Motorsport
Števo Eisele: Politika v zákulisí mě znechucuje! Co říká na eletrifikaci, ekologii nebo jaké byly jeho začátky?
Števo Eisele – úspěšný a nejznámější slovenský komentátor formule 1. V rozhovoru pro Ruik prozradil mnohé, například se rozpovídal o svých začátcích nebo představil projekt EisKing. Jak to vidí s budoucností F1 a co říká letošní napínavou sezónu?
Zdroj: Se svolením Števa Eiseleho
Števo Eisele – úspěšný a nejznámější slovenský komentátor formule 1. V rozhovoru pro Ruik prozradil mnohé, například se rozpovídal o svých začátcích nebo představil projekt EisKing. Jak to vidí s budoucností F1 a co říká letošní napínavou sezónu?
Jeho začátky
Števo Eisele začínal v roce 2004 v rádiu Okey, kde působil jako moderátor a komentátor. Jak se vlastně zpětně dívá na své začátky?
„Když si vzpomenu, že to byl rok 2004… Proboha, to už je vlastně před sedmnácti lety! To jsem měl ještě vlasy, hodně vlasů (směje se). Tenkrát jsem byl student na vysoké škole a pracoval jsem tam jako externista. Jezdil jsem z přednášky rovnou do rádia,“ vzpomíná na své začátky v rozhovoru pro náš web.
„Trávil jsem tam každý den, učil jsem se, jak se stříhá, jak se píšou texty a pamatuji si na svou první výplatu – ta byla 1 200 korun! A já byl šťastný jako blecha. Dodnes si pamatuji, když jsem poprvé sednul do komentátorské kabiny a poprvé mě nahráli… A já poprvé slyšel svůj hlas. Na ten šok nikdy nezapomenu. Řekl jsem si, že to není možné, že to nemůžu být já (směje se).“
Števo každopádně přiznává, že je za tuto zkušenost strašně rád a za rok tam prý získal spoustu zkušeností. Dokonce si pro náš rozhovor připravil, jak sám s oblibou říká, takovou „pikošku“, která se udála, když do rádia Okey zavítal na konkurz. Tehdy za ním zašel šéfredaktor sportu, pan Dobiš, jenž dříve komentoval formuli 1.
„Tehdy jsem mu řekl, že F1 mám rád a že ji sleduji velmi pozorně. A on byl velmi přísný, takže se na mě jen tak podíval a řekl: Jo tak velmi pozorně, tak mi řekněte, jaká je hloubka brzdového kotouče na voze formule 1. No málem mě ta otázka zabila. Odpověděl jsem mu, že dejme tomu, že osm milimetrů. No a dodnes mi zvoní v uších, když si vzpomenu, že se na mě poté obrátil a zakřičel: kecáš! To bylo něco.“
Števo si prošel snad všemi sporty…
„Tehdy byla výluka v NHL, takže jsem jako redaktor navštěvoval hokejové zápasy a dělal rozhovory se Šatanem, Demitrou, Višňovským, Hossou, Gáboríkem… Strašně jsem si toho vážil,“ vzpomíná.
Komentování však vnímá jako specifické řemeslo. Říká, že každý sport se komentuje docela jinak, ač se to na první pohled nemusí zdát. Rovněž přiznal, že zejména tenis se komentuje už úplně rozdílně, než všechno ostatní. Števo Eisele je bývalým brankářem Slovanu Bratislava, a tak jej logicky vždy nejvíce zajímal fotbal a F1.
„Po angažmá v rádiu Okey jsem začal pracovat jako komentátor pro TV Markíza. No a tam vyžadovali všeobecný přehled,“ vysvětluje.
„Tohle je něco, co na té práci miluji. Jako redaktor jsem si prošel veškerými sporty, dělal jsem rozhovory s olympijskými vítězi, fotbalisty, hokejisty, házenkáři a nebylo vůbec lehké si zachovat přehled. Nyní jsem rád, že se můžu primárně soustředit na F1.“
Projekt EisKing
Znáte projekt EisKing? Jedná se o podcast, jehož hlavním tématem je samozřejmě formule 1 a motorsport. Zde se dozvíte mnoho zajímavostí a právě fanoušky je tento podcast velmi dobře hodnocen.
