Spojte se s námi


Motorsport

Red Bull zase rozdrtil svou konkurenci! Pérez ovládl VC Saúdské Arábie, Alonso inkasoval pozávodní penalizaci

V rámci druhého podniku letošní sezóny zavítala Formule 1 do Saúdské Arábie na městský okruh v Džiddě. Po bezchybném výkonu si pro vítězství dojel Sergio Pérez. Max Verstappen po strhující jízdě z 15. místa skončil druhý. Po pozávodní penalizaci Fernanda Alonsa bylo třetí místo připsáno Georgi Russellovi.

Publikováno

dne

V rámci druhého podniku letošní sezóny zavítala Formule 1 do Saúdské Arábie na městský okruh v Džiddě. Po bezchybném výkonu si pro vítězství dojel Sergio Pérez. Max Verstappen po strhující jízdě z 15. místa skončil druhý. Po pozávodní penalizaci Fernanda Alonsa bylo třetí místo připsáno Georgi Russellovi.

Po startu se krátce radoval Fernando Alonso startující z druhého místa. Už v první zatáčce předjel Sergia Péreze a chopil se vedení závodu. Ještě před koncem druhého kola ale obdržel pětivteřinovou penalizaci za špatné postavení na startu.

Španělský závodník první příčku udržel jen do začátku čtvrtého kola, kdy na startové rovince neměl šanci udržet za sebou bleskurychlý Red Bull s DRS.

Příšerný start prožili oba piloti Mclarenu. Oscar Piastri po úvodním kole zamířil rovnou do boxů, aby si vyměnil poničené přední křídlo po kontaktu s Pierrem Gaslym. O kolo později musel své přední křídlo vyměnit i Lando Norris.

Po desátém kole se Pérez odtrhnul od Alonsa a téměř okamžitě si vybudoval čtyřvteřinový náskok. I Verstappen v druhém Red Bullu prokazoval obrovskou rychlost RB19. Pouhých 15 kol stačilo úřadujícímu šampionovi na posun z 15. místa na šesté.

V 18. kole odstavil svůj monopost Lance Stroll. Na trať byl povolán safety car, který nahrál skvěle do karet Verstappenovi a Alonsovi.

Nizozemský pilot se po zastávce v boxech vrátil na trať na čtvrtém místě. Alonso zase využil safety caru na zmírnění efektu jeho penalizace. Po své výměně pneumatik si udržel druhé místo před Georgem Russellem.

Restart závodu zvládl Mexičan Pérez bezchybně. Alonsa a Russella nechal daleko za sebou na pospas svému týmovému kolegovi. Ten se se svými protivníky nepáral a po třech kolech měl před sebou už jen Péreze.

Mexický závodník ve službách Red Bullu ale nasadil výtečné tempo a Verstappena si neustále držel více než 4 vteřiny za sebou. Více než deset kol před koncem si Verstappen začal stěžovat na problémy s hnací hřídelí, se kterými se potýkal i dříve během víkendu.

Ty se týmu nedokázalo během závodu vyřešit, načež úžasná stíhací jízda dvojnásobného mistra světa tak skončila na druhé příčce. Pérez znovu potvrdil, že se mu na městských okruzích daří. Ze svých pěti dosavadních vítězství přišly čtyři právě na tomto typu okruhů.

Zajímavý souboj svedli Júki Cunoda a Kevin Magnussen. Pilot Haasu se po několika pokusech probojoval před japonského závodníku a svému týmu tak přinesl první bod v sezóně.

Důležité body do Poháru konstruktérů přinesla dvojice Russell a Lewis Hamilton. Jezdci Mercedesu prožili relativně klidný závod a do cíle dojeli na čtvrtém, respektive pátém místě.

Russell se ale po závodě posunul na třetí místo. Alonso totiž obdržel desetivteřinovou penalizaci za nesprávné absolvování pětivteřinové penalizace ze startu závodu a spadnul na konečné čtvrté místo.

