Spojte se s námi


Motorsport

Okruh Paula Ricarda patří k nejznámějším. Co vše už ve své bohaté historii nabídl?

O víkendu startuje Velká cena Francie na okruhu Paula Ricarda, který ve své závodní historii už nabídl mnohé. Zejména tedy okamžiky, které se do historie Formule 1 zapsaly nesmazatelným písmem.

Publikováno

dne

O víkendu startuje Velká cena Francie na okruhu Paula Ricarda, který ve své závodní historii už nabídl mnohé. Zejména tedy okamžiky, které se do historie Formule 1 zapsaly nesmazatelným písmem.

Zdroj: Wolfgang Wilhelm / Merecedes AMG F1

Poprvé se Velká cena Francie na okruhu Paula Ricarda uskutečnila v roce 1971, jejíž historicky prvním vítězem se stal dnes trojnásobný mistr světa Jackie Stewart na tehdejším monopostu Tyrrell 003.

Na závodním okruhu se začalo pracovat v roce 1969 s velkou finanční oporou v zádech. Práce a stavba tratě totiž byla primárně financována magnátem Paulem Ricardem, respektive společností Pernod Ricard, která je jedním z největších francouzských koncernů pro výrobu alkoholických nápojů.

Na Circuit Paul Ricard, jak zní oficiální název samotného okruhu, jsme se doposud dočkali patnácti Velkých cen. Mezi další vítěze, kromě výše zmíněného Stewarta, patří takové legendy, kterými jsou Niki Lauda (1975), James Hunt (1976), Nelson Piquet (1985), Nigel Mansell (1986, 1987) či Alain Prost (1988 – 1990).

Posledním vítězem je sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton. Hvězdný pilot Mercedesu zde zvítězil v letech 2018 a 2019. V loňském roce se zde Velká cena Francie nepořádala, a to z důvodu výrazně upraveného kalendáře kvůli Covidu-19.

Je ovšem zapotřebí poznamenat, že v roce 2018 se okruh Paula Ricarda vrátil do kalendáře závodů Formule 1 po dlouhých letech – poslední Velkou cenu Francie na této trati totiž datujeme k roku 1990, kdy zde vyhrál na monopostu Ferrari právě Prost.

V letech 2009 – 2017 se dokonce podnik Formule 1 ve Francii vůbec nekonal. V roce 2018 se královna motorsportu do země galského kohouta vrátila po deseti letech. Od roku 1991 do roku 2008 se závody Formule 1 pořádaly na okruhu v Magny-Cours.

Velká cena Francie je však nejstarším podnikem, závody formulí se ve Francii pořádají už od roku 1906! Králem francouzských Velkých cen se stal legendární Němec Michael Schumacher, který se v této zemi hned osmkrát radoval z vítězství.

Přesuneme-li se však zpátky, čistě k okruhu Paula Ricarda, mnozí fanoušci si jistě pokládají otázku, zda je tato závodní dráha vůbec ideální pro Formuli 1.

Obecně řečeno, Circuit Paul Ricard disponuje všemi aspekty, které závodní okruh Formule 1 potřebuje. Nachází se zde mnoho velkých únikových zón, TecPro bariéry, zkrátka bezpečnost na prvním místě.

Paul Ricard je však vyhlášeným okruhem pro testování. Je zde neuvěřitelných 167 možných konfigurací a nastavení tratě. Hojně tuto trať využívají týmy pro přípravu na 24 hodin Le Mans, Pirelli zde testuje své nové pneumatiky.

Ve srovnání s okruhem v Magny-Cours není Circuit Paul Ricard tak atraktivní pro oko fanouška. Na závodní trať v Magny-Cours si sice několik jezdců stěžovalo především kvůli špatnému umístění tratě, nicméně jsme zde viděli hned několik příležitostí k předjetí a bylo těžké tady neudělat chybu.

To se bohužel o aktuálně využívané francouzské trati říci nedá. I přesto nám však tento okruh nabídl několik historických okamžiků. Například v roce 2018 se zde Sebastian Vettel dokázal ze sedmnácté pozice probojovat až na příčku pátou.

No a v sezóně 1989 jsme zase byli svědky velké bouračky už v první zatáčce. Cíl v této Velké ceně nevidělo hned 13 pilotů, mezi kterými byl i Ayrton Senna, jenž odstoupil kvůli problémům s diferenciálem.