„F1 je pro mě srdcová záležitost a kromě samotných přenosů mě ohromně baví i komunikace s fanoušky. Projekt EisKing je něco, co si s Pepou (Josefem Králem – pozn. red.) nesmírně užíváme, dokonce jsme měli naživo už i nějaké eventy,“ popisuje svůj vztah k fanouškům a F1.
Števo se v rozhovoru také svěřuje s úchvatnými statistikami, které jejich pořad má. „Máme už 124 epizod, což je více než 100 hodin obsahu (6 084 minut). Jsem z toho opravdu na měkko, máme už něco přes tři miliony zhlédnutí. To je něco úžasného.“
Okamžik, který se mu vryl do paměti, a na který už nikdy v životě nezapomene
„Z hlediska komentátorského je pro mě nejemotivnější moment z Velké ceny Bahrajnu 2020, a to nehoda Romaina Grosjeana. To byla absolutně hrůzostrašná situace. Dodnes si pamatuji, jak jsme seděli s Rýšem Gondou vedle sebe, komentuješ napínavý start a naráz vidíš výbuch. Nečekáš to, protože to není žádný hollywoodský film. Tohle by se v závodech stávat nemělo,“ uvědomuje si.
Okomentoval ovšem také, jaký je jeho nejsilnější zážitek z pozice diváka. Ano, hádáte správně, je to situace z Velké ceny Japonska 2000. Tehdy Michael Schumacher prolomil pětileté čekání na mistrovský titul, Ferrari se v onom roce konečně podařilo zlomit sílu Häkkinenova McLarenu.
„Ta rivalia s Häkkinenem, to bylo prostě něco. Jejich souboje… Úplná fantazie. V lecčem mi to připomíná letošní bitvu Verstappena s Hamiltonem, protože Schumacher a Häkkinen byli taky úplně jiní. Zcela rozdílné osobnosti, oba měli svůj styl jízdy a oba pracovali se svým týmem jinak. To je důkaz toho, že každá éra a každý pilot má něco do sebe.“
Oblíbené závodní okruhy – Montreal, Zandvoort či Suzuka
Bezesporu každý fanoušek formule 1 má svou oblíbenou trať. Jak na tento dotaz odpověděl Števo?
„Jo, tak to je výborná otázka. Kór dnes, když do kalendáře přibývají neustále nové okruhy. No nějaké sny už jsem si splnil, například jsem měl tu čest poznat atmosféru v Monze. Tam jsem se dostal k rozhovoru s Davidem Hasselhoffem – to by tě nikdy nenapadlo, že takového člověka potkáš a byl velmi milý, narozdíl od Mr. Beana (Rowana Atkinsona – pozn. red.).“
„Ten byl velmi nepříjemný, odmítal rozhovory a byl skutečně velmi nepříjemný – takové jsou zážitky přímo z paddocku. Každopádně se mi letos strašně líbila atmosféra v Zandvoortu, to bych chtěl určitě zažít. Taky se mi vždy moc líbil okruh v Montrealu a Singapur bych chtěl vidět na vlastní oči,“ dodává.
Se Števo Eiselem jsme se shodli na tom, že naším společným oblíbeným okruhem je Suzuka. Slovenský komentátor tuto trať dokonce označil za brutální, zároveň je však podle něj tou nejkrásnější v celém kalendáři F1.
V rozhovoru padla řeč na také na téma různých sympatií, zda nějaké chová ať už k nějakému týmu či pilotovi. Avšak na tuto otázku odpověděl zcela jasně.
„V neděli vidím na startu naprosto stejných dvacet monopostů, dvacet stejných pilotů a ke každému se snažím přistupovat absolutně férově. Na tohle vždycky odpovídám takovou protiotázkou. K čemu by to vlastně bylo, kdybych někomu fandil? To bych sám sebe vodil za nos, zkrátka to nepřichází vůbec v úvahu,“ má jasno Eisele.
