Blog: Formát hokejového vysílání umírá. Konkurenční boj TV stanic je bez efektu

Hokej patří na obrazovky! Začátek přímých přenosů u nás se mapuje někde od roku 1955. Československá televize tehdy nabídla jen jeden přímý přenos, o rok později pro změnu duely dva. Až teprve od roku 1963 se začal hokej do televize přenášet pravidelně. Od toho času uplynula dlouhá doba, která do dnešního dne čítá už maraton tisíců zápasů z různých soutěží.

Zkrátka a dobře, dnes už si nikdo nedokáže představit, že bychom se na hokej nemohli dívat v televizi nebo někde na internetu. Když se budeme bavit teď čistě o televizních přenosech, existují na české scéně produkty od dvou televizních stanic, které přenáší nejvyšší českou hokejovou soutěž. Česká Televize (ČT) a O2 TV Sport.

Zpravidla to funguje tak, že ČT má pod taktovkou úterní či středeční předehrávky a dohrávky, O2 pro změnu páteční kolo a předehrávku nebo dohrávku hned další den v sobotu. Až do nedávná v tom byla ČT sama.

Od loňské sezóny jim ale přibyl konkurent a nově se do hokejového vysílání pustila i tahle velká telefonní společnost. I když není úplně zcela nováčkem, neboť v sezónách 2006 – 2010, kdy byly hlavním partnerem Extraligy ledního hokeje (ELH), poskytovali jako první u nás hokejové přenosy téměř ze všech stadiónů najednou tak, jak jsme dnes zvyklí u internetového vysílání na webu Tipsport nebo Hokejka TV.

Tenkrát se jednalo o geniální tah, neboť O2 v naší zemi využilo rychlého internetového vzestupu. Nabídli něco, co na české sportovní scéně do té doby neexistovalo. Časem však extraliga našla nového sponzora a tím O2 TV upustilo z hokejových přenosů.

Následně tak neměla Česká Televize dlouhá léta na programu ČT Sport konkurenci. Několik let přicházela s obměněným formátem a díky době vysokorychlostního internetu dnes můžou přepínat přenosy mezi jednotlivými stadióny doslova na povel, pod názvem – Bully hokej živě. I tohle byl úžasný a revoluční tah, který se drží už několit let.

Bohužel, od té doby už v hokejovém vysílání nepřišla ČT s ničím novým, především tedy co se hokejové nejvyšší soutěže v tuzemsku týče. Produkt bez pravidelné inovace po čase začne nudit a umírat. Svým způsobem tohle usnutí na vavřínech může být následek již výše zmíněného problému, že ČT zkrátka neměla do nedávna konkurenci, nebyla tak nucená něco zásadně měnit.

Od loňské sezóny 2018/2019 hlásí velký návrat na hokejovou scénu O2 TV. Prvně trochu rozpačité reakce, že telefonní společnost krade divákům hokej, možná tak úplně nebyly na místě. Šéf hokejového odvětví v ČT a uznávaný komentátor Robert Záruba rychle reagoval na novou situaci se slovy, že zdravá konkurence může hokeji v televizi jen prospět.

Těžko ale říct, jestli to řekl jen aby si udržel vysokou popularitu mezi svými diváky, nebo bere konkurenci vážně tak pozitivně. Ani ne moc průměrně bystřejší divák mohl pochopit, že nastane mezi společnostmi zdravě velký boj o sledovanost a obě televizní stanice budou muset nabídnout něco víc, než na co jsme byli dodnes zvyklí.

Všichni se tak už loni těšili na začátek nové sezony, především jak zareaguje Česká Televize na zmíněnou konkurenci. Jenomže kromě nové grafiky, která je dle mého názoru naprosto otřesná (i když se zde jedná jen o osobní pohled konkrétního jednotlivce), nezměnila ČT zhola nic!

Ten samý uznávaný komentátor to ještě v jednom z dřívějších rozhovorů vysvětlil, že hokejový model momentálně nemá kde růst a ČT tak nabízí v hokejovém dění maximum, které momentálně jde. Že už zkrátka není kde tento vysílací model dál posouvat. Ale je tomu skutečně tak? Vždyť už je to přes osm let!

