Motorsport
Památné momenty F1: Kontroverzní VC USA 2005. Na startu pouze 6 vozů, válka Bridgestonu s Michelinem, unikátní zápisy
Byl to jeden z nejhorších závodů historie Formule 1. Do Velké ceny USA na okruhu v Indianapolis totiž odstartovalo pouze šest monopostů, a to kvůli velkým problémům s dodavatelem pneumatik. Jaká byla co do detailů tehdejší situace a kdo do závodu přece jen vyjel?

Byl to jeden z nejhorších závodů historie Formule 1. Do Velké ceny USA na okruhu v Indianapolis totiž odstartovalo pouze šest monopostů, a to kvůli velkým problémům s dodavatelem pneumatik. Jaká byla co do detailů tehdejší situace a kdo do závodu přece jen vyjel?
Velká cena USA 2005 byla devátým závodem tehdejší sezóny a stala se jedním z nejkontroverznějších ve Formuli 1. Proč?
Vše prozradila nehoda Ralfa Schumachera a Ricarda Zonty ve volném tréninku, a to v důsledku selhání pneumatik Michelin. Ten před tehdejším závodem zkrátka přiznal, že jejich konstrukce pneumatik není schopná vydržet požadovaný počet kol.
Právě tento výrobce dodával pneumatiky nejen Toyotě, ale vlastně většinové části startovního pole. A tedy BAR Hondě, Renaultu, Williamsu, McLarenu, Sauberu a Red Bullu. Pouze Ferrari, Minardi a Jordan odebírali pneumatiky od společnosti Bridgestone.
Důsledky války dodavatelů pneumatik
Po průšvihu v rámci selhání pneumatik a jejich neschopností vydržet tlak na náročném okruhu v Indianapolis se francouzský výrobce obrátil na FIA, organizátory trati a konkurenční Bridgestone, aby našli kompromis, přičemž jednání probíhala až do rána závodu.
Michelin následně všem aktérům jednání předložil různá řešení – umístění šikany do nájezdu do třinácté zatáčky, povolení jezdcům „Michelinu“ odjet závod, ale nebodovat nebo že by alternativní uspořádání trati používali pouze piloti s pneumatikami Michelin.
Výrobce pneumatik však s žádným návrhem logicky neuspěl, všech sedm šéfů týmů se nakonec shodlo, že nejlepší bude ze závodu odstoupit. V sobotní kvalifikaci jinak zajel pole position Jarno Trulli (Toyota) před Kimim Räikkönenem na McLarenu.
Všichni piloti v nejlepší čtyřce používali pneumatiky značky Michelin. Nejlepším pilotem s nazutými pneumatikami Bridgestone byl pátý Michael Schumacher na Ferrari.
Do zaváděcího kola přitom odjelo všech dvacet vozů. Na jeho konci ovšem hned čtrnáct z nich zamířilo zpátky do boxů, přičemž velice rozzlobený byl tehdy Kimi Räikkönen. Finský závodník tehdy odhodil rukavice, naštvaně odešel a celou záležitost označil za šaškárnu.
Vskutku velmi špatná reklama pro F1, kór v USA. Válka dodavatelů pneumatik tedy vyvrcholila tím, že Michelin na začátku roku 2006 oznámil svůj konec a z královny motorsportu odešel.
Velká cena USA 2005
Na startu Velké ceny USA se tedy za ohromného bučení a nespokojenosti fanoušků postavilo pouze šest vozů, a to v následujícím pořadí. Michael Schumacher, Rubens Barrichello (oba Ferrari), Tiago Monteiro (Jordan), Christijan Albers (Minardi), Narain Karthikeyan (Jordan) a Patrick Friesacher (Minardi).
Jordan a ani Minardi nebyli těmi, kteří by snad měli na to italskou stáj a úřadující mistry ohrozit. A tak si vedoucí dvojice vytvořila už po pouhých deseti kolech takový náskok, že mohli naprosto beze strachu zajíždět do boxů tak, že je ze zadních pozic nikdo neatakoval.
