Spojte se s námi


Motorsport

Velká cena Maďarska – Informace, program, stream

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž třináctým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Maďarska (Formula 1 Aramco Magyar Nagydíj). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž třináctým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Maďarska (Formula 1 Aramco Magyar Nagydíj). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Velká cena Maďarska se nachází v kalendáři Formule 1 už od roku 1986 a první závod zde vyhrál Brazilec Nélson Piqet. Závodní okruh Hungaroring je znám pro svůj faktor těžkého předjíždění.

Pracovat se na něm začalo v roce 1985, přičemž celá stavba byla hotová do 9 měsíců. Nutno podotknout, maďarská vláda nejdříve uvažovala o oživení starého Nepliget park circuit v Budapešti, nakonec se ale rozhodla pro stavbu nového okruhu.

V minulém roce nabídla Velká cena Maďarska velmi kvalitní a napínavou podívanou. Na jejím startu se totiž odehrála hromadná havárie, závod následně vyhrál Esteban Ocon na monopostu Alpine před Sebastianem Vettelem. A Lewis Hamilton stál na restartu závodu na startovním roštu zcela sám.

Sedminásobný mistr světa je však v Maďarsku nejúspěšnějším pilotem, když na Hungaroringu zvítězil už osmkrát.

Hungaroring

Samotná délka trati činí 4,381 km a skládá se ze čtrnácti zatáček. Hungaroring, jak zní oficiální název okruhu nabízí dvě DRS zóny, a to na cílové rovince a mezi zatáčkami 1 a 2.

Na trati se navzdory dvěma DRS zónám nachází pouze jeden detekční bod, a to v nájezdu do zatáčky číslo 14. Formule 1 vypsala Velkou cenu Maďarska standardně na 70 kol, během kterých piloti ujedou přes 306 kilometrů.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Maďarska – program

Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 22. července, konkrétně ve 14:00, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.

FP2 odstartuje v tentýž den v 17:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 23. července, a to v čase od 13 do 14 hodin.

Úderem šestnácté hodiny čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní Velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 15:00.

Velká cena Maďarska – stream

Živé přenosy závodů Formule 1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2. K dispozici budou také internetové streamy a v neposlední řadě také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace Formule 2 či Formule 3.

Velká cena Maďarska – kurzy

Oproti závodnímu víkendu na okruhu Paula Ricarda, kde bylo velmi těžké predikovat formu jednotlivých týmů, se Maďarsko jeví jako zcela opačný případ. Konfigurace okruhu by totiž měla sedět mnohem více Ferrari.

Italská stáj má vůči Red Bullu co dohánět. Ferrari totiž na svého soupeře ztrácí v Poháru konstruktérů 82 bodů, Charles Leclerc má v šampionátu jezdců na Maxe Verstappena 63bodovou ztrátu. Ovládne tedy monacký pilot Velkou cenu Maďarska?

Kalendář závodů Mistrovství světa vozů Formule 1 pro sezónu 2022

20. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
27. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
10. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
24. dubna – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
8. května – Velká cena Miami (Miami)
22. května – Velká cena Španělska (Barcelona)
29. května – Velká cena Monaka (Monako)
12. června – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
19. června – Velká cena Kanady (Montreal)
3. července – Velká cena Británie (Silverstone)
10. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
24. července – Velká cena Francie (Paul Ricard)
31. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
28. srpna – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
4. září – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
11. září – Velká cena Itálie (Monza)
2. října – Velká cena Singapuru (Singapur)
9. října – Velká cena Japonska (Suzuka)
23. října – Velká cena USA (Austin)
30. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
13. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
20. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

S datem 25. září měla v kalendáři své místo i Velká cena Ruska na okruhu v Soči. Vlivem nedávných událostí na Ukrajině však F1 tento závod z rozpisu odstranila a podle oficiálních informací už ani žádným závodem nahrazena nebude.

