Spojte se s námi


Motorsport

Italský závodník MotoGP Dovizioso oznámil odchod ze sportu po VC San Marina

Mistrovství světa silničních motocyklů přijde o jednu z největších ikon celé historie seriálu. Zářijová Velká cena San Marina bude pro Andreu Doviziosa posledním závodem v jeho dlouhé jedenadvacetileté kariéře. Itala nahradí na závěrečných šest podniků sezóny testovací jezdec Yamahy Brit Cal Crutchlow.

Publikováno

dne

Mistrovství světa silničních motocyklů přijde o jednu z největších ikon celé historie seriálu. Zářijová Velká cena San Marina bude pro Andreu Doviziosa posledním závodem v jeho dlouhé jedenadvacetileté kariéře. Itala nahradí na závěrečných šest podniků sezóny testovací jezdec Yamahy Brit Cal Crutchlow.

Jezdec stáje WithU Yamaha RNF Dovizioso oznámil své rozhodnutí před závodním víkendem na britském Silverstonu.

Průběh letošní sezóny nebyl pro šestatřicetiletého rodáka z Forlimpopoli příliš přívětivý. Zaznamenal pouhých deset bodů z jedenácti startů, přičemž jeho nejlepší výsledek pochází z Velké ceny Portugalska, kde dojel jedenáctý. V tomto závodě tak bral polovinu všech dosud získaných mistrovských „puntíků“.

Oznámení bylo oficiálně zveřejněno na stránkách Yamaha Racing, kde se vyjádřil výkonný ředitel Lin Jarvis společně s Doviziosem.

„Je nám všem líto, že Andrea opouští náš sport dříve, než jsme očekávali. Je velkou ikonou MotoGP a bude v padoku chybět,“ popsal své pocity Jarvis.

„Považovali jsme za velké štěstí, že byl loni k dispozici a ochoten připojit se do našeho závodnického programu. Andreovy velké odborné znalosti a zkušenosti byly pro Yamahu a tým RNF velmi nápomocné. Bohužel se mu nepodařilo vytěžit ze stroje M1 maximální potenciál. Výsledky se tudíž nedostavovaly, což u něj vyvolávalo pochopitelnou frustraci. Nakonec během letní přestávky nám potvrdil, že ukončí svou kariéru ještě před koncem sezóny.“

Dovizioso následně dodal: „Nikdy jsem se s motorkou necítil dobře a nedokázal jsem využít její potenciál, přestože mi tým a celá Yamaha neustále pomáhali. Výsledky nebyly optimální, ale stále považuji vztah s Yamahou za velmi důležitou životní zkušenost.

Děkuji Yamaze za jejich podporu a také děkuji svému týmu a WithU a dalším sponzorům, kteří se na projektu podíleli. Nevyšlo to podle našich představ, ale bylo správné se o to alespoň pokusit. Moje dobrodružství v Misanu skončí, ale vztah se všemi lidmi, kteří se na této výzvě podíleli, zůstane navždy nedotčen. Děkuji vám všem,“ uzavřel Ital.

Itala na posledních šest velkých cen nahradí testovací jezdec Yamahy Cal Crutchlow.

Dovizioso už v půlce července oznámil, že letošní sezóna bude jeho poslední. Mistr světa 125cc z roku 2004 bude mít po Velké ceně San Marina na kontě 346 odjetých závodů. Zvítězil celkem v 24 případech, z toho 15x ve třídě MotoGP, kde se třikrát po sobě (2017 – 2019) stal vicemistrem světa, vždy za Marcem Márquezem.

Zdroj: Yamaha Racing, MotoGP

Reklama

Motorsport

Evans vítězstvím v prvním závodě v Soulu dramatizuje šampionát Formule E! Vandoorne má přesto vše ve svých rukou

Novozélanďan Mitch Evans z Jaguaru se ještě nevzdává! Triumfem v první jízdě závěrečného podniku letošní sezóny Formule E se bodově přitáhl na Stoffela Vandoorna ve službách Mercedesu. Belgičanovo páté místo jej však udržuje relativně v klidu.

