Spojte se s námi


Motorsport

Vstup do nové éry nebo tvrdý souboj o titul: Co můžeme čekat od nadcházejícího ročníku WRC?

Fanoušky WRC čeká vskutku velmi nabitá sezóna, a to hned z několika důvodů. Královská třída rallye totiž vstupuje do nové hybridní éry a nejen to – odchodem Sébastiena Ogiera vznikl prostor pro několik jezdců, co se boje o titul týče. Co tedy od nové sezóny můžeme očekávat?

Publikováno

dne

Fanoušky WRC čeká vskutku velmi nabitá sezóna, a to hned z několika důvodů. Královská třída rallye totiž vstupuje do nové hybridní éry a nejen to – odchodem Sébastiena Ogiera vznikl prostor pro několik jezdců, co se boje o titul týče. Co tedy od nové sezóny můžeme očekávat?

Ano, bude se skutečně na co dívat. Oficiální zahájení je stanoveno na sobotu, 15. ledna, přičemž do akce se jezdci a týmy poprvé pustí 20. ledna při příležitosti úvodního podniku sezóny v Monte Carlu.

Takto vypadá kalendář mistrovství světa pro rok 2022. Posledním závodem sezóny by mělo být Japonsko, jeden srpnový termín stále čeká na potvrzení.

S královskou třídou WRC se koncem sezóny 2021 rozloučil osminásobný šampion Sébastien Ogier. Všechny zúčastněné navíc čeká skok do nové hybridní éry, což může opět změnit rozložení sil jednotlivých aut.

Nové předpisy totiž vedly k tomu, že Hyundai, Toyota a M-Sport Ford od základů navrhovali a konstruovali zcela nová auta.

Největší změnou je zavedení 100kW hybridní pohonné jednotky s 1,6litrovým přeplňovaným spalovacím motorem, jedinou klíčovou součástí převzatou z předchozí generace vozů. Jezdci tak budou muset používat hybridní pohon během každé etapy.

Ten aktivují sešlápnutím plynového pedálu a odemknou prostřednictvím rekuperace energie při brzdění. Nové vozy také budou mít nově ocelový podvozek, čímž stoupne váha jednotlivých aut přibližně o 70 kg.

Zároveň budou mít nová auta sníženou aerodynamiku, a to až o 15 %. Ott Tänak (jezdec týmu Hyundai Shell Mobis WRT – pozn. red.) v nedávném rozhovoru pro Motorsport uvedl, že očekává velmi tvrdý souboj o titul a doufá, že právě jeho tým bude na tom co do rozložení sil nejlépe.

Je tedy velkou neznámou, jaký tým lze považovat za největšího favorita pro zisk titulu v šampionátu konstruktérů. Mezi jezdci je to nicméně poněkud vytříbenější, i tak máme v kategorii jezdců hned několik aspirantů.

Elfyn Evans (Toyota Gazoo Racing)

Velšský závodník byl v předchozích dvou letech hlavním konkurentem Sébastiena Ogiera. V roce 2020 totiž legenda WRC uhájila své prvenství před Evansem o pouhých osm bodů.

Stájoví kolegové si nic nedarovali ani v sezóně 2021, leč rozdíl mezi prvním a druhým místem byl nakonec o něco větší, konkrétně tedy o 23 bodů. Evans však zejména v posledních třech závodech sezóny předvedl bravurní výkon.

Ogierovi se ovšem díky několika vítězstvím podařilo titul z roku 2020 obhájit. Letos nicméně tohoto francouzského závodníka už ve WRC neuvidíme, a tak se Evansovi naskytla velká šance, konkurence je každopádně velká.

Ott Tänak (Hyundai Shell Mobis WRT)

Estonský závodník už ve své vitríně jednu trofej pro vítěze šampionátu má. Titul mistra světa Tänak získal v roce 2019 zcela přesvědčivě. Ovládl šest ze třinácti podniků a své prvenství uhájil s dostatečným náskokem 36 bodů. Za sebou tehdy nechal Thierryho Neuvilla, Sébastiena Ogiera nebo Andrease Mikkelsena.

Jako jediný se tak postavil do cesty francouzským pilotům. Od roku 2004 se totiž nestalo, že by mistrovský titul neovládl jezdec této národnosti. WRC totiž v letech 2004 až 2012 kraloval Sébastien Loeb, od roku 2013 převzal jeho post nejlepšího závodníka právě Ogier.

Tuto úchvatnou šňůru dokázal přerušit až Tänak v roce 2019. Podaří se mu zopakovat jeho triumf i v nadcházejícím ročníku? Za zmínku také stojí, že si v minulém roce připsal více etapových vítězství než kterýkoli z jeho soupeřů, potýkal se ovšem s velkými problémy se spolehlivostí.

Thierry Neuville & Kalle Rovanperä (Hyundai Shell Mobis & Toyota Gazoo Racing)

První jmenovaný jezdí už několik let na špici. Tento belgický závodník skončil v ročníku 2021 se 176 body na třetím místě celkového pořadí, sezónu 2020 sice zakončil až na pozici číslo 4, ale v roce 2019 byl se ziskem 227 bodů druhým nejlepším jezdcem.

Toto umístění zopakoval i v dalších letech, konkrétně se takto pravidelně nacházel těsně pod vrcholem už od sezóny 2016. Dá se tedy očekávat, že bude letos jedním z nejvážnějších aspirantů na titul.

Do těchto bojů by také mohl promluvit Fin Rovanperä. Do WRC se naplno dostal až v roce 2020, zejména v loňském roce však ukázal všem fanouškům svůj potenciál. V šampionátu skončil čtvrtý a posbíral 142 bodů.

Překvapí Rovanperä svým nasazením a velkým talentem a dokráčí až na stupínek nejvyšší? Není to zrovna pravděpodobná varianta, třem výše uvedeným jezdcům však jistě bude svými výkony komplikovat život.

Kdo tedy podle vás získá v nadcházející sezóně mistrovský titul?

Zdroje: WRC, Twitter, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.