Spojte se s námi


Motorsport

Mercedes a Petronas uzavřeli novou dohodu! Ta se dotkne nejen F1, ale i silniční či letecké dopravy. Co Petronas chystá?

Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…

Publikováno

dne

Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…

Malajsijská společnost Petronas je partnerem a titulárním sponzorem Mercedesu už od jeho návratu do Formule 1 v roce 2010. Aktuální dohoda mezi německým týmem a ropnou a plynárenskou společností však platí do roku 2025.

Mercedes-AMG Petronas F1 však dnes, 28. září oznámil vznik dohody nové. Ta má být víceletá a začne platit od roku 2026, přičemž tohle datum rozhodně není náhodné.

Od sezóny 2026 totiž začnou platit pravidla o nových pohonných jednotkách, když jednou z největších změn bude přechod na 100 % uhlíkově neutrální palivo.

Prodloužení tohoto partnerství je tím pádem také důkazem toho, že Mercedes a Petronas vyvíjejí tlak směrem k uhlíkově neutrální budoucnosti týmu. A kromě přechodu Formule 1 na udržitelné palivo si tým z Brackley stanovil pro rok 2030 tzv. „net zero target“ aneb Nulové emise.

Petronas byl také jedním z prvních, který investoval do leteckého udržitelného paliva. Mercedes se pak také může chlubit tím, že nedávný triple-header (tři po sobě jdoucí Velké ceny – pozn. red.) v Belgii, Nizozemsku a Itálii logisticky zvládli i za použití biopaliva.

Mercedes ve spolupráci s Petronasem totiž toto palivo umístil do svých kamionů a výsledky byly impozantní. Tým totiž odhalil informace o tom, že přechod na biopalivo u jeho nákladních vozidel snížil emise uhlíku během tří týdnů o 89 procent.

Vyjádření Mercedesu

„Během dosavadních téměř 13 sezón jsme společně vyhráli osm Pohárů konstruktérů a získali 115 vítězství v grand prix – úspěch, který v F1 nemá obdoby. A tento úspěch byl podpořen a umožněn neustálými technickými inovacemi,“ stojí v prohlášení Mercedesu.

„Dnes děláme něco trochu neobvyklého – oznamujeme partnerství, které začne za čtyři roky. To vysílá důležitou zprávu, že náš tým a PETRONAS už nejsou jen partneři, jsme rodina a budeme jedním týmem na mnoho dalších let,“ pronesl šéf týmu Toto Wolff.

Udržitelná paliva také pro silniční, leteckou či námořní dopravu

V Petronasu pak věří, že dokážou vyvinou konkurenceschopné a plně udržitelné palivo pro monoposty Mercedesu, přičemž bude tato petrochemická společnost zkoumat další možnost ke snížení emisí uhlíku v nadcházejících letech.

Kromě toho společnost Petronas plánuje biorafinerii, ve které bude vyvíjet paliva nejen pro Formuli 1, ale také pro obyčejná silniční vozidla. Zároveň se snaží vyrábět udržitelné tryskové palivo, které pomůže snížit uhlíkovou stopu jejich letecké dopravy o 50 %.

Tato biorafinerie by pak měla produkovat hydrogenovaný rostlinný olej pro silniční vozidla, vlaky či námořní dopravu.

Závěrem…

Ať chceme nebo ne, motorsport udává trendy v automobilovém průmyslu už několik desetiletí. Důvod je naprosto jednoduchý. Ať už je to Formule 1, WRC nebo jiné závodní série, je to právě prostředí motorsportu, které bylo vždy technologicky napřed a zaměstnává ty nejchytřejší mozky na naší planetě.

V nedávném čase například přišel tým Alpine F1 s informací, že se budou zabývat zkoumáním dalšího druhu pohonných jednotek – na vodíkový pohon.

