Spojte se s námi


Motorsport

Števo Eisele o letošní sezóně: Žádný skandál z roku 2005 se opakovat nebude! Schumacher musí přidat, Ricciardo na odchodu z F1?

Števo Eisele se v rozhovoru pro Ruik rozpovídal o aktuální sezóně Formule 1. Dokončí vůbec Daniel Ricciardo sezónu v McLarenu? A jak vážná je situace okolo Micka Schumachera, potažmo dokáže se ještě Mercedes v čele s Lewisem Hamiltonem vrátit do souboje o titul?

Publikováno

dne

Števo Eisele se v rozhovoru pro Ruik rozpovídal o aktuální sezóně Formule 1. Dokončí vůbec Daniel Ricciardo sezónu v McLarenu? A jak vážná je situace okolo Micka Schumachera, potažmo dokáže se ještě Mercedes v čele s Lewisem Hamiltonem vrátit do souboje o titul?

Sezóna 2022 je v plném proudu a nabízí hned několik ožehavých témat. Od zřejmého brzkého konce Ricciarda v McLarenu, přes problémy Haasu a Schumachera, až po jednání a fungování „nového“ prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.

Daniel Ricciardo a McLaren

Už v loňském roce nebylo počínání Ricciarda v McLarenu nikterak oslnivé. Tedy až na vítězství a double McLarenu na italské Monze a několik dalších závodů. V konečném zúčtování však Ricciardo se 115 body obsadil až osmou příčku, přičemž na svého týmového kolegu Landa Norrise ztratil 45 bodů.

Letos je však rozdíl oproti Norrisovi markantní. Aktuálně Ricciardo drží až jedenáctou příčku a za sedm závodů posbíral pouhých jedenáct bodů. A to je v McLarenu až hrozivě málo. Norris je na tom co do počtu získaných bodů nejenže lépe (7. místo v šampionátu jezdců, 48 bodů), ale dvaatřicetiletého Australana svými výkony doslova válcuje.

V kvalifikaci letos Norris Ricciarda ze sedmi příležitostí porazil hned šestkrát, v závodě pak byl Norris úspěšnější pětkrát. A to pro zkušeného australského pilota není dobrá vizitka. V minulém roce navíc sám prohlásil, že není schopen dostat z McLarenu tolik, co Norris.

A může být ještě hůř – šéf McLarenu Zak Brown před závodním víkendem v Monaku prohlásil, že Ricciardo má ve smlouvě určité klauzule, na základě kterých je možné předčasně ukončit spolupráci. Ačkoliv tak má rodák z Perthu platný kontrakt až do roku 2023, podle Števa se může klidně stát, že v McLarenu ani nedokončí sezónu.

„Kdyby ses mě před rokem zeptal, jestli Ricciardo skončí ve Formuli 1, asi bych se ti vysmál. Jenže situace ohledně něj strašně rychle vyeskalovala a podle mě je to momentálně takový „dead man walking“ a nebál bych se říct, že je ohrožený už v této sezóně,“ řekl Eisele v rozhovoru pro Ruik.

„Za 25 let sledování F1 jsem se naučil, že smlouvy jsou ve Formuli 1 pouze kusem papíru. Takže pokud McLaren nechce nadále spolupracovat s Ricciardem, a zatím to tak i vypadá, tak Ricciardo jednoduše v týmu skončí a je otázka, zda si v F1 dokáže najít ještě nějaké jiné angažmá,“ pokračuje slovenský komentátor.

Kdo by mohl zaujmout Ricciardovu sedačku?

Není tajemstvím, že McLaren by rád navázal spolupráci s americkým pilotem. Jenže co takový Pierre Gasly? S Red Bullem totiž prodloužil Sergio Pérez, a to až do konce roku 2024. Talentovaného francouzského závodníka tak minimálně pro tuto dobu zřejmě žádné povýšení nečeká…

„Myslím si, že přestup Gaslyho do britského týmu je velkým přáním fanouškovské obce, ale není to podle mě reálné. Nastavený model McLarenu je jasně přímočarý a nejžhavějšími kandidáty na zisk Ricciardovy sedačky jsou nyní Colton Herta a Pato O’Ward,“ predikuje Eisele.

