Motorsport
Mercedes a Petronas uzavřeli novou dohodu! Ta se dotkne nejen F1, ale i silniční či letecké dopravy. Co Petronas chystá?
Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…
Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…
Malajsijská společnost Petronas je partnerem a titulárním sponzorem Mercedesu už od jeho návratu do Formule 1 v roce 2010. Aktuální dohoda mezi německým týmem a ropnou a plynárenskou společností však platí do roku 2025.
Mercedes-AMG Petronas F1 však dnes, 28. září oznámil vznik dohody nové. Ta má být víceletá a začne platit od roku 2026, přičemž tohle datum rozhodně není náhodné.
Od sezóny 2026 totiž začnou platit pravidla o nových pohonných jednotkách, když jednou z největších změn bude přechod na 100 % uhlíkově neutrální palivo.
Prodloužení tohoto partnerství je tím pádem také důkazem toho, že Mercedes a Petronas vyvíjejí tlak směrem k uhlíkově neutrální budoucnosti týmu. A kromě přechodu Formule 1 na udržitelné palivo si tým z Brackley stanovil pro rok 2030 tzv. „net zero target“ aneb Nulové emise.
Petronas byl také jedním z prvních, který investoval do leteckého udržitelného paliva. Mercedes se pak také může chlubit tím, že nedávný triple-header (tři po sobě jdoucí Velké ceny – pozn. red.) v Belgii, Nizozemsku a Itálii logisticky zvládli i za použití biopaliva.
Mercedes ve spolupráci s Petronasem totiž toto palivo umístil do svých kamionů a výsledky byly impozantní. Tým totiž odhalil informace o tom, že přechod na biopalivo u jeho nákladních vozidel snížil emise uhlíku během tří týdnů o 89 procent.
Vyjádření Mercedesu
„Během dosavadních téměř 13 sezón jsme společně vyhráli osm Pohárů konstruktérů a získali 115 vítězství v grand prix – úspěch, který v F1 nemá obdoby. A tento úspěch byl podpořen a umožněn neustálými technickými inovacemi,“ stojí v prohlášení Mercedesu.
„Dnes děláme něco trochu neobvyklého – oznamujeme partnerství, které začne za čtyři roky. To vysílá důležitou zprávu, že náš tým a PETRONAS už nejsou jen partneři, jsme rodina a budeme jedním týmem na mnoho dalších let,“ pronesl šéf týmu Toto Wolff.
Udržitelná paliva také pro silniční, leteckou či námořní dopravu
V Petronasu pak věří, že dokážou vyvinou konkurenceschopné a plně udržitelné palivo pro monoposty Mercedesu, přičemž bude tato petrochemická společnost zkoumat další možnost ke snížení emisí uhlíku v nadcházejících letech.
Kromě toho společnost Petronas plánuje biorafinerii, ve které bude vyvíjet paliva nejen pro Formuli 1, ale také pro obyčejná silniční vozidla. Zároveň se snaží vyrábět udržitelné tryskové palivo, které pomůže snížit uhlíkovou stopu jejich letecké dopravy o 50 %.
Tato biorafinerie by pak měla produkovat hydrogenovaný rostlinný olej pro silniční vozidla, vlaky či námořní dopravu.
Závěrem…
Ať chceme nebo ne, motorsport udává trendy v automobilovém průmyslu už několik desetiletí. Důvod je naprosto jednoduchý. Ať už je to Formule 1, WRC nebo jiné závodní série, je to právě prostředí motorsportu, které bylo vždy technologicky napřed a zaměstnává ty nejchytřejší mozky na naší planetě.
V nedávném čase například přišel tým Alpine F1 s informací, že se budou zabývat zkoumáním dalšího druhu pohonných jednotek – na vodíkový pohon.
Proč? Je totiž nepravděpodobné, že baterie a elektrické motory budou už od roku 2031 dostatečně silné na to, aby poháněly vozy Formule 1 na její současné výkonnostní úrovni. Druhou rovinou pak také je, že ač to většina automobilek prezentuje jako nejlepší alternativu, současná výroba elektromobilů a jejich komponentů s ekologií nemají mnoho společného.
A partnerství Mercedesu s firmou Petronas je jen dalším důkazem, jak lze přetavit technologický vývoj v motorsportu i pro silniční či jiný druh dopravy. Ostatně vzhledem k silným ekologickým tlakům je nyní technologická stránka motorsportu důležitější než kdy dřív.
Zdroje: F1, Motorsport, Racing News 365
-
Chance Ligapřed 5 dny
Slavia řeší odchody. Tito hráči mohou v zimě opustit Eden. Jsou mezi nimi mladíci i hráči známých jmen
-
Chance Ligapřed 4 dny
Blíží se velká ztráta pro Baník Ostrava? Slezané mohou přijít o jednoho z nejlepších hráčů. Hlásí se Premier League
-
Chance Ligapřed 1 dnem
S rezervou Slavie cestují do Vietnamu i Chorý, Bořil či Schranz! Fanoušci nechápou, proč raději neodpočívají
-
Florbalpřed 4 dny
Češi prolétli základní skupinou MS ve florbale jako vítr. Nad jejich dalším osudem na turnaji se ale vznáší mrak