Spojte se s námi


Motorsport

Fotbalový VAR, rozpočtové stropy nebo úprava bodování: Jaké jsou nejzásadnější změny sportovních regulí pro sezónu 2022?

Kromě technických regulí se pro sezónu 2022 mění i pravidla sportovní. Ovšem právě technické parametry jsou v rámci vstupu do nové éry to nejvýraznější změnou, FIA však provedla změny v pravidlech také kvůli událostí z loňské Velké ceny Abú Dhabí.

Publikováno

dne

Kromě technických regulí se pro sezónu 2022 mění i pravidla sportovní. Ovšem právě technické parametry jsou v rámci vstupu do nové éry to nejvýraznější změnou, FIA však provedla změny v pravidlech také kvůli událostí z loňské Velké ceny Abú Dhabí.

O velkých změnách v technických regulí a vstupu do nové éry jsme psali již nedávno. Formuli 1 však čekají i změny v té sportovní části pravidel.

Nutno podotknout, některé z nich nejsou zrovna malé.

F1 Sprinty

Poněkud velké změny v pravidlech se týkají sprintů. Pro letošní sezónu se nakonec počet sprintů zredukoval na 3. Prvního sprintu se fanoušci dočkají 23. dubna na okruhu v Imole při příležitosti Velké ceny Emilia Romagna.

Druhý sprint pak uvidíme na rakouském Red Bull Ringu, třetí na brazilské Interlagosu. Velkou změnou prošlo především bodování sprintů. V loňském roce získal vítěz sprintu tři body, jezdec na druhém místě dva body a třetí v pořadí 1 bod.

Ona velká změna pak nastává v tom, že v cíli sprintu bude bodovat hned osm pilotů, kteří si body rozdělí následovně. Vítěz posbírá bodů 8, druhý 7, třetí 6, čtvrtý 5, pátý 4, šestý 3, sedmý 2 a osmý 1.

Reakce FIA na loňský (ne)závod ve Spa-Francorchamps

Fraška. Takto lze jednoduše označit Velkou cenu Belgie 2021, o které jsme konkrétněji psali v tomto článku.

Pokud například kvůli výraznému dešti a velmi špatným závodním podmínkám nedokončí lídr závodu minimálně dvě kola pod zelenými vlajkami, nebudou se udělovat žádné body. Pokud vedoucí muž pořadí dokončí více než dvě kola, ale méně než 25 % délky závodu, budou body rozděleny následovně.

Vítězi závodu bude uděleno 6 bodů, druhému 4 a třetímu 3 body. Pilot, který dojede na čtvrté příčce získá 2 body, poslední bod si připíše pátý jezdec v pořadí.

Dokončí-li lídr závodu minimálně 25 %, ale méně než 50 % délky závodu, bude v cíli konkrétní velké ceny bodovat hned devět jezdců – ti, kteří se umístí na stupních vítězů si zisk rozdělí po třinácti, deseti a osmi bodech.

Za čtvrté místo pak F1 udělí šest bodů, za páté 5, přičemž po jednom bodu pokračuje bodování až k onomu devátému místu.

Do poslední kategorie pak spadá, pokud vedoucí pilot odjede minimálně polovinu závodu, ale stále méně než 75 %. V tomto případě boduje klasicky už deset jezdců, přičemž podle pozic od první do desáté jsou body rozděleny takto: 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2, 1.

Nad 75% dokončení délky závodu už se samozřejmě rozdávají plné body.

Volby pneumatik pro start závodu

FIA v rámci změny sportovních regulí upravila pravidla o nutnosti nasazování pneumatik z Q2, potažmo z Q3. Nově si jezdci mohou libovolně vybrat, na jaké směsi pneumatik do závodu odstartují.

Podle předešlých pravidel museli všichni piloti kvalifikovaní v nejlepší desítce startovat na sadě, kterou měli obutou v Q2.

Rozpočtové stropy

V roce 2021 zavedla královna motorsportu rozpočtové stropy, které týmy museli dodržovat a jejíž limitem byla částka ve výši 145 milionů dolarů. Pro sezónu 2022 však tato částka klesá, a to konkrétně o pět milionů.

Toto ustanovení má dopomoci k zastavení nadvlády jednoho či více týmů. Neméně závažnou otázkou však je, zda je to ale vůbec možné. Vlastník formule 1 (Liberty Media) se inspirovala v soutěžích, jakými jsou NHL, NBA či NFL.

Oblasti jako design, závodní provoz, výrobci komponent, testování a především vývoj monpostů jsou do toho limitu započítány. Marketing, cestování či platy řidičů však do stropu nevstupují.

