Spojte se s námi


Motorsport

Velká cena Kanady – Informace, program, stream

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž devátým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Kanady (Formula 1 AWS Grand Prix Du Canada). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž devátým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Kanady (Formula 1 AWS Grand Prix Du Canada). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

První Velká cena Kanady se jela už v roce 1967 a jejím vítězem se stal Jack Brabham. Do Montrealu se však kanadský podnik přesunul až v sezóně 1978, předtím hostily závody Formule 1 Mosport Park v Bowmanville a Le Circuit Mont-Tremblant v Québecu.

Úvodní Velkou cenu na novém dějišti ovládl před 70 tisíci diváky kanadský pilot Gilles Villeneuve, přičemž jak dnes všichni víme, jeho jméno nese tato závodní dráha doposud.

Villeneuve přitom zůstal jediným Kanaďanem, který dokázal zvítězit v domácí Velké ceně. Tohle je jeho úspěch, který trvá dodnes. Nejvíce vítězství ve Velké ceně Kanady získali Michael Schumacher a Lewis Hamilton (7).

Co se týče týmů a závodů v rámci Mistrovství světa vozů formule 1, nejvícekrát se v Kanadě radoval McLaren. A to hned třináctkrát. Po dvanácti vítězstvích má Ferrari, sedmkrát Velkou cenu Kanady ovládli jezdci týmu Williams. Mercedes má na svém kontě pouze čtyři vítězství, Red Bull dvě.

Circuit Gilles-Villeneuve

Samotná délka trati činí 4,361 km a skládá se ze čtrnácti zatáček. Circuit Gilles-Villeneuve, jak zní oficiální název okruhu nabízí hned tři DRS zóny, a to na rovince mezi zatáčkami 7 a 8, 12 a 13 a v cílové rovince.

Detekční body pak najdeme v nájezdu do zatáčky číslo 6 a na výjezdu ze zatáčky číslo 9. Formule 1 vypsala Velkou cenu Kanady standardně na 70 kol, během kterých piloti ujedou necelých 306 kilometrů.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Kanady – program

Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 17. června, konkrétně ve 20:00, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.

FP2 odstartuje v tentýž den ve 23:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 18. června, a to v čase od 19 do 20 hodin.

Úderem dvaadvacáté hodiny čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní Velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 20:00.

Velká cena Kanady – stream

Živé přenosy závodů Formule 1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2. K dispozici budou také internetové streamy a v neposlední řadě také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace Formule 2 či Formule 3.

Velká cena Kanady – kurzy

Kurzy na Velkou cenu Saúdské Arábie naleznete zde.

V sedmém podniku sezóny v Baku získal už třetí double sezóny tým Red Bull, vítězství si připsal Max Verstappen, na stupních vítězů jej doprovodil jeho týmový kolega Sergio Pérez a pilot Mercedesu George Russell.

Ferrari navzdory dalšímu vítězství v kvalifikaci nedokázalo tento skvělý výsledek přetavit ve výhru. Pro Velkou cenu Kanady však chystá italská stáj aerodynamická vylepšení, dokáže tedy Charles Leclerc konečně přerušit vítěznou sérii Red Bullu?

Kalendář závodů Mistrovství světa vozů formule 1 pro sezónu 2022

20. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
27. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
10. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
24. dubna – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
8. května – Velká cena Miami (Miami)
22. května – Velká cena Španělska (Barcelona)
29. května – Velká cena Monaka (Monako)
12. června – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
19. června – Velká cena Kanady (Montreal)
3. července – Velká cena Británie (Silverstone)
10. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
24. července – Velká cena Francie (Paul Ricard)
31. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
28. srpna – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
4. září – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
11. září – Velká cena Itálie (Monza)
2. října – Velká cena Singapuru (Singapur)
9. října – Velká cena Japonska (Suzuka)
23. října – Velká cena USA (Austin)
30. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
13. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
20. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

S datem 25. září měla v kalendáři své místo i Velká cena Ruska na okruhu v Soči. Vlivem nedávných událostí na Ukrajině však F1 tento závod z rozpisu odstranila a podle oficiálních informací už ani žádným závodem nahrazena nebude.