Sezóna 2021
Napínavý souboj o titul, mnoho zlomových okamžiků, mediální války a šokující momenty. Letošní sezóna se bezesporu zařadí mezi ty nezapomenutelné. Jak ji zatím hodnotí Števo Eisele?
„Je to fantastická sezóna, já osobně si užívám každou velkou cenu. Čekali jsme na to v podstatě celou dekádu, abychom byli svědky takové epické bitvy dvou supertalentovaných a rozdílných pilotů, dvou typologicky úplně rozdílných stájích,“ hodnotí souboj o titul.
„To je důležité zmínit, jelikož v Mercedesu a Red Bullu operují s úplně jinou filozofií. Na mě to působí až jako takový střet různých civilizací ve světě motorsportu a čekal bych, že to bude o to více vyhrocené. Opravdu klobouk dolů před Verstappenem a Hamiltonem jak to mentálně zvládají,“ pokračuje.
„Letošní sezóna je úžasná horská dráha, nabízí překvapující momenty, které přijdou vždy, když to nejméně čekáš. Pokud bychom si chtěli ten souboj nějak shrnout, tak podle mě dojdeme k závěru, že Lewis měl dosud více štěstí, protože udělal o něco více chyb, ale vždycky mu nějak prošly.„
„Ať už mluvíme o Imole, rovněž na Silverstonu, kde po měl po té nehodě odstoupit a pomohla mu červená vlajka. Maxovi pomohl tak akorát závod v Belgii, kde se udělovaly body za závod, který nebyl. Nedovolím si tipovat, jak to dopadne, a to právě navzdory tomu, co už jsme v letošní sezóně zažili. Podle mě zábava ještě neskončila,“ praví.
Velmi zajímavě se dosud vyvíjel souboj mezi McLarenem a Ferrari. Jenže stáj z Wokingu za poslední tři závody najela pouhé čtyři body, kdežto italský tým jich získal hned 46. Za McLaren to byl Lando Norris, ve Ferrari panuje velká vyrovnanost – Charles Leclerc vybojoval bodů 24 a Carlos Sainz 22.
„Tohle je taky krásný důkaz o té horské dráze, o které jsem hovořil. Oba ty týmy měli své „up and downs“… McLaren sice získal pouze čtyři body, ale Lando dostal defekt, jinak by skončil nejhůře pátý (ve Velké ceně Kataru – pozn. red.) a Ricciardo měl nehodu v Mexiku, a to hned po startu.“
Vzápětí ovšem uznává, že Ferrari se podařilo stabilizovat a mají také lepší jezdeckou sestavu. Alespoň co se aktuálního ročníku týče.
„Ricciardo je úplně ztracený a je až šokující, jak moc je mimo. Ferrari se naproti tomu povedl upgrade pohonné jednotky. Jak se říká, McLarenu už došel dech, ale hlavně musíme podotknout jednu věc – ty týmy už tuhle sezónu absolutně neřeší. Ti už to vnímají úplně jinak, jednoduše nějak to dokončit, zúčastnit se, zajet co nejlépe.. Všichni už se soustřeďují na příští rok.“
Sezóna 2022
Nový ročník bude bezpochyby velmi zajímavý, a to hned z několika důvodů. Nové regule, nová éra formule 1 a s tím spojena nová podoba monopostů. Jak se na příští rok těší Števo Eisele?
„Jsem zvědavý a zároveň napjatý, poněvadž nové regule vznikají taky proto, aby ukončili dominanci některého z týmů. My jsme vlastně měli mít nová pravidla už v této sezóně, ale kvůli Covidu se to posunulo. Zároveň platí, že s novými pravidly se rozdíly mezi týmy zvětšují.“
Také proto si myslí, že kupříkladu Haas by klidně v příštím roce mohl ztrácet ještě více než letos. Pokud prý nyní na ty nejlepší ztrácí nějaké dvě setinky, v sezóně následující se rozdíl může vyšplhat až do výše čtyř až pěti setin.