Reklama

Motorsport

Ikona a legenda WRC se opět vrátí! Sébastien Loeb potvrdil start v další rallye, kde ho tedy zase uvidíme?

Chystá se další velký comeback! Sébastien Loeb se k WRC vrátí již po čtvrté v letošní sezóně, tentokrát jej fanoušci uvidí v řecké Rallye Acropolis. Francouzská legenda je na tomto podniku historicky velmi úspěšná. Proč se tedy rozhodl pro návrat právě do této rallye?

Publikováno

dne

Chystá se další velký comeback! Sébastien Loeb se k WRC vrátí již po čtvrté v letošní sezóně, tentokrát jej fanoušci uvidí v řecké Rallye Acropolis. Francouzská legenda je na tomto podniku historicky velmi úspěšná. Proč se tedy rozhodl pro návrat právě do této rallye?

Ikona světové rallye se v letošní sezóně rozhodla pro návrat do WRC, ovšem pouze v rámci dílčích podniků, osmačtyřicetiletý závodník se tak nezúčastní celého mistrovství světa.

Po závodech v Monte-Carlu, Portugalsku a Keni se Loeb na půdu WRC navrátí v desátém podniku ročníku 2022 – Acropolis Rallye Řecko. Tato rallye se uskuteční v září, konkrétně od 8. do 11 (čtvrtek až neděle – pozn. red.).

Loeb se se 35 body aktuálně nachází na osmém místě šampionátu jezdců před další legendou Sébastienem Ogierem. Ten má na kontě bodů 34.

Úvodní podnik sezóny v Monte-Carlu totiž ovládl, v následujících podnicích ve Švédsku a Chorvatsku nestartoval. V portugalské rallye bohužel boural už po prvních metrech a jeho druhý podnik letošní sezóny tak rychle skončil.

V Keni byl dokonce vedoucím mužem tohoto celkově šestého podniku sezóny 2022, poté mu ale nevydržel motor a skončil nakonec až na osmém místě.

Jeho dalším působištěm tak bude řecká rallye, kde je Loeb historicky velmi úspěšným jezdcem. Je totiž jejím trojnásobným vítězem, barvách Citroenu ovládl Acropolis Rallye Řecko v letech 2005, 2008 a 2012.

Loebovo vyjádření

„Rozhodl jsem se pro návrat do Řecka, protože je to pěkná šotolinová rallye, kterou jsem si vždy užíval. Teď navíc vypadá lépe a není tak drsná, jako když jsem ji jel naposledy,“ vysvětluje Loeb, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Myslím, že v letošním itineráři jsou pouze dvě etapy, které jsem zažil. Ale bylo to už před 10 lety, takže si na ně nevzpomínám. Budu muset začít od nuly, což je vždy komplikované. Myslím, že od letošního roku tam bude pro každého hodně nových etap,“ doplňuje.

„Není to snadná rallye, ale je příjemné tady závodit, takže se na to těším. Aktuálně je těžké určit mé cíle tady, budu se snažit co nejlépe se na tuto rallye připravit. Doufám, že se mi i v Řecku podaří dostat do rytmu jako v Portugalsku a Keni,“ uzavřel.

Loeb tak v týmu M-Sport Ford vytvoří rozšířenou sestavu. Tento tým bude mít v Řecku hned šest vozů. Kromě Loeba jsou připraveni také Craig Breen, Gus Greensmith, Adrien Formaux, Pierre-Louis Loubet a Jourdan Serderidis.

Zdroje: WRC, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Poprvé za železnou oponou! Před 36 lety se konala premiérová velká cena Maďarska Formule 1

Není příliš mnoho momentů historie Formule 1, které by bylo natolik průlomových a významných, jako byl 10. srpen 1986. V tento den se totiž uskutečnila vůbec první velká cena F1 v tehdejším východním komunistickém bloku.