Britský závodník se tak na stupně vítězů fyzicky nepostavil, do statistik si ale připsal deváté podium v kariéře.

S výkonem svého týmu byl frustrovaný Charles Leclerc. Opět si stěžoval na chyby v komunikaci, kvůli kterým ztratil místo ve prospěch Hamiltona. Monačan cílovou čáru protnul sedmý, 7 vteřin za šestým Carlosem Sainzem.

Ze zisku 6 bodů se může radovat Alpine. Ocon i Gasly předvedli po celý závod skvělou práci a bez problémů vybojovali osmé a deváté místo.

Naopak velký zmar jistě cítí rivalové Alpinu z loňské sezóny, McLaren. Piastri ve svém prvním dokončeném závodě ve Formuli 1 dosáhl jen na 15. místo. Norrisův výkon stačil jen na příčku sedmnáctou.

VC Saúdské Arábie byla jistě zklamáním i pro Williams. Po fantastickém výkonu v Bahrajnu, kde Alexander Albon získal jeden bod, se britská stáj bodům ani nepřiblížila. Albon musel ze závodu dokonce odstoupit po poruše brzd.

Do příští Velké ceny Austrálie si Red Bull veze náskok 49 bodů. Souboj o druhé místo již je o něco těsnější. Díky Alonsově penalizaci se Mercedes posunul před Aston Martin na druhé místo, oba týmy dělí pouhých 6 bodů.

Vedení v šampionátu jezdců si udržel Verstappen, a to díky zajetému nejrychlejšímu kolu v závodě. Na kontě tak má o jeden bod více než jeho týmový kolega.

Zdroj: F1 TV

Reklama

Motorsport

Alonso nevzdává boj o titul! Potřebujeme vyhrát, zní z Astonu. Hvězdný Španěl také promluvil o dominanci Red Bullu

Fernando Alonso prožívá společně s Astonem Martin vskutku skvělou sezónu. Španělský legendární závodník letos kromě jednoho závodu pokaždé stanul na stupních vítězů a rozhodně ještě nevzdává boj o titul! Nyní prý potřebuje on i Aston jednoznačně cílit na vítězství.

Publikováno

dne

Fernando Alonso prožívá společně s Astonem Martin vskutku skvělou sezónu. Španělský legendární závodník letos kromě jednoho závodu pokaždé stanul na stupních vítězů a rozhodně ještě nevzdává boj o titul! Nyní prý potřebuje on i Aston jednoznačně cílit na vítězství.

Tým Red Bull Racing je v letošním ročníku F1 zatím bezesporu jasně dominantní. Max Verstappen z dosavadních šesti velkých cen dokázal čtyřikrát zvítězit, dvakrát dojel druhý.

Jeho týmový kolega Sergio Pérez je na tom co do počtu získaných bodů o něco hůře, i tak to ale stačí na to, aby jezdci Red Bullu vévodili šampionátu jezdců.

Nejbližším konkurentem rakouské stáje co do boje o titul je Fernando Alonso. Jednačtyřicetiletý Španěl zatím v sezóně 2023 nasbíral 93 bodů a je tak na třetím místě šampionátu jezdců.

V prvních třech závodech této sezóny dojel pokaždé třetí, a tedy na stupních vítězů. V Ázerbájdžánu sice skončil čtvrtý, na pódiové umístění v podobě třetí pozice však navázal ve Velké ceně Miami.

No a úplně naposledy, ve Velké ceně Monaka, tuto metu posunul ještě o kousek výš. V ulicích monackého knížectví totiž dojel druhý, avšak téměř s 28sekundovou ztrátou na vítěze Verstappena.

Ovšem jak by nakonec vypadalo konečné pořadí šestého podniku letošní sezóny, kdyby v Astonu nedošlo k chybě v komunikaci a mechanici Alonsovi v deštivých podmínkách nenasadili pneumatiky do sucha, to zůstane jednou velkou nezodpovězenou otázkou.