Na novém vzhledu však je něco, co se mu tedy příliš nezamlouvá. „Já nejsem fanoušek ani těch osmnáctipalcových pneumatik, protože to vizuálně nevypadá dobře a celkově nemám rád ono generalizování. Pro mě byla vždy F1 takovou speciální záležitostí, která nabízí úplně něco jiného, co ostatní sporty.“
„Proto musím říct, že některá ta rozhodnutí a politika v zákulisí mě dost znechucuje,“ nechal se slyšet bratislavský rodák.
Situace v Sauberu
Velmi zajímavá je aktuálně situace v Sauberu, respektive v Alfě Romeo. Tým na konci sezóny opouští Antonio Giovinazzi, jehož sedačku získal Kuan-jü Čou. Organizaci Sauberu však opustil Pascal Picci, dnes již bývalý předseda představenstva.
Jaký byl vlastně důvod jeho rezignace? Ve svém nedávném rozhovoru pro web Motorsport prohlásil, že mu vadí složení jezdecké sestavy pro následující sezónu a rovněž přerušení spojení s Ferrari.
„Úplně bych se nechtěl rýpat v nějakých interních záležitostech Alfy Romeo, protože je to politika, do které nevidíme. Každopádně bylo úsměvné číst vyjádření pana Picciho, který naopak nepochopil angažování Bottase a bylo mu smutno z odchodu Antonia,“ okomentoval Eisele Picciho rezignaci.
„Ovšem při vší úctě k Antoniovi, který dostal tři roky – to je šance, o které mohou ostatní piloti pouze snít a bohužel si nepamatujeme jediný výjimečný výsledek, který by zajel. To pro něj bohužel není dobrá vizitka.“
„Ohledně té změny, myslím si, že Sauber později upustí od spolupráce s Alfou Romeo a vydají se jiným směrem, možná dojde k odkoupení. Myslím si nicméně, že jezdecká dvojice Bottas – Čou je pro ně dobrá. Díky tomu v Číně vyletí prodej aut Alfy Romeo do neskutečných výšin, takže i z hlediska byznysu je tenhle krok logický,“ má jasno slovenský komentátor.
Velmi důležité téma zatím stále vzdálené budoucnosti – elektrifikace
Robert Reid, kopilot Richarda Burnse, jenž v roce 2001 slavil titul mistra světa v rallye, v nedávném rozhovoru pro Autosport prohlásil, že je špatně, pokud se motorsport vydá pouze cestou elektrifikace. Podle něj to ani zdaleka nesplní potřeby všech a infrastruktura na to v některých zemích zkrátka a dobře není připravena.
Števo Eisele v našem rozhovoru podotýká, že tohle téma má dvě roviny – tu všeobecnou a sportovní. Nutno podotknout, obě velmi solidně rozebral.
„Ta všeobecná se podle mě odvíjí od nějakého pokusu o záchranu naší planety. Abychom zkrátka fungovali ekologicky, což je úplně legitimní a asi i správné. To, co já vnímám jako zásadní problém je ten, že jestliže jsme 100 nebo 200 let ničili naši planetu, tak ji přece nemůžeme zachránit za tři nebo pět let.“
„Navíc výroba komponentů pro elektrická auta je mnohem méně ekologická, než ta pro spalovací motory. Ano, elektrifikace je budoucnost, ale potřebuje to čas, a to zejména kvůli náročnosti celého procesu. Potřebuje to vědu a další inovace, potřebuje to přesně jak říkáš dobrou infrastrukturu a hlavně to potřebuje zákazníky.“
Bývalý fotbalový brankář Slovanu Bratislava taktéž nastínil, jak vlastně funguje současný marketing. Nutno podotknout, na tohle téma si nebral servítky a rozhodně se nebojí vyjádřit svůj názor.
„Současný marketing funguje takto: Kupte si toto úžasné auto, které je nádherné a ekologické, které však má o polovinu menší dojezd a je trojnásobně dražší. Proto je tato kampaň prostě úplně mimo. Je vidět, že ty velké korporace v čele s Evropskou komisí si někdy myslí, že lidé žerou seno. A ne, nebojím se to takhle natvrdo říct, tohle prostě není v pořádku.“
Co se týče té sportovní roviny, i zde se slovenský komentátor vyjádřil jasně. Zkrátka a dobře prohlásil, že F1, Moto GP či rallye, jakýkoliv segment závodního průmyslu pro něj vždycky představoval něco výjimečného.