Proč? Je totiž nepravděpodobné, že baterie a elektrické motory budou už od roku 2031 dostatečně silné na to, aby poháněly vozy Formule 1 na její současné výkonnostní úrovni. Druhou rovinou pak také je, že ač to většina automobilek prezentuje jako nejlepší alternativu, současná výroba elektromobilů a jejich komponentů s ekologií nemají mnoho společného.

A partnerství Mercedesu s firmou Petronas je jen dalším důkazem, jak lze přetavit technologický vývoj v motorsportu i pro silniční či jiný druh dopravy. Ostatně vzhledem k silným ekologickým tlakům je nyní technologická stránka motorsportu důležitější než kdy dřív.

Zdroje: F1, Motorsport, Racing News 365

Reklama

Motorsport

Ricciardo promluvil o návratu do rakouské stáje: Red Bull je pro mě perfektní místo! Co dalšího australský pilot prohlásil?

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Publikováno

dne

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Když Ricciardo přišel do Red Bullu poprvé, nahradil v týmu, který vyhrál čtyři tituly v řadě, krajana Marka Webbera. Čtyřnásobného šampiona a týmového kolegu Sebastiana Vettela dokázal porazit, a to dokonce o 71 bodů.

Po čtyřech dalších poměrně úspěšných sezónách se Australan rozhodl udělat v kariéře další krok a z rakouské stáje odešel do Renaultu.

Po dvou letech ve francouzské stáji přešel Ricciardo do McLarenu kde jeho výkony prudce klesly.

V italské Monze sice dokázal zvítězit, jednalo se ale o jeho ojedinělý významný výsledek v sezóně, kterou zakončil 45 bodů za týmovým kolegou Landem Norrisem.

Ani druhý rok v britském týmu nepřinesl zlepšení a McLaren se tak rozhodl Ricciarda nahradit Oscarem Piastrim, šampionem F2 z roku 2021.

Tato informace přišla po polovině sezóny a australskému pilotovi tak nezbylo moc času najít si sedačku jinde. Musel se tak spokojit s rolí rezervního pilota – rozhodl se nakonec pro návrat do Red Bullu.

Vyjádření Ricciarda

„Mluvil jsem i s Mercedesem, nikdy to ale nedošlo do fáze kdy by byl kontrakt na stole. Tak daleko se to nedostalo“ řekl Ricciardo v podcastu Beyond the Grid.

„Ale hned jak začalo jednání s Red Bullem, bylo to jako by se rozsvítila žárovka a uvědomil jsem si, že tohle je to jediné místo pro mě, je to perfektní,“ uvědomuje si.

Na návrat Ricciarda do týmu reagovali pozitivně i oba stávající piloti rakouské stáje. „Mluvil jsem s nimi v Abú Dhabí, když se od týmu dozvěděli, že bych se mohl vrátit. Myslím že jsou z toho také nadšení,“ komentoval Ricciardo.

Australský pilot se těší i na spolupráci s týmem a věří, že má stáji co nabídnout. „Jsem upřímně rád, že jsem zpět v tomto prostředí, a že mám tu možnost týmu pomoct. Možná si budete říkat, že pomoc nepotřebují, vždyť jsou teď dominantní. Ale oni jsou nyní tím týmem, který má na zádech obrovský terč,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Beyond the Grid

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Red Bull dostal spravedlivý trest, říká prezident FIA. Některé týmy je chtěli oběsit, vidět krev

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

Publikováno

dne

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

FIA v říjnu letošního roku vydala oficiální dokument o rozpočtových stropech, na základě kterého bylo jasné, že tým Red Bull Racing toto pravidlo porušil. Konkrétně zprávu o rozpočtových stropech FIA zveřejnila v pondělí 10. října.

Výsledek pak byl jasný, byť se v tomto případě jednalo o méně závažný prohřešek – tj. překročení stropu o méně než 5 milionů dolarů.

Jako trest Red Bull od FIA obdržel pokutu ve výši sedmi milionů dolarů a byla mu zkrácena doba provozu v aerodynamickém tunelu o 10 procent.

