Spojte se s námi


Motorsport

Fotbalový VAR, rozpočtové stropy nebo úprava bodování: Jaké jsou nejzásadnější změny sportovních regulí pro sezónu 2022?

Kromě technických regulí se pro sezónu 2022 mění i pravidla sportovní. Ovšem právě technické parametry jsou v rámci vstupu do nové éry to nejvýraznější změnou, FIA však provedla změny v pravidlech také kvůli událostí z loňské Velké ceny Abú Dhabí.

Publikováno

dne

Kromě technických regulí se pro sezónu 2022 mění i pravidla sportovní. Ovšem právě technické parametry jsou v rámci vstupu do nové éry to nejvýraznější změnou, FIA však provedla změny v pravidlech také kvůli událostí z loňské Velké ceny Abú Dhabí.

O velkých změnách v technických regulí a vstupu do nové éry jsme psali již nedávno. Formuli 1 však čekají i změny v té sportovní části pravidel.

Nutno podotknout, některé z nich nejsou zrovna malé.

F1 Sprinty

Poněkud velké změny v pravidlech se týkají sprintů. Pro letošní sezónu se nakonec počet sprintů zredukoval na 3. Prvního sprintu se fanoušci dočkají 23. dubna na okruhu v Imole při příležitosti Velké ceny Emilia Romagna.

Druhý sprint pak uvidíme na rakouském Red Bull Ringu, třetí na brazilské Interlagosu. Velkou změnou prošlo především bodování sprintů. V loňském roce získal vítěz sprintu tři body, jezdec na druhém místě dva body a třetí v pořadí 1 bod.

Ona velká změna pak nastává v tom, že v cíli sprintu bude bodovat hned osm pilotů, kteří si body rozdělí následovně. Vítěz posbírá bodů 8, druhý 7, třetí 6, čtvrtý 5, pátý 4, šestý 3, sedmý 2 a osmý 1.

Reakce FIA na loňský (ne)závod ve Spa-Francorchamps

Fraška. Takto lze jednoduše označit Velkou cenu Belgie 2021, o které jsme konkrétněji psali v tomto článku.

Pokud například kvůli výraznému dešti a velmi špatným závodním podmínkám nedokončí lídr závodu minimálně dvě kola pod zelenými vlajkami, nebudou se udělovat žádné body. Pokud vedoucí muž pořadí dokončí více než dvě kola, ale méně než 25 % délky závodu, budou body rozděleny následovně.

Vítězi závodu bude uděleno 6 bodů, druhému 4 a třetímu 3 body. Pilot, který dojede na čtvrté příčce získá 2 body, poslední bod si připíše pátý jezdec v pořadí.

Dokončí-li lídr závodu minimálně 25 %, ale méně než 50 % délky závodu, bude v cíli konkrétní velké ceny bodovat hned devět jezdců – ti, kteří se umístí na stupních vítězů si zisk rozdělí po třinácti, deseti a osmi bodech.

Za čtvrté místo pak F1 udělí šest bodů, za páté 5, přičemž po jednom bodu pokračuje bodování až k onomu devátému místu.

Do poslední kategorie pak spadá, pokud vedoucí pilot odjede minimálně polovinu závodu, ale stále méně než 75 %. V tomto případě boduje klasicky už deset jezdců, přičemž podle pozic od první do desáté jsou body rozděleny takto: 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2, 1.

Nad 75% dokončení délky závodu už se samozřejmě rozdávají plné body.

Volby pneumatik pro start závodu

FIA v rámci změny sportovních regulí upravila pravidla o nutnosti nasazování pneumatik z Q2, potažmo z Q3. Nově si jezdci mohou libovolně vybrat, na jaké směsi pneumatik do závodu odstartují.

Podle předešlých pravidel museli všichni piloti kvalifikovaní v nejlepší desítce startovat na sadě, kterou měli obutou v Q2.

Rozpočtové stropy

V roce 2021 zavedla královna motorsportu rozpočtové stropy, které týmy museli dodržovat a jejíž limitem byla částka ve výši 145 milionů dolarů. Pro sezónu 2022 však tato částka klesá, a to konkrétně o pět milionů.