Jenže na základě jeho slov se formule 1 tváří, že je dnes nejekologičtější, než za celých 72 let. To prý ale platí pouze pro dvacet monopostů na startu.
„Celý servis okolo nich je o mnoho horší, než jak tomu bylo v minulosti. Příkladem je větší počet kamiónů, které dneska jezdí, ta uhlíková stopa je o hodně horší. V tomhle je můj názor takový, že bych byl mnohem šťastnější, kdyby na startu stálo 20 spalovacích desetiválců, ale celý ten ansábl by byl menší a ekologičtější,“ říká.
„Nechme lidem tu zábavu a závoďme každý druhý týden. I kdyby to mělo být za příplatek. Ale netvařme se, že jsme ekologičtí, když obecně váha monopostu narostla o 200 kilogramů a počet zaměstnanců se dvojnásobně zvýšil. To je jednoduše blbost, to nevychází,“ zlobí se Eisele.
„Hlavně bych zmínil další důležitý prvek – jak vlastně může být ekologické něco, co se vyrábí spalováním uhlí nebo zemního plynu? Ono je to celkem komplexní téma a vůbec se mi nelíbí ty pohádky o ekologickém zacházení, protože nejsou vůbec pravdivé,“ prozradil svůj pohled na věc.
Vstup nových značek do F1
Porsche, Volkswagen nebo Audi? Představitelé první jmenované značky před nedávným časem prohlásili, že velmi vážně zvažují vstup do formule 1, dlouho se mluví také o Volkswagenu. Co si o tomhle myslí Števo?
„No bylo by perfektní, kdybychom na startu viděli značky jako Porsche, Audi, Volkswagen, klidně i Škodovku. Ohledně toho bych však byl velmi opatrný, protože Volkswagen je obrovská značka, obrovská korporace, ale s velmi rozpačitým vztahem k formuli 1.“
„Historicky už jsme byli svědky několika náznaků, ale pokaždé to nějak nedopadlo. Logicky to vypadá, že by se měli spojit s Red Bullem a začít pro ně vyrábět motory. Tím pádem by se časem mohli napojit i na Williams. Možná teď i pokukovali po možnosti odkoupit Sauber, ale tohle jsou vyloženě zákulisní věci,“ prozradil.
Zároveň ale podotkl, že by nemělo smysl, aby posléze na startu stálo 26 monopostů. Toho jsme ostatně byli svědky v minulosti a všichni jistě dobře víme, jak to nakonec dopadlo. Deset týmů je prý plně dostačujících, i přesto však držme palce Volkswagenu, ať jim to vyjde, jelikož ve formuli 1 tyhle velké značky potřebujeme.
Na téma značek a týmů poté Števa napadla ještě jedna velmi dobrá myšlenka, která se týká Alpinu.
„To je taková loď, která si ani nejsem jistý, kam se vůbec plaví. Je to jedna velká neznámá a osobně si nemyslím, že by mateřská automobilka Renault do toho pořád přilévala peníze a přitom jezdili na nějakém sedmém až dvanáctém místě.“
Liberty Media
Co můžeme do budoucna čekat od této americké společnosti? I na tuto závěrečnou, nutno podotknout neméně zajímavou otázku, měl Števo Eisele co říct.
„Tím, že formuli 1 řídí Liberty media, americká společnost, která si bere příklad z uzavřených soutěží typu NBA, NHL, NFL, tak vědí, že tohle přináší největší ekonomický přínos všem zúčastněným. Tudíž tohle je ten hlavní byznysový cíl, který se ve formuli 1 nenapádně protlačuje.“
„Nakonec tenhle plán ani nemusí být zlý, akorát je tam riziko, že ti aktuálně silní budou ještě silnější. Také proto tu máme změnu pravidel a v neposlední řadě zavedení rozpočtového stropu, což může změnit pravidla hry a naznačit mnohé,“ přiznal na konec.