Fernando Alonso & Oscar Piastri & Alpine F1

Legendární Španěl Alonso v nedávném čase prohlásil, že chce pokračovat ve Formuli 1. Reakce týmu Alpine? Prý udělají vše proto, aby dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006 mohl u této stáje pokračovat.

Nutno podotknout, rozhodnutí ohledně Alonsovy budoucnosti může rozhýbat onen přestupový kolotoč. Nabízí se tedy otázka. Setrvá skutečně Alonso v Alpinu? A co Piastri?

Čtyřicetiletý španělský závodník má smlouvu pouze do konce této sezóny, kdežto Esteban Ocon, který je podle mnohých expertů budoucností Alpinu, má své místo jisté minimálně do konce ročníku 2024.

„Alonso v médiích opět rozjel svoji klasickou hru, jak ho momentálně všechno baví a jak se cítí mlád. Ale je otázka, na kolik chce Alonso skutečně pokračovat ve Formuli 1. Pro Alpine je ale prodloužení spolupráce s ním logickou volbou,“ vysvětluje bratislavský rodák.

„Samozřejmě Alpine nebude chtít přijít o Piastriho, ale když se na to podíváme z jiného úhlu pohledu, tak všechny top týmy už mají své jezdce podepsané. Takže ačkoliv to pro samotného Piastriho není dobrá situace, podle informací, které mám je tam obrovský tlak dostat ho na rok až dva do Williamsu.

Vidíme to i na ostatních nováčcích. Samotný Franz Tost potvrdil, že noví piloti ve F1 dneska potřebují minimálně dvě až tři sezóny, aby se pořádně rozjezdili. Alpine by tak svého mladíka poslal do Williamsu a Alonso by jim ještě minimálně další rok pomohl. To je moje teorie,“ myslí si Eisele.

„Jsou tu ale dvě velké otázky – zda bude ve Williamsu pokračovat Nicholas Latifi a o to větší otazník visí nad Sebastianem Vettelem, zda zůstane u Astonu Martin,“ dodává.

Velmi citlivé téma – Haas & Mick Schumacher

Objektivně lze poznamenat, že toto téma a situace okolo německého závodníka hovoří sama za sebe. Mick těžce havaroval v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie, což americký tým nestálo zrovna málo – konkrétně 1 milion dolarů! No a při nedávném podniku v Monaku rozpůlil svůj monopost.

Nutno podotknout, syn slavné legendy doposud nedokázal zajet žádný významný výsledek. Na základě pozorování neverbální komunikace je navíc zřejmé, že Haas na tom s financemi není zrovna nejlépe. A Schumacherovy nehody americké stáji zrovna nepřidávají. Havárie v Monaku podle posledních informací vyšla Haas opět na zhruba jeden milion dolarů.

„Tahle situace má několik rovin. První je ta, že Haas za poslední rok udělal obrovský pokrok. Haas je nejmenším týmem ve Formuli 1, který trpí na operativu. Samotný Mick je velmi citlivým tématem, vnímám to i ve fanouškovské obci. Ale kdybychom si představili, že by tyto nehody způsoboval Grosjean, Maldonado nebo Mazepin, tak ta kritika by byla absolutně nemilosrdná,“ hodnotí situaci okolo Schumachera.

„Schumacher je jedním z jezdců, který má největší mediální ochranu. Jednak je to strašně milý kluk, kterého mají všichni rádi, zadruhé příběh jeho otce je nezpochybnitelný. Jenže momentálně je ve velmi podobné situaci jako Ricciardo a potřebuje konečně zajet dobrý výsledek, protože porovnání s Magnussenem je neúprosné,“ má jasno Eisele.

Eiseleho výše uvedená slova potvrdil i Kevin Magnussen. Dánský pilot ve službách Haasu prohlásil, že za dobu jeho pauzy od F1 se americký tým za poslední rok i díky spolupráci s Ferrari a základně v Maranellu skutečně velmi posunul.

Hornerovo nadbíhání médiím aneb Není důležité, kdo vyhraje titul

Ano, Pohár konstruktérů je pro nás velmi důležitý, ale pokud jde o šampionát jezdců, mají oba naši piloti stejnou šanci na úspěch. A upřímně mi nezáleží na tom, který z nich to nakonec vyhraje. Samozřejmě, že sezóna je dlouhá a jak se ve sportu říká, je to nahoru a dolů. Checo je ovšem na vrcholu své formy a odvádí úžasné výkony. Je skvělé mít oba piloti na špici.“

Tohle je vyjádření Christiana Hornera coby šéfa Red Bullu, jehož slova ocitoval server Motorsport.

