Spojte se s námi


Motorsport

Krok vzad, dva kroky vpřed? WRC v naději na lepší budoucnost zahodí v roce 2025 hybridní pohonné jednotky

WRC se v poslední době potýká s řadou takřka až existenciálních problémů. Nízký počet týmů a příliš drahá technologie sráží seriál do hlubin, ze kterých se však sport chce co nejdříve vymanit.

Publikováno

dne

WRC se v poslední době potýká s řadou takřka až existenciálních problémů. Nízký počet týmů a příliš drahá technologie sráží seriál do hlubin, ze kterých se však sport chce co nejdříve vymanit. Po setkání Světové rady motorsportu FIA počínaje příští sezónou šampionát zavrhne hybridy, které debutovaly v sezóně 2022. Mezi další zásadní kroky patří také redukce ceny výroby vozů Rally1, snížení výkonnostních rozdílů mezi dvěma nejsilnějšími třídami a další.

Mistrovství světa v rallye nezažívá dvakrát květné období. Šampionátu se již několik let účastní pouze trojice konstruktérů Ford, Hyundai a Toyota, přičemž obvyklý počet účastníků v jednotlivých rallye často nepřesahuje číslo deset.

Zatímco ostatní přední motoristické seriály jako F1 a MotoGP již před časem přijaly velké množství opatření snižující náklady na celkový chod vlastních šampionátů, WRC naopak pro rok 2022 zavedlo hybridní pohonné jednotky s cílem větší relevance k aktuálnímu směru automobilového průmyslu.

Seznam radikálních opatření WRC pro nadcházející sezóny

S odstupem času však se ukázalo, že si WRC spíše jen zkomplikovalo vlastní situaci. Hybridy vystřelily cenu vozů Rally1 na hodnoty dosahující jeden milion eur, což nejen pro konstruktéry představovalo až příliš velkou částku. Mezinárodní automobilová federace (FIA) tak při letošním úvodním setkání Světové rady motorsportu o takřka okamžitém opuštění hybridů již pro následující sezónu 2025.

Zahozením hybridních jednotek to nicméně neskončí. Návrat k čistě spalovacím motorům přinese vedle snížení nákladů na 400 000 eur i pokles jejich výkonu na 330 koní. Zároveň FIA plánuje od příštího roku umožnit vozům druhé nejrychlejší třídy Rally2 využít komponentů z mašin Rally1 jako větší výfuk či zadní křídlo. Absolutní výkonnostní rozdíl mezi těmito třídami by se tak měl od roku 2025 výrazně zmenšit.

Další balíčky technických změn jako standardní bezpečnostní cely, limitace aerodynamiky a vývoj karoserie na základě modelů pro silniční auta přijdou v platnost o rok později, tedy v roce 2026.

Vedle těchto technických novinek WRC projde i změnami ve sportovních regulích a celkové propagaci sportu. Organizátoři každé rallye získají volnou ruku v nastavení množství rychlostních zkoušek a jejich tras. Kalendář taktéž by měl obsahovat několik kratších a delších soutěží. Hrubá distance všech podniků nicméně zůstane na podobných číslech, avšak nesoutěžní kilometry mezi erzetami budou zkráceny. FIA a WRC také vytvoří propagační skupinu pro maximalizaci potenciálu sportu.

Zdroj: FIA, Autosport

Reklama

Oblíbené