Spojte se s námi


Fotbal

MS klubů rozděluje fanouškovský svět – Jižní Amerika se baví, Evropa je otrávená

Český hokejový fanoušek si občas posteskne, jaká je škoda, že radost z MS nemá moc s kým sdílet. Je to skvělý turnaj s dlouhou tradicí, dostatečně dlouhý, aby bavil, v poslední době i s vynikající úrovní. Jeho kaňkou ale je, že zejména diváky z USA a Kanady moc nezajímá. Takto podobně nyní rozděluje svět probíhající MS klubů. Na jedné straně nacházíme totální apatii – to platí pro Evropu. Na straně druhé je ale nadšení – to platí pro zbytek světa.

Český hokejový fanoušek si občas posteskne, jaká je škoda, že radost z MS nemá moc s kým sdílet. Je to skvělý turnaj s dlouhou tradicí, dostatečně dlouhý, aby bavil, v poslední době i s vynikající úrovní. Jeho kaňkou ale je, že zejména diváky z USA a Kanady moc nezajímá. Takto podobně nyní rozděluje svět probíhající MS klubů. Na jedné straně nacházíme totální apatii – to platí pro Evropu. Na straně druhé je ale nadšení – to platí pro zbytek světa.

  • Fanoušky evropských týmů probíhající MS klubů nezajímá
  • Šampionát zastiňuje také ženské Euro nebo Euro U21
  • V Jižní Americe si naopak užívají svátek fotbalu

V ideálním světě by měli fanoušci zúčastněných týmů prožívat výkony svých idolů na probíhajícím turnaji. A ostatní fanoušci by měli tiše závidět a věřit, že se jejich týmy probojují třeba příště.

U MS klubů je to jinak. Příznivci Barcelony, Arsenalu a Liverpoolu jsou rádi, že jejich milované hvězdy si mohou trochu odpočinout. Fandové si užívají posezónní fotbalový detox, maximálně zvědavě sledují dění na přestupových trzích.

Příznivci Realu Madrid, Chelsea nebo Manchesteru City turnaj berou jako otravnou záležitost. Své fanouškovské povinnosti si většinou neplní. „Ani jsem se neobtěžoval pustit si nějaký zápas v televizi,“ píše na Redditu fanda Chelsea Sandullo. „Chraň bůh, abych platil za to vidět to naživo.“

V Jižní Americe chtějí vidět úspěchy tamních týmů na úkor bohatých klubů z Evropy

Někteří lidé se přece jen vydali z Ostrovů podpořit své týmy přímo na stadionech v USA. To jsou ti největší „die hard“ fanoušci. A asi nemají hluboko do kapsy, náklady na tuto cestu dosahují až 6 000 liber.

To v jiných regionech, zejména v Jižní Americe, panuje úplně jiná nálada. Fanoušci brazilských, argentinských, ale i mexických klubů sledují turnaj s velkým zápalem. Pro ně je to nejen sportovní událost, ale i unikátní příležitost dokázat světu, že jejich fotbal má svou sílu i mimo národní ligy. A že se může porovnat i s tím slavným evropským fotbalem.

Kdyby MS klubů vyhrál nějaký tým z tohoto regionu, určitě by oslavy stály za to. Jihoameričtí fanoušci by se hrdě bili v prsou – nemáme všechny peníze světa jako v Evropě, ale přesto se u nás hraje lepší fotbal.

Mizivý zájem také fanoušků v USA

Dějiště turnaje každopádně není ani na Starém kontinentě, ani v Brazílii nebo Argentině. Je na neutrální půdě, v USA. A soudě podle návštěvnosti mají větší pravdu evropští fanoušci.

Ochozy stadionů zejí prázdnotou. Například utkání Chelsea proti LAFC sledovalo pouhých 22 137 diváků, ačkoliv stadion pojme přes 70 000 fanoušků. Průměrná obsazenost napříč turnajem dosahuje přibližně 43 %, přičemž některé zápasy byly zaplněny jen z 13 %. Horké počasí, špatně zvolené časy výkopů a mizivý zájem místních fanoušků o některé týmy přispívají k tomu, že je na stadionech někdy ticho jako v kostele.

MS klubů zastiňuje další významné akce, upozorňuje novinář

Situaci zajímavě popsal ve svém článku pro The Guardian novinář Max Rushden. Popisuje přesycení fotbalového kalendáře, mluví i o tom, že únava se netýká jen fotbalových hvězd Bayernu či Realu, ale také samotných fanoušků.

FIFA a UEFA očekávají, že fotbal je pro fanoušky droga, že jej chtějí konzumovat 365 dní v roce. Pravda je ta, že většinový fanoušek nepotřebuje sledovat dění na trávníku po celý rok. Včera slavil zisk ligového titulu nebo úspěch v Lize mistrů, brzy jej čeká nový sezónní ročník. Takže teď v mezičase si chce odpočinout. Zvláště když panuje léto a je spoustu jiných věcí, jímž chce člověk věnovat pozornost.

Rushden ještě podotýká, že fotbal ještě v těchto dnech servíruje ženské EURO a EURO mladíků do 21 let. MS klubů tedy zastiňuje tyto fotbalové akce, což je v přímém rozporu s velkolepými prohlášeními FIFA, která chce podporovat růst ženského fotbalu a upozornit na mladé talenty.

Zdá se tedy, že asociace budou muset do budoucna řešit, jestli to s fotbalem nepřehání. V Brazílii nebo v Africe, kde je fotbal náboženství, padla myšlenka MS klubů na úrodnou půdu. Ale přece jen, nejvíce peněz generuje fotbal stále ještě v Evropě. A zdejší fotbaloví závisláci začínají pociťovat efekt předávkování.

Zdroj: autorský článek

Email Icon
Reklama

Oblíbené