Spojte se s námi


Motorsport

Bude se opakovat skandál z roku 2005? Šéf Red Bullu věří, že se to může stát. Většina týmů podle něj vynechá závěr sezóny!

Některé týmy nebudou schopny dokončit sezónu – to tvrdí šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Pro F1 je velkým strašákem skandál z roku 2005, kdy do VC USA odstartovalo pouze šest vozů. Tehdy však měly týmy strach z bezpečnosti, v letošní sezóně budou podle Hornera hrát hlavní roli finance…

Publikováno

dne

Některé týmy nebudou schopny dokončit sezónu – to tvrdí šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Pro F1 je velkým strašákem skandál z roku 2005, kdy do VC USA odstartovalo pouze šest vozů. Tehdy však měly týmy strach z bezpečnosti, v letošní sezóně budou podle Hornera hrát hlavní roli finance…

Už od začátku sezóny probíhají debaty o úpravě rozpočtového stropu tak, aby jeho hranice odrážela úroveň inflace po celém světě a rostoucí náklady na dopravu.

Generální ředitel Ross Brawn již dříve naznačil, že se FIA s F1 tuto situaci snaží rešit a k podobnému scénaři, který avizuje Horner by dojít nemělo. Ani nesmí.

Šéf Red Bullu totiž tvrdí, že s aktuálními rozpočtovými stropy některé týmy ani nebudou schopny dokončit sezónu, a to z důvodu nedostatku peněz.

Horner se tak obává, že by se mohla opakovat vcelku neslavná historie. V roce 2005 se konala Velká cena USA na okruhu v Indianapolis, tehdy do závodu odstartovalo pouze šest vozů. Příčinou bylo to, že Michelin nezvládl do USA doručit pneumatiky, které by zvládly náročnost závodu.

Výrobce pneumatik tehdy dokonce prohlásil, že jsou pneumatiky nezpůsobilé závodění a bojí se o bezpečnost jezdců. Na F1 to samozřejmě nevrhalo vůbec dobré světlo, přičemž se i dnes jedná o jeden z největších skandálů nejen v historii formule 1, nýbrž celého motorsportu.

Letos to tedy podle Hornera mají být finance a jejich nedostatek, co týmům znemožní dokončit sezónu.

Aktuální rozpočtový strop činí 140 milionů dolarů za rok plus 1,2 milionů za 22. závod. Podle osmačtyřicetiletého šéfa Red Bullu to je hodnota, která týmy výrazně omezuje, a to jak ve vývoji, tak i při rozhodování na trati ve snaze zamezit nečekaným událostem, potažmo kolizím.

Kromě Red Bullu už ale v minulosti několik stájí navrhovalo zvýšení rozpočtu, a to o sedm milionů dolarů. Konkrétně se jednalo o McLaren, Aston Martin a Mercedes, naopak Alpine, Haas a Alfa Romeo měly být proti navýšení.

Podle Otmara Szafnauera, šéfa týmu Alpine F1 však Horner spíše vyvíjí tlak na FIA, aby strop navýšila a Red Bull měl pochopitelně další peníze na náklady, energie, dopravu apod. Jenže podle Szafnauera není problém snížit rozpočet určený na vývoj například o 3 miliony.

„Myslím si, že potřebujeme, aby FIA řešila problémy spojené s inflací. Protože si myslím, že v zásadě asi sedm týmů bude muset vynechat poslední čtyři závody, aby se letos dostaly do limitu,“ řekl Horner na adresu FIA, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Není to jen o velkých týmech, jsou to týmy ve středu pole, které skutečně bojují s mírou inflace, jež se může v druhé polovině roku ještě zhoršit,“ doplňuje.

„Vím, že FIA má povinnost se o podobné potencionální problémy postarat. Vím, že to berou vážně, protože jak říkám, se současným stropem by musela řada týmů vynechat několik velkých cen, aby se vešlo do limitu. To říkám na základě čísel, které byly prezentovány ve Španělsku,“ hodnotí Horner potencionální finanční problémy.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) se tímto bude zabývat a je možné, že k navýšení rozpočtového stropu opravdu dojde. Na nějaké oficiální potvrzení si ale budeme muset ještě počkat.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.