Publikováno

dne

Novozélanďan Mitch Evans z Jaguaru se ještě nevzdává! Triumfem v první jízdě závěrečného podniku letošní sezóny Formule E se bodově přitáhl na Stoffela Vandoorna ve službách Mercedesu. Belgičanovo páté místo jej však udržuje relativně v klidu. Jeho 21bodobý náskok nicméně nestačí pro předčasný zisk titulu mistra světa, a tak si musí vše zasloužit v zítřejším závěrečném závodě.

Kvalifikace před 15. e-Prix sezóny přinesla menší překvapení. Všichni protagonisté v boji o titul proklouzli do vyřazovacích duelů. Tedy mimo Vergneho, jenž definitivně přišel i o tu nejmenší z nejmenších nadějí vykřesat největší obrat v historii motorsportu.

Avšak Vandoorne, vedoucí v průběžném pořadí, nedosáhl na víc než sedmé místo. Zatímco Evans s Mortarou obsadili třetí, respektive šesté místo.

Start samotného závodu vyšel nejlépe pro Evanse, jenž si nemohl přát nic lepšího, než se prodrat na konci prvního kola do vedení. Za ním se však děly věci.

V předposlední zatáčce se osmička jezdců v druhé polovině pole octla společně v bariéře! Nyck de Vries dokonce podebral vůz Sébastiana Buemiho! ochranná svatozář tak opět – již poněkolikáté napříč motoristickými seriály – potvrdila svůj účel.

Následovalo 45 minut dlouhé přerušení červenou vlajkou, po níž se opět závodilo. V pátém kole Mortara po kontaktu s Vergnem vyjel do únikové zóny poslední zatáčky, čehož využil Vandoorne pro uzmutí šesté pozice. Mortara nakonec obdržel pětisekundovou penalizaci za kličkování před Vergnem, které přímo předcházelo celému incidentu.

O několik kol později se Vandoornovi podařilo setřást i Vergneho. Páté místo však bylo pro Belgičana konečnou. Mortarův závod přešel od špatného k ještě horšímu, když ho prasklá levá zadní guma permanentně vyřadila ze závodu, a tudíž i z bitvy o titul.

E-Prix se nakonec dojela za safety carem, když Alexander Sims nezvládl pravotočivou zatáčku a skončil v bariérách na výjezdu. Evans si tak mohl oddechnout, dojel si pro čtvrté vítězství sezóny. Jeho téměř zhaslé naděje na zvrat v šampionátu tak znovu plně zažehly.

Matematika je nicméně stále v prospěch Vandoorna. Evans musí v poslední jízdě ročníku bezpodmínečně zvítězit, či skončit druhý včetně zisku pole position. Naopak Vandoornovi stačí zítra zopakovat dnešní páté místo a k tomu zajet nejrychlejší kolo. To je jedna z cest, jak se třicetiletý rodák z Kortrijku v Belgii může stát mistrem světa osmého ročníku seriálu Formule E.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Osm závodů do konce. Sezona Formule 2 ještě nabídne velké drama, jak probíhala dosud?

Formule 2 má stejně jako zbytek startovního pole letní pauzu, a proto přichází čas na hodnocení dosavadního průběhu sezony. Ročník 2022 má za sebou už deset závodních víkendů a situace se začíná zajímavě dramatizovat.

Publikováno

dne

Formule 2 má stejně jako zbytek startovního pole letní pauzu, a proto přichází čas na hodnocení dosavadního průběhu sezony. Ročník 2022 má za sebou už deset závodních víkendů a situace se začíná zajímavě dramatizovat.

Stejně jako ve Formuli 3 mají mladí piloti k dispozici dva závody během víkendu, jeden sprint a jeden hlavní závod. V hlavním závodě je ale za suchých podmínek povinný pit stop. Po kvalifikaci se otáčí první desítka startovního roštu.