Boj o titul nicméně dvojnásobný šampion F1 nevzdává, byť přiznává, že rychlostně Red Bullu zkrátka nestačí. A nejen Aston Martin, nýbrž celé startovní pole.

Určitě se nevzdáme!

„Max a Red Bull dominují každému závodu. I se skvělými výsledky na ně každý závod ztrácíme, takže nevím,“ uvedl Alonso, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„Budeme potřebovat víkendy, kdy bude mít Red Bull nějaké problémy. Stejně jako měl Sergio zde v Monaku. To znamená závod, kde nebudou bodovat. A pokud bude mít Max jeden nebo dva takové víkendy, budeme v šampionátu o něco blíž. To je motorsport. Může se stát cokoliv. Co se však čistého tempa týká, myslím, že zatím nemáme šanci. Určitě se ale nevzdáme,“ dodal.

O Velké ceně Španělska a cílech…

„Doufám, že o víkendu bude na tribunách hodně zelené. Zatím jsme získali spoustu třetích míst, druhé místo v Monaku a další (cíl), co potřebujeme, je zisk nejvyšší příčky,“ řekl Alonso na týmové tiskové konferenci.

Okruh v Barceloně zaznamenal jednu vcelku výraznou změnu, kdy se Formule 1 vrací k jeho původní konfiguraci. Došlo totiž k odstranění šikany, respektive sekvenci zatáček 13 a 14.

„S tímto okruhem máme hodně zkušeností, ale vždy je to dobrá výzva. Bude zajímavé opět závodit bez šikany a doufejme, že to vytvoří více příležitostí k předjíždění,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Aston Martin F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Velká cena Španělska – Informace, program, stream

Sedmý podnik letošní sezóny Formule 1 už klepe na dveře. O víkendu od 2. do 4. června je na programu Velká cena Španělska, sedmý závod z původně třiadvaceti plánovaných. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Sedmý podnik letošní sezóny Formule 1 už klepe na dveře. O víkendu od 2. do 4. června je na programu Velká cena Španělska, sedmý závod z původně třiadvaceti plánovaných. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Velká cena Španělska je sedmým podnikem letošní sezóny a co do historického kontextu je tento okruh dobře známý. Závod v Barceloně fanouškům naservíroval už pořádnou porci dramat a skvělých závodů.

Tento závodní okruh pamatuje mnohé – například už v roce 1991, kdy se zde konal první závod, spolu tvrdý souboj o vítězství svedli Nigel Mansell a Ayrton Senna. Na prvním místě tehdy dojel první jmenovaný.

V roce 2000 fanoušci viděli skvělý souboj mezi Michaelem Schumacherem, Ralfem Schumacherem a Rubensem Barrichellem, kdy právě brazilský pilot v zatáčce číslo 14 jedním manévrem předjel oba bratry.

V roce 2016 pak došlo k infarktovému momentu, když se o vítězství vzájemnou kolizí připravili jezdci Mercedesu.

Circuit de Barcelona-Catalunya

Samotná délka tratě aktuálně činí 4,657 km a skládá se ze čtrnácti zatáček. Circuit de Barcelona-Catalunya, jak zní oficiální název okruhu, nabízí dvě DRS zóny s pochopitelně dvěma detekčními body.

První DRS zóna se nachází mezi zatáčkami 9 a 10, druhá na startovní, respektive cílové rovince. Co se detekčních bodů týče, první je umístěn před devátou zatáčku, druhý před tu úplně poslední. Na trati nicméně nastává jedna vcelku zásadní změna.

Formule 1 se totiž vrací k původní konfiguraci okruhu, když odstraňuje šikanu, respektive sekvenci zatáček 14 a 15. Ta se pro velkou cenu F1 představila poprvé v roce 2007.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Španělska – program

Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 2. června, konkrétně v 13:30, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.

FP2 odstartuje ve stejný den v 17:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 3. června, a to v čase od 12:30 do 13:30.

Úderem šestnácté hodiny odpolední čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 15:00.

