Spojte se s námi


Motorsport

Šokující kolize na startu, divočina v boxech, traťové limity zase na scéně! Co přinesla šílená Velká cena Kataru?

Byla to vskutku náročná velká cena. Formule 1 má za sebou svůj sedmnáctý podnik letošní sezóny, přičemž do jejího konce zbývá posledních pět závodů. Velkou cenu Kataru každopádně ovládl Max Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili oba jezdci McLarenu.

Publikováno

dne

Byla to vskutku náročná velká cena. Formule 1 má za sebou svůj sedmnáctý podnik letošní sezóny, přičemž do jejího konce zbývá posledních pět závodů. Velkou cenu Kataru každopádně ovládl Max Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili oba jezdci McLarenu. Šílený závod co do volby strategií nabídl také vzájemnou kolizi pilotů Mercedesu a mnoho skvělých soubojů na trati.

Než na mezinárodním okruhu Lusail zhaslo všech pět světel, F1 v průběhu neděle co do složení startovního roštu potvrdila dvě zprávy. Ta první hovořila o tom, že Red Bull porušil pravidla Parc fermé, když po včerejší nehodě pracoval na novém podvozku pro Sergia Péreze.

Mexický závodník tak musel odstartovat z boxové uličky. Do Velké ceny Kataru však vůbec neodstartoval Carlos Sainz, kterému se na voze objevil problém s palivovým systémem. Jak tedy vypadal startovní rošt na startu Velké ceny Kataru?

Úvod Velké ceny Kataru

Sedmnáctý podnik letošní sezóny F1 nabídl drama už v první zatáčce, když po startu vzájemně havarovali oba jezdci Mercedesu. Lewis Hamilton ve snaze předjet svého týmového kolegu příliš zavřel vnitřní stopu a George Russell jej v důsledku toho vystřelil mimo trať.

Zatímco Russell dojel do boxů a následně ještě mohl pokračovat, pro Hamiltona se jednalo o okamžitý konec. Nutno dodat, sedminásobný šampion byl jedním ze čtyř pilotů, kteří do Velké ceny Kataru vyjeli na nejměkčí sadě pneumatik.

Mezi tyto jezdce se kromě Hamiltona zařadili Valtteri Bottas, Liam Lawson a Kevin Magnussen. Všichni ostatní nasadili střední sadu označenou žlutou barvou. Tito piloti, včetně Lance Strolla, pak využili výjezdu safety caru a zajeli ke svým mechanikům pro žlutou sadu pneumatik.

Checo Pérez startující z boxové uličky se rázem posunul na třinácté místo, Oscar Piastri vyšplhal až na pozici číslo 2. Na dramatickém startu vydělal také Fernando Alonso (3.) nebo Esteban Ocon, jenž se posunul na příčku pátou.

Safety car zajel zpět do boxů na konci čtvrtého kola, pořadí bodované desítky po úvodu Velké ceny Kataru tedy vypadalo následovně. Startovní pole vedl Verstappen, druhý byl Piastri, třetí Alonso, čtvrtý Charles Leclerc, pátý Ocon, šestý Lando Norris, sedmý Pierre Gasly, osmý Júki Cunoda, devátý Nico Hülkenberg a desátý Alexander Albon.

Zmatek s pneumatikami, povinné zastávky

V tuto chvíli měli téměř všichni (až na Péreze s Lawsonem) obutou střední sadu pneumatik. Nutno podotknout, FIA ve spolupráci s Pirelli ještě před závodem potvrdila, že z hlediska bezpečnosti budou jezdci na jedné sadě gum odjet pouze 18 kol.

Dodavatel pneumatik pro F1 totiž neměl svůj produkt v takovém stavu, že týmům mohl povolit standardní průběh velké ceny. Jednotlivé sady pneumatik, v závislosti na tom, jak je měli jednotliví jezdci opotřebované, pak měly stanovený maximální počet kol, jež na nich jezdci mohli ujet.

Drtivá většina jezdců ve startovním poli tedy absolvovala tři zastávky v boxech, týmy se jednotlivé zastávky pochopitelně snažily rozdělit tak, ať to co nejlépe vyhovuje zvolené závodní strategii.

Verstappen tak například absolvoval třetí pit stop až šest kol před koncem, podobně jako Čou Kuan-jü (5) nebo Brit Russell (7). Pilotům McLarenu to ale vyšlo ideálně, když v cíli závodu měli na svých pneumatikách najeto 13, respektive 14 kol.

To samé se pak dá říci o několika dalších jezdcích, například Alonsovi, Leclercovi nebo Oconovi. Jiní ale, jako například Bottas nebo Stroll, proťali cílovou čáru při nasazené třetí sadě s najetým maximálním počtem 18 kol. Správná závodní strategie je klíčem k úspěchu vždy, v Kataru to ale platilo dvojnásob.

Zajímavé momenty Velké ceny Kataru, traťové limity opět v akci

Kromě samotného startu jsem na trati mohli pozorovat velké množství vskutku zajímavých soubojů. Russell se například v šestém kole skvěle dostal před Péreze.

Ve 33. kole předvedl Cunoda krásný manévr, díky kterému se dostal před Albona. Dlužno dodat, tito dva jezdci spolu na dráze bojovali po celý průběh Velké ceny Kataru. Norris poté vyhrál těsný souboj s Leclercem v polovině závodu, Russell si při své cestě vzhůru startovním polem připsal několik povedených manévrů.

Fanoušky rovněž pobavila bitva mezi třemi jezdci – Strollem, Gaslym a Pérezem. Gasly naráz přišel o dvě pozice, posléze ale krásně objel Péreze a dostal se na desáté místo.

Kromě soubojů na trati a divočinu v boxech zasáhly do Velké ceny Kataru také traťové limity. Dva tresty po 5 sekundách za překročení limitů tratě obdrželi Pérez, Stroll i Gasly, jednou pět vteřin inkasoval Albon.

Po několika kolech pak byl potvrzen trest pro Hülkenberga, jenž inkasoval deset sekund za špatné postavení na startu.

Závěrem…

Velká cena Kataru byla pro piloty velmi těžkou záležitostí, o čemž ostatně svědčí i chování nejlepších tří jezdců po konci závodu nebo stížnosti Španěla Alonsa ze 34. kola. Jezdcům bylo v monopostech zkrátka příliš velké horko.

Logan Sargeant dokonce ve 41. kole zajel do garáže, jelikož se necítil dobře a kvůli zdravotním důvodům své působení ve Velké ceně Kataru předčasně ukončil.

Konečné výsledky sedmnáctého podniku letošní sezóny si můžete prohlédnout níže. Nejrychlejší kolo zajel Verstappen (1:24.319), jezdcem dne byl vyhlášen Australan Piastri.

Zdroj: F1

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.