Že se na trati v podstatě nic nedělo nebylo vzhledem k rozpoložení sil týmů nikterak překvapivé. A bylo to znát také v hledišti, když se stotisícový dav v podstatě rozprchl. Chvíli to v pozdějším průběhu závodu vypadalo na dramatický souboj o první místo, Schumacher však svého týmového kolegu vytlačil na trávu a poté už jen ujížděl.
Během celého závodu došlo pouze k jednomu předjetí na trati, když Albers vybojoval čtvrté místo po Karthikeyanovi. Tím, a soubojem mezi jezdci Ferrari, takřka veškeré závodění skončilo.
Pro první místo si dojel Schumacher, druhý skončil Barrichello. Třetí místo nakonec patřilo Monteirovi, jenž se stal prvním portugalským pilotem, který stanul na stupních vítězů. Čtvrtou příčku vybojoval Karthikeyan, pátý skončil Albers a šestý Friesacher.
Unikátní zápisy
Jak už výše píšeme, Monteiro se díky Velké ceně USA 2005 navždy zapsal do dějin jako portugalský pilot, který stanul na stupních vítězů. A bylo to jeho nejlepší umístění ve F1, zároveň také první a poslední pódium.
Poprvé a naposledy se také trojice Karthikeyan, Albers a Friesacher umístili na bodovaných pozicích, stejně jako se naposledy na bodech ocitl tým Minardi. Pro Jordan to zase byl poslední výsledek, který této stáji zaručil stupně vítězů.
A velkou zajímavostí je, že se jednalo o jediné vítězství Schumachera v sezóně. Ferrari také ve Velké ceně USA 2005 zaznamenalo jediný double sezóny.
Zdroje: F1, Marc Priestley – Mechanik, Neznámý Kimi Räikkönen, Planet F1

Motorsport
Hamilton o Red Bullu: Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl! Před Verstappen se prý neměl šanci ubránit
Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.

Tým Mercedes-AMG Petronas F1 nevstoupil do nového ročníku královny motorsportu zrovna ideálně, přičemž na současný monopost si nejvíce stěžuje Lewis Hamilton. Kromě toho ale sedminásobný šampion přiznal, že aktuální vůz Red Bullu je tím nejrychlejším, který kdy v životě viděl.
Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.
Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci safety caru.
Rakouský tým tak jednoznačně vévodí nejen šampionátu jezdců, ale také Poháru konstruktérů. V níže přiloženém twitterovém příspěvku si ostatně pořadí obou šampionátů můžete prohlédnout. Dlužno dodat, je v něm zahrnuto i navrácení třetího místa Fernandu Alonsovi.
Dominance Red Bullu si zkrátka nelze nevšimnout. To dokládá také tvrzení Hamiltona, který je přesvědčený o tom, že rychlejší vůz na startovním roštu nikdy neviděl. A to prý i v porovnání s vozem, se kterým britský pilot drtil konkurenci v prvních letech turbohybridů.
Tohle je nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl!
„Rozhodně jsem nikdy neviděl tak rychlé auto. Myslím, že když jsme byli rychlí, nebyli jsme tak rychlí. Myslím, že je to nejrychlejší auto, jaké jsem kdy viděl, zejména ve srovnání s ostatními,“ řekl Hamilton v jednom z pozávodních rozhovorů.
Nutno podotknout, osmatřicetiletý závodník patřil rovněž k jezdcům, které Verstappen dokázal na trati předjet bez větších potíží.
„Nevím jak a proč, ale projel kolem mě pořádnou rychlostí. Ani jsem se neobtěžoval blokovat, protože to byl prostě obrovský rozdíl v rychlosti,“ vysvětlil.
Hamilton s týmovým kolegou Georgem Russellem zakončili Velkou cenu Saúdské Arábie na pátém, respektive čtvrtém místě.
Pozitivem pro Mercedes je každopádně to, že i když ani zdaleka nestačili na tempo Red Bullu a Alonsova Aston Martinu, jeho piloti se dokázali udržet před Ferrari a získat tak důležité body do obou šampionátů.