Živý vstup z vybraných stadionů, krátký náhled do kabiny, který už nikdo skoro ani nevnímá, a to nemluvím o naprosto zbytečném a neatraktivním formátu zlaté helmy. Pozitiva možná sklízí akorát pondělní Hokej – den poté, který mi přijde z celé té škály několik let starých “novinek” jako ta nejzajímavější, neboť jde víc do jádra k samotným účastníkům soutěže.

Ale samozřejmě se nejedná pouze o obsah v přestávkách a mimo samotné utkání, kde se u nás vysílací společnosti ohrazují tím, že do toho nelze nějak zásadně zasahovat. Může se jednat třeba o atraktivnější umístění kamer, mimo hlavní záběr nebo přijít s něčím, co diváka vtáhne více do dění na konkrétním stadionu.

Co třeba po vzoru přenosů s nejslavnější ligy světa zkusit rozhovory se samotnými aktéry na střídačce během samotného utkání? Že by to bylo až příliš velké otravování hráčů či ostatních členů týmu? Vždyť se přece všichni pořad strašně chvástají tím, že hokej se hraje především pro lidi! Techniku na to všechno rozhodně máme! A věřím tomu, že schopné mozky taky, i kdybychom je měli hledat na tribuně mezi diváky.

Jeden z nejzásadnějších problémů přitom sedí třeba hned za mikrofonem. Kvalita českých komentátorů, až na pár výjimek, opravdu dost pokulhává. Často se tak stává, že se divákům u toho přímého přenosu, když zrovna nehraje jejich oblíbený klub, velice dobře spí. Když se člověk dívá na zápas NHL s původní komentátorskou stopou, žasne, jak dokáže ten chlapík držet stejné nadšení a rytmus po celý zápas.

A přitom mu většina vlastně nerozumí ani slovo. Třeba je problém v tom, že tuhle záslužnou práci může u nás dělat jen člověk, který před tím stráví několik dlouhých a úmorných let studiem na různých vysokých školách. Přitom jsem přesvědčený, že šikovných lidí s dobrou slovní zásobou a zápalem pro tento sport chodí po naší zemi spousta.

Zdroj: hcocelari.cz

Začátek letošní extraligové sezóny mi ze strany ČT přišel snad nejhorší za poslední léta. A vlastně nejen té extraligové. Když už došlo k rozdělení hracích dnů mezi obě společnosti, dalo by se čekat, že se bude tuhle ztrátu přenosů pokoušet Česká Televize vynahrazovat svým divákům odvysíláním předehrávek či dohrávek.

Bohužel jsme mohli v začátku sezóny zaznamenat den, kdy o hokeji nepadla ani zmínka nebo bylo vše odbyto patnáctiminutovým souhrnem z jinak kompletně hracího dne. Chápu, že pro ČT není hokej jediným sportem. Říkáme si však hrdě “hokejová země”, a diváci těšící se na přímý přenos atraktivního kola ELH tak museli utřít nos.

Nesmím rozhodně ani opomenout Mistrovství světa juniorů, které se hrálo v Ostravě a Třinci. ČT nakoupila vysílací práva pouze pro deset zápasů. Nemám přehled, kolik stojí vysílací práva na takovou akci a věřím tomu, že to budou nemalé částky. Ale opomenout tak významnou akci pořádanou v naši zemi je trestuhodné! V obou arénách se hrál špičkový hokej. Místo toho ČT nabídla například záznam bobů. Z Třince jsme dokonce nemohli vidět ani jeden přenos. Dokonce ani čtvrtfinálové duely.

Vzpomínám si, kdy před několika lety Robert Záruba prohlásil, že chtějí být nejhokejovější televizí v Evropě. Obávám se, že jí tento vlak už dávno ujel, neboť k tomuto cíli je třeba udělat podstatně víc.

Abychom ale jen tomuhle chlapíkovi dokola něco nevyčítali, je na místě ocenit jeho zápal pro tuto práci. Za kamerou vystupuje vždy s viditelným nadšením, dokáže se dostat do blízkosti hráčů a hokejem zkrátka žije. Konkurovat mu tak může dnes někdo jen stěží.

Nutno však říct, že ani O2 TV se nechopila na začátku hokejových přenosů zrovna správného konce. V prvním měsíci startovací sezóny na obrazovkách O2 TV Sport nabídla pouze střídavě zápasy Sparty a Komety, čímž si jednoznačně hned na úvod odradili velkou porci potenciálních nových diváků.

A pochopitelně úplně nejzásadnější problém společnosti O2 je otřesná komunikace se svými zákazníky a fakt, že nejsou schopni nabídnout celoplošné dostačující internetové připojení, aby mohl O2 TV Sport sledovat opravdu úplně každý, kdo bude ochotný si za tuto službu připlatit. A to samozřejmě bez sekání.

Podstatně vyšší cena je tak neadekvátní za nabízené služby. Společnost O2 tak není schopna dodržet a realizovat svou nabídku ve slíbeném obsahu na každém místě naší republiky. S tímto přístupem tak mohou nabídnout ve svém vysílacím programu prakticky cokoliv, ale diváky si na svou stranu budou proti konkurenci s tak dlouholetou tradicí a zkušenostmi ve vysílání přetahovat horko těžko.

A to jsem nezmínil absolutní výbuch O2, kdy při přenosu fotbalové Slávie v Lize mistrů muselo sledování oželet tisíce diváků! Jejich nešťastná akce “Měsíc zdarma”, která měla přilákat diváky, odnesli nejvíce uživatelé, kteří každý měsíc platí poskytovateli nemalé peníze. O2 “ukradlo” České televizi i citelnou část domácí nejvyšší soutěže.

rytirikladno.cz

Co se týče samotného hokejového vysílání, s ničím novým O2 TV Sport nepřišla! Jejich prohlášení o tom, jak do přenosů přinesou oživení, zůstaly jen pouhými marketingovými slogany. Přenosy jsou sice koukatelné, O2 se v nich hodně zaměřuje na statistiky, ale divákovi jinak neukáže nic navíc. Co víc, ani komentátoři a experti nepatří zrovna mezi redaktorskou elitu.

Jediné, co se dá na O2 TV Sport vyzdvihnout, je týdenní magazín ICE TIME. Kromě samotných výsledků může divák nakouknout detailně do kabiny mužstev, nebo sledovat mezi spoluhráči zábavné kvízy, které aspoň částečně vybočují ze zaběhnutého strereotypu.

Tím je onen nový svěží vítr ze strany O2 u konce.

Česká televize by však neměla příliš dlouho zůstat v zákrytu, jelikož kluby chtějí svou značku vidět před celou republikou v co nejlepším světle, protože pravě TV dělá jak jejím klubům, tak i jejich sponzorům možná největší reklamu.

Běžný divák se potom tváří rozhořčeně, že se vytrácí jejich oblíbený sport z tradičního vysílacího kanálu. Jenomže je taky možné, že si ten tradiční vysílací kanál za to může tak trochu sám. Ať už je to tím, že nedokážou přilákat větší počet diváků u obrazovek nebo tím, že nedokáží atraktivitou zaujmout tu dotyčnou skupinu pánů, kteří určují cenu a prodávají vysílací práva české hokejové nejvyšší soutěže.

Otázka tedy zní, kdy se konečně v naší zemi dočkáme něčeho nového a více atraktivního při sledování hokejového zápasu? Rozčilovat se do nekonečna nad nekvalitním internetovým přenosem, nebo poslouchat od dlouholetého výrobce TV přenosu, že něco udělat nejde, nás totiž už příliš nebaví. Nehledě na to, že od nás chtějí TV společnosti čím dál tím větší peníze, o POVINNÝCH rozhlasových poplatcích České televize ani nemluvně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..