Spojte se s námi


Ostatní

Jaké elektrokolo zvolit do nejtěžších terénů?

Publikováno

dne

Elektrokola již dávno nejsou určena pouze pro nejstarší generace nebo pro zdravotně omezené cyklisty. Díky obrovské popularitě elektrokol v posledních pár letech se začínají vyrábět nejenom horská a krosová elektrokola, ale i ostatní typy, které známe z běžných kol. Vzhledem k tomu, že uživatel elektrokola je velmi odlišný od uživatele klasického kola, vznikají i úplně nové typy elektrokol, které se přizpůsobují novým požadavkům cyklistů.

Pokud se podíváme na kategorii elektrokol do opravdového terénu, je vhodné celoodpružené elektrokolo. Kategorie celoodpružených elektrokol je asi ta nejvíce progresivní, protože v této kategorii většina výrobců uvádí své nejlépe vybavené modely. I v této kategorii elektrokol nalezneme různé typy kol s různými parametry, které se liší hlavně dle požadovaného použití elektrokola.

Na co se zaměřit při výběru celoodpruženého elektrokola?

Pokud hledáte elektrokolo do opravdu nejtěžších terénů, je třeba si dát pozor na více parametrů. Nejprve je třeba si ujasnit, jaký typ terénu budete jezdit. Např. pokud plánujete jezdit více v trailech a sjezdech, je vhodné vybrat elektrokolo s vyššími zdvihy tlumičů (např. 180 mm), tedy v enduro kategorii, která má tomu uzpůsobenou geometrii.

Elektrický pohon zde může krásně sloužit k tomu, abyste se snadno opět dostali na vrchol a mohli si sjezdů za den užít výrazně více než v případě klasického kola. Pokud ale plánujete jezdit v těžším terénu, kde bude kombinace sjezdů a výjezdů, je třeba volit univerzálnější geometrii, tzv. allmoutain modely, které mají většinou nižší zdvihy tlumičů (cca 140 – 160 mm).

Při výběru celoodpruženého elektrokola pro náročnější jízdu rozhodně doporučujeme návštěvu specializované prodejny, kde vám poradí správný typ elektrokola pro konkrétní typ užívání. Je totiž rozdíl nejenom v typech celoodpružených elektrokol, ale i ve výrobcích. Každý výrobce své celoodpružené modely vyrábí jinak. Jsou výrobci, kteří i své allmoutain modely mají geometrií trochu položené, tedy uzpůsobené více na sjezd než výjezd a naopak.

Nejdůležitější parametry celoodpružených elektrokol

Kromě geometrie a typu celoodpruženého elektrokola je dalším neméně důležitým prvkem odpružení. Kvalita přední vidlice a zadního tlumiče bude kopírovat kvalitu vaší výsledné jízdy. A nutno říct, že rozdíly v tlumičích u elektrokol jsou velmi velké, ostatně i rozdíl v ceně těchto komponent je velký.

Pokud budete vybírat z toho nejlepšího, tedy např. celoodpružené elektrokolo s tlumiči značky Fox, Ohlins nebo vyšších řad Rock Shox, bude tomu odpovídat i cena těchto kol, která velmi pravděpodobně nepůjde pod 140 tisíc Kč. Nicméně je třeba zdůraznit, že právě kvalita odpružení bude mít za výsledek funkčnost elektrokola v těžším terénu, a hlavně i jeho odolnost a životnost. Odpružení je v tomto případě poslední věc, na které by se mělo šetřit.

Jaký zvolit elektrický pohon takového elektrokola?

Neméně podstatným prvkem elektrokola pro použití do náročného terénu je výkon motoru a kapacita baterie. Tak jak budou při jízdě v těžkém terénu dostávat zabrat tlumiče, rám a kola, tak bude dostávat zabrat i motor a baterie. V poslední době se začaly profilovat dva typy celoodpružených elektrokol z hlediska motoru a baterie.

První a nejoblíbenější typ je vybaven silným motorem a baterií s co nejvyšší kapacitou. Takový typ elektrokola je vhodný pro opravdu velké dojezdy i co se týče těžkého terénu. Můžete si tak užít celodenní jízdu v terénech, jaké byly klasickým kolům zapovězeny. Samozřejmě s velkou silou a kapacitou přichází vyšší hmotnost (cca 23 – 28 kg), takže naopak jízda s vypnutou podporu takového elektrokola není nic moc, dá se říct, že je prakticky pouze na „dojetí“.

Druhým, řekněme velmi mladým typem, je elektrokolo naopak s co nejmenším a nejlehčím motorem, který je samozřejmě méně výkonný a lehčí slabší baterií. Nově tedy vznikají celoodpružené elektrokola se skvělou výbavou z hlediska odpružení, řazení a rámů, která jsou vybavena právě lehčím motorem a slabší baterií. Ta dokáží vážit i výrazně pod 20 kg.

U takového typu elektrokola se počítá naopak převážně s jízdou bez asistence motoru, která, díky nižší váze, je celkem bez problémů a motor s baterií použijete v momentě potřeby výjezdu např. vyššího stoupání nebo cesty zpět na začátek trailu nebo sjezdu.

Výhodou nižší hmotnosti je pak i lepší ovladatelnost. Nutno říci, že tyto modely jsou spíše vhodné pro mladší, fyzicky zdatnější jezdce, takže tento segment ještě není tolik rozšířen, protože právě v kategorii mladších jezdců je zastoupení elektrokol zatím velmi malé, nicméně v budoucnu se bude určitě rozšiřovat.

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.