Toto ustanovení má dopomoci k zastavení nadvlády jednoho či více týmů. Neméně závažnou otázkou však je, zda je to ale vůbec možné. Vlastník formule 1 (Liberty Media) se inspirovala v soutěžích, jakými jsou NHL, NBA či NFL.

Oblasti jako design, závodní provoz, výrobci komponent, testování a především vývoj monpostů jsou do toho limitu započítány. Marketing, cestování či platy řidičů však do stropu nevstupují.

Porušení rozpočtového stropu pak bude mít za následek různé sankce a pokuty, případně také zákaz startu ve velké ceně, potažmo při větším prohřešku rovnou diskvalifikace z mistrovství světa.

Safety car

FIA také debatovala o nasazování safety caru během závodů. Zejména tedy v reakci na události z loňské Velké ceny Abú Dhabí.

Mezinárodní automobilová federace upravila pravidla v článku tak, že již žádný monopost nesmí překážet v závodění lídrů.

To znamená, že skutečně musí být dokončena standardní procedura safety caru, kdy všechny okolo zaostávající o kolo musí safety car předjet, aby bylo pořadí velké ceny správné a auta tak byla za sebou seřazena právě v onom odpovídajícím pořadí. Jinak být závod restartován ani nemůže.

Jak například zmiňuje server F1 Sport, aktuálně se ve sportovních regulích, konkrétně v článku 55.13, píše následující.

Pokud ředitel závodu uzná, že je to bezpečné, a zpráva „vozy o kolo zpět mohou nyní předjíždět“ byla zaslána všem soutěžícím pomocí oficiálního systému zpráv, musí všechna auta, která byla předjeta lídrem o kolo, předjet vedoucí vozy a safety car.

Ta úprava ovšem spočívá pouze v tom, že FIA nahradila slovo „kterékoliv“, které se původně ve výše uvedené interpretaci pravidel nacházelo, slovem „všechna“, což je ostatně v textu tučným písmem označeno.

Virtual Racing Control

Na závody formule 1 budou kromě jejich ředitelů také nově dohlížet VRC (Virtual Race Control), jehož sídlo se bude velmi pravděpodobně nacházet v Ženevě, a který má plnit podobnou funkci jako videoasistent rozhodčího ve fotbale.

Dokonce samotný Ben Sulayem ve svém prohlášení přirovnal tento nový systému k fotbalovému VARu.

„Stejně jako funguje systém VAR ve fotbale, bude i VRC umístěn mimo závodní okruh a bude pomáhat řediteli závodu při rozhodování a v reálném čase mu tak pomůže uplatňovat sportovní předpisy díky této nejmodernější technologii, vysvětluje Mohammed Ben Sulayem ve výše uvedeném prohlášení.

A právě tam také stojí, že bude z televizních vysílání odstraněna přímá rádiová komunikace mezi ředitelem závodu a týmy.

Michael Masi končí, F1 bude mít dva ředitele

Novými řediteli pak budou Niels Wittich (DTM) a Eduardo Freitas (WEC, Le Mans). V této funkci budou v sezóně 2022 působit střídavě, poradce jim navíc bude dělat Herbie Blash, jenž je bývalým zástupcem Charlieho Whitinga.

Více jsme každopádně o konci Masiho ve funkci ředitele závodu napsali zde.

Zpřísnění omezení co do testování aerodynamiky

Dalším novým předpisem, který však vstoupil v platnost už v minulé sezóně, byla posuvná stupnice co do testování aerodynamiky – kombinace času v aerodynamickém tunelu a CFD podle toho, na jaké pozici tým skončil v Poháru konstruktérů.

Rozhodujícím faktorem samozřejmě jsou umístění z poslední sezóny. A právě v roce letošním jsou tyto restrikce ještě přísnější.

Oproti minulé sezóně je tzv. „srovnávacím týmem“ ten, jež skončil na sedmém místě v konstruktérech. Právě sedmá stáj v pořadí získává 100 % přiděleného času, poté jsou týmy rozděleny do pětiprocentních intervalů.

To znamená, že vítěz Poháru konstruktérů získá pouze 70 %, kdežto poslední tým hned 115 %.

