Spojte se s námi


Motorsport

Je to definitivní: Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů! Co na to šéf F1 a jak zareagují týmy?

A je to definitivní! Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů pro sezónu 2023. Doposud měla Formule 1, v letech 2021 a 2022, naplánovány tři sprinty. Jejich počet se ale zvedne na 6 a je otázkou, jak nyní zareagují jezdci, týmy, fanoušci a vlastně všichni, kdo mají s F1 co dočinění.

Publikováno

dne

A je to definitivní! Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů pro sezónu 2023. Doposud měla Formule 1, v letech 2021 a 2022, naplánovány tři sprinty. Jejich počet se ale zvedne na 6 a je otázkou, jak nyní zareagují jezdci, týmy, fanoušci a vlastně všichni, kdo mají s F1 co dočinění.

Poprvé se sprinty ve Formuli 1 objevily v roce 2020, a to v rámci experimentu, jak se tyto krátké závody ve světě královny motorsportu uchytí a ke kolika fanouškům si sprinty najdou cestu.

I přes kritiku některých fanoušků se však sprinty ukázaly jako úspěšný model a doplněk ke klasickému formátu závodního víkendu.

Kvalifikace se v případě „sprintového“ víkendu přesouvá na pátek, v sobotu proběhne onen závod s maximální možnou délkou 100km a v neděli je na programu hlavní závod. Před letošní sezónou však došlo k úpravě pravidel.

Navzdory původnímu plánu se i letos konají tři víkendy se sprintovým závodem, což je ostatně stejný počet jako loni. A jak vlastně zpočátku plán na sezónu 2022 vypadal?

Už v letošním roce totiž Formule 1 měla odjet 6 sprintů, týmy se však s FIA nedohodly na finanční stránce, a tak jsme i letos zůstali na čísle 3. Prvního sprintu se fanoušci dočkali v Imole, druhého na rakouském Red Bull Ringu a třetí uvidíme na brazilském Interlagosu.

Počet takových závodních víkendů se však pro příští rok změní. V úterý 27. září o tom totiž rozhodla Světová rada motorsportu. Nově se jezdci a týmy budou muset připravit na šest sprintů, FIA přitom doposud neoznámila, kterých Velkých cen se to bude týkat.

Vyjádření prezidenta FIA

„Potvrzení, že se od sezóny 2023 FIA mistrovství světa formule 1 pojede šest závodních víkendů se sprintem, je dalším příkladem pokračujícího růstu a prosperity na nejvyšší úrovni motorsportu,“ řekl Mohammed Ben Sulayem v rozhovoru pro F1.

„Sprinty přinášejí do formátu závodního víkendu vzrušující dynamiku a v posledních dvou sezónách se ukázaly jako oblíbené. Jsem si jistý, že tento pozitivní trend bude pokračovat, a jsem rád, že Světová rada motorsportu dnes schválila jejich pokračování,“ pokračuje prezident FIA.

Své řekl také šéf F1 Stefano Domenicali

„Jsem rád, že můžeme potvrdit, že od roku 2023 bude součástí šampionátu šest sprintů, které navážou na úspěch nového formátu poprvé zavedeného v roce 2021,“ uvedl ve stejném rozhovoru šéf F1.

„Sprint nabízí akci ve třech dnech, kdy všichni jezdci o něco bojují hned od pátečního startu až po hlavní závod v neděli, což víkendu dodává více dramatičnosti a vzrušení. Ohlasy fanoušků, týmů, promotérů a partnerů jsou velmi pozitivní a tento formát dodává formuli 1 nový rozměr a my všichni chceme zajistit jeho úspěch i v budoucnu,“ uzavřel Domenicali.

Závěrem…

Nutno podotknout, byť mnoho fanoušků Formule 1 stále nemohli přijít sprintům na chuť, rozmach tohoto formátu závodního víkendu zřejmě nikdo nezastaví. Navzdory obavám některých týmů, co více sprintů udělá s rozpočtem, se zkrátka FIA zařídila po svém. Objektivně ale musíme dodat, že právě sprinty přinesou F1 více peněz.

Netřeba dodávat, že i promotéři a vlastně všichni, co mají co dočinění s finanční stránkou F1, budou šťastnější. Otázkou tedy je, zda skutečně dojde k navýšení rozpočtových stropů, kterých Velkých cen se budou sprinty týkat a v neposlední řadě – jak to ovlivní sledovanost celého sportu.

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

Ricciardo promluvil o návratu do rakouské stáje: Red Bull je pro mě perfektní místo! Co dalšího australský pilot prohlásil?

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Publikováno

dne

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Když Ricciardo přišel do Red Bullu poprvé, nahradil v týmu, který vyhrál čtyři tituly v řadě, krajana Marka Webbera. Čtyřnásobného šampiona a týmového kolegu Sebastiana Vettela dokázal porazit, a to dokonce o 71 bodů.

Po čtyřech dalších poměrně úspěšných sezónách se Australan rozhodl udělat v kariéře další krok a z rakouské stáje odešel do Renaultu.

Po dvou letech ve francouzské stáji přešel Ricciardo do McLarenu kde jeho výkony prudce klesly.

V italské Monze sice dokázal zvítězit, jednalo se ale o jeho ojedinělý významný výsledek v sezóně, kterou zakončil 45 bodů za týmovým kolegou Landem Norrisem.

Ani druhý rok v britském týmu nepřinesl zlepšení a McLaren se tak rozhodl Ricciarda nahradit Oscarem Piastrim, šampionem F2 z roku 2021.

Tato informace přišla po polovině sezóny a australskému pilotovi tak nezbylo moc času najít si sedačku jinde. Musel se tak spokojit s rolí rezervního pilota – rozhodl se nakonec pro návrat do Red Bullu.