Porušení rozpočtového stropu pak bude mít za následek různé sankce a pokuty, případně také zákaz startu ve velké ceně, potažmo při větším prohřešku rovnou diskvalifikace z mistrovství světa.

Safety car

FIA také debatovala o nasazování safety caru během závodů. Zejména tedy v reakci na události z loňské Velké ceny Abú Dhabí.

Mezinárodní automobilová federace upravila pravidla v článku tak, že již žádný monopost nesmí překážet v závodění lídrů.

To znamená, že skutečně musí být dokončena standardní procedura safety caru, kdy všechny okolo zaostávající o kolo musí safety car předjet, aby bylo pořadí velké ceny správné a auta tak byla za sebou seřazena právě v onom odpovídajícím pořadí. Jinak být závod restartován ani nemůže.

Jak například zmiňuje server F1 Sport, aktuálně se ve sportovních regulích, konkrétně v článku 55.13, píše následující.

Pokud ředitel závodu uzná, že je to bezpečné, a zpráva „vozy o kolo zpět mohou nyní předjíždět“ byla zaslána všem soutěžícím pomocí oficiálního systému zpráv, musí všechna auta, která byla předjeta lídrem o kolo, předjet vedoucí vozy a safety car.

Ta úprava ovšem spočívá pouze v tom, že FIA nahradila slovo „kterékoliv“, které se původně ve výše uvedené interpretaci pravidel nacházelo, slovem „všechna“, což je ostatně v textu tučným písmem označeno.

Virtual Racing Control

Na závody formule 1 budou kromě jejich ředitelů také nově dohlížet VRC (Virtual Race Control), jehož sídlo se bude velmi pravděpodobně nacházet v Ženevě, a který má plnit podobnou funkci jako videoasistent rozhodčího ve fotbale.

Dokonce samotný Ben Sulayem ve svém prohlášení přirovnal tento nový systému k fotbalovému VARu.

„Stejně jako funguje systém VAR ve fotbale, bude i VRC umístěn mimo závodní okruh a bude pomáhat řediteli závodu při rozhodování a v reálném čase mu tak pomůže uplatňovat sportovní předpisy díky této nejmodernější technologii, vysvětluje Mohammed Ben Sulayem ve výše uvedeném prohlášení.

A právě tam také stojí, že bude z televizních vysílání odstraněna přímá rádiová komunikace mezi ředitelem závodu a týmy.

Michael Masi končí, F1 bude mít dva ředitele

Novými řediteli pak budou Niels Wittich (DTM) a Eduardo Freitas (WEC, Le Mans). V této funkci budou v sezóně 2022 působit střídavě, poradce jim navíc bude dělat Herbie Blash, jenž je bývalým zástupcem Charlieho Whitinga.

Více jsme každopádně o konci Masiho ve funkci ředitele závodu napsali zde.

Zpřísnění omezení co do testování aerodynamiky

Dalším novým předpisem, který však vstoupil v platnost už v minulé sezóně, byla posuvná stupnice co do testování aerodynamiky – kombinace času v aerodynamickém tunelu a CFD podle toho, na jaké pozici tým skončil v Poháru konstruktérů.

Rozhodujícím faktorem samozřejmě jsou umístění z poslední sezóny. A právě v roce letošním jsou tyto restrikce ještě přísnější.

Oproti minulé sezóně je tzv. „srovnávacím týmem“ ten, jež skončil na sedmém místě v konstruktérech. Právě sedmá stáj v pořadí získává 100 % přiděleného času, poté jsou týmy rozděleny do pětiprocentních intervalů.

To znamená, že vítěz Poháru konstruktérů získá pouze 70 %, kdežto poslední tým hned 115 %.

Nový víkendový formát

V tomto případě se nejedná o žádnou výraznou změnu. Mimo sprinty byl formát upraven tak, aby páteční tréninky začaly v pozdějším čase, a to zejména z důvodu redukce času. Zachovány zůstanou dva hodinové tréninky, přičemž v dopoledních hodinách budou týmy plnit mediální povinnosti.

Povinné jízdy pro nováčky

V letech minulých bylo pro mladé piloty velkým problémem si vůbec vůz formule 1 vyzkoušet, a to kvůli nedostatku příležitostí.

Nové regule mají zajistit, že v průběhu sezóny musí každý tým mladému jezdci zařídit účast alespoň ve dvou prvních trénincích. To znamená, že každý tým musí zaručit šanci jezdci, který odstartoval do méně než dvou velkých cen.

Na jednotlivých týmech už pak je, kdy se tyto povinné tréninky rozhodnou využít. Změny tak mohou nastat před každým závodním víkendem, jízdy nováčků mohou být rozloženy do celého roku.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.