Pérez v nedávném závodě v Monaku předvedl skvělý výkon a i Max Verstappen v rozhovoru pro Motorsport prohlásil, že v týmu panuje skvělá atmosféra, která se nezmění, i kdyby s Pérezem skutečně bojovali o titul mistra světa. Pokud tedy Red Bullu jde především o Pohár konstruktérů, nechali by své dva piloty tvrdě bojovat i za cenu potencionální kolize?

Naposledy o titul stájoví kolegové bojovali v roce 2016, konkrétně se jednalo o bitvu mezi Hamiltonem a Nicem Rosbergem v barvách Mercedesu. Uvnitř týmu ovšem tehdy panovala velmi turbulentní atmosféra, oba piloti se navíc vzájemně vyřadili z tehdejší Velké ceny Španělska.

„To, co řekl Christian Horner jsou strašné žvásty. Je to pouze takové nadbíhání médiím, realita je v tomto případě úplně jinde. Když se bavíme o čisté rychlosti, tak Pérez Verstappena porazil pouze v Monaku. A i tehdy hovoříme o trati, kde se nedá předbíhat, a kde měl Pérez posledních deset kol velmi opotřebované pneumatiky. Na jiné trati by jej všichni tři piloti pravděpodobně předběhli.

Z hlediska dlouhodobé výkonnosti a celé sezóny si nemyslím, že Pérez má na to, aby ohrozil Verstappena. Ten je pořád ještě na jiné úrovni. Red Bull navíc má svou historii, kdy nebyl schopný zmenežovat své jezdce, ať už to byla dvojice Verstappen x Ricciardo nebo dávněji Vettel s Markem Webberem,“ říká otevřeně Eisele.

„Red Bull momentálně jezdí na Verstappena. Pokud by Pérez dokázal zajíždět lepší časy v kvalifikaci a v závodě, mohlo by se to otočit. Ovšem nepředpokládám, že to nastane,“ doplňuje.

Rozpočtové stropy a další Hornerovo vyjádření

Šéf Red Bullu také nedávno prohlásil, že kvůli rozpočtovým stropům nenastoupí většina týmů do posledních závodů letošní sezóny. Jedná se z jeho strany o spíše nátlak na FIA nebo fanoušci mohou skutečně obávat, že se bude opakovat skandál z roku 2005, kdy do VC USA tehdy nastoupilo pouze 6 vozů, byť tenkrát to bylo z bezpečnostních důvodů.

Více jsme nicméně o tomhle tématu napsali v našem dřívějším článku. Co si o prohlášení šéfa Red Bullu myslí Števo Eisele?

„Přesně tak, tehdy v Indianapolis to byl jiný příběh. Avšak tohle působí až jako vydírání ze strany Hornera. Není náhoda, že spolu na veřejnosti často debatuje právě Horner a šéf stáje Ferrari Mattia Binotto. Protože Ferrari je také jedním z týmů, které požaduje navýšení rozpočtového stropu.

Je to klasická koaliční – opoziční hra, kde na jedné straně máme malé týmy, které s navýšením nesouhlasí a velké týmy, které se díky svému postavení a moci snaží vytěžit maximum. Vždy jde jen a jen o peníze, nic jiného. Sám čekám a jsem zvědavý, jestli jsou FIA a Liberty Media dostatečně striktní a odolají tomuto tlaku.

Na jednu stranu tomu rozumím ekonomickým a geopolitickým vlivům – inflace je vysoká, ztrojnásobily se ceny za dopravu, ale známe týmy F1, které se vždy snaží přechytračit tvůrce pravidel a najít si svou šedou zónu,“ komentuje okolnosti spojené s rozpočtovým stropem.

Boj o titul – Red Bull Racing vs. Scuderia Ferrari

Před námi je stále ještě většina sezóny a na otázku „kdo vyhraje titul“ je tak velmi najít odpověď a vlastně cokoliv predikovat. Můžeme však poznamenat, že Red Bull se aktuálně jeví jako mnohem stabilnější tým, který je silný snad ve všech aspektech závodu.