Pořadí šampionátu jezdců

Ve vedení šampionátu se drží Brazilec Felipe Drugovich se 180 body před druhým Théem Pourchairem z Francie. Ten má bodů 159. Třetí místo poté patří Loganu Sargeantovi z USA se 119 body a rovnou stovku má čtvrtý Brazilec Enzo Fittipaldi.

Z výkonů Felipeho Drugoviche je překvapen i komentátor F2 a F3 Jiří Košta. „Sice už od svého debutu v roce 2020 odváděl skvělé výkony, ale loni dost upadl. Proto mě překvapuje, že je v podstatě od úvodu sezony na čele šampionátu.“ uvedl exkluzivně pro Ruik.

Poslední víkend se mu ale vůbec nepodařil. Z maďarského Hungaroringu si odvezl pouhých sedm bodů, zatímco Pourchaire dvacet pět. Na výhru čeká Brazilec už od Monaka, na pódium od ázerbájdžánského Baku.

Překvapením sezony je rozhodně sedmý Ajumu Iwasa. Člen juniorské akademie Red Bullu zvítězil v hlavním závodě ve Francii a i v Maďarsku zaznamenal slušný počet bodů. Na první příčku sice ztrácí 90 bodů, jeho výkonnost se ale každým dnem zlepšuje a příští rok by se měl bez problémů udržet ve F2.

Naopak až na nižších pozicích najdeme dva talentované piloty, kterým byla věštěna velká budoucnost v královně motorsportu. „Největším zklamáním jsou pro mě letos určitě Jüri Vips (10.) a Liam Lawson (8.). Však podívejte, kolik závodů si sami pohřbili, navíc přišly i technické problémy v boxech apod.“ komentuje situaci Jiří Košta.

Estonec Vips navíc přišel o status juniora Red Bullu po incidentu, o němž jsme psali zde. Je také prakticky jasné, že příští rok nebude závodit ani v juniorské F2. 22 pilotů z 24 dokázalo získat body, s nulou jsou pouze Cem Bölükbasi a Amaury Cordeel.

Pořadí šampionátu týmů

Nejlepším týmem je po 20 závodech ART Grand Prix tvořený Théem Pourchairem a Frederikem Vestim. Francouzská stáj má 250 bodů a před druhým týmem Carlin má náskok 43 bodů. Pouhý bod za dvojicí Liam Lawson, Logan Sargeant je pár reprezentující stáj MP Motorsport, Felipe Drugovich a Clément Novalak.

Český tým Charouz Racing System si drží sedmou příčku. Pokud by ale vedle Enza Fittipaldiho seděl kvalitnější jezdec, mohl by tým Antonína Charouze útočit na pódiové příčky mezi konstruktéry. Nejhůř si vede nováček Van Amesfoort Racing, který získal pouhých 24 bodů.

Stejně jako F1 a F3 se sezona Formule 2 vrátí do akce na konci srpna v Belgii. Následně se piloti přesunou do Nizozemska, do Itálie a na závěr sezony do Abú Zabí. Ve hře je ještě mnoho bodů a boj o titul není ani zdaleka rozhodnutý.

Zdroj: FIA Formula 2

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Stoffel Vandoorne je krůček od titulu šampiona ve Formuli E! Jak pro něj hraje mistrovská matematika?

Mercedes EQ není daleko od toho, aby se jeho jezdec podruhé za sebou stal mistrem světa Formule E. Loni se zadařilo Nycku de Vriesovi, letos svého týmového kolegu může napodobit Stoffel Vandoorne.

Publikováno

dne

Mercedes EQ není daleko od toho, aby se jeho jezdec podruhé za sebou stal mistrem světa Formule E. Loni se zadařilo Nycku de Vriesovi, letos svého týmového kolegu může napodobit Stoffel Vandoorne. Belgičan má však oproti Nizozemci, jenž bojoval snad s polovinou všech jezdců na roštu až do posledního závodu, doslova vydlážděnou cestičku k trofeji šampiona.

Osmý ročník seriálu elektrických formulí se nezadržitelně chýlí ke svému konci. Tento víkend hostí jihokorejský Soul závěrečný dvojzávod ročníku 2021/22. Nejen, že se loučíme s aktuální generací vozů, ale také se samotným týmem Mercedes, jenž již téměř před rokem oznámil odchod z Formule E po této sezóně.

Nic moc nového u Mercedesu – přišli a téměř hned vyhrávali

Mercedes EQ nastoupil do FE v roce 2019 a v koronavirem ovlivněném ročníku zaujal třetím místem ve své premiérové sezóně. Tu nadcházející začala německá automobilka famózně. Tři vítězství z úvodních pěti e-Prix. Poté však plně zaúřadoval tehdejší kvalifikační systém, jenž trestal úspěšné týmy a jezdce téměř nucenými starty do závodů ze zadních pozic.

Tak či tak, jezdec Mercedesu Nyck de Vries mohl ze všech nejvíc děkovat štěstěně. Když všechny jeho rivaly postihly v rozhodujícím závodě všelijaké trable, Nizozemec se mohl nevýrazným osmým místem radovat z celkového vítězství. Do své sbírky si tak vedle triumfu ve Formuli 2 mohl postavit vůbec první – Mezinárodní automobilovou federací uznávaný – titul mistra světa.

Zároveň triumfoval Mercedes i v boji mezi konstruktéry, i když, opět i zde, to bylo s pěknou dávkou štěstíčka. Výše zmiňované tři vítězství ze začátku sezóny (dvě pro Vandoorna a pouze jediný pro de Vriese) mu stačily k titulu, ačkoliv zaznamenal poté pouhá tři pódia.

Vandoorne už sahá pro trofeji. Jaké pozice mu stačí k zisku titulu mistra světa?

S nástupem nového kvalifikačního formátu již není Formule E loterií, kdo vyhraje další závod. Přesto element velké nepředvídatelnosti částečně i nadále zůstává. Velkou roli v tom samozřejmě i fakt, že výrobci nemají takovou volnost vývoje svých vozů oproti například F1.

Již sedm týmů z celkových jedenácti vyhrálo alespoň jeden závod. Před posledním podnikem v jihokorejském Soulu jsou však reálně v honbě za titulem jenom týmy tři – Mercedes, Venturi a DS Techeetah. Mercedes disponuje sice 36bodovým náskokem na Venturi, ve hře je ale bodů 94. Jeden nepovedený závod německé automobilky může tedy celý souboj ještě velmi zdramatizovat.

Co se týče bitvy o titul mezi jezdci, Vandoorne má na druhého v pořadí Mitche Evanse taktéž 36 bodů. Zde je ale matematika pro rivaly Belgičana mnohem více neúprosná. Realisticky bojuje s Vandoornem o korunu Evans a Edoardo Mortara, jenž ztrácí na první pozici Vandoorna 41 bodů. Matematicky zde ještě můžeme přidat Jeana-Erica Vergneho. Ten by však musel nejlépe zvítězit v obou závodech, k tomu přidat dvojí pole position a jedno nejrychlejší kolo.

Vandoornovi bohatě stačí nahrát v obou závodech v Soulu dohromady 23 bodů. Buď se spokojí s dvěma čtvrtými místy, nebo zariskuje a požene se za vítězstvím v jednom ze závodů. Naproti tomu Evans s Mortarou nemají na vybranou. Buď musejí doufat, že Belgičana postihnou technické trable či nehoda anebo dokončí oba závody komfortně před Vandoornem.

Před závěrečným podnikem sezóny je tedy ještě vše otevřené. Pokud však Vandoorne jednoduše dojede před svými rivaly v prvním závodě v Soulu, není již potom co řešit. Třicetiletý Belgičan si s předstihem zajistí titul mistra světa ve Formuli E a stane se již sedmým šampionem v osmileté historii sportu.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Oblíbené