Spojte se s námi


Motorsport

Bude se opakovat skandál z roku 2005? Šéf Red Bullu věří, že se to může stát. Většina týmů podle něj vynechá závěr sezóny!

Některé týmy nebudou schopny dokončit sezónu – to tvrdí šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Pro F1 je velkým strašákem skandál z roku 2005, kdy do VC USA odstartovalo pouze šest vozů. Tehdy však měly týmy strach z bezpečnosti, v letošní sezóně budou podle Hornera hrát hlavní roli finance…

Publikováno

dne

Některé týmy nebudou schopny dokončit sezónu – to tvrdí šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Pro F1 je velkým strašákem skandál z roku 2005, kdy do VC USA odstartovalo pouze šest vozů. Tehdy však měly týmy strach z bezpečnosti, v letošní sezóně budou podle Hornera hrát hlavní roli finance…

Už od začátku sezóny probíhají debaty o úpravě rozpočtového stropu tak, aby jeho hranice odrážela úroveň inflace po celém světě a rostoucí náklady na dopravu.

Generální ředitel Ross Brawn již dříve naznačil, že se FIA s F1 tuto situaci snaží rešit a k podobnému scénaři, který avizuje Horner by dojít nemělo. Ani nesmí.

Šéf Red Bullu totiž tvrdí, že s aktuálními rozpočtovými stropy některé týmy ani nebudou schopny dokončit sezónu, a to z důvodu nedostatku peněz.

Horner se tak obává, že by se mohla opakovat vcelku neslavná historie. V roce 2005 se konala Velká cena USA na okruhu v Indianapolis, tehdy do závodu odstartovalo pouze šest vozů. Příčinou bylo to, že Michelin nezvládl do USA doručit pneumatiky, které by zvládly náročnost závodu.

Výrobce pneumatik tehdy dokonce prohlásil, že jsou pneumatiky nezpůsobilé závodění a bojí se o bezpečnost jezdců. Na F1 to samozřejmě nevrhalo vůbec dobré světlo, přičemž se i dnes jedná o jeden z největších skandálů nejen v historii formule 1, nýbrž celého motorsportu.

Letos to tedy podle Hornera mají být finance a jejich nedostatek, co týmům znemožní dokončit sezónu.

Aktuální rozpočtový strop činí 140 milionů dolarů za rok plus 1,2 milionů za 22. závod. Podle osmačtyřicetiletého šéfa Red Bullu to je hodnota, která týmy výrazně omezuje, a to jak ve vývoji, tak i při rozhodování na trati ve snaze zamezit nečekaným událostem, potažmo kolizím.

Kromě Red Bullu už ale v minulosti několik stájí navrhovalo zvýšení rozpočtu, a to o sedm milionů dolarů. Konkrétně se jednalo o McLaren, Aston Martin a Mercedes, naopak Alpine, Haas a Alfa Romeo měly být proti navýšení.

Podle Otmara Szafnauera, šéfa týmu Alpine F1 však Horner spíše vyvíjí tlak na FIA, aby strop navýšila a Red Bull měl pochopitelně další peníze na náklady, energie, dopravu apod. Jenže podle Szafnauera není problém snížit rozpočet určený na vývoj například o 3 miliony.

„Myslím si, že potřebujeme, aby FIA řešila problémy spojené s inflací. Protože si myslím, že v zásadě asi sedm týmů bude muset vynechat poslední čtyři závody, aby se letos dostaly do limitu,“ řekl Horner na adresu FIA, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Není to jen o velkých týmech, jsou to týmy ve středu pole, které skutečně bojují s mírou inflace, jež se může v druhé polovině roku ještě zhoršit,“ doplňuje.

„Vím, že FIA má povinnost se o podobné potencionální problémy postarat. Vím, že to berou vážně, protože jak říkám, se současným stropem by musela řada týmů vynechat několik velkých cen, aby se vešlo do limitu. To říkám na základě čísel, které byly prezentovány ve Španělsku,“ hodnotí Horner potencionální finanční problémy.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) se tímto bude zabývat a je možné, že k navýšení rozpočtového stropu opravdu dojde. Na nějaké oficiální potvrzení si ale budeme muset ještě počkat.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Co ukázal závodní víkend v Assenu? Salač zajel ve třídě Moto2 zatím svůj nejlepší výsledek, v MotoGP byl bezchybný Bagnaia

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Publikováno

dne

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Salač poprvé v elitní desítce

Český závodník se do nedělní Velké ceny kvalifikoval na dvanáctém místě a v závodě se probojoval na konečné desáté místo. Z víkendu si tak odnáší šest bodů do šampionátu, ve kterém zatím figuruje na 21. místě. V dosavadním průběhu sezóny Salač prozatím zapsal 14 bodů

Velkou cenu na okruhu v Assenu vyhrál Španěl Augusto Fernández před Aiem Ogurou. Vedoucí trojici šampionátu jezdců, který před dnešními dvěma nejlepšími vede Ital Celestino Vietti, dělí momentálně pouze 1 bod.