Vyjádření Ricciarda

„Mluvil jsem i s Mercedesem, nikdy to ale nedošlo do fáze kdy by byl kontrakt na stole. Tak daleko se to nedostalo“ řekl Ricciardo v podcastu Beyond the Grid.

„Ale hned jak začalo jednání s Red Bullem, bylo to jako by se rozsvítila žárovka a uvědomil jsem si, že tohle je to jediné místo pro mě, je to perfektní,“ uvědomuje si.

Na návrat Ricciarda do týmu reagovali pozitivně i oba stávající piloti rakouské stáje. „Mluvil jsem s nimi v Abú Dhabí, když se od týmu dozvěděli, že bych se mohl vrátit. Myslím že jsou z toho také nadšení,“ komentoval Ricciardo.

Australský pilot se těší i na spolupráci s týmem a věří, že má stáji co nabídnout. „Jsem upřímně rád, že jsem zpět v tomto prostředí, a že mám tu možnost týmu pomoct. Možná si budete říkat, že pomoc nepotřebují, vždyť jsou teď dominantní. Ale oni jsou nyní tím týmem, který má na zádech obrovský terč,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Beyond the Grid

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Red Bull dostal spravedlivý trest, říká prezident FIA. Některé týmy je chtěli oběsit, vidět krev

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

Publikováno

dne

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

FIA v říjnu letošního roku vydala oficiální dokument o rozpočtových stropech, na základě kterého bylo jasné, že tým Red Bull Racing toto pravidlo porušil. Konkrétně zprávu o rozpočtových stropech FIA zveřejnila v pondělí 10. října.

Výsledek pak byl jasný, byť se v tomto případě jednalo o méně závažný prohřešek – tj. překročení stropu o méně než 5 milionů dolarů.

Jako trest Red Bull od FIA obdržel pokutu ve výši sedmi milionů dolarů a byla mu zkrácena doba provozu v aerodynamickém tunelu o 10 procent.

Mnoho soupeřů Red Bullu si přálo vskutku přísnější sankce, ale Ben Sulayem si myslí, že FIA postupovala správně, zejména vzhledem k tomu, že pravidla pro omezení nákladů jsou teprve v plenkách.

Vyjádření prezidenta FIA

„Hodně jsme se poučili a chystá se velká revize. Když se podíváte na ostatní týmy, řeknou, že jsme na ně byli moc hodní. A trest? Někteří z nich je chtějí pověsit a vidět krev. A samotné provinilé týmy to vidí tak, že jste na ně moc přísný,“ vysvětlil Ben Sulayem v rozhovoru pro Motorsport.

Největší tresty samozřejmě požadovali zástupci dvou dalších nejsilnějších týmů, a tedy Ferrari a Mercedesu. Konkrétně to byli jejich šéfové Mattia Binotto a Toto Wolff. Rovněž šéf McLarenu Zak Brown se na adresu Red Bullu vyjadřoval zcela jasně.

Podle výše uvedeného serveru Motorsport pak chce prezident FIA zlepšit načasování vyšetřování rozpočtových stropů. Protahovat to až do konce roku podle něj není ideální.

„Jediné, co bych řekl, je, že to, co jsme udělali v září/říjnu, by se mělo udělat dřív. Ale na to, že se jednalo o první rok jsme se hodně poučili. A stále se učíme. Takže je lepší s vyšetřováním přijít v květnu, ne v říjnu,“ nechal se slyšet Ben Sulayem.

Na závěr pak dodal, že zvažují další nábor zaměstnanců, kteří se budou podílet na hlídání finanční regulace, včetně rozpočtových stropů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton v roce 2023 znovu vyhraje, zní z Red Bullu. Co o sedminásobném šampionovi prohlásil Helmut Marko?

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Publikováno

dne

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Ani jedno vítězství v sezóně – to se Hamiltonovi za celou dobu jeho kariéry pilota Formule 1 ještě nikdy nestalo, až letos.

Sedminásobný mistr světa v nedávno skončeném ročníku skončil hned devětkrát na stupních vítězů, konkrétně dojel pětkrát druhý a čtyřikrát třetí.

Nejblíže vítězství měl zřejmě ve Velké ceně Mexika, kde ho ale nakonec překonal Max Verstappen a pak v Brazílii, kde ovšem nestačil na týmového kolegu George Russella.

Celkově letos Hamilton zaznamenal 240 bodů a v šampionátu jezdců skončil až na šestém místě. Samotný Brit to pak označil jako jednu z jeho nejhorších sezón v královně motorsportu.

Helmut Marko, poradce a šéf juniorského programu Red Bullu každopádně věří, že se Hamiltonovi v příštím roce znovu podaří vyhrát. Právě on označil Mercedes za ten tým, který bude v příští sezóně konkurovat Red Bullu, a tedy bude podle slov Marka silnější než Ferrari.

Markovo vyjádření

„Ferrari je silné, ale v celkovém balíku bude Mercedes silnější. Zvláště s jezdcem, jako je Lewis Hamilton. Je to stále špičkový pilot. Je pravda, že Ferrari má taky dobrého závodníka v Leclercovi, ale ten stále dělá chyby,“ řekl Marko na adresu Hamiltona a Leclerca, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

A jak odpověděl na otázku, zda věří, že Hamilton zůstane bez jediného vítězství i v nadcházející sezóně?

„Obávám se, že ne (nezůstane – pozn. red.). Mercedes se v průběhu roku dostal zpět a probojoval se kupředu. Zatím s námi nejsou na stejné úrovni, ale mají více času na vývoj vozu v aerodynamickém tunelu,“ vysvětlil Marko.

„Přesto se příliš nebojím. Jsme pro rok 2023 na dobré cestě s Maxem, jakožto nejlepším jezdcem na startovním roštu,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Oblíbené