Reklama

Motorsport

Kontrakty okruhů ve F1: Peníze vládnou světu, evropské klasiky v ohrožení

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku.

Publikováno

dne

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku. Nejdéle se naopak bude závodit v Bahrajnu a v Austrálii, kde se královna motorsportu bude představovat až do poloviny 30. let.

U dalších dvou destinací se potvrzuje bohužel již známé pravidlo, že peníze hýbou světem. Do roku 2032 se totiž bude závodit v Kataru a do roku 2030 v Saúdské Arábii.

Právě v saúdskoarabské Džiddě se pravidelně kritizuje nebezpečnost dráhy, ale také nejistota v okolí dráhy. Letos se závodilo i přes teroristický útok na nedalekou ropnou rafinérii.

Do konce třetího desetiletí se bude závodit ještě na mnoha destinacích. Kontrakty do roku 2031 mají podepsané severoamerická města Miami a Montreal. O rok kratší smlouvu má kromě Saúdské Arábie ještě závod v Dubaji, který je už tradičním vrcholem sezony.

Naopak na druhé straně smluvní barikády jsou čtyři evropské destinace. A hlavně ztráta velkých cen Monaka a Belgie by byla rozhodně velmi citelná. Další dvě trati s kontraktem do roku 2022 jsou pak ve Francii a v Rakousku. O rok delší smlouvu má Mexiko a Maďarsko.

Nejdéle se v Evropě, podle aktuálních smluv, bude závodit v Maďarsku. Poblíž Budapešti se diváci mohou těšit na závody až do roku 2027. Čeští a slovenští fanoušci tak mají alespoň nějakou jistotu možnosti vyrazit za královnou motorsportu.

Zajímavé bude sledovat vývoj závodních destinací v souvislosti s aktuálními trendy. Zvýšení popularity F1 ve Spojených státech a nové peněžní příležitosti na Blízkém východě jsou mohou změnit zvyklosti ve světě motorsportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Aktivista Vettel: Je proti znečišťování přírody, jeho tým však podporuje největší ropná společnost. Jsi pokrytec, vzkazuje mu ministryně

Formule 1 má za sebou devátý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Kanady. A jak je u Sebastiana Vettela zvykem, využívá královnu motorsportu pro prosazování různých společenských a ekologických aktivit. V Kanadě bojoval proti změně klimatu, to se však dotklo jedné kanadské ministryně.

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou devátý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Kanady. A jak je u Sebastiana Vettela zvykem, využívá královnu motorsportu pro prosazování různých společenských a ekologických aktivit. V Kanadě bojoval proti změně klimatu, to se však dotklo jedné kanadské ministryně.

Na Vettelově helmě jsme si v Kanadu nemohli nevšimnout skutečně gigantického kontrastu. Čtyřnásobný mistr světa si na ni nechal udělat nápis, jenž zněl „Zastavte těžbu dehtových písků“ a „Kanadská kriminalita v oblasti klimatu“.

Čtyřiatřicetiletý bývalý závodník Red Bullu nebo Ferrari je již dlouho znám tím, že vždy velmi často měnil design svých helem. A to hlavně z důvodu upozorňování na nejrůznější globální problémy.

Jenže v Kanadě měl takřka hned vedle nápisu bojujícím za zlepšení klimatu velký nápis společnosti Aramco, která sponzoruje tým Aston Martin, jehož barvy Vettel hájí od roku 2021.

A proč je tato kombinace tak kontrastní? Jedná se totiž o saudský podnik, o jednoho z největších a nejznámějších těžitelů ropy na světě.

Aramco je také firmou, která výraznou měrou přispívá na emise skleníkových plynů, a přes kterou plynou miliardy dolarů do Saúdské Arábie. Zřejmě nemusíme připomínat, že tato země má zase nemalé problémy s ohledem na lidská práva a zneužívání vysokého postavení.