Bagnaiova bezchybná jízda, noční můra pro Quartarara

Co se královské kubatury MotoGP týče, Velkou cenu Nizozemska ovládl po bezchybném výkonu Ital Bagnaia. Vítěz sobotní kvalifikace tak do závodu odstartoval z první řady. O vedení mohl pilot Ducati přijít už v první zatáčce, když po vedoucí pozici zatoužil Fabio Quartararo.

Italský závodník si však první místo udržel a už po několika úvodních kolech si najel solidní náskok. Naopak Quartarovi se závod vůbec nepovedl – 22 kol před koncem závodu se střetl a Aleixem Espargarem.

Oba jezdci se do závodu vrátili, byť Espargaro na patnáctém místě, loňský vítěz mistrovství světa byl beznadějně poslední. Podle všeho Quartararo pokračoval s poškozeným motocyklem a když spadl ze svého stroje podruhé, ze závodu odstoupil. Závod nicméně nedokončili také Raúl Fernández, Franco Morbidelli a Darryn Binder.

Bagnaia si po dominantním výkonu zaslouženě dojel pro třetí vítězství v sezóně a v šampionátu jezdců se tak posunul před krajana Eneu Bastianiniho na čtvrté místo.

Viñales a Bezzecchi na pódiu

O dramatický závěr závodu se postaral dříve zmiňovaný Španěl Aleix Espargaro. V posledním kole předjel dva jezdce a zakončil svou spanilou jízdu těsně pod stupni vítězů. Jeho týmový kolega Maverick Viñales dojel na třetím místě, pro Aprilii to znamenalo již šesté umístění na stupních vítězů v letošním ročníku MotoGP.

Páté místo v Assenu obsadil Brad Binder na motocyklu KTM, šestý dojel Jack Miller, sedmý Jorge Martin, osmý Joan Mir, devátý Miguel Oliveira a elitní desítku uzavřel Alex Rins.

Šampionát jezdců, Pohár konstruktérů

Ve výše uvedeném twitterovém si můžete prohlédnout, co udělala Velká cena Nizozemska s průběžným pořadím šampionátu jezdců. Na čele stále Quartararo, Bagnaia se posunul na čtvrtou příčku před Bastianiniho, Mir přeskočil svého týmového kolegu Alexe Rinse.

Co do pořadí v Poháru konstruktérů je na čele stále tým Aprilia Racing s 213 body, nicméně o druhou příčku se se shodným počtem bodů aktuálně dělí týmy Yamahy a Ducati (197)! Netovární tým Pramac Racing zůstává se 184 body na čtvrté příčce před továrním týmem Red Bull KTM se 164 body.

Na příští závod si fanoušci budou muset počkat až do prvního srpnového víkendu, kdy se pojede na anglickém okruhu Silverstone. Do té doby má seriál MotoGP velkou letní pauzu.

Zdroje: MotoGP, Moto2

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Bitva dvou legend, fenomenální výsledek pro Toyotu, bezchybný Rovanperä: Co ukázala těžká Safari Rallye v Keni?

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Publikováno

dne

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Po podnicích v Monte-Carlu a Portugalsku viděli fanoušci další souboj dvou nesporných legend a ikon WRC – Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera.

Oba dva piloti letos jedou své dílčí sezóny, což znamená, že si vybírají určité podniky a nejsou tak součástí kompletního mistrovství světa.

Loeb úvodní závod v Monte-Carlu ovládl, v minulé rallye Portugalska bohužel boural už po prvních metrech a jeho druhý podnik letošní sezóny tak rychle skončil. Ogier má na svém kontě bodů 19, když v Monte-Carlu dojel druhý a v Portugalsku stejně jako Loeb nebodoval.

Vzájemný souboj však nakonec vyzněl mnohem lépe pro Ogiera, jenž v minulém roce rallye v Keni vyhrál.

Loeb vs. Ogier aneb Bitva dvou legend

První etapu v Keni vyhrál Francouz Ogier, druhá francouzská ikona dojela na čtvrtém místě. Druhé dějství však ovládl právě Loeb, úřadující mistr světa zajel třetí nejrychlejší čas.

Další etapové vítězství si Ogier připsal v sobotu v rámci páté a šesté erzety, a poté v nedělní třinácté erzetě. Loeb si na další nejrychlejší čas musel počkat až do závěrečných etap, konkrétně do sedmnácté a osmnácté.

Nutno podotknout, Safari rallye zvládl mnohem lépe Ogier, Loeb zde jel ve své kariéře úplně poprvé. I proto podal Ogier vcelku konzistentní výkon a kromě dvou etap dojel pokaždé v nejlepší pětici.