Velká cena Španělska – stream

Živé přenosy závodů F1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2, kde můžete přepínat mezi českou nebo slovenskou audiostopou. K dispozici je ale také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace F2 nebo F3.

Velká cena Španělska – kurzy a predikce

Úvod sezóny byl jasně v režii Red Bullu, když jeho piloti získali double v obou prvních závodech. Max Verstappen zvítězil v Bahrajnu před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii se pořadí obrátilo.

Na okruhu v Melbourne při Velké ceně Austrálie dojel na prvním místě opět Red Bull, tentokrát zvítězil Verstappen. Mexičan Pérez po problémech v kvalifikaci startoval ze zadní části startovního pole a nakonec dojel pátý.

V Baku byl hlavním favoritem na vítězství opět Red Bull, do hry se zejména v obou kvalifikacích dokázalo vrátit Ferrari. Byť v závodním tempu rakouské stáji čelit nedokázalo. Vítězství ve VC Ázerbájdžánu zapsal Pérez, druhý skončil Verstappen. Red Bull tedy zaznamenal další double a další vítězství zapsal v neděli v Monaku.

Těžko říct, jak by se závod v ulicích Monaka vyvíjel, kdyby se kvalifikace podařila také Pérezovi. Ten totiž v její první části boural a do velké ceny odstartoval z chvostu startovního pole. Rakouská stáj nicméně bude jednoznačným favoritem na vítězství také ve Španělsku.

Sázková kancelář Tipsport vypsala na Verstappenovo vítězství kurz 1.38, na pole position 1.60. Na prvenství Péreze je aktuálně kurz 4.20, na Fernanda Alonsa 9.00. Na co si tedy vsadit?

Red Bull letošní sezóny zkrátka dominuje a jen stěží si lze představit, že by Verstappen ve Španělsku nevyhrál. Trať v Barceloně by nicméně díky rychlým sekcím mohla vyhovovat také Aston Martinu, v kvalifikaci by mohlo být silné také Ferrari.

Kalendář závodů F1 pro sezónu 2023

  • 5. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
  • 19. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
  • 2. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
  • 30. dubna – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
  • 7. května – Velká cena Miami (Miami)
  • 21. května – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
  • 28. května – Velká cena Monaka (Monako)
  • 4. června – Velká cena Španělska (Barcelona)
  • 18. června – Velká cena Kanady (Montreal)
  • 2. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
  • 9. července – Velká cena Velké Británie (Silverstone)
  • 23. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
  • 30. července – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
  • 27. srpna – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
  • 3. září – Velká cena Itálie (Monza)
  • 17. září – Velká cena Singapuru (Singapur)
  • 24. září – Velká cena Japonska (Suzuka)
  • 8. října – Velká cena Kataru (Losail)
  • 22. října – Velká cena USA (Austin)
  • 29. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
  • 5. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
  • 18. listopadu – Velká cena Las Vegas (Las Vegas)
  • 26. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

Aktualizace: Velká cena Emilia Romagna se nakonec kvůli povodním a velmi špatné situaci v celé oblasti neuskutečnila.

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Šestý závod sezóny ovlivnil déšť! VC Monaka přinesla několik dramat a překvapivé jméno na stupních vítězů

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Publikováno

dne

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Úvod šestého podniku letošní sezóny Formule 1 nepřinesl žádné velké drama, ostatně jako například start dopoledního hlavního závodu F2. Z první příčky do Velké ceny Monaka odstartoval Max Verstappen, který svou vedoucí pozici udržel i po zhasnutí všech pěti světel.

Fernando Alonso zase ustrážil svou druhou příčku, byť jeho cílem bylo po startu zaútočit právě na pozici číslo 1. Jak tedy vypadalo pořadí startovního pole pro Velkou cenu Monaka?

Po startu se pořadí startovního pole příliš nezměnilo. Penalizaci v podobě pěti vteřin však inkasoval Nico Hülkenberg, který v průběhu prvního kola zavinil kontakt s Loganem Sargeantem.