Nyní už nezbývá nic jiného, než poděkovat Števu Eiselovi za úžasný rozhovor. Přejeme mnoho štěstí a nespočet dalších kariérních úspěchů!

Motorsport
Šestý závod sezóny ovlivnil déšť! VC Monaka přinesla několik dramat a překvapivé jméno na stupních vítězů
Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.
Úvod šestého podniku letošní sezóny Formule 1 nepřinesl žádné velké drama, ostatně jako například start dopoledního hlavního závodu F2. Z první příčky do Velké ceny Monaka odstartoval Max Verstappen, který svou vedoucí pozici udržel i po zhasnutí všech pěti světel.
Fernando Alonso zase ustrážil svou druhou příčku, byť jeho cílem bylo po startu zaútočit právě na pozici číslo 1. Jak tedy vypadalo pořadí startovního pole pro Velkou cenu Monaka?
Po startu se pořadí startovního pole příliš nezměnilo. Penalizaci v podobě pěti vteřin však inkasoval Nico Hülkenberg, který v průběhu prvního kola zavinil kontakt s Loganem Sargeantem.
Velmi brzy zastavil u svých mechaniků Sergio Pérez, který obul nejtvrdší specifikaci pneumatik. Po startu z poslední pozice v důsledku kolize v kvalifikace ale horko těžko něco vymýšlet. Po první deseti kolech vypadalo pořadí bodované desítky následovně – Verstappen, Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Russell, Cunoda, Norris.
V jedenáctém kole však došlo k dramatickému pokusu Carlose Sainze o předjetí Estebana Ocona. Španělský závodník ve službách Ferrari si ale v zatáčce číslo 10 ulomil element předního křídla.
V okruhu osmnáctém došlo k sérii několika předjetí, kdy v opravdu pomalém tempu jel Sargeant na Williamsu. V sekci Mirabeu jej po pěkném manévru předjel Kevin Magnussen, v La Rascasse se před pilota Williamsu dostali i Lance Stroll a Mexičan Pérez.
Úderem 32. kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Postupně na nejtvrdší sadu pneumatik přešli Lewis Hamilton, Ocon, Sainz, Charles Leclerc nebo Pierre Gasly.
V 35. kole pak v šikaně za tunelem boural Pérez do Magnussena a poškodil si své přední křídlo, pochopitelně tak musel znovu do boxů.
Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Norris – takto vypadalo pořadí Velké ceny Monaka po 46 kolech.
O velké drama se postaral déšť
Úderem 53. kola se na okruh v Monaku přesunul mrak, který se nad horami vzdálenými zhruba čtyřiadvaceti kilometrů od tratě dlouho držel. A ten výrazným způsobem ovlivnil posledních pětadvacet kol Velké ceny Monaka.
Pro pneumatiky do přechodných podmínek téměř okamžitě ke svým mechanikům zajeli Valtteri Bottas a Stroll. V 55. kole sáhnul k velmi riskantnímu kroku Alonso, který i přes snášející se déšť přezul na střední sadu gum.
A jelikož se na trať snášelo čím dál více dešťových kapek a v Monaku bylo čím dál větší mokro, ukázala se tato volba jako velmi špatná. Celé startovní pole tak v průběhu dalších kol zajelo do boxů právě pro pneumatiky do přechodných podmínek. Stejně tak i Alonso, jenž i přes dva pit-stopy v krátké době zůstal druhý.
Velice později zajeli do boxů jezdci Ferrari Leclerc a Sainz. Ti se tak propadli pořadím dolů. Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Cunoda, Piastri – takto vypadalo pořadí bodované desítky v 57. kole.
O dvě kola později dokonce Magnussen s Pérezem přezuli na pneumatiky do extrémního mokra. Ještě předtím však první zmíněný oťukal několik bariér a zdí, poněvadž v těchto mokrých podmínkách zůstal jako poslední pilot na pneumatikách do sucha.