Publikováno

dne

Není příliš mnoho momentů historie Formule 1, které by bylo natolik průlomových a významných, jako byl 10. srpen 1986. V tento den se totiž uskutečnila vůbec první velká cena F1 v tehdejším východním komunistickém bloku. Maďarský Hungaroring se následně stal důležitou součástí kalendáře královny motorsportu.

Téměř bez povšimnutí zůstala zpráva o možném zapsání velké ceny Maďarska do kalendáře MS Formule 1 pro rok 1986. Myšlenka, že by se po padesáti letech od posledního závodu v budapešťském parku vrátily monoposty Grand Prix do Maďarska, byla trochu fantazijní. Nadšení maďarské automobilové federace však nezabránilo vstupu snad asi nejkapitalističtějšího profesionálního sportu světa poprvé do státu východního bloku.

Raději plnohodnotné závodiště nežli návrat do ulic

Hned od začátku plánování velké ceny bylo jasné, že závod v ulicích nějakého maďarského velkoměsta nepřipadá v úvahu. Ani hlavní město Budapešť, kde se konaly předválečné závody Grand Prix, realisticky nemohlo opět přivítat nejsofistikovanější vozy planety.

Namísto toho se rozhodlo, že se postaví úplně nové závodiště 20 kilometrů severovýchodně od Budapešti. Pro okruh, který měřil sotva něco málo přes čtyři kilometry, se našlo údolí hned vedle jedné z hlavních maďarských dálnic.

Jezdci si ale trať pojmenovanou Hungaroring příliš nepochvalovali. Okruh podle nich nenabízel žádnou dlouhou rovinku a rychlé zatáčky. Namísto toho se Hungaroring charakterizoval pomalými a těsně na sebe navazujícími zatáčkami, které nedovolovaly závodníkům snadné předjíždění druhých.

Přesto byla organizace velké ceny dosti chválena. Obzvláště si přikládala porovnání na podnik v Jerezu, kde se také konal premiérový závod F1. V areálu se ani nevyskytovalo mnoho vojáků, což mnohé diváky (hlavně ze západních států) překvapilo a zaskočilo.

Premiérový závod v Maďarsku nadchl bitvou fenomenálních Brazilců

Pro nedělní závod panovaly na Hungaroringu teploty přesahující 37 °C. Ani to ale neodradilo 120 tisíc fanoušků, aby zhlédli vůbec první velkou cenu za želenou oponou. Dokonce ani prezident země a několik ministrů si nenechalo tuto přelomovou událost ujít.

V tréninkových jízdách byl nejrychlejší Ayrton Senna na lotusu, díky čemuž se postavil na své třinácté pole position v kariéře. Po startu se Brazilec udržel ve vedení před Nigel Mansellem a Nelsonem Piquetem.

Závod se vyznačoval soubojem Senny s Piquetem, jenž se už ve třetím kole prodral přes Mansella na druhé místo. V desátém okruhu naznačil Piquet útok na svého brazilského kolegu. V následujícím kole si však Piquet poradil se Sennou, který byl rázem pod tlakem Prosta.

Prostřední část závodu nepřinesla mnoho akce. Senna se vrátil skrze zastávky v boxech na první místo, ke konci velké ceny však postupně přicházel o tempo. 22 kol před koncem se na jeho záď přisál hladový Piquet, jenž si chtěl zapsat třetí vítězství sezóny. Oba jeli na hlavní rovince bok po boku, Piquet však najel do první zatáčky příliš rychle, a umožnil tak Sennovi vrátit se do vedení závodu.

O dvě kola se Piquet pokusil o manévr zvnějšku. Zablokoval přitom zadní kola a po špinavé části trati klouzal kolem lotusu Senny. Nepochopitelně, ale zároveň famózně se octl ve výjezdu ze zatáčky před svým krajanem. Dechberoucí představení dvou nejlepších jezdců té doby!