Velmi brzy zastavil u svých mechaniků Sergio Pérez, který obul nejtvrdší specifikaci pneumatik. Po startu z poslední pozice v důsledku kolize v kvalifikace ale horko těžko něco vymýšlet. Po první deseti kolech vypadalo pořadí bodované desítky následovně – Verstappen, Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Russell, Cunoda, Norris.

V jedenáctém kole však došlo k dramatickému pokusu Carlose Sainze o předjetí Estebana Ocona. Španělský závodník ve službách Ferrari si ale v zatáčce číslo 10 ulomil element předního křídla.

V okruhu osmnáctém došlo k sérii několika předjetí, kdy v opravdu pomalém tempu jel Sargeant na Williamsu. V sekci Mirabeu jej po pěkném manévru předjel Kevin Magnussen, v La Rascasse se před pilota Williamsu dostali i Lance Stroll a Mexičan Pérez.

Úderem 32. kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Postupně na nejtvrdší sadu pneumatik přešli Lewis Hamilton, Ocon, Sainz, Charles Leclerc nebo Pierre Gasly.

V 35. kole pak v šikaně za tunelem boural Pérez do Magnussena a poškodil si své přední křídlo, pochopitelně tak musel znovu do boxů.

Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Norris – takto vypadalo pořadí Velké ceny Monaka po 46 kolech.

O velké drama se postaral déšť

Úderem 53. kola se na okruh v Monaku přesunul mrak, který se nad horami vzdálenými zhruba čtyřiadvaceti kilometrů od tratě dlouho držel. A ten výrazným způsobem ovlivnil posledních pětadvacet kol Velké ceny Monaka.

Pro pneumatiky do přechodných podmínek téměř okamžitě ke svým mechanikům zajeli Valtteri Bottas a Stroll. V 55. kole sáhnul k velmi riskantnímu kroku Alonso, který i přes snášející se déšť přezul na střední sadu gum.

A jelikož se na trať snášelo čím dál více dešťových kapek a v Monaku bylo čím dál větší mokro, ukázala se tato volba jako velmi špatná. Celé startovní pole tak v průběhu dalších kol zajelo do boxů právě pro pneumatiky do přechodných podmínek. Stejně tak i Alonso, jenž i přes dva pit-stopy v krátké době zůstal druhý.

Velice později zajeli do boxů jezdci Ferrari Leclerc a Sainz. Ti se tak propadli pořadím dolů. Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Cunoda, Piastri – takto vypadalo pořadí bodované desítky v 57. kole.

O dvě kola později dokonce Magnussen s Pérezem přezuli na pneumatiky do extrémního mokra. Ještě předtím však první zmíněný oťukal několik bariér a zdí, poněvadž v těchto mokrých podmínkách zůstal jako poslední pilot na pneumatikách do sucha.

Problémy s mokrou tratí však měla řada jezdců, fanoušci přímo v Monaku a u televizních obrazovek tak viděli několik kontaktů jezdců s bariérami či zdmi, nebo také výjezdy mimo trať.

Pořadí bodované desítky se však do konce závodu příliš nezměnilo. Vypadl z ní ovšem Japonec Cunoda (AlphaTauri), který měl problémy s brzdami. Na deváté a také desáté místo se dostali piloti McLarenu Norris s Piastrim.

Konečné výsledky

Jak tedy skončil šestý podnik letošní sezóny F1? Vítězem se po přesvědčivé jízdě stal Verstappen, další pódium zaznamenal Alonso, skvělý výsledek v podobě třetího místa zaznamenal Ocon v barvách Alpinu.

To se vzhledem k průběhu letošní sezóny dá kvantifikovat jako překvapení, navzdory sobotní kvalifikaci si ale Ocon dojel pro výsledek, jehož základy postavil právě už v kvalifikaci.

Čtvrtý dojel Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Norris a bodovanou desítku uzavřel Australan Piastri.

Zdroj: F1 TV

Pokračovat ve čtení

Oblíbené