A přesně to také zdůraznila Ministryně pro energetiku kanadské provincie Alberta Sonya Savage. A ta si nebrala servítky, přičemž německého závodníka označila za pokrytce.

„V průběhu let jsem viděl spoustu pokrytectví, ale tohle je vrchol. Řidič závodního auta sponzorovaný Astonem Martin, s financováním od Saudi Aramco, si stěžuje na ropné písky. Saudi Aramco má největší denní produkci ropy ze všech společností na světě. Je považována za největšího přispěvatele ke globálním emisím uhlíku ze všech společností od roku 1965.“

K této kritice se samotný tým příliš vyjadřovat nechtěl, šéf týmu Mike Krack v podstatě pouze prohlásil, že Vettel je svobodný člověk a když nějakou podobnou kampaň chystá, s týmem se dohodnou, jak to zamýšlí provést.

Na slova ministryně ovšem zareagoval samotný Vettel. „Ano, jsem pokrytec. Žívím se tím, čím se živím, jelikož to miluji. Takto já maluji na své plátno,“ uvedl Vettel, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Jsem trochu zklamaný, že politici zacházejí do osobní roviny, protože to vůbec není o mně, ale o širším pohledu. To, co je opravdu důležité, je poselství, že musíme udělat přechod a zbavit se fosilních paliv a začít celý náš životní styl zakládat na obnovitelných zdrojích,“ doplnil.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Čeká nás další závod ve Španělsku? O Formuli 1 projevil velký zájem Madrid

Bude královna motorsportu v budoucnu závodit v Madridu? Nad tím momentálně visí skutečně velký otazník, představitelé hlavního města Španělska ovšem vyslovili svůj jednoznačný zájem! Barcelona má však s F1 smlouvu až do roku 2026.

Publikováno

dne

Bude královna motorsportu v budoucnu závodit v Madridu? Nad tím momentálně visí skutečně velký otazník, představitelé hlavního města Španělska ovšem vyslovili svůj jednoznačný zájem! Barcelona má však s F1 smlouvu až do roku 2026.

Formule 1 v současné době už jeden závod ve Španělsku, respektive v Katalánsku má. Závodní okruh Circuit de Barcelona-Catalunya má s promotéry a F1 uzavřenou smlouvu do roku 2026.

Podle serveru Motorsport však v nedávném čase poslal ministr Enrique Lopez zprávu generálnímu řediteli a prezidentovi F1 Stefanu Domenicalimu, ve které stojí, že se Madrid uchází o to, aby mohlo hlavní město Španělska pořádat Velkou cenu.

„Jménem madridského společenství je mi potěšení napsat vám, abychom vyjádřili náš zájem pořádat v Madridu Velkou cenu Formule 1,“ napsal Lopez, jehož slova ocitoval server Motosport.

„Ve zkratce bych rád potvrdil náš závazek vůči vám a tomuto projektu, stejně jako naši ochotu podepsat příslušné smlouvy k propagaci závodu a nabídnout skvělou sportovní a zábavnou podívanou,“ dodává Lopez.

Jak dále praví, pro Madrid by bylo pořádání závodu Formule 1 určitou satisfakcí. Lopez také věří, že pořádání Velké ceny v Madridu by bylo výhrou pro všechny, zejména pro veškeré instituce a společnosti podílející se na vývoji F1.

Vyjádření Madridu tak přichází v době, kdy Formule 1 řeší vzniklé problémy, co se týče organizace letošního závodu v Barceloně. Podle královny motorsportu promotéři naprosto selhali při organizaci.

Závodní víkend v Barceloně totiž letos navštívilo přes 300 tisíc fanoušků, i přesto však na to promotéři nebyli připraveni. Objevily se totiž potíže s dopravou nebo organizací na tribunách.

Formule 1 se nyní každopádně těší obrovskému zájmu. Do kalendáře mistrovství světa už v příštím roce přibude závod v Las Vegas, Kataru a pravděpodobně i Jižní Africe. Tím královna motorsportu dosáhne na základě concordské dohody na maximální limit 24 závodů za rok.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené