Reklama

Před 12 lety vznikl nejúspěšnější fotbalový produkt Red Bullu. Jak se vyvíjela “redbullizace” nejen Lipska?

RB Lipsko dnes patří mezi nejlepší kluby v Německu, existuje přitom teprve 12 let. Není však jediným produktem pod záštitou Red Bullu, ve fotbale je ale zaručeně nejvýznamnější. Čeho už saský celek dosáhl a jak vlastně celá “redbullizace” probíhala?

Zdroj: GEPA pictures/ Roger Petzsche

Fotbalový klub RB Lipsko vznikl 19. května 2009. Red Bull odkoupil licenci od mužstva SSV Markranstäd. Začínal v páté ligové soutěži v Německu a na jeho domácí zápasy chodilo okolo tisícovky diváků. Díky Red Bullu v zádech však nebylo pro saský celek těžké dostat se vcelku rychle do popředí.

Během sedmi let se probojovalo mužstvo s nápojovým gigantem v zádech mezi německou elitu. Ve čtyřech sezonách skončilo dvakrát druhé, jednou třetí a jednou šesté. Mimo to se už dvakrát dostalo do finále německého poháru a jednou do semifinále Ligy mistrů. To rozhodně není zlé, že ano?

RB Lipsko se může chlubit moderním stadionem, který navštěvuje okolo 40 000 diváků, skvělým zázemím, vynikajícím skautingem a skvělou spoluprací s dalšími celky spadajícími pod koncern Red Bull.

Vše ale není tak růžové…

RB Lipsko je v Německu hromosvodem nenávisti. Už od svého vzniku. Pro německé fanoušky je to umělý klub, který navíc nemá rovné podmínky vůči dalším tamním klubům splňujícím pravidlo 50+1.

Když klub vznikl, některé týmy proti němu dokonce odmítaly nastoupit. Neustále se navíc musí vypořádávat s nepřízní fanoušků napříč celým Německem. Jedná se o nejnenáviděnější klub na území celého státu.

Někteří fanoušci vůbec nejezdí na výjezdy do Lipska, na domácí půdě zase záměrně blokují autobus s hráči RB… Zkrátka samé protesty, neustále. I v době koronaviru.

Mimo to RB Lipsko stále čeká na významnější trofej. Té se mohlo dočkat i letos, když se probojovalo do finále německého poháru. Snad celé Německo však fandilo Borussii Dortmund a nikdo nepřál celku pod křídly Red Bullu první trofej. Po prohře se saský klub dočkal nemalé vlny posměchu.

Proč tolik nenávisti?

Víceméně již bylo zmíněno pravidlo 50+1, mnoho lidí ale stále neví, co to vlastně znamená. Ve zkratce se jedná o to, že si samy německé kluby odhlasovaly, že nesmí mít žádného většinového vlastníka.

Pravidlo má za cíl co nejvíce demokraticky fungující vedení klubu a snahu udržet fotbal co nejdostupnější pro fanoušky.

Lipsko pak není jediným klubem, které toto pravidlo nesplňuje. Obdobně funguje Hoffenheim, Bayer Leverkusen či Wolfsburg. Největší protesty mimo Lipsko musí snášet právě prvně zmíněný Hoffenheim.

RB Lipsko ale porušuje a obchází pravidla tak nějak systematicky. Příkladem budiž i název klubu. V Německu správně nesmí mít klub v názvu uvedeného sponzora. Klub se tedy nesmí jmenovat Red Bull Lipsko.

U Bayeru Leverkusen a Wolfsburgu je to však tolerováno, jelikož dané koncerny založily kluby pro své zaměstnance v dávné minulosti, nikoliv jako reklamní produkt.

A proč RB Lipsko nevadí? Leč je na první pohled zjevné, že má RB jasně odkazovat na Red Bull, oficiálně zní název klubu Rasen Ballsport Lipsko (Travnatý míčový sport Lipsko).

