Spojte se s námi


Serie A

Dělají si srandu?! Serie A pobouřila plakátem, s nímž chce vést kampaň proti rasismu

Publikováno

dne

Téměř před třemi týdny se kluby italské Serie A zavázaly k tomu, že budou bojovat proti stále vážnějšímu problému italského fotbalu, kterým rasismus bezpochyby jest. V rámci kampaně vedené proti rasismu však nyní vedení tamní nejvyšší ligové soutěže poměrně překvapilo. Na kampaň totiž použilo portréty opic, což působí lehce ironicky.

Kampaň vedená proti rasismu je zajisté chvályhodný krok. Nicméně ne v případě Serie A, jejíž způsob vedení kampaně vzbudil minimálně velice rozporuplné reakce. Plakát, jenž má symbolizovat boj proti problému, jemuž italský fotbal čelí, totiž vyobrazuje tři portréty opic, přičemž každá z nich má jinak vymalovanou část tváře. Daná kresba bude vystavena v sídle Serie A v Miláně.

„V zemi, ve které úřady týden po týdnu stále selhávají ve vypořádání se s rasismem, zahájila Serie A kampaň, která vypadá jako nemocný vtip. Tento výtvor je pobuřující. Bude kontraproduktivní a pouze napomůže k odlidštění Afričanů v očích domácího publika. Je těžké pochopit, co si Serie A myslela. Kdo to konzultoval? Je čas, aby progresivní kluby nahlas promluvily,“ zní reakce antidiskriminačního orgánu Fare.

O moc lépe se na kampaň nedívá ani další z antidiskriminačních orgánů, Kick It Out: „Použití opic ze strany Serie A v jejich kampani proti rasismu je zcela nevhodné, podkopává jakýkoli pozitivní záměr a bude kontraproduktivní. Doufáme, že liga zkontroluje a nahradí grafiku své kampaně.“

Nutno podotknout, že nad způsobem vedení protirasistické kampaně se podivilo i vedení klubu AS Řím, jenž se na sociálních sítích taktéž vyjádřilo: „AS Řím byl velice překvapen, když viděl, jak vypadá protirasistická kampaň vedená Serií A, v níž jsou namalovány portréty opic. Chápeme, že liga chce bojovat proti rasismu, ale nevěříme, že toto je ten správný způsob.“

Pozitivně se ke kampani nepostavilo vícero italských klubů, například i AC Milán: „Umění může být silné, ale silně nesouhlasíme s použitím opic jako portrétů v boji proti rasismu a jsme překvapeni absolutním nedostatkem komunikace při konzultaci.“

Nejedná se přitom o první faux pas v případě italského boje proti rasismu. Začátkem měsíce vyvolal obrovský poprask novinový titulek u jednoho z článků média Corriere dello Sport, v němž byl obrovský nadpis „Black Friday“, tedy černý pátek, a v pozadí na fotografiích byli Romelu Lukaku a Chris Smalling.

Nicméně kritikou ke kampani nešetřil ani fotbalový expert James Horncastle. Krom kritiky ale také přidal zajímavý dodatek: „Pokud jste někdy přemýšleli, proč některé italské kluby boj proti rasismu berou do svých vlastních rukou, pak vězte, že důvěra klubů v Serii A je pod bodem mrazu.“

Jak se ale kritice brání umělec, jenž tento výtvor dal dohromady? „Rozhodl jsem se nakreslit opice ve spojení s rasismem, protože jsou metaforou pro lidské bytosti. Minulý rok jsem byl na stadionu, abych viděl zápas Interu s Neapolí, v němž byl rasově urážen obránce Kalidou Koulibaly, a cítil jsem se ponížen. Všichni vydávali na Koulibalyho opičí skřeky. Na hráče, kterého respektuji,“ hájí se výtvarník Simone Fugazzotto.

„Posledních pět až šest let jsem maloval pouze opice, takže jsem si myslel, že to udělám takto, abych lidi naučil, že jsme všichni lidoopi. Vytvořil jsem západní opici s očima modré a bílé barvy, asijskou opici s mandlovou barvou očí a černou opici umístěnou ve středu, odkud pochází všechno. Opice se stává symbolem, aby se všichni naučili, že neexistují rozdíly. Nelní rozdíl mezi člověkem a opicí. Všichni jsme si podobní. Když už nic, jsme všichni opice,“ zakončil sebeobhajobu umělec.

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.