Spojte se s námi


Motorsport

Hamilton si ve Francii připíše 300. start ve F1! Na kolik úspěchů už sedminásobný šampion ve své kariéře dosáhl?

Lewis Hamilton je bezpochyby nejen jedním z nejlepších závodníků v historii Formule 1, nýbrž také výraznou personou celého motorsportu. Ve Velké ceně Francie sedminásobný šampion pokoří hranici 300 startů ve F1. Co vše za tu dobu už v královně motorsportu stihl?

Publikováno

dne

Lewis Hamilton je bezpochyby nejen jedním z nejlepších závodníků v historii Formule 1, nýbrž také výraznou personou celého motorsportu. Ve Velké ceně Francie sedminásobný šampion pokoří hranici 300 startů ve F1. Co vše za tu dobu už v královně motorsportu stihl?

300 startů ve Formuli 1 – přesně tuto hranici pokoří Hamilton v nedělních odpoledních hodinách, kdy na francouzském okruhu Paula Ricarda zhasne všech pět světel a jezdci se vydají do boje o vítězství.

V celé historii královny motorsportu se toto podařilo pouze pěti dalším pilotům, konkrétně se jedná o Jensona Buttona, Michaela Schumachera, Rubense Barrichella, Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena.

„Myslím si, že první Velká cena bude vždy jenom jedna a potom první vítězství – nebo také domácí závod. Pravděpodobně tyto tři zážitky jsou pro mě těmi nejvýraznějšími,“ řekl Hamilton v rozhovoru pro F1.

Fernando Alonso jako nejsilnější konkurent

Hamilton také měl jmenovat jednoho svého nejsilnějšího konkurenta aneb Soupeře, se kterým bylo vždy nejtěžší závodit.

„Myslím, že je těžké říct jméno nejsilnějšího konkurenta, ale vzpomínám si na svůj úkol závodit po boku Fernanda (Alonsa – pozn. red.), když mi bylo 22. Víte, byl jsem tak mladý, a to nejen mentálně, ale i co se týče dovedností. Ale postavit se proti takovému velikánovi, jako je on, je velký tlak,“ vysvětluje Hamilton.

„Mimo čisté tempo, myslím, že bych řekl, že by to byl Fernando a jeho schopnosti. Měli jsme spolu pár dobrých bitev a přál bych si, abychom jich mohli mít víc. Doufejme tedy, že bude i v budoucnu nadále závodit, že jich víc mít budeme,“ uzavřel.

Hamiltonova úchvatná kariéra

Hamilton ve Formuli 1 debutoval ve Velké ceně Austrálie 2007 a hned dojel na stupních vítězů. První vítězství získal v témže roce, konkrétně ve Velké ceně Kanady.

V červnu letošního roku zveřejnil server Autosport výčet rekordů, které už Hamilton za svou kariéru stihl zlomit. A objektivně lze poznamenat, že se v mnohých případech jedná o neuvěřitelné počiny.

Mimo to se za 299 závodů pouze devětkrát stalo, že Hamilton nedojel na bodované pozici. Osmadvacetkrát však z Velké ceny odstoupil, ať už z důvodu kolize či technického selhání. V 76 závodech dojel na bodech (vyjma stupních vítězů), na pódium se postavil už 186krát.

Hamilton na konci sezóny 2020 dorovnal Schumacherův rekord v počtu získaných mistrovských titulů (7) a aktuálně mu patří i první příčka co do vyhraných závodů (103).

Zdroje: F1, Autosport

Reklama

Motorsport

17. srpen 2002. Den, kdy doping zhatil Tomáši Engemu veškeré naděje v stálou budoucnost ve Formuli 1

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Publikováno

dne

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Největší česká závodnická naděje té doby

Tomáš Enge byl již před svou premiérou v F1 osvědčeným závodníkem. Jeho úspěchy v mistrovství Formule 3000 (v té době druhé nejvyšší ligy po F1) mu zaručovaly jistou budoucnost v královně motorsportu.

A když po nehodě Luciana Burtiho ve Spa nadešla možnost zajezdit si v závěrečných třech velkých cenách sezóny 2001, nic nebránilo Engemu začít novou kapitolu kariéry, tentokrát ve Formuli 1.

Bohužel, rok 2002 se ukázal pro Engeho jako zlomový v tom špatném slova smyslu. Tým Prost, jenž jej zaměstnal na poslední tři závody předešlého ročníku F1, na začátku roku zkrachoval. Enge tedy musel zůstat ve Formuli 3000 a doufat, že jeho bohaté zkušenosti v seriálu mu nejen zaručí tížený titul, ale také zasloužené místo v jednom z předních týmů F1.

Smůla se mu však dále lepila na paty. V prvním závodě ročníku 2002 F3000 v Brazílii odstoupil po technické závadě. Třikrát během sezóny jej odstřelili soupeři, včetně jeho největšího rivala o titul Sébastiana Bourdaise. Jeho zkušenosti a um mu nicméně přinesli tři triumfy, a tedy zasloužený boj o titul šampiona.

Osudový závod

Desátý podnik sezóny v Maďarsku bohužel rozhodl naprosto vše. Včetně možné zářivé budoucnosti Engeho ve Formuli 1.

17. srpna 2002 se Enge postavil na čelo startovního roštu vstříc důležitému vítězství v sezóně F3000. Rodák z Liberce předvedl famózní první kolo a ujel zbytku pole již na rozdíl 2,4 sekundy.

Enge dominoval po celý průběh závodu. A ačkoliv nehoda několika vozů v posledních kolech stáhla celý vláček k sobě kvůli výjezdu safety caru, Enge si pohlídal restart v závěrečném okruhu a dojel si na Hungaroringu pro své čtvrté vítězství sezóny.

Vidina titulu F3000 byla stále silnější. Po závodě Enge podstoupil nevinný dopingový test. Co se však nestalo…

Studená sprcha

13. září, měsíc po závodě v Hungaroringu vyšlo najevo, že měl Enge v moči stopy marihuany. Český jezdec směl pokračovat v sezóně, kterou nakonec druhým místem v závěrečném závodě v Monze ovládl. Na chvíli se mohl pyšnit titulem mistra Formule 3000.

1. října přišel od FIA finální verdikt, na který čekal nejen celý Engeův tým, ale také celá česká závodnická obec. Verdikt byl nekompromisní. Enge přišel o deset bodů za vítězství na Hungaroringu, což jej obralo o titul ve Formuli 3000, jenž připadl do klína Bourdaisovi.

Reputace Engeho v mezinárodní závodnické scéně se nenávratně