Problémy s mokrou tratí však měla řada jezdců, fanoušci přímo v Monaku a u televizních obrazovek tak viděli několik kontaktů jezdců s bariérami či zdmi, nebo také výjezdy mimo trať.
Pořadí bodované desítky se však do konce závodu příliš nezměnilo. Vypadl z ní ovšem Japonec Cunoda (AlphaTauri), který měl problémy s brzdami. Na deváté a také desáté místo se dostali piloti McLarenu Norris s Piastrim.
Konečné výsledky
Jak tedy skončil šestý podnik letošní sezóny F1? Vítězem se po přesvědčivé jízdě stal Verstappen, další pódium zaznamenal Alonso, skvělý výsledek v podobě třetího místa zaznamenal Ocon v barvách Alpinu.
To se vzhledem k průběhu letošní sezóny dá kvantifikovat jako překvapení, navzdory sobotní kvalifikaci si ale Ocon dojel pro výsledek, jehož základy postavil právě už v kvalifikaci.
Čtvrtý dojel Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Norris a bodovanou desítku uzavřel Australan Piastri.
Zdroj: F1 TV
Motorsport
Skvělá jízda českého závodníka ve Formuli 2! Roman Staněk po startu z poslední pozice dokázal bodovat
Formule 2 měla v neděli na programu svůj šestý závod letošní sezóny, přičemž Velkou cenu Monaka ovládl stylem start-cíl Frederik Vesti. Skvělý výsledek zaznamenal také český závodník Roman Staněk, který po startu z poslední pozice dojel sedmý!

Formule 2 měla v neděli na programu svůj šestý závod letošní sezóny, přičemž Velkou cenu Monaka ovládl stylem start-cíl Frederik Vesti. Skvělý výsledek zaznamenal také český závodník Roman Staněk, který po startu z poslední pozice dojel sedmý!
Úvod nedělního hlavního závodu Formule 2 mnoho vzrušení nepřinesl, ba právě naopak. Byť úzký městský okruh v Monaku svádí ke kolizím, zejména v juniorských kategoriích, start proběhl v poklidu.
Všechno dramatické se začalo dít až po prvních zastávkách v boxech, když nejprve v 19. kole byl vyhlášen stav virtuálního safety caru. Ze závodu totiž odstoupil Enzo Fittipaldi.
O tři kola později však v Monaku nastalo velké drama, když v pasáži před kasinem havaroval Jack Doohan. Jeho monopost navíc začal hořet, ředitelství závodu pochopitelně sáhlo po červených vlajkách a přerušení závodu.
To byl klíčový moment právě pro Romana Staňka, který si i s ostatními piloty, kteří před touto havárií u svých mechaniků ještě nezastavili, dojel pro čerstvé pneumatiky. Díky tomu si tak podržel svou osmou příčku.
Následně proběhl restart závodu, načež mezi osmým a devátým jezdcem v pořadí byla hned 30sekundová mezera. Staněk tak mohl jet bez obav, že se propadne pořadím dolů.
Do konce závodu už pak fanoušci v Monaku a u televizních obrazovek žádné předjetí neviděli. Pouze Victor Martins se kvůli penalizaci propadl na osmou příčku, Staněk tak poskočil na pozici číslo 7.
Český pilot ve službách týmu Trident ztratil na vítěze Vestiho lehce přes sedmadvacet vteřin. Na stupně vítězů se postavili také Théo Pourchaire a třetí Zane Maloney. Před Staňkem se na vyšších pozicích umístili ještě Richard Verschoor, Dennis Hauger a Kush Maini.
Staněk tak zaznamenal zatím svůj nejlepší výsledek ve Formuli 2, když si za sedmou příčku vyjel šest bodů. Nováček této kategorie je tedy momentálně po šesti závodech sedmnáctý s celkovým ziskem sedmi bodů.
Co je však pro něj ještě důležitější – Staněk dokáže vcelku pravidelně porážet svého týmového kolegu Clémenta Novalaka. Ten má zatím na kontě pouze dva body.
Zdroj: FIA Formula 2
Motorsport
Obrovské drama v Monaku! V infarktové kvalifikaci si to o pole position rozdalo několik jezdců. Kdo odstartuje z prvního místa?