Nový víkendový formát

V tomto případě se nejedná o žádnou výraznou změnu. Mimo sprinty byl formát upraven tak, aby páteční tréninky začaly v pozdějším čase, a to zejména z důvodu redukce času. Zachovány zůstanou dva hodinové tréninky, přičemž v dopoledních hodinách budou týmy plnit mediální povinnosti.

Povinné jízdy pro nováčky

V letech minulých bylo pro mladé piloty velkým problémem si vůbec vůz formule 1 vyzkoušet, a to kvůli nedostatku příležitostí.

Nové regule mají zajistit, že v průběhu sezóny musí každý tým mladému jezdci zařídit účast alespoň ve dvou prvních trénincích. To znamená, že každý tým musí zaručit šanci jezdci, který odstartoval do méně než dvou velkých cen.

Na jednotlivých týmech už pak je, kdy se tyto povinné tréninky rozhodnou využít. Změny tak mohou nastat před každým závodním víkendem, jízdy nováčků mohou být rozloženy do celého roku.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Ricciardo promluvil o návratu do rakouské stáje: Red Bull je pro mě perfektní místo! Co dalšího australský pilot prohlásil?

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Publikováno

dne

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Když Ricciardo přišel do Red Bullu poprvé, nahradil v týmu, který vyhrál čtyři tituly v řadě, krajana Marka Webbera. Čtyřnásobného šampiona a týmového kolegu Sebastiana Vettela dokázal porazit, a to dokonce o 71 bodů.

Po čtyřech dalších poměrně úspěšných sezónách se Australan rozhodl udělat v kariéře další krok a z rakouské stáje odešel do Renaultu.

Po dvou letech ve francouzské stáji přešel Ricciardo do McLarenu kde jeho výkony prudce klesly.

V italské Monze sice dokázal zvítězit, jednalo se ale o jeho ojedinělý významný výsledek v sezóně, kterou zakončil 45 bodů za týmovým kolegou Landem Norrisem.

Ani druhý rok v britském týmu nepřinesl zlepšení a McLaren se tak rozhodl Ricciarda nahradit Oscarem Piastrim, šampionem F2 z roku 2021.

Tato informace přišla po polovině sezóny a australskému pilotovi tak nezbylo moc času najít si sedačku jinde. Musel se tak spokojit s rolí rezervního pilota – rozhodl se nakonec pro návrat do Red Bullu.

Vyjádření Ricciarda

„Mluvil jsem i s Mercedesem, nikdy to ale nedošlo do fáze kdy by byl kontrakt na stole. Tak daleko se to nedostalo“ řekl Ricciardo v podcastu Beyond the Grid.

„Ale hned jak začalo jednání s Red Bullem, bylo to jako by se rozsvítila žárovka a uvědomil jsem si, že tohle je to jediné místo pro mě, je to perfektní,“ uvědomuje si.

Na návrat Ricciarda do týmu reagovali pozitivně i oba stávající piloti rakouské stáje. „Mluvil jsem s nimi v Abú Dhabí, když se od týmu dozvěděli, že bych se mohl vrátit. Myslím že jsou z toho také nadšení,“ komentoval Ricciardo.

Australský pilot se těší i na spolupráci s týmem a věří, že má stáji co nabídnout. „Jsem upřímně rád, že jsem zpět v tomto prostředí, a že mám tu možnost týmu pomoct. Možná si budete říkat, že pomoc nepotřebují, vždyť jsou teď dominantní. Ale oni jsou nyní tím týmem, který má na zádech obrovský terč,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Beyond the Grid

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Red Bull dostal spravedlivý trest, říká prezident FIA. Některé týmy je chtěli oběsit, vidět krev

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

Publikováno

dne

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

FIA v říjnu letošního roku vydala oficiální dokument o rozpočtových stropech, na základě kterého bylo jasné, že tým Red Bull Racing toto pravidlo porušil. Konkrétně zprávu o rozpočtových stropech FIA zveřejnila v pondělí 10. října.

Výsledek pak byl jasný, byť se v tomto případě jednalo o méně závažný prohřešek – tj. překročení stropu o méně než 5 milionů dolarů.