Zdroje: F1, Motorsport
Motorsport
Verstappen po závodě i přes zisk doublu neskrýval svou frustraci: Nejsem tu od toho, abych končil druhý!
Formule 1 měla v neděli na programu svůj druhý podnik letošní sezóny, konkrétně tedy Velkou cenu Saúdské Arábie. A tu, podobně jako první závod v Bahrajnu, ovládl tým Red Bull Racing. Vítězství oslavil Sergio Pérez, Max Verstappen si dojel pro konečné druhé místo. Dvojnásobný mistr světa však se svým umístěním nebyl vůbec spokojen…

Formule 1 měla v neděli na programu svůj druhý podnik letošní sezóny, konkrétně tedy Velkou cenu Saúdské Arábie. A tu, podobně jako první závod v Bahrajnu, ovládl tým Red Bull Racing. Vítězství oslavil Sergio Pérez, Max Verstappen si dojel pro konečné druhé místo. Dvojnásobný mistr světa však se svým umístěním nebyl vůbec spokojen…
Red Bull zaznamenal v Saúdské Arábii další double a momentálně co do rozložení sil startovního pole vskutku nemá konkurenci.
Druhý podnik letošní sezóny F1 totiž vcelku jasně ovládl Sergio Pérez, Max Verstappen se po startu z patnácté příčky vyšplhal až na konečné druhé místo, byť také za pomoci Safety caru.
Dvojnásobný mistr světa se totiž v sobotní kvalifikaci potkal s technickými potížemi. Svůj monopost musel odstavit kvůli problému s hnací hřídelí už v Q2 (druhá část kvalifikace – pozn. red.) a do Velké ceny Saúdské Arábie odstartoval až z patnáctého místa.
Na tiskové konferenci následně Verstappen neskrýval svou frustraci, přestože Red Bull v dosavadním průběhu letošního ročníku získal 87 bodů z 88 možných.
Nejsem tu od toho, abych byl druhý
„Samozřejmě, že v týmu momentálně panuje taková atmosféra, že jsou všichni spokojení. Ale já osobně spokojený nejsem,“ přiznal nizozemský pilot v rozhovoru s médii, včetně Racing News 365.
„Protože tu nejsem od toho, abych byl druhý, zvlášť když člověk tvrdě pracuje, i doma v továrně, aby sem přijel v dobrém stavu a v podstatě se ujistil, že je všechno na svém místě,“ komentuje svou konečnou druhou příčku.
Verstappena naštvala především kvalifikace a start z patnácté příčky. Právě v tomto případě totiž musí jezdci spíše limitovat škody, než se soustředit na boj o vítězství.
Dlužno dodat, pilot Red Bullu proletěl startovním polem bez větších problémů a nebýt technických problémů v posledních deseti kolech, je možné, že by ještě zaútočil na Pérezovo první místo.
Verstappen nicméně ještě v posledním okruhu Velké ceny Saúdské Arábie zajel nejrychlejší kolo závodu. Získal tak jeden extra mistrovský bod, který jej udržel na čele šampionátu jezdců právě před týmovým kolegou.
Zdroje: F1, Racing News 365
Motorsport
Kontroverzní závěr VC Saúdské Arábie: Něco je hodně špatně! Je čas vrátit se ke zdravému rozumu, kritizuje Alonso FIA
Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.

Formule 1 má za sebou druhý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Saúdské Arábie. A právě ta přinesla velice kontroverzní závěr, respektive pozávodní dění, kdy FIA udělila třetímu Fernandu Alonsovi dodatečnou penalizaci. Později však své rozhodnutí dementovala a umístění na stupních vítězů mu vrátila.
Fernando Alonso zaznamenal v Saúdské Arábii další skvělý výsledek, když po Bahrajnu získal své další, celkově už 100. pódium v kariéře.
Španělská legenda se po startu z druhé příčky ujala vedení už v první zatáčce, když překonala Sergia Péreze. Pilot Red Bullu mu to však už ve třetím kole vrátil, Alonso tak klesl na druhé místo.