Celkově vzato byla Velká cena Francie vždy vítaným podnikem v kalendáři Formule 1. Na okruhu v Magny-Cours v sezóně 2002 zase o své první vítězství v kariéře přišel Kimi Räikkönen, tehdy ještě ve službách McLarenu.

Délka samotného okruhu Paula Ricarda je 5,842 km. Závod je vypsán na třiapadesát kol, během kterých piloti ujedou 309,69 kilometrů. Časový rekord zde drží Sebastian Vettel z roku 2018, v hodnotě 1.32:740.

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

FIA přijme do F1 až dva nové týmy! O způsobilosti žadatelů bude rozhodovat nový oficiální proces

Po dlouhé sáze s Michealem Andrettim a Cadillacem se FIA rozhodla zahájit nový oficiální proces pro přijetí nových týmů. Mimo jiné budou muset uchazeči ukázat, jaký by měli pozitivní sociální efekt.

Publikováno

dne

Po dlouhé sáze s Michealem Andrettim a Cadillacem se FIA rozhodla zahájit nový oficiální proces pro přijetí nových týmů. Mimo jiné budou muset uchazeči ukázat, jaký by měli pozitivní sociální efekt.

Posledním zcela novým týmem ve Formuli 1 byl Haas, jenž se do šampionátu přidal v roce 2016. Na jeden rok tak rozšířil paddock na 11 týmů, po sezóně ale definitivně skončila stáj Manor Racing MRT a počet týmů ve sportu se ustálil na 10.

Změnit se to snaží bývalý americký závodník a majitel stáje v seriálu IndyCar, Michael Andretti. S automobilkou Cadillac je dokonce dohodnut i na případné spolupráci, oficiálně mu ale účast v šampionátu potvrzena nebyla.

Od FIA teď ale dostal jedinečnou šanci. Byl totiž zahájen oficiální proces pro přijetí až dvou zcela nových stájí do sportu. Zajímavostí je, že pravidla povolují až 13 týmů. Proč se FIA rozhodla přijmout pouze dva, není známé.

Uchazeči nebudou podrobeni jen důkladné technické a finanční analýze. Kromě jejich potenciální kompetitivnosti bude hodnoceno i to, jak se tým bude podílet na udržitelnosti životního prostředí a jaký bude mít pozitivní sociální efekt.

Kromě Andrettiho zájem o vstup do F1 vyjádřil i asijský projekt Panthera. Jejich původní plán z roku 2019 byl vstup již v poslední uplynulé sezóně, nyní tak mají novou naději.

Vyjádření prezidenta FIA, Ben Sulayema

„Růst a atraktivita šampionátu Formule 1 je na dosud nevídané úrovni. FIA věří, že jsou správné podmínky pro zájemce, kteří splňují požadované podmínky, aby formálně vyjádřili zájem o vstup do šampionátu,“ citoval server RacingNews365 Mohammeda Ben Sulayema.

„Poprvé v historii je součástí kritérií pro přijetí i ukázka toho, jak by týmy dosáhly levelu udržitelnosti, který je vyžadován FIA a jak by se sportem podílely na pozitivním efektu na společnost,“ pokračuje prezident FIA.

„Tento nový proces je logickým rozšířením po pozitivní reakci výrobců motorů na nové regulace pohonných jednotek, jež přijdou v platnost v roce 2026, a které přitáhly do sportu Audi a vzbudilo zájem i v ostatních potenciálních uchazečích,“ uzavřel.

Právě dnes, v pátek 3. února potvrdila automobilka Ford spolupráci se stájí Red Bull. Minimálně mezi lety 2026 a 2030 se budou společně podílet na konstrukci motorů pro Red Bull a AlphaTauri.

Zdroje: RacingNews365, F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Do F1 se vrací známá značka! Americká automobilka spojí své síly s Red Bullem

Formule 1 opět přinesla překvapení. Vrcholem dnešního dne mělo být představení monopostu Red Bullu pro sezonu 2023. Místo toho se ale diváci dozvěděli o faktu, že do královny motorsportu se po 19 letech vrací americká automobilka Ford. Od roku 2026 bude dodávat motory právě Red Bullu.

Publikováno

dne

Formule 1 opět přinesla překvapení. Vrcholem dnešního dne mělo být představení monopostu Red Bullu pro sezonu 2023. Místo toho se ale diváci dozvěděli o faktu, že do královny motorsportu se po 19 letech vrací americká automobilka Ford. Od roku 2026 bude dodávat motory právě Red Bullu.

Se změnou regulí se o vstup do F1 přihlásilo už několik značek. Mimo Audi, která spolupracuje se skupinou Sauber, se spekuluje také o firmě Porsche. A Michael Andretti chce dokonce vstoupit s úplně novou stájí.

Ford se naposledy představil v jedné z nejslavnějších motorsportových soutěží v roce 2004. Tehdejší výsledek je ale k zapomenutí, tým Jordan-Ford obsadil deváté místo mezi konstruktéry s pouhými pěti body.

Red Bull má mnohem větší ambice. Max Verstappen v posledních dvou letech kraloval v mistrovství světa. Rakouská stáj ukončila nadvládu Mercedesu a rozhodně před sebe nechce pustit žádného soupeře ani letos.

„Ford je globální značkou s obrovským dědictvím v závodění a automobilovém světě a vidí velkou hodnotu v tom, že naše platforma má více než půl miliardy fanoušků po celém světě,“ uvedl k situaci šéf F1 Stefano Domenicali, jehož slova ocitoval server Motorsport. Kladně se ke vstupu Fordu vyjádřil i prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.

Přestože poslední představení amerického výrobce nepřineslo dobrý výsledek, Ford se řadí k nejúspěšnějším manufakturám v královně motorsportu.

Na svém kontě má deset titulů v Poháru konstruktérů a hned třináct prvenství mezi jezdci. Jaké výsledky přinese samotná spolupráce, to se dozvíme až za čtyři roky.

Nyní se dá o výhodách či nevýhodách dohody pouze spekulovat, ostatně jako prakticky v každém aspektu Formule 1.

Jasné ale zůstává, že F1 se od sezony 2026 radikálně změní. Noví dodavatelé motorů, potenciální nový tým a další rozšiřování amerického zájmu ve sportu. Zjednodušeně řečeno, máme se na co těšit.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Americký tým Haas odhalil podobu svých vozů pro sezónu 2023! Do zbarvení výrazně zasahuje nový titulární sponzor

Americký tým MoneyGram Haas F1 Team jako první ze všech týmů odhalil podobu nových monopostů pro sezónu 2023! Nový titulární sponzor Haasu výrazně zasahuje do jejich zbarvení. S jakým vozem tedy budou jezdit Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg?

Publikováno

dne

Americký tým MoneyGram Haas F1 Team jako první ze všech týmů odhalil podobu nových monopostů pro sezónu 2023! Nový titulární sponzor Haasu výrazně zasahuje do jejich zbarvení. S jakým vozem tedy budou jezdit Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg?

MoneyGram Haas F1 Team je prvním z řady týmů, který v průběhu zimy odhalil podobu svých nových monopostů.

Nutno podotknout, jak si ostatně sami v níže přiložených twitterových příspěvcích můžete povšimnout, nový titulární sponzor Haasu významně zasahuje do zbarvení vozů.

Dlužno dodat, Haas v roce 2022 závodil bez titulního sponzora, když po ruské invazi na Ukrajinu ukončil partnerství s ruským výrobcem hnojiv Uralkali. S koncem sponzoringu souvisel i odchod tehdejšího pilota týmu, Nikity Mazepina.

Teď se ale do názvu týmu vrací jméno sponzora, tentokrát se jedná o americkou firmu MoneyGram, která se zabývá finančními službami a ve svém byznysu není bez poskvrny.

O novém titulárním sponzorovi Haasu jsme nicméně napsali článek již dříve. Americký tým každopádně vstoupí do ročníku 2023 také s novou jezdeckou sestavu.

Respektive s jedním novým členem. Na konci sezóny minulé totiž Haas propustil Micka Schumachera a angažoval známého pilota Nica Hülkenberga, jenž však měl od F1 delší pauzu. Týmovou jedničkou by tak měl být Kevin Magnussen.

Dalším týmem, který představení zbarvení svých monopostů pro nadcházející sezónu bude Red Bull Racing. A to konkrétně v pátek 3. února.

Zdroje: F1, MoneyGram Haas F1 Team

Pokračovat ve čtení

Oblíbené