Jako trest Red Bull od FIA obdržel pokutu ve výši sedmi milionů dolarů a byla mu zkrácena doba provozu v aerodynamickém tunelu o 10 procent.

Mnoho soupeřů Red Bullu si přálo vskutku přísnější sankce, ale Ben Sulayem si myslí, že FIA postupovala správně, zejména vzhledem k tomu, že pravidla pro omezení nákladů jsou teprve v plenkách.

Vyjádření prezidenta FIA

„Hodně jsme se poučili a chystá se velká revize. Když se podíváte na ostatní týmy, řeknou, že jsme na ně byli moc hodní. A trest? Někteří z nich je chtějí pověsit a vidět krev. A samotné provinilé týmy to vidí tak, že jste na ně moc přísný,“ vysvětlil Ben Sulayem v rozhovoru pro Motorsport.

Největší tresty samozřejmě požadovali zástupci dvou dalších nejsilnějších týmů, a tedy Ferrari a Mercedesu. Konkrétně to byli jejich šéfové Mattia Binotto a Toto Wolff. Rovněž šéf McLarenu Zak Brown se na adresu Red Bullu vyjadřoval zcela jasně.

Podle výše uvedeného serveru Motorsport pak chce prezident FIA zlepšit načasování vyšetřování rozpočtových stropů. Protahovat to až do konce roku podle něj není ideální.

„Jediné, co bych řekl, je, že to, co jsme udělali v září/říjnu, by se mělo udělat dřív. Ale na to, že se jednalo o první rok jsme se hodně poučili. A stále se učíme. Takže je lepší s vyšetřováním přijít v květnu, ne v říjnu,“ nechal se slyšet Ben Sulayem.

Na závěr pak dodal, že zvažují další nábor zaměstnanců, kteří se budou podílet na hlídání finanční regulace, včetně rozpočtových stropů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton v roce 2023 znovu vyhraje, zní z Red Bullu. Co o sedminásobném šampionovi prohlásil Helmut Marko?

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Publikováno

dne

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Ani jedno vítězství v sezóně – to se Hamiltonovi za celou dobu jeho kariéry pilota Formule 1 ještě nikdy nestalo, až letos.

Sedminásobný mistr světa v nedávno skončeném ročníku skončil hned devětkrát na stupních vítězů, konkrétně dojel pětkrát druhý a čtyřikrát třetí.

Nejblíže vítězství měl zřejmě ve Velké ceně Mexika, kde ho ale nakonec překonal Max Verstappen a pak v Brazílii, kde ovšem nestačil na týmového kolegu George Russella.

Celkově letos Hamilton zaznamenal 240 bodů a v šampionátu jezdců skončil až na šestém místě. Samotný Brit to pak označil jako jednu z jeho nejhorších sezón v královně motorsportu.

Helmut Marko, poradce a šéf juniorského programu Red Bullu každopádně věří, že se Hamiltonovi v příštím roce znovu podaří vyhrát. Právě on označil Mercedes za ten tým, který bude v příští sezóně konkurovat Red Bullu, a tedy bude podle slov Marka silnější než Ferrari.

Markovo vyjádření

„Ferrari je silné, ale v celkovém balíku bude Mercedes silnější. Zvláště s jezdcem, jako je Lewis Hamilton. Je to stále špičkový pilot. Je pravda, že Ferrari má taky dobrého závodníka v Leclercovi, ale ten stále dělá chyby,“ řekl Marko na adresu Hamiltona a Leclerca, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

A jak odpověděl na otázku, zda věří, že Hamilton zůstane bez jediného vítězství i v nadcházející sezóně?

„Obávám se, že ne (nezůstane – pozn. red.). Mercedes se v průběhu roku dostal zpět a probojoval se kupředu. Zatím s námi nejsou na stejné úrovni, ale mají více času na vývoj vozu v aerodynamickém tunelu,“ vysvětlil Marko.

„Přesto se příliš nebojím. Jsme pro rok 2023 na dobré cestě s Maxem, jakožto nejlepším jezdcem na startovním roštu,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Oblíbené