Mnoho soupeřů Red Bullu si přálo vskutku přísnější sankce, ale Ben Sulayem si myslí, že FIA postupovala správně, zejména vzhledem k tomu, že pravidla pro omezení nákladů jsou teprve v plenkách.

Vyjádření prezidenta FIA

„Hodně jsme se poučili a chystá se velká revize. Když se podíváte na ostatní týmy, řeknou, že jsme na ně byli moc hodní. A trest? Někteří z nich je chtějí pověsit a vidět krev. A samotné provinilé týmy to vidí tak, že jste na ně moc přísný,“ vysvětlil Ben Sulayem v rozhovoru pro Motorsport.

Největší tresty samozřejmě požadovali zástupci dvou dalších nejsilnějších týmů, a tedy Ferrari a Mercedesu. Konkrétně to byli jejich šéfové Mattia Binotto a Toto Wolff. Rovněž šéf McLarenu Zak Brown se na adresu Red Bullu vyjadřoval zcela jasně.

Podle výše uvedeného serveru Motorsport pak chce prezident FIA zlepšit načasování vyšetřování rozpočtových stropů. Protahovat to až do konce roku podle něj není ideální.

„Jediné, co bych řekl, je, že to, co jsme udělali v září/říjnu, by se mělo udělat dřív. Ale na to, že se jednalo o první rok jsme se hodně poučili. A stále se učíme. Takže je lepší s vyšetřováním přijít v květnu, ne v říjnu,“ nechal se slyšet Ben Sulayem.

Na závěr pak dodal, že zvažují další nábor zaměstnanců, kteří se budou podílet na hlídání finanční regulace, včetně rozpočtových stropů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton v roce 2023 znovu vyhraje, zní z Red Bullu. Co o sedminásobném šampionovi prohlásil Helmut Marko?

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Publikováno

dne

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Ani jedno vítězství v sezóně – to se Hamiltonovi za celou dobu jeho kariéry pilota Formule 1 ještě nikdy nestalo, až letos.

Sedminásobný mistr světa v nedávno skončeném ročníku skončil hned devětkrát na stupních vítězů, konkrétně dojel pětkrát druhý a čtyřikrát třetí.

Nejblíže vítězství měl zřejmě ve Velké ceně Mexika, kde ho ale nakonec překonal Max Verstappen a pak v Brazílii, kde ovšem nestačil na týmového kolegu George Russella.

Celkově letos Hamilton zaznamenal 240 bodů a v šampionátu jezdců skončil až na šestém místě. Samotný Brit to pak označil jako jednu z jeho nejhorších sezón v královně motorsportu.

Helmut Marko, poradce a šéf juniorského programu Red Bullu každopádně věří, že se Hamiltonovi v příštím roce znovu podaří vyhrát. Právě on označil Mercedes za ten tým, který bude v příští sezóně konkurovat Red Bullu, a tedy bude podle slov Marka silnější než Ferrari.

Markovo vyjádření

„Ferrari je silné, ale v celkovém balíku bude Mercedes silnější. Zvláště s jezdcem, jako je Lewis Hamilton. Je to stále špičkový pilot. Je pravda, že Ferrari má taky dobrého závodníka v Leclercovi, ale ten stále dělá chyby,“ řekl Marko na adresu Hamiltona a Leclerca, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

A jak odpověděl na otázku, zda věří, že Hamilton zůstane bez jediného vítězství i v nadcházející sezóně?

„Obávám se, že ne (nezůstane – pozn. red.). Mercedes se v průběhu roku dostal zpět a probojoval se kupředu. Zatím s námi nejsou na stejné úrovni, ale mají více času na vývoj vozu v aerodynamickém tunelu,“ vysvětlil Marko.

„Přesto se příliš nebojím. Jsme pro rok 2023 na dobré cestě s Maxem, jakožto nejlepším jezdcem na startovním roštu,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Oblíbené