Naproti tomu Ferrari občas vázne komunikace, v Monaku kvůli špatně provedené zastávce přišel Charles Leclerc o vítězství. Carlos Sainz se zase v úvodu sezóny dopustil několika zbytečných chyb a připravil italskou stáj o cenné body. Může se do bitvy o celkové prvenství zapojit také Mercedes?

„Musím říct, že jsem nadšený, jaká bitva letos na čele probíhá, a to z jednoho zásadního důvodu. Máme tam tři různé značky, tři velmi odlišné týmy co do komunikace, designu, filozofie a marketingu. Všech šest pilotů je také velmi rozdílných, když se podíváme na Verstappena, Péreze, Leclerca, Sainze, Hamiltona i Russella – každý přináší něco jiného a má jiný jezdecký styl,“ praví Eisele.

„Už na začátku sezóny jsme v EisKingu rozebírali, že v boji o titul sehrají roli dva klíčové faktory – vývoj a spolehlivost. Ferrari a Red Bull už přišli o cenné body, zatímco Mercedes má spolehlivost na vysoké úrovni. Netroufám si odhadovat, jak tato bitva bude pokračovat a počítám do ní zatím i Mercedes, který čeká bod zlomu v Silverstonu.

Lewis Hamilton nedávno prohlásil, že buď ve Velké Británii přijdou s důležitým upgradem, v opačném případě můžou sezónu zabalit. Při představě, že se Mercedes dostane mezi Red Bull a Ferrari, to bude podívaná,“ těší se na další pokračování boje o titul.

Fungování FIA aneb Jak si vede Mohammed Ben Sulayem?

Od doby, co do funkce prezidenta FIA nastoupil Ben Sulayem provedl v rámci pravidel F1 řadu změn. Podle několika expertů a pilotů však některé z nich nepřinesou samotné Formuli 1 tolik, jako spíše Mezinárodní automobilové federaci.

Ať už se jedná o aktuální boj mezi Ben Sulayemem a Hamiltonem ohledně nošení šperků do závodů F1, potažmo o snahu dostat do Formule 1 více sprintů, což se zase nelíbí týmům, interně probíhá ve světě královny motorsportu velký boj.

Ben Sulayem vystřídal v této funkci Jeana Todta, jenž byl prezidentem FIA dlouhých dvanáct let. Navíc se stal prvním neevropanem, který kdy stál v čele FIA. Jak jeho počínání vidí Števo?

„Velmi dobrá otázka, i když tady už zasahujeme do těžkých politických vlivů. Každopádně každá mince má dvě strany a víme, jak se Formuli 1 začalo dařit i komerčně. Je tedy logické, že přibývá stále více subjetků, které se chtějí svézt na této pozitivní vlně.

Liberty Media, jakožto americký vlastník F1, se z královny motorsportu snaží vytěžit maximum. Ale právě Mezinárodní automobilová federace v čele s prezidentem připomíná, ať nezapomínají na to, že toto je šampionát stále pod hlavičkou FIA. V zákulisí tak neustále probíhá velký boj o kompetence, o vliv a jak jsem už předtím uváděl – o peníze.“

Český pilot ve Formuli 3 – Roman Staněk

Pro Staňka je to letos naprosto klíčová a absolutně důležitá sezóna. Ve Formuli 3 je již třetím rokem, aktuálně se v šampionátu jezdců nachází na třetí příčce s 56 body s šestibodovou ztrátou na Martinse. F3 má letos za sebou zatím tři podniky, přičemž v jednom z nich (v Imole) dokázal rodák z Valašského Meziříčí zvítězit, v posledním závodě ve Španělsku dojel druhý.

„Juniorské série jsou velmi nevyzpytatelné a většina fanoušků má takovou představu, že to jsou všechno stejné formule. Že všichni kluci jezdí se stejným materiálem, za stejných podmínek, ale realita je jiná,“ objasňuje Eisele.

„Stejně jako ve Formuli 1 jsou i v juniorských sériích silné týmy a slabší týmy. Romanovi se podařilo podepsat skvělý kontrakt s týmem Trident (loňský vítěz Poháru konstruktérů – pozn. red.) a hned se to projevilo i na jeho výkonech. Jak si sám řekl, je to Romanova klíčová sezóna, které determinuje jeho další kroky.

Důležité pro něj je zapůsobit svými výkony, kvalitou přebíhacích manévrů, je tam spoustu faktorů, které ho mohou posunout dál, nemluvě o sponzorech. Pevně věřím, že to Roman udrží a příští rok ho uvidíme v F2,“ doufá v Romanův kariérní postup.

Velká cena Ázerbájdžánu

V neděli 12. června má Formule 1 na programu už osmý závod letošní sezóny. Prodlouží Red Bull svou sérii vítězství, případně kdo by mohl zazářit přihlédneme-li na konfiguraci okruhu?

„Baku je velmi specifický okruh. Je to takový kompromis těžkých pravých zatáček a nekonečně dlouhé rovinky a kromě toho i asfaltu, na kterém se velmi těžko zahřívají pneumatiky. Opět tedy můžeme být svědky toho, že v kvalifikaci bude mít Ferrari navrch, zatímco v závodě Red Bull a totálním otazníkem zůstává Mercedes,“ předpovídá dění na okruhu v Baku.

„To je tým, který se buď výrazně zlepší nebo budou v závodě bojovat například o osmé místo. Oni sami zatím nerozumnějí tomu svému modelu W13, který postavili. A nezapomínejme také na faktor safety caru a nevyzpytatelných okolností. Baku je jedním z těch podniků, které je prakticky nemožné tipovat,“ uvědomuje si.

EisKing

Kdo ještě nezná podcastový pořad EisKing, jedná se objektivně řečeno o absolutní vědomostní špičku v České republice a na Slovensku.

Števo s Josefem Králem dokonce podnikají tzv. EisKing Tour, ve výše uvedeném videu se ostatně můžete podívat na několik záběrů z první velké akce v Košicích.

„EisKing formulová rodina je absolutně srdcová záležitost. Nikdy se mi nestalo, že by mě lidi zastavovali na ulici a chtěli si povídat o F1. Nám se podařilo spojit online a offline svět Formule 1, před dvěma měsíci jsme měli první velký EisKing event v Košicích, kde jsme vyprodali 700 míst za tři hodiny a byl to neskutečný zážitek.

Nejprve se konala dvouhodinová oficiální šou, poté další čtyři hodiny focení, autogramiády a skvělých debat s fanoušky. No a nejbližší další event chystáme 25. června v Brně, kde jsme vyprodali 450 míst za den. Takže jsme z toho neskutečně nadšení a fascinovaní. Chystáme i další zastávky na Slovensku a v České republice, ale více teď nemohu prozradit (směje se).“

Nyní nezbývá než poděkovat Števovi za další skvělý rozhovor a popřát mu mnoho osobních a kariérních úspěchů, plus také další vydařené eventy v rámci Eisking Tour.

Reklama

Motorsport

Budoucnost Schumachera? Je to 50 na 50, říká šéf Haasu Guenther Steiner. Jaké má německý závodník jiné možnosti?

Co bude s Mickem Schumacherem? To je jedno z velkých témat, které aktuálně nacházíme v prostředí Formule 1. Podle posledních informací tým Haas stále neví, zda si syna slavné legendy ponechá nebo se naopak bude muset stěhovat. Co tedy v nedávném rozhovoru prohlásil šéf stáje Guenther Steiner?

Publikováno

dne

Co bude s Mickem Schumacherem? To je jedno z velkých témat, které aktuálně nacházíme v prostředí Formule 1. Podle posledních informací tým Haas stále neví, zda si syna slavné legendy ponechá nebo se naopak bude muset stěhovat. Co tedy v nedávném rozhovoru prohlásil šéf stáje Guenther Steiner?

Šampion Formule 2 z roku 2020 debutoval v královně motorsportu v sezóně 2021, když se připojil k americkému týmu Haas. Právě v loňském roce však závodil ve zcela nekonkurenceschopném voze a po boku Nikity Mazepina.

V nové sezóně, respektive v prvních několika závodech, však i s mnohem výkonnějším monopostem nejprve žádné zlepšení nepřicházelo. Schumacher navíc hned o druhém závodním víkendu doslova rozstřelil svůj Haas v Saúdské Arábii, poté rozpůlil monopost také v Monaku.

