Spojte se s námi


Bundesliga

Loga sponzorů na fotbalových dresech? Dnes rutina, dříve to tak nebývalo. Kdo byl průkopníkem?

Dnes je nevídané, aby měl jakýkoliv fotbalový klub na profesionální úrovni dresy bez log sponzorů. Kluby si tak přicházejí na velké peníze. V minulosti tomu tak ale nebylo. Naopak to bylo dokonce zakázané a některé kluby se této praxi dlouho vyhýbaly. Jak to vše vznikalo?

Publikováno

dne

Dnes je nevídané, aby měl jakýkoliv fotbalový klub na profesionální úrovni dresy bez log sponzorů. Kluby si tak přicházejí na velké peníze. V minulosti tomu tak ale nebylo. Naopak to bylo dokonce zakázané a některé kluby se této praxi dlouho vyhýbaly. Jak to vše vznikalo?

Zdroj: Transparentpng | CC BY 4.0

Dnes má snad každý profesionální klub na svých dresech loga sponzorů. Ať už jednoho či několika. Kluby si tak přicházejí na zajímavé peníze a dá se říci, že právě tento příjem je pro fotbalové kluby tím nejdůležitějším.

V praxi to však tak dlouho nefunguje. Průkopníkem v této oblasti je možná překvapivě uruguayský klub Peňarol. Ten tak začal činit v 50. letech minulého století a musel snášet kritiku. Lidé se celku vysmívali, jeho hráče nazývali chodícími reklamami.

Chvíli trvalo, než se tento trend dostal také do Evropy, kde se dnes ve fotbale točí největší peníze. Stalo se tak v roce 1973 v Německu. Eintracht Braunschweig je považován za první klub, který měl sponzora na svém dresu. Jednalo se o partnerství se společností Jägermeister.

Nebylo to však jednoduché. Klub sice dostával peníze, jenomže nelíbilo se to německému svazu. Ten naprosto odmítal, aby jakýkoliv klub nosil na dresech loga sponzorů. Eintracht to ale chytře obešel.

Své logo nahradil proslulým jelenem, který náleží společnosti Jägermeister a 23. března 1973 s těmito dresy debutoval v Bundeslize. Šest měsíců nato Bundesliga oficiálně schválila loga sponzorů na dresech.

Netrvalo to dlouho a trend se dostal také do Anglie. Psal se rok 1976 a průkopníkem se stal celek Kettering Town, víceméně „pouze“ lokální klub hrající anglickou jižní ligu. Podepsal kontrakt se společností Kettering Tyres.

Jak ale protestoval německý svaz proti Eintrachtu, tak protestoval anglický proti Ketteringu. A opět se klubu povedlo nelibost obejít. V první řadě z dresů zmizelo slovo „Tyres“, ale zůstal pouze nápis „Kettering T“, což mělo oficiálně znamenat název klubu Kettering Town.

Liga ale shledala tento krok neuspokojivým a hrozila klubu velkou pokutou. Kettering Town nakonec musel ustoupit. Rok poté bylo oficiálně umožněno nastupovat v dresech s logy sponzorů.

V sezoně 1987/88 už v Anglii neexistoval žádný profesionální klub, který by na dresech neměl logo sponzorů. A právě zhruba tou dobou se sponzorská loga na dresech dostala i do Československa, leč pořádný rozmach nastal až v 90. letech.

Některé kluby, myšleno celosvětově, se ale této praxi velmi dlouho bránily. I mezi giganty. Příkladem budiž slavná Barcelona, která dlouhých 111 let své historie nastupovala v dresech bez log sponzorů.

Ke změně došlo až v roce 2006, kdy však Katalánci učinili nevídaný krok. Podepsali spolupráci s organizací UNICEF, která měla tu čest být prvním logem mimo klubový znak na dresech Barcelony. A v čem byl tento krok tak nevídaný? Namísto, aby Barcelona peníze dostávala, tak ročně vyplácela 1,5 milionu dolarů.

V průběhu let se však z dresů stal prvek, na němž lze nejen propagovat různé společnosti a organizace, ale také upozorňovat na různé sociální či jiné druhy problémů.

Zdroje: Scorum, Mental Floss, Sites Duke

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.