Spojte se s námi


Motorsport

Vodík jako palivo budoucnosti? Tým Alpine F1 podrobně zkoumá možnosti, Rossi má výhrady proti plně elektrickému motoru

Mezinárodní automobilová federace (FIA) už v minulém týdnu schválila nové regule ohledně pohonných jednotek, které budou poháněny udržitelným palivem. Francouzský tým Alpine F1 už však nyní zkoumá, zda by v budoucnu vozy Formule 1 dokázaly jezdit na vodík.

Publikováno

dne

Mezinárodní automobilová federace (FIA) už v minulém týdnu schválila nové regule ohledně pohonných jednotek, které budou poháněny udržitelným palivem. Francouzský tým Alpine F1 už však nyní zkoumá, zda by v budoucnu vozy Formule 1 dokázaly jezdit na vodík.

Zatímco FIA už v minulém týdnu schválila nové regule pohonných jednotek, které budou od roku 2026 do roku 2030 poháněné 100% udržitelným palivem, stále se diskutuje o vzdálené budoucnosti, kdy vstoupí platnost o zákazu prodeje automobilů se spalovacími motory.

Je totiž nepravděpodobné, že baterie a elektrické motory budou už od roku 2031 dostatečně silné na to, aby poháněly vozy Formule 1 na její současné výkonnostní úrovni.

Podle posledních informací tak tým Alpine F1 zkoumá dostupné alternativy, když tou nejreálnější je přechod na vodíkový pohon. Francouzský tým se začal podrobně zabývat výhodami i nevýhodami takové pohonné jednotky.

„Nemyslím si, že plně elektrický motor je připraven. Možná tomu tak za patnáct let bude, ale v příští nebo dvou příštích iteracích předpisů to nevidím,“ řekl generální ředitel Alpine Laurent Rossi v rozhovoru pro Motorsport.

Rossi ale zdaleka není sám, kdo má proti čistému elektrickému pohonu určité výhrady. Mnoho expertů nejen ze závodního prostředí prohlásilo, že motorsport by neměl jít pouze touto cestou. A to z důvodu, jelikož to ani zdaleka není jediná správná alternativa.

Nařízení Evropské unie o zákazu prodeje automobilů se spalovacím motorem navíc vychází ze studií, které navíc údajně nejsou podložené daty z motorsportového odvětví. A ať chceme nebo ne, motorsport udává trendy v automobilovém průmyslu už několik desetiletí. Důvod je naprosto jednoduchý.

Ať už je to Formule 1, WRC nebo jiné závodní série, je to právě prostředí motorsportu, které bylo vždy technologicky napřed a zaměstnává ty nejchytřejší mozky na naší planetě.

Vodík jako ideální alternativa?

„Proto to zkoumáme, protože se domnívám, že výrobci a zejména výrobci pohonných jednotek mají povinnost utvářet předpisy a přinášet řešení. Zkoumáme vodík jako palivo,“ doplnil Rossi.

„Není to úplně čistý způsob, to je samozřejmé, ale je mnohem lepší ve srovnání s tradičním palivem. Je ho dostatek, zatímco organické nebo syntetické palivo může být omezené z hlediska nabídky a nebo nákladů na výrobu. Navíc zachovává jednu věc a tou je hluk,“ vysvětluje.

„Pokud to bude fungovat, pak bychom to chtěli případně předvést buď v Garage 56 v Le Mans, nebo na Nürburgringu s jedním z našich silničních vozů, který bude vybaven spalovacím motorem na vodík. To pak možná inspiruje řídící orgány, že existuje cesta,“ uzavřel.

Zdroje: Alpine F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.