Formule 1 měla dnes na programu kvalifikaci na svůj šestý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Monaka. A rozhodně se bylo na co dívat. Už v úvodu tohoto sobotního dějství boural Sergio Pérez, poté jsme mohli sledovat naprosto infarktový průběh. V neděli nakonec z pole position odstartuje Max Verstappen.

Formule 1 měla dnes na programu kvalifikaci na svůj šestý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Monaka. A rozhodně se bylo na co dívat. Už v úvodu tohoto sobotního dějství boural Sergio Pérez, poté jsme mohli sledovat naprosto infarktový průběh. V neděli nakonec z pole position odstartuje Max Verstappen.
První část kvalifikace přinesla už v jejím úvodu dramatickou podívanou. Průjezd první zatáčkou totiž nezvládl Sergio Pérez, který výrazně poškodil svůj monopost Red Bullu a do dalšího průběhu Q1 už tak nemohl zasáhnout.
Co se každopádně dalších odpadlíků týče, nepřinesla Q1 vlastně žádné překvapivé výsledky. Z prvního dějství do druhé části kvalifikace nepostoupili také Čou Kuan-jü, Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen a Logan Sargeant.
První kvalifikační segment s časem 1:12.386 ovládl Max Verstappen před Júkim Cunodou a Alexanderem Albonem.
Druhá část kvalifikace
V Q2 viděli diváci přímo v Monaku, ale i u televizních obrazovek několik kontaktů s bariérami. To nicméně jen dokládá, že jezdci na tomto městském okruhu jeli opravdu hranu, což ještě více dokázali ve třetím dějství.
Cunoda při svém rychlém pokusu zablokoval svá kola, čímž zabránil kontaktu se zdí. Nárazu se však nevyhnuli Esteban Ocon a Lando Norris, přičemž druhý jmenovaný to odnesl poškozením monopostu.
Do poslední části kvalifikace nicméně se svými časy nestačili a nepostoupili Valtteri Bottas, Lance Stroll, Albon, Nyck de Vries a Oscar Piastri.
Velké drama v Q3!
Norrisův vůz však mechanici McLarenu stihli dát do pořádku a ten se tak mohl zapojit i do třetí části kvalifikace. Ta nakonec přinesla obrovské drama, když největší favoriti kvalifikace zajížděli jeden dechberoucí čas za druhým.
Jen několik vteřin před koncem vedl se svým úžasným časem Fernando Alonso, pro pole position si ale nakonec dojel Max Verstappen.
Ten ve svém posledním rychlém pokusu zajel čas v hodnotě 1:11.365 a do nedělní Velké ceny Monaka odstartuje z první pozice. Druhý nejrychlejší čas zajel legendární Španěl Alonso, který na úřadujícího mistra světa ztratil pouze 84 tisícin sekundy.
Do druhé řady se postaví Charles Leclerc a čtvrtý Esteban Ocon, jenž chvíli dokonce svým časem 1:11.553 útočil na pole position. Na prvním místě se v posledních minutách Q3 opravdu vystřídalo hned několik jmen.
Do šestého startovního slotu se v Monaku postaví Lewis Hamilton, který měl v průběhu třetí části kvalifikace také našlápnuto ke skvělému výsledku. Sedmý skončil Pierre Gasly, osmou příčku bere George Russell, devátou Cunoda a elitní desítku na startu VC Monaka uzavře Norris.
Zdroj: F1
-
Bojové sportypřed 1 dnem
Je hotovo! Karlos Vémola oznámil, že po zápase s Attilou Véghem ukončí svou bohatou kariéru
-
Hokejpřed 1 dnem
Hvězdy NHL na MS v Praze! Kanada pod podmínkou zápasů v hlavním městě přislíbila nejlepší hráče
-
Bojové sportypřed 3 dny
Smolař vsadil na výhru Vémoly nad Kinclem půl milionu! Po zápase mu zbyly oči pro pláč
-
Fortuna ligapřed 2 dny
Sparta má titul, od léta ale i starosti. Které opory by mohly tým opustit?