Obě tyto nehody pak Haas stály více než jeden milion dolarů. Nutno podotknout, Schumacherovi se nejprve nedařilo ani ve F2, přičemž poté přišel zlom a Mick se stal šampionem.

A o angažmá ve Formuli 1 se dá říct něco velmi podobného. Zkrátka uplynula doba 18 měsíců a Schumacherovi se začalo dařit. První body získal na Silverstone, kde dojel osmý a zapsal tak své první čtyři body do šampionátu jezdců.

Hned v dalším závodě, a tedy ve Velké ceně Rakouska, zaznamenal ještě lepší výsledek, když dojel na skvělém šestém místě a získal dalších osm bodů. Nutno podotknout, Schumacher měl velmi blízko k bodům už v prvním podniku letošní sezóny (v Bahrajnu – pozn. red.), kde skončil jedenáctý.

Schumacher by pravděpodobně dojel na bodech také ve Velké ceně Kanady, nebýt poruchy motoru a následného odstoupení ze závodu.

V Maďarsku pak Haas nasadil upgrady, které ovšem nezafungovaly tak, jak americký tým původně zamýšlel. Na Hungaroringu tak dojel čtrnáctý, v Belgii sedmnáctý, v Nizozemsku třináctý a na Monze dvanáctý.

Mick se zlepšil, ale…

Dá se tedy říct, že Schumacher po prolomení magické lhůty 18 měsíců konečně posbíral první body a jezdí mnohem rozumněji než dřív. Bude to ale stačit, aby si mladý německý pilot zachoval místo nejen v Haasu, ale i ve Formuli 1?

Pokud by se americký tým rozhodoval, kterého jezdce si chce zachovat, byl by to velmi pravděpodobně Kevin Magnussen. Ten totiž Haasu doručil hned o 10 bodů víc, byť právě hned 10 bodů získal dánský pilot v úvodní Velké ceně Bahrajnu.

Velkou roli ale budou hrát také finance, což je oblast, kde Magnussen nad svým týmovým kolegou zkrátka vede. Co se ale týče výsledků v závodech, Schumacher porazil svého týmového kolegu desetkrát, zatímco Magnussen v tomto vzájemném souboji zvítězil pouze pětkrát.

Od Velké ceny Velké Británie pak byl Schumacher, kromě Velké ceny Francie, pokaždé ve výsledkové listině výše než dánský závodník.

Steinerovo vyjádření

„Stále hledáme, co je pro tým nejlepší. A jestli se díváme pouze na kvality, které jezdec přináší. Budu upřímný, nevíme, jestli Mick zůstane nebo ne. Měl velmi dobré závody v Kanadě, Británii a Rakousku, ale chybí mu důslednost – měl by být častěji takto silný,“ uvedl Steiner, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

„S rozhodnutím nikam nespěcháme a Mick má stále příležitost ukázat, co umí. Nemůžeme na nikoho vyvíjet tlak, to bychom se střelili do vlastní nohy,“ řekl Steiner v jiném rozhovoru, v tomto případě pro RTL.

„Nemusíme nikam spěchat, a to je to, co chtějí všechny ostatní týmy. Je to výhoda, kterou si nechceme vzít,“ uzavřel šéf Haasu.

Jiné alternativy

Pokud by tedy ono rozhodnutí Haasu dopadlo pro německého závodníka negativně, stále má dvě reálné možnosti, kde by mohl od příštího roku působit.

Stáj Williams totiž v pátek 23. září oficiálně oznámila konec Nicholase Latifiho a podle posledních spekulací se zatím žádný z potencionálních nápadníků nejeví jako vyložený favorit na zisk jeho sedačky.

Druhou možností by mohl být tým Alpine, který je ale spojován s přestupem Pierra Gaslyho z AlphaTauri. Na rozluštění celé hádanky si budeme muset ještě počkat. V létě se k nám však dostaly informace od důvěryhodného zdroje přímo z paddocku Formule 1.

A právě ty hovořily o tom, že se Mickovi měl chystat kontrakt v šampionátu DTM.

Zdroje: Paddock F1, Racing News 365, F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Vysvobození pro všechny fanoušky F1? Stáj Williams potvrdila konec Nicholase Latifiho! Kdo jej v týmu nahradí?

Dlouho očekávaná zpráva a spekulace je nyní potvrzena. Nicholas Latifi odjede ve Formuli 1 posledních 6 Velkých cen letošní sezóny a poté již nebude součástí týmu Williams Racing. Kdo jej tedy v britské stáji může nahradit a jaké možnosti má kanadský pilot?

Publikováno

dne

Dlouho očekávaná zpráva a spekulace je nyní potvrzena. Nicholas Latifi odjede ve Formuli 1 posledních 6 Velkých cen letošní sezóny a poté již nebude součástí týmu Williams Racing. Kdo jej tedy v britské stáji může nahradit a jaké možnosti má kanadský pilot?

Kanaďan Latifi ve Formuli 1 debutoval na začátku sezóny 2020, když podepsal tříletou smlouvu s Williamsem.

Během té doby však rozhodně nezazářil, vždyť doposud posbíral v královně motorsportu pouhých sedm bodů, a to v ročníku 2021. Svou nováčkovskou sezónu zakončil bez zisku jediného bodu, byť byl v té době Williams nejslabším vozem z celého startovního pole.

Jeho týmový kolega George Russell však dokázal zajet alespoň tři body. O rok později byl na tom Williams podstatně lépe. Latifi tak najel do šampionátu jezdců sedm bodů, Russell šestnáct.

Russell do Mercedesu, týmovým kolegou Albon

Pro letošní rok však Russell přestoupil do Mercedesu, přičemž tento transfer byl rovněž velmi dlouho očekáván. Týmovým kolegou Latifiho se tak stal navrátilec Alex Albon, jenž si dal od F1 vynucenou roční pauzu.

I přesto však co do závodního tempa Latifiho jednoznačně poráží, což ale ostatně potvrzuje Albonův talent. Thajský pilot dokázal letos už třikrát bodovat, když dojel desátý ve Velké ceně Austrálie, devátý v Miami a jeden bod za desátou příčku si vyjel také v Nizozemsku.

A bilance Kanaďana Latifiho? Nula, nic, tedy až na opravdu velmi málo světlejších okamžiků a jeden vyhraný volný trénink.

Velká cena Itálie a deváté místo De Vriese

Korunku tomu poté přidal mladý Nyck De Vries, jenž nahradil Albona ve Velké ceně Itálie.

Nutno podotknout, De Vries je vskutku velmi talentovaným pilotem, jenž však s F1 doposud neměl velké zkušenosti. Na Monze se své šance chopil velmi dobře, proťal cílovou čáru na devátém místě a pro Williams získal dva body.

Hromada kolizí, ovlivnění boje o titul

Ano, na Latifiho budou fanoušci Formule 1 téměř jistě vzpomínat, leč se dá říct, že bohužel v tom negativním slova smyslu.

Byl to totiž právě kanadský závodník, který v Abú Dhabí několik kol před koncem rozbil svůj monpost a velmi tak zasáhl do boje o mistrovský titul mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem.

Kromě toho ale napříč všemi sezónami Latifi nikdy nebyl oporou týmu a nedokázal zajíždět takové výsledky, jako jeho kolegové. Rodák z Montrealu sice dokázal s týmem pracovat, snažil se zlepšovat, leč ovoce to mnohdy nepřinášelo.

Latifi byl nejen fanoušky již mnohokrát terčem posměchu, především kvůli zbytečným jezdeckým chybám či kolizím.

Vyjádření Latifiho a šéfa týmu Williams

„Chtěl bych všem ve Williamsu poděkovat za tuto příležitost – všem lidem v továrně a všem, se kterými jsem za poslední tři roky pracoval. Můj první debut ve F1 byl odložen kvůli pandemii. Nakonec jsme ho započali v Rakousku, a přestože jsme společně nedosáhli výsledků, jak jsme doufali, byla to i tak fantastická cesta,“ řekl Latifi v rozhovoru pro oficiální web Williamsu.

„Získání prvních bodů v Maďarsku v loňském roce byl okamžik, na který nikdy nezapomenu. Přesunu se do další kapitoly své kariéry se speciálními vzpomínkami na dobu strávenou v tomto zaníceném týmu. Vím, že nikdo z nás do konce sezóny nepřestane vynakládat veškeré úsilí,“ dodal.