Piquet nakonec zvítězil před Sennou s rozdílem sedmnácti sekund. Třetímu Mansellovi dokonce nadělili celé kolo. Takto dominantní byli tito Brazilci v první velké ceně Maďarska vozů formule 1.

Velká cena Maďarska jakožto předzvěst krásnější budoucnosti

Zbrusu nový podnik kalendáře F1 dokázal, že i státy na východ od železné opony dokážou zorganizovat událost takového rázu, jako je MS Formule 1. Nešlo sice o nejpohlednější velkou cenu sezóny 1986, stále to byla nicméně povedená premiéra na novém maďarském okruhu, alespoň co se týče organizace celé události.

Okruh na Hungaroringu se následně v proudu času proměnil. Již v roce 1989 zmizela klikatá část v místě dnešní zatáčky číslo 3. Rychlejší nájezd do levotočivé čtvrté zatáčky však nepomohl k lepšímu předjíždění.

V dalších třinácti letech si Hungaroing vysloužil přezdívky „Monako bez domů“, “ Monako bez bariér“ či „Mickey Mouse trať“. Ani nynější konfigurace okruhu, jež se poprvé představila sezónou 2003, neodebrala Hungaroringu své kouzlo.

Velká cena Maďarska 1986 byla jasnou sportovní předzvěstí, že konec studené války se pomalu ale jistě blíží. Už za pouhé tři roky se tak stalo. Ekonomickou škodu, kterou však komunismus ve východoevropských státech napáchal, se doteď (a asi už nikdy) nepodařilo napravit. Je ale naprosto jasné, že 10. srpen 1986 se navždy zapsal jako jeden z průlomových dní nejen Formule 1, ale i celého sportovního světa.

Zdroj: Motorsport Magazine (9/1986)

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Fabio Quartararo pro Ruik: S Yamahou jsme měli velké problémy, o smlouvě jsem hodně uvažoval. Co nevíte o úřadujícím šampionovi?

Získá Fabio Quartararo další titul mistra světa? To je otázka, na kterou budeme znát odpověď až za několik měsíců, aktuálně však je na dobré cestě za obhajobou. V rozhovoru pro Ruik se francouzský závodník rozpovídal o letošním ročníku, problémech Yamahy a také vyjádřil podporu svému blízkému kamarádovi Danielu Ricciardovi.

Publikováno

dne

Získá Fabio Quartararo další titul mistra světa? To je otázka, na kterou budeme znát odpověď až za několik měsíců, aktuálně však je na dobré cestě za obhajobou. V rozhovoru pro Ruik se francouzský závodník rozpovídal o letošním ročníku, problémech Yamahy a také vyjádřil podporu svému blízkému kamarádovi Danielu Ricciardovi.

Před nedávným časem podepsal Quartararo novou smlouvu s týmem Monster Energy Yamaha MotoGP a v rozhovoru pro vybraná média, včetně Ruiku, však přiznal, že to nebylo vůbec jednoduché rozhodování.

„Bylo to těžké, protože přemýšlíte nad rozhodnutím, které může ovlivnit tvou kariéru a tvou budoucnost. A já si chtěl být jistý mým rozhodnutím, proto jsem si nechal trochu času. A uvědomil si, že zůstat v Yamaze bylo správné rozhodnutí. Tento projekt je rovněž na správné cestě. No a přesně to je ten důvod, proč jsem se rozhodl prodloužil můj kontrakt,“ vysvětluje Quartararo v rozhovoru.

Velké problémy na začátku sezóny, pomohla také změna smýšlení

Na začátku roku měl přitom úřadující mistr světa se svou Yamahou velké problémy, především co do maximální rychlosti. Svůj tým musel dokonce on sám přesvědčovat o tom, že jeho motocykl je opravdu ve špatném stavu a je potřeba mnoho úprav a vylepšení.

Po několika úvodních závodech tak Yamaha začala na svých motocyklech pracovat a také to je důvod, proč je Quartararo aktuálním lídrem šampionátu jezdců. V jednom z nedávných rozhovorů však také přiznal, že po přesunu do Evropy změnil své smýšlení, přičemž právě to mu pomohlo k prvnímu vítězství v sezóně (VC Portugalska – pozn. red.).

„Za mě, když.. Protože jsme jsme v roce 2021 použili stejný motor jako v roce 2020, očekáváte v nové sezóně od svého motocyklu velké změny. Ale žádná velká změna se nekonala. Já byl vždy motivovaný. Jenže když vidíte, jak se ostatní zlepšují a vy stojíte na místě, jste naštvaný a ztrácíte motivaci.

Prvními závody jsem byl opravdu zklamaný, především po Kataru a Argentině. Následně v Austinu jsem změnil své smýšlení. Bojoval jsem s Marcem (Márquezem – pozn. red.), nikoliv o pódium nebo dokonce o vítězství, ale tenhle skvělý souboj mě udělal šťastným.

No a potom, když jsme se přestěhovali do Evropy, tak jsme zaznamenali masivní zlepšení. Tratě byly velmi odlišné (oproti těm na americkém kontinentu nebo v Kataru) a já se cítil i díky změně svého nastavení docela dobře,“ přiznal Quartararo.

Druhá polovina sezóny

Jak ostatně můžete vidět ve výše přiloženém twitterovém příspěvku, Quartararo znovu vede šampionát jezdců. V porovnání s loňskou sezónou je ovšem na čele s menším bodovým náskokem, přičemž právě v druhé polovině čekají 23letého Francouze závody a okruhy, na kterých se trápí.

„Když se podívám na druhou část sezónu, je tam hodně tratí, které mám rád – Nizozemsko, Rakousko, Misano, Japonsko, Thajsko, Austrálie, Malajsie.. Jsou tam ale asi dva okruhy, na kterých se trápím (Aragón), ale vynasnažím se s tím vypořádat,“ řekl jezdec Yamahy.

Momentálně je tedy zřejmá budoucí ikona MotoGP na dobré cestě za obhajobou titulu. Do konce sezóny 2022 však stále zbývá 8 závodů a Quartarara tak čeká tvrdý boj.

Quartararo si také vyzkoušel vůz Formule 1

El Diablo má dobrý vztah s Lewisem Hamiltonem a nejspíše také díky tomu si mohl vyzkoušet vůz Mercedesu. V rozhovoru tak zkoušel porovnávat F1 s MotoGP a prozradil tak svůj pohled na věc.

„Samozřejmě jsem opravdu velký automobilový fanoušek, především F1. Té rychlosti, které monoposty dosahují v zatáčkách, to je neuvěřitelné. A samozřejmě, byl to můj sen otestovat vůz Formule 1. Ale je těžké to srovnávat, protože jsem byl pozvaný pouze jako host a díval jsem se tam na kvalifikaci a závod.

Každopádně, rozpočet pro oba sporty je totálně rozdílný. Závodit zde je úžasné, je to zase něco zcela rozdílného. My máme úplně jinou mentalitu. Myslím si ale, že oba sporty mají své speciality,“ poznamenal El Diablo, jak se úřadujícímu šampionovi přezdívá.

Mnoho fanoušků také jistě neví, že Quartararo řadí mezi své nejlepší kamarády Australana Ricciarda z McLarenu.

„S Danielem máme opravdu speciální spojení, protože je to za mě opravdu výjimečný člověk. Je to jeden z mých nejlepších kamarádů. A samozřejmě mu přeju, aby vyhrával a dosahoval výsledků, které si zaslouží. Tuhle tu stranu sportu (F1) moc nesleduji, ale Daniel je opravdu skvělý člověk a mám ho rád.

A samozřejmě doufám, že udělá potřebný krok k tomu, aby se ve svém autě cítil lépe a my ho mohli vidět na špici šampionátu Formule 1,“ uzavřel.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Oblíbené