Spojte se s námi


Motorsport

Hamilton v problémech, velká tragédie Ferrari nebo další double Red Bullu: Co ukázala VC Ázerbájdžánu?

Formule 1 má za sebou osmý podnik letošní sezóny. Velká cena Ázerbájdžánu ukázala mnohé, například jak vážným tématem je porpoising nebo jak velké problémy se spolehlivostí pravděpodobně mají ve Ferrari. Co vše tedy přineslo osmé dějství ročníku 2022?

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou osmý podnik letošní sezóny. Velká cena Ázerbájdžánu ukázala mnohé, například jak vážným tématem je porpoising nebo jak velké problémy se spolehlivostí pravděpodobně mají ve Ferrari. Co vše tedy přineslo osmé dějství ročníku 2022?

Velkou cenu Ázerbájdžánu ovládl tým Red Bull Racing, pro první místo si v Baku dojel Max Verstappen. Úřadujícího mistra světa na stupních vítězů doplnil jeho týmový kolega Sergio Pérez a třetí George Russell na Mercedesu.

Takto vypadá pořadí v šampionátu jezdců a Poháru konstruktérů po osmi závodech letošní sezóny. Co tedy ukázala Velká cena Ázerbájdžánu?

Dominance Red Bullu

Jestliže můžeme hovořit o dominanci jednoho z týmů, bude to právě Red Bull, který se aktuálně zdá být v závodním tempu nepřekonatelný. Rakouský tým letos zaznamenal už svůj třetí double a natáhl šňůru výher už na pět závodů!

Red Bull má zkrátka spolehlivější auto a co do boje o titul nabyli z minulých let opravdu velké zkušenosti. A to se momentálně jeví jako velká výhoda. Díky tomuto vítězství Max Verstappen natáhl svůj náskok na čele šampionátu jezdců na 21 bodů.

Jeho týmový kolega Sergio Pérez se navíc posunul na druhou příčku, Leclerc se propadl na místo třetí. Mezi Verstappenem a Leclercem je aktuálně hned 34bodový rozdíl.

Ještě výraznějšímu náskoku se pak Red Bull pyšní na vrcholu Poháru konstruktérů. Ferrari na druhém místě na Red Bull ztrácí propastných 80 bodů. Co se tedy týče boje o titul, Velká cena Ázerbájdžánu byla jednou z těch klíčových událostí, která s ohledem na bitvu o celkové prvenství bude na konci sezóny skloňovat.

Sportovní tragédie pro Ferrari

Ani čtvrté kvalifikační vítězství nedokázalo Ferrari přetavit ve vítězství, ba co víc, ani jeden z pilotů italské stáje Velkou cenu Ázerbájdžánu nedokončil. Už po startu se Charles Leclerc propadl z prvního místa na druhé, jeho pouť v osmém podniku sezóny navíc netrvala dlouho.

Nutno podotknout, poslední pole position Leclerc dokázal proměnit ve vítězství pět závodů nazpět, konkrétně ve Velké ceně Austrálie.

V Baku nejprve Carlos Sainz odstavil svůj monopost v zatáčce číslo 4, a to kvůli údajnému selhání brake-by-wire systému, tedy elektronického řízení brzdového systému. No a o jedenáct kol později selhal motor také Leclercovi.

Závod v Baku však nebyl celkově dobrý pro motory Ferrari, závod totiž nedokončili ani Kevin Magnussen na monopostu Haas a Kuan-jü Čou se svou Alfou Romeo. Obě tato auta má ve svých útrobách motory Ferrari.

Italský tým má vskutku velké problémy se spolehlivostí a pokud se stáj z Maranella chce vrátit do hry o titul, musí tomu prostě a jednoduše vše přizpůsobit. Nejen na tom je však znát, že Ferrari bojuje o titul po dlouhých pěti letech. V Monaku zase přišel Leclerc o vítězství kvůli špatné strategii a týmové komunikaci.

Jenže okruh v Montrealu je na motory a další komponenty nemilosrdný, což může být nemalým problémem z hlediska výměny dílů a následných penalizací, jak ostatně v průběhu závodního víkendu v Baku poznamenal i šéf Ferrari Mattia Binotto.

Solidní výsledek pro Mercedes

Mercedes zajel v Baku velmi dobře, z čehož resultovalo i umístění jezdců. George Russell si letos připsal už třetí stupně vítězů, Lewis Hamilton dojel i přes velké bolesti zad na čtvrtém místě.

Stříbrné šípy se navíc přiblížili druhému Ferrari v Poháru konstruktérů, a to na rozdíl 38 bodů. To vskutku není žádná hrozivá ztráta, když přihlédneme také na to, jaké má Mercedes stále problémy s porpoisingem.