Sportovní komisaři mu ovšem udělili trest v podobě pětisekundové penalizace, a to za chybné postavení na startovním roštu. V 18. kole odstavil svůj monopost Lance Stroll. Na trať byl povolán safety car, který nahrál skvěle do karet právě Alonsovi.
Ten si v rámci svého pit-stopu tuto penalizaci odpykal, díky safety caru si navíc udržel druhou příčku za Mexičanem Pérezem. O tu nicméně v průběhu dalších několika kol přišel, když jej překonal Verstappen.
Alonso tak dojel třetí a umístil se tak na stupních vítězů. Jenže poté mu FIA zpětně udělila penalizaci v podobě 10 vteřin, a to za nesprávné absolvování onoho pětisekundového trestu. Na vině byl dle analýzy F1 TV zadní jackman, jenž se v průběhu pěti vteřin dotkl zvedákem vozu.
Jak to stojí v pravidlech a co údajná dohoda týmů?
Alonso tedy spadl na čtvrtou příčku a třetí místo bylo přičteno Georgi Russellovi na Mercedesu. Zástupci Astonu Martin však poté navštívili sportovní komisaři, aby tuto záležitost ještě jednou prošetřili. Byť se totiž soustředili na to, že zvedák zasáhl vůz, v předpisech není výslovně uvedeno, že se ho mechanici v průběhu odpykávání trestu nesmí dotýkat.
Sportovní regule F1, konkrétně článek 54.4c, totiž hovoří následovně. „Pokud vůz stojí v boxové uličce v důsledku udělení trestu podle výše uvedeného článku 54.3a) nebo 54.3b), nesmí se na něm pracovat, dokud vůz svůj trest neabsolvuje.“
Šéf týmu Aston Martin Mike Krack poté uvedl, že na Alonsově monopostu se začalo pracovat až po uplynutí pěti vteřin. FIA nicméně argumentovala tím, že mezi týmy panuje shoda, že pokud se mechanici dotknou vozu, bude to považovat za porušení pravidel.
Několik hodin po závodě však FIA oznámila, že změnila svůj názor, protože Aston Martin potvrdil, že žádná taková dohoda mezi týmy neexistuje. Alonsovi bylo tak třetí místo navráceno zpět.
Alonso: Něco je hodně špatně
„Myslím, že pro fanoušky není dobré, když máte 35 kol na to, abyste aplikovali trest a informovali o něm. Čekáte na něj pak ještě po pódiu. V systému je opravdu něco špatně, ale tak to prostě je,“ řekl Alonso o svém trestu v pozávodním rozhovoru.
„Je mi líto fanoušků. Ale pódium jsem si opravdu užil. Jenom ze strany FIA je to trochu smutné. Myslím, že je třeba vrátit se ke zdravému rozumu,“ přidává na adresu dodatečné penalizace.
„Jde o to, že mi řekli, že mám pětisekundovou penalizaci. Takže jsem na to víc přitlačil, vypracoval si náskok a stejně platím za další penalizaci. Kdyby mi to někdo řekl dřív, tak si vyjedu 11 vteřin,“ dodal ještě před navrácením třetího místa.
Zdroje: F1, Motorsport
-
Fotbalpřed 2 dny
Účastník Survivoru Martin se chce stěhovat do Česka. Je to strašný člověk, říká Petr Švancara
-
Fortuna ligapřed 3 dny
Mizérie Baníku pokračuje! Teď padl v Českých Budějovicích a fanoušci zuří. Vrba to odhadl, zní z komentářů. Jak reaguje veřejnost?
-
Fortuna ligapřed 23 hodinami
Chybně neuznaný gól Slavie? Míč se těžko mohl tolik vyrotovat, rozhodčí stál špatně, shodují se experti
-
Evropská ligapřed 3 dny
Odchod ze Slavie si budu vyčítat do konce života. Trenér PAOKu mě odpálil už v přípravě, říká Stoch