Za zmínku pak stojí fakt, že například Bayern Mnichov tvoří přes 300 000 členů, kteří ročně platí příspěvky do 100 eur výměnou za hlasovací práva a další bonusy. Obdobně fungují i další kluby. Ale Lipsko to má opět jinak.

Kdyby se někdo chtěl stát členem RB Lipska, musel by ročně zaplatit přes 1000 eur a nemohl by ani hlasovat. Členství by tedy bylo absolutně zbytečné. V roce 2016 měl klub 17 členů, prakticky všichni byli zaměstnanci Red Bullu.

Geniální marketing Red Bullu

Red Bull vděčí svému vzniku Thajsku. Rakouský obchodní zástupce výrobce zubních past Blendax Dietrich Mateschitz si v roce 1982 na služební cestě všiml sirupu, který měl dodávat energii.

V tamním jazyce se sirup jmenoval “rudý býk”. Tento nápoj měl mít prapůvod v Japonsku a Mateschitzovi se velice zalíbil. O dva roky později koupil licenci a v Rakousku zakládá koncern Red Bull.

Jak je známo, Red Bull má skvěle propracovaný marketing. Má vlastní televizní kanál, vytváří neustále různé projekty, investuje do extrémních sportů, hokeje a fotbalu.

Vesměs neexistuje lepší způsob, jak svou značku lépe prodat, než dostat její jméno i logo takovým způsobem do prostředí nejpopulárnějšího a nejsledovanějšího sportu na celé planetě.

“Redbullizace” fotbalu

Prvním fotbalovým projektem byl Red Bull Salzburg. Koncern koupil tradiční klub Austrii Salzburg a zničil vše, co původní klub symbolizovalo. Nic samozřejmě neprobíhalo za souhlasu fanoušků, naopak. Mnoho se jich od klubu odvrátilo a založili si vlastní klub pod názvem Austria Salzburg.

Nicméně v Rakousku projekt rychle přinesl sportovní výsledky. Salzburg získával jeden titul za druhým, v posledních letech se skvěle prezentuje také na evropské scéně.

Velký význam mají pro Red Bull také jeho kluby v New Yorku či Brazílii. Když to vše ale začalo Red Bullu stačit, začal pošilhávat po propagaci v Německu. V úvahu připadala města jako Düsseldorf, Mnichov či Berlín, ale nakonec to vyšlo na Lipsko.

Proč? Východní Německo v prvoligovém fotbale nemá zrovna markantní zastoupení, naopak. Od sestupu Cottbusu v roce 2009 nemělo žádného. Navíc má Lipsko skvělou infrastrukturu, kulturně ožívalo, ve městě byl velký stadion, který se od MS 2006 prakticky nevyužíval. Prostě ideální prostředí.

Leč je z pohledu tradičního fanouška mnoho důvodů RB Lipsko a celkově zapojení Red Bullu do fotbalu mnoho důvodů ke kritice, nelze nepochválit, jak skvěle funguje spolupráce a propojení všech klubů pod nápojovým gigantem.

Red Bull navíc ukazuje tradičním klubům, že se fotbal stále má kam vyvíjet a snaží se jít příkladem třeba v zapojování a výchově mladých hráčů, což se mu skvěle daří.

Nutno pak zmínit, že Red Bull dle slov svého majitele chystá ještě další velký krok. Nenaznačil však, čeho by se měl týkat. Jisté ale je, že to rozhodně nebude žádná troškařina.

Zdroje: RB Lipsko, ČT Sport, DW, Média a Marketing

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Komentáře

  1. TSG 1899 Hoffenheim se stal z malého venkovského klubu bundesligovým proto, že jeho bývalý hráč a člen Dietmar Hopp se stal spolumajitelem a generálním ředitelem společnosti SAP, ze které udělal sponzora klubu. Jde o dodavatele softwarových systémů pro velké průmyslové podniky, banky ap., přičemž v tomto oboru si získal dominantní postavení na evropském trhu a tím se vypracoval mezi největší a nejúspěšnější německé firmy (má roční obrat přes 20 mld. Eur).

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Oblíbené