Russell nejenže se v šampionátu jezdců přiblížil třetímu Leclerovi na rozdíl 17 bodů, ale udržel také svůj rekord, když se letos jako jediný pilot v každém závodě umístil v nejlepší pětici.

Porpoising aneb Zdraví ohrožující doprovodný jev

O této problematice jsme po Velké ceně Ázerbájdžánu napsali dokonce samostatný článek, ve kterém se dozvíte odkud se toto poskakování bere, co vše to vlastně ovlivňuje, jak na to reagují jezdci a týmy a co momentálně nabízí za řešení.

Velkými bolestmi zad trpěl po závodě v Baku Hamilton, jenž v důsledku těchto bolestí zvažoval, že nenastoupí do příštího závodu v Kanadě. Některé týmy tak tlačí na Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby přikročila ke změně pravidel, na základě kterých by bylo možné tento fenomén zcela odstranit.

S tím však nesouhlasí například šéf Red Bullu Christian Horner, jenž se vůči jakékoliv změně pravidel ohradil. Jeho prohlášení si rovněž můžete přečíst ve výše uvedeném odkazu na samostatný článek o porpoisingu.

Až na Fernanda Alonsa se ale rovněž všichni jezdci shodli, že takto to prostě dál nejde, jelikož to podle mnohých ohrožuje zdraví účinkujících. Celou záležitostí se nyní bude zabývat FIA, na nějaké další oficiální informace ze strany federace si však budeme muset počkat.

Nicholas Latifi a jeho další průšvih

Latifi nepůsobí zrovna skvělým dojmem. Ještě před startem Velké ceny Ázerbájdžánu totiž nebyl řádně připravený na start závod, respektive jej do jeho startovního slotu museli ještě před zaváděcím kolem zatlačit mechanici týmu.

Právě v této době už se však vozu nikdo nesmí dotýkat, a tak Latifi už v úvodu Velké ceny Ázerbájdžánu obdržel penalizaci zvanou „10 seconds stop and go penalty“. V posledních kolech závodu navíc ignoroval modré vlajky a inkasoval od ředitelství dalších pět sekund.

Latifi dokonce inkasoval i trestný bod. Sportovní komisaři uvedli, že modrou vlajku, která přikazuje pilotovi jedoucímu o kolo pustit před sebe pilota za sebou, mohl během své jízdy vidět hned na dvanácti panelech.

Žádnou sankci ovšem neinkasoval týmový kolega Latifiho Alex Albon, který projel 17 těchto ukazatelů, než před sebe pustil Leclerca na Ferrari. Oba piloti Williamsu se tak dopustili stejného prohřešku, Albon dokonce o to horšího.

Jezdce tak rozhodnutí ředitelství závodu opět naštvalo a je zřejmé, co ve Formuli 1 aktuálně chybí – transparentnost.

Gasly & Vettel & Alonso & Cunoda & Ricciardo

Pierre Gasly, Sebastian Vettel a Fernando Alonso získali pro své týmy velmi cenné body, a to především v boji o pozice v Poháru konstruktérů. Poslední jmenovaný zopakoval své sedmé místo z předchozí Velké ceny Monaka a díky tomuto bodovém příspěvku a desátému místu Estebana Ocona se Alpine odpoutal od svého nejbližšího pronásledovatele – Alfy Romeo.

Francouz Gasly se zase díky pátému místu posunul na desáté místo v šampionátu jezdců, odkud vystrnadil právě Alonsa. Mezi desátou a třináctou příčkou je ovšem zcela minimální rozdíl – jeden bod.

Vettel zase svým šestým místem přiblížil Aston Martin k osmému Haasu, oba týmy aktuálně mají po patnácti bodech. Německý pilot pak v šampionátu jezdců přeskočil Júkiho Cunodu na Alpha Tauri, pro něhož Velká cena Ázerbájdžánu nedopadla dle jeho očekávání.

Cunoda se totiž po celou dobu pohyboval v elitní desítce, jenže posléze musel zajet ke svým mechanikům kvůli mechanickému poškození na horním elementu zadního křídla (DRS). Dlouhá zastávka v boxech jej vyřadila ze hry o body.

Náznak zlepšení předvedl v Baku Daniel Ricciardo, kterému se teprve podruhé v sezóně podařilo bodovat. Důležitějším faktorem však je, že se 32letý Australan místy dokázal co do závodního tempa vyrovnat Landu Norrisovi.

S pouhými 15 body však však stále drží až třináctou příčku v šampionátu jezdců.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.