Spojte se s námi


eSport

Vzpomínky na MSI: Rušíte nám ligu? Nevadí, my Vám ukážeme, že i v Austrálii umíme hrát (2021)

Předposlední díl minisérie o předchozích turnajích MSI se bude věnovat roku 2021, kdy se zástupce zrušené ligy vzepřel svému osudu.

Publikováno

dne

Předposlední díl minisérie o předchozích turnajích MSI se bude věnovat roku 2021, kdy se zástupce zrušené ligy vzepřel svému osudu.

Dnešní díl bude trochu netradiční, avšak neméně zajímavý. Podíváme se totiž na příběh australského týmu Pentanet.GG, který do značné míry odráží příběh oceánské ligy OPL (dnešní LCO).

Seznam dílů, na které se můžete těšit:

  1. Jak EDG zaskočili korejského obra (2015)
  2. Evropská pohroma a americký zázrak (2016)
  3. Světe třes se, přicházejí Mariňáci z Vietnamu (2017)
  4. Bez T1, Uzi na vrcholu formy a nástup čínské dominance (2018)
  5. Osm let čekání na velkou trofej aneb jak G2 Esports dali naději Evropě (2019)
  6. Rušíte nám ligu? Nevadí, my Vám ukážeme, že i v Austrálii umíme hrát (2021)
  7. Nejlepší na světě, perfektní split a přesto nevyhrát MSI? Zrození kletby T1 (2022) – vyjde 1. května

Jak vznikla OPL

Oceánská liga v LoL, resp. vlastní region pro Austrálii, Nový Zéland a Oceánii, patří k nejmladším zástupcům. Dlouhé roky museli hráči z této části světa být odkázáni na servery jihovýchodní Asie, což se samozřejmě projevovalo na internetové latenci a získaných zkušenostech.

V roce 2015 Riot Games oznámilo vznik nové ligy v tomto regionu – OPL. Osm nejlepších týmů z regionu si tak mohlo poměřit síly na nejvyšší profesionální úrovni a vítěz ligy mohl region reprezentovat na mezinárodních soutěží Riotu – MSI a Worlds.

V dřívějších letech však pro menší regiony existoval kvalifikační turnaj, ze kterého se teprve následně určil tým, který dostane příležitost hrát v hlavní fázi soutěže. Tím, jak se měnily počty kvalifikovaných týmů na MSI nebo Worlds, tak pro tým z major regionů zbylo vždy jedno, maximálně dvě místa. Tato místa se také označovala jako divoká karta.

Až v roce 2017 Riot Games přistoupili ke změnám kvalifikačních podmínek. Všechny slabší týmy byly tak vrženy do play-in fází, kde k nim byly přidány dle výsledků i papírově „nejslabší“ týmy z majorů. Riot si od této změny sliboval ztraktivnění souteže a zvýšení kvality mezi menšími regiony.

Pro OPL až do roku 2020 platilo, že jejich šampión se dokázal měřit se slabšími týmy. Obecně však OPL byla jedna z nejslabších lig světa. Jejich průměrné umístění bylo někde kolem 10. až 12. místa. Pro papírově slabou ligu však v roce 2020 přišla obrovská rána.

Ukončení oficiální podpory a přechod pod ESL

Rok 2020 byl pro OPL velmi náročný. Riot Games oznámili, že z finančních důvodů nejsou schopni živit soutěž, která nemá takovou ekonomickou sílu. Přesněji řečeno, OPL byla značně ztrátový projekt. Pro podobný pohled na věc nemusíme jít daleko. Dnešní latinskoamerická LLA dříve existovala pod názvy LAN a LAS – rozdělena na ligu pro střední Ameriku a jižní Ameriku.

Pro tamní esport to byla značná rána a zvedla značnou nevoli mezi fanoušky a osobnostmi tamního esportu. Pro ně toto rozhodnutí bylo spíš jen ukázkou toho, jak Riot na tento region nahlížel skrze prsty. Někteří také vypichoval nedostatečné financovaní ligy a propagaci. I když region nechtěl žádné šílené financování ze strany Riotu, mohl se alespoň o tento region lépe starat.

Tamní esport tak musel zanevřít nad oficiálním sponzorem své LoL ligy a musel hledat náhradu. Chvílemi to vypadalo, že liga v jakékoli podobě, nebude pokračovat. Region zažil značný exodus hráčů, zejména do Ameriky.

Ze spárů nejistoty však oceánskou ligu vytáhla organizace ESL. ESL je známá především mezi fanoušky Counter-Striku. Jejich australská pobočka se rozhodla skomírající LoL ligu udržet a postupně pozvednout.

Liga se z OPL přejmenovala na LCO a zachoval se formát s osmi týmy. Po finanční stránce to nebyla taková hitparáda, nicméně stále lepší než hrát prakticky zadarmo. Liga v Oceánii neměla oficiální prizepool pro nejlépe umístěné týmy až do roku 2020. ESL přinesla alespoň nějakou finanční motivaci pro týmy, které prakticky jsou odkázány jen na sponzory.

Jen pro srovnání, vítěz jarního splitu LCO Pentanet.GG obdržel 15 tisíc dolarů, zatímco vítěz LEC obdržel necelých 90 tisíc. I čtvrtý tým LEC za jarní část si přišel na víc peněz (22 tisíc), než šampion LCO.

Návrat MSI za přísných opatření

Covidová pandemie značně omezila organizaci MSI. Dlouho se řešilo, zda se turnaj má vůbec konat, aniž by byla ohrožena bezpečnost hráčů a jejich realizačních týmů. Týmy si navykly na online režim svých lig a mohly tak udržet esport v nějaké kondici. Jak to ale udělat s týmy napříč světem, aby všichni měli stejné podmínky?

Po dlouhé diskuzi se usoudilo, že se MSI nakonec uskuteční v tradiční podobě a za přísných hygienických opatřeních. Za pořadatelskou zemi byl zvolen Island, který měl velmi přísné vstupní podmínky a případné izolace mohly snadněji řešit. Hráči museli splnit týdenní izolaci po příletu a jejich pohyb byl značně omezen během turnaje.

Rozhodně se jednalo o zlepšení oproti roku 2020, kdy se MSI z obav o pandemii vůbec nekonalo.

Turnaj se po tento rok změnil z hlediska formátu. Při neúčasti Vietnamu se tak jedenáctka týmů z celého světa rozdělila do 3 skupin – dvě čtyřčlenné a jedna tříčlenná. Z každé skupiny pak postoupily dva týmy do hlavní fáze turnaje, která pak už pokračovala tradiční cestou.

Australský šampion Pentanet.GG obdržel tříčlennou skupinu, ve které krom nich se objevili ruští Unicorns of Love a čínský superfavorit RNG. Už při losu bylo jasné, že jeden z týmů níže postavených lig, se kvalifikuje do hlavní soutěže.

Přesto se s nějakým postupem australského týmu moc nepočítalo. Ruské týmy obecně v posledních letech patřily k tomu nejlepšímu, co slabší regiony nabízely.

Největší úspěch oceánské ligy

Skupina měla jasně rozdané karty. RNG bez větších potíží a trochu možná zbytečně odehráli všechny zápasy, kterých muselo být 8, aby se zachovala podobná herní vytíženost. Ten rozdíl byl příliš velký.

Zákonitě se tak řešila otázka, kdo doprovodí RNG do hlavní fáze soutěže. Značná část hlasů po právu favorizovala ruské šampiony. Ruské týmy patřily k obecným favoritům, pokud šlo o výkonnostní srovnání s ostatními ligami mimo majory. Koneckonců nejlepší výkon v historii menších regionů mají také Rusové na svém kontě – hráči Albus Nox Luna na Worlds 2016 došli do čtvrtfinále.

Na Pentanet se nahlíželo skrze prsty, zvlášť po onom incidentu s Riotem o ukončení podpory. Oceánské týmy nikdy žádnou díru do světa neudělaly, nikdy nebyly natolik blízko, aby mohly reálně pomýšlet na jakýkoliv úspěch.

Přesto po odehraných zápasech kvalifikace svítilo na tabuli RNG 8-0, Pentanet.GG 2-6 a Unicorns of Love 2-6. Australskému celku se podařilo dvakrát zaskočit ruský celek a bylo všem jasné, že rozhodující tiebreaker, který nakonec konstelací výsledků vznikl, bude doslova ultimátním soubojem o prestiž.

Favorizovaný ruský celek však klíčový zápas kriticky nezvládl. Tým sice ze začátku vedl, australský tým však skvělou aktivitou na konci early game doslova ukradl vítr z plachet. Pentanet zvolili velmi silnou scalující kompozici, která díky killům v rané fázi zápasu nečekaně zrychlila na scalingu.

Od dvacáté minuty už to bylo jen v rukou australského týmu. Tým velmi trpělivě a poctivě dotlačil historickou senzaci svého regionu do šťastného konce. Podceňovaný tým z ještě víc podceňované ligy, kterou její hlavní sponzor a tvůrce odřízl od světa, najednou prošel mezi elitu.

Dokonalá pomsta

V elitní skupině Pentanet logicky už nemohl udělat nic víc, než získat zkušenosti. Přesto se týmů jeden dílčí úspěch podařil. Američtí Cloud9, kteří paběrkovali po většinu hlavní fáze, se pomalu nadechovali k dramatizaci a postupu mezi elitní čtyřku.

Americký tým dokázal porazit mistry světa Damwon KIA a živil tak své postupové šance, musel však zbylé zápasy vyhrát. Jedním ze soupeřů byli hráči Pentanetu. V prvním jejich vzájemném souboji to bylo jednoznačné vítězství.

Druhé měření sil však bylo jiné. Pentanet se skóre 0-7, už dávno nemohli pomýšlet na postup. Přesto, jak se lidově říká, tým neměl co ztratit. A dokonale překvapil amerického soupeře, který v daný moment byl na koni.

Jestli v tom byly nějaké osobní sympatie, nebo se jen kluci z Austrálie chtěli pomstít, to už asi těžko zjistíme. Na faktu, že Cloud9 s touto prohrou ztratili šanci na postup a obdrželi absolutní sodu od fanoušků.

Tento výsledek zanechal ve fanouškovské komunitě po celém světě, velký otisk: „Když Riot odstřihne oceánskou ligu, aby Amerika měla jejich nejlepší hráče, nyní může sledovat, jak Pentanet poráží Cloud9.“

„Americká firma (Riot) zruší oficiální ligu v Oceánii, aby pak americký tým prohrál s týmem ze zrušené ligy. Větší prostředníček už Pentanet nemohl Riotu ukázat.“

To byl, jen malý vzorek reakcí. Zároveň chválili Pentanet za historickou výhru.

Za sebe jako autor se tomu nedivím. Zrušíte jim ligu. Vezmete jejich nejlepší hráče do Ameriky, kde se ne všichni prosadili, aby pak Amerika prohrála s týmem, který nemá pořádnou soutěž. To je umění typické jen pro Ameriku. – pozn. autora

Na každý pád, příběh Pentanetu není o tom, jak se velký tým dostal k velkému titulu. Je to spíš ukázka jakéhosi srdce a víry, že i malý tým může udělat někdy více. Přes veškeré předpoklady, získat srdce mnoha lidí.

Zdroj: Leaguepedia, Kaza LoL, LoL Esports

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.