořadí v Poháru konstruktérů je na čele stále tým Aprilia Racing s 213 body, nicméně o druhou příčku se se shodným počtem bodů aktuálně dělí týmy Yamahy a Ducati (197)! Netovární tým Pramac Racing zůstává se 184 body na čtvrté příčce před továrním týmem Red Bull KTM se 164 body.

Na příští závod si fanoušci budou muset počkat až do prvního srpnového víkendu, kdy se pojede na anglickém okruhu Silverstone. Do té doby má seriál MotoGP velkou letní pauzu.

Zdroje: MotoGP, Moto2

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Bitva dvou legend, fenomenální výsledek pro Toyotu, bezchybný Rovanperä: Co ukázala těžká Safari Rallye v Keni?

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Publikováno

dne

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Po podnicích v Monte-Carlu a Portugalsku viděli fanoušci další souboj dvou nesporných legend a ikon WRC – Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera.

Oba dva piloti letos jedou své dílčí sezóny, což znamená, že si vybírají určité podniky a nejsou tak součástí kompletního mistrovství světa.

Loeb úvodní závod v Monte-Carlu ovládl, v minulé rallye Portugalska bohužel boural už po prvních metrech a jeho druhý podnik letošní sezóny tak rychle skončil. Ogier má na svém kontě bodů 19, když v Monte-Carlu dojel druhý a v Portugalsku stejně jako Loeb nebodoval.

Vzájemný souboj však nakonec vyzněl mnohem lépe pro Ogiera, jenž v minulém roce rallye v Keni vyhrál.

Loeb vs. Ogier aneb Bitva dvou legend

První etapu v Keni vyhrál Francouz Ogier, druhá francouzská ikona dojela na čtvrtém místě. Druhé dějství však ovládl právě Loeb, úřadující mistr světa zajel třetí nejrychlejší čas.

Další etapové vítězství si Ogier připsal v sobotu v rámci páté a šesté erzety, a poté v nedělní třinácté erzetě. Loeb si na další nejrychlejší čas musel počkat až do závěrečných etap, konkrétně do sedmnácté a osmnácté.

Nutno podotknout, Safari rallye zvládl mnohem lépe Ogier, Loeb zde jel ve své kariéře úplně poprvé. I proto podal Ogier vcelku konzistentní výkon a kromě dvou etap dojel pokaždé v nejlepší pětici.

Loebovi se navíc závěr pátečního dění vůbec nevydařilo, když skončil postupně 23., 22. a 17. Do elitní pětky se znovu dostal úderem sobotní osmé etapy, už tehdy však musel dohánět nemalou ztrátu.

V konečném pořadí patří Loebovi až osmá příčka, když na vítěze této rallye ztratil přes půl hodiny. Ogier se umístil jako čtvrtý v pořadí se ztrátou dvou minut a deseti vteřin na vítěze Rovanperu.

Rovanperä – letošní mistr světa?

Finský pilot je letos k nezastavení. Rovanperä si už letos po vítězstvích ve Švédsku, Chorvatsku a Portugalsku dojel pro svůj čtvrtý triumf! V Keni mu k celkovému prvenství stačilo vyhrát pět etap, v konečném zúčtování se pyšnil náskoku v podobě 52 vteřin na druhého Elfyna Evanse.

V průběžném pořadí šampionátu jezdců má Rovanperä před polovinou sezóny obří 65bodový náskok před Thierrym Neuvillem na Hyundai.

Fenomenální výsledek pro Toyota Gazoo Racing

První, druhé a čtvrté místo – Toyota naprosto dominovala v Safari Rallye Keňa. Pro vítězství si v šestém podniku sezóny dojel Rovanperä, jenž za sebou nechal oba týmové kolegy – Evanse i Ogiera.

Třetí místo v konečném pořadí navíc ukořistil Takamoto Katsuta, další jezdec japonské automobilky. Ten však hájí barvy týmu Toyota Gazoo Racing WRT NG.

Jezdci Toyoty si v Keni připsali z devatenácti možných hned jedenáct vítězství! O pět z nich se postaral Fin Rovanperä, čtyřikrát dojel na prvním místě Ogier a dvakrát se z etapového vítězství radoval Evans.

V Poháru konstruktérů Toyota doposud posbírala už 246 bodů, druhý Hyundai na japonský tým ztrácí bodů 62. Třetí místo pak se 144 body patří týmu M-Sport Ford WRT.

Šampionát jezdců & Pohár konstruktérů

Jak už píšeme výše, šampionátu jezdců vévodí Fin Rovanperä, a to se 145 body. Druhý je aktuálně Belgičan Neuville, jenž v dosavadním průběhu sezóny najel 80 bodů a v Keni si připsal tři etapová vítězství.

Dále v pořadí probíhá velmi těsný boj – třetí místo prozatím stráží Ott Tänak (62 bodů), čtvrtý je Katsuta se stejným počtem bodů, patý Craig Breen (60 bodů) a šestý Evans (57 bodů).

Souboj legend zatím vede Loeb, který je v celkovém pořadí mistrovství světa na sedmé příčce se ziskem 35 bodů, pouze o bod méně má Ogier a Španěl Dani Sordo. Elitní desítku šampionátu jezdců uzavírá Gus Greensmith s osmadvaceti body.

Zdroje: WRC, Safari Rallye Keňa

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Kontrakty okruhů ve F1: Peníze vládnou světu, evropské klasiky v ohrožení

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku.

Publikováno

dne

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku. Nejdéle se naopak bude závodit v Bahrajnu a v Austrálii, kde se královna motorsportu bude představovat až do poloviny 30. let.

U dalších dvou destinací se potvrzuje bohužel již známé pravidlo, že peníze hýbou světem. Do roku 2032 se totiž bude závodit v Kataru a do roku 2030 v Saúdské Arábii.

Právě v saúdskoarabské Džiddě se pravidelně kritizuje nebezpečnost dráhy, ale také nejistota v okolí dráhy. Letos se závodilo i přes teroristický útok na nedalekou ropnou rafinérii.

Do konce třetího desetiletí se bude závodit ještě na mnoha destinacích. Kontrakty do roku 2031 mají podepsané severoamerická města Miami a Montreal. O rok kratší smlouvu má kromě Saúdské Arábie ještě závod v Dubaji, který je už tradičním vrcholem sezony.

Naopak na druhé straně smluvní barikády jsou čtyři evropské destinace. A hlavně ztráta velkých cen Monaka a Belgie by byla rozhodně velmi citelná. Další dvě trati s kontraktem do roku 2022 jsou pak ve Francii a v Rakousku. O rok delší smlouvu má Mexiko a Maďarsko.

Nejdéle se v Evropě, podle aktuálních smluv, bude závodit v Maďarsku. Poblíž Budapešti se diváci mohou těšit na závody až do roku 2027. Čeští a slovenští fanoušci tak mají alespoň nějakou jistotu možnosti vyrazit za královnou motorsportu.

Zajímavé bude sledovat vývoj závodních destinací v souvislosti s aktuálními trendy. Zvýšení popularity F1 ve Spojených státech a nové peněžní příležitosti na Blízkém východě jsou mohou změnit zvyklosti ve světě motorsportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Oblíbené