Loebovi se navíc závěr pátečního dění vůbec nevydařilo, když skončil postupně 23., 22. a 17. Do elitní pětky se znovu dostal úderem sobotní osmé etapy, už tehdy však musel dohánět nemalou ztrátu.

V konečném pořadí patří Loebovi až osmá příčka, když na vítěze této rallye ztratil přes půl hodiny. Ogier se umístil jako čtvrtý v pořadí se ztrátou dvou minut a deseti vteřin na vítěze Rovanperu.

Rovanperä – letošní mistr světa?

Finský pilot je letos k nezastavení. Rovanperä si už letos po vítězstvích ve Švédsku, Chorvatsku a Portugalsku dojel pro svůj čtvrtý triumf! V Keni mu k celkovému prvenství stačilo vyhrát pět etap, v konečném zúčtování se pyšnil náskoku v podobě 52 vteřin na druhého Elfyna Evanse.

V průběžném pořadí šampionátu jezdců má Rovanperä před polovinou sezóny obří 65bodový náskok před Thierrym Neuvillem na Hyundai.

Fenomenální výsledek pro Toyota Gazoo Racing

První, druhé a čtvrté místo – Toyota naprosto dominovala v Safari Rallye Keňa. Pro vítězství si v šestém podniku sezóny dojel Rovanperä, jenž za sebou nechal oba týmové kolegy – Evanse i Ogiera.

Třetí místo v konečném pořadí navíc ukořistil Takamoto Katsuta, další jezdec japonské automobilky. Ten však hájí barvy týmu Toyota Gazoo Racing WRT NG.

Jezdci Toyoty si v Keni připsali z devatenácti možných hned jedenáct vítězství! O pět z nich se postaral Fin Rovanperä, čtyřikrát dojel na prvním místě Ogier a dvakrát se z etapového vítězství radoval Evans.

V Poháru konstruktérů Toyota doposud posbírala už 246 bodů, druhý Hyundai na japonský tým ztrácí bodů 62. Třetí místo pak se 144 body patří týmu M-Sport Ford WRT.

Šampionát jezdců & Pohár konstruktérů

Jak už píšeme výše, šampionátu jezdců vévodí Fin Rovanperä, a to se 145 body. Druhý je aktuálně Belgičan Neuville, jenž v dosavadním průběhu sezóny najel 80 bodů a v Keni si připsal tři etapová vítězství.

Dále v pořadí probíhá velmi těsný boj – třetí místo prozatím stráží Ott Tänak (62 bodů), čtvrtý je Katsuta se stejným počtem bodů, patý Craig Breen (60 bodů) a šestý Evans (57 bodů).

Souboj legend zatím vede Loeb, který je v celkovém pořadí mistrovství světa na sedmé příčce se ziskem 35 bodů, pouze o bod méně má Ogier a Španěl Dani Sordo. Elitní desítku šampionátu jezdců uzavírá Gus Greensmith s osmadvaceti body.

Zdroje: WRC, Safari Rallye Keňa

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Kontrakty okruhů ve F1: Peníze vládnou světu, evropské klasiky v ohrožení

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku.

Publikováno

dne

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku. Nejdéle se naopak bude závodit v Bahrajnu a v Austrálii, kde se královna motorsportu bude představovat až do poloviny 30. let.

U dalších dvou destinací se potvrzuje bohužel již známé pravidlo, že peníze hýbou světem. Do roku 2032 se totiž bude závodit v Kataru a do roku 2030 v Saúdské Arábii.

Právě v saúdskoarabské Džiddě se pravidelně kritizuje nebezpečnost dráhy, ale také nejistota v okolí dráhy. Letos se závodilo i přes teroristický útok na nedalekou ropnou rafinérii.

Do konce třetího desetiletí se bude závodit ještě na mnoha destinacích. Kontrakty do roku 2031 mají podepsané severoamerická města Miami a Montreal. O rok kratší smlouvu má kromě Saúdské Arábie ještě závod v Dubaji, který je už tradičním vrcholem sezony.

Naopak na druhé straně smluvní barikády jsou čtyři evropské destinace. A hlavně ztráta velkých cen Monaka a Belgie by byla rozhodně velmi citelná. Další dvě trati s kontraktem do roku 2022 jsou pak ve Francii a v Rakousku. O rok delší smlouvu má Mexiko a Maďarsko.

Nejdéle se v Evropě, podle aktuálních smluv, bude závodit v Maďarsku. Poblíž Budapešti se diváci mohou těšit na závody až do roku 2027. Čeští a slovenští fanoušci tak mají alespoň nějakou jistotu možnosti vyrazit za královnou motorsportu.

Zajímavé bude sledovat vývoj závodních destinací v souvislosti s aktuálními trendy. Zvýšení popularity F1 ve Spojených státech a nové peněžní příležitosti na Blízkém východě jsou mohou změnit zvyklosti ve světě motorsportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Oblíbené