„Chtěl bych poděkovat Nicholasovi za jeho tři roky tvrdé práce s Williamsem. Je to skvělý týmový hráč, který má skvělý přístup ke svým kolegům a práci a je v celém podniku oblíbený a respektovaný,“ uvedl šéf týmu Jost Capito.

„Náš společný čas se nyní chýlí ke konci, ale vím, že vynaloží veškeré úsilí na maximalizaci toho, co můžeme společně udělat po zbytek této sezóny. Přejeme mu do budoucna hodně štěstí a v kokpitu i mimo něj,“ uzavřel.

Co dál a kdo ho ve Williamsu nahradí?

Jak se bude Latifiho kariéra nyní vyvíjet je opravdu velkou otázkou. Je totiž nepravděpodobné, že by získal jakoukoliv sedačku ve Formuli 1.

V minulosti kromě formulových sérií zasáhl kanadský závodník také do seriálu sportovních vozů, a to v roce 2012. Ke zvážení by také mohla být americká série NASCAR, kam historicky několik jezdců po svém konci ve F1 zavítalo.

Kdo by však mohl být favoritem na zisk jeho sedačky ve Williamsu? Jako velmi horký kandidát se jeví De Vries, o kterém jsme psali už výše. Ten je ale kromě britské stáje spojován také s AlphaTauri.

Přestupový kolotoč ve Formuli 1 stále běží na plné obrátky, například Mick Schumacher stále nemá jisté místo v Haasu a je velmi pravděpodobné, že syn slavné legendy na konci sezóny americký tým opustí. A pokud by Williams lovil ve vlastních řadách, nabízí se dát šanci Loganu Sargeantovi.

Zdroje: F1, Williams Racing

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Nový závod pro MotoGP? Dorna podepsala memorandum, od příštího roku se má závodit v Indii!

Seriál MotoGP by podle posledních informací měl od příštího roku zamířit do Indie. Dorna totiž podepsala memorandum, které má přinést MotoGP do Indie na dalších sedm let! První závod se očekává právě v roce 2023.

Publikováno

dne

Seriál MotoGP by podle posledních informací měl od příštího roku zamířit do Indie. Dorna totiž podepsala memorandum, které má přinést MotoGP do Indie na dalších sedm let! První závod se očekává právě v roce 2023.

Ve středu 21. září bylo na tiskové konferenci v Dillí oznámeno, že seriál MotoGP zavítá od příštího roku také do Indie.

Tuto horkou novinku oznámil šéf Dorny Carmelo Ezpeleta a sportovní ředitel Carlos Ezpeleta spolu s klíčovými členy promotéra závodu FairStreet Sports.

Plánované závody se budou konat na Buddh International Circuit na okraji hlavního města, na stejném okruhu o délce 5,125 km, který dříve hostil tři závody Formule 1 v letech 2011-13, než byl z finančních, byrokratických a daňových důvodů vyřazen z plánu.

Podle informací serveru Motorsport je jednání s vládou státu a indickým ministerstvem již v pokročilejší fázi a očekává se, že oficiální potvrzení bude brzy následovat.

Tento podnik by pak měl dostat název „Grand Prix of Bharat“ a první závod by se na tomto okruhu měl jet už v příštím roce. Dorna však zatím žádné datum nestanovila. Indie by pak s MotoGP měla uzavřít smlouvu na 7 let.

Nakonec se ale vlastně nejedná o žádný překvapivý krok. MotoGP rozšiřuje své pole působnosti už nějakou dobu a asijský kontinent je toho nedílnou součástí. Ostatně nové závody v Thajsku a Indonésii se staly velkým hitem.

Vyjádření výkonného ředitele Dorny

„MotoGP si i nadále získává nové publikum a fanoušky po celém světě. Proto je pro nás nezbytností rozšířit jeho přítomnost do nových destinací, kde každý rok přibývá fanoušků a jezdců,“ řekl Carlos Ezpeleta na tiskové konferenci.

„Indie je klíčem k našemu schématu posunout MotoGP na novou úroveň. Během posledního desetiletí zaznamenal náš sport výrazný progres, a to díky velké konkurenci na startovním roštu a dobře vytvořenému souboru pravidel. Těšíme se na Velkou cenu Indie a další růst fanouškovské základny,“ uzavřel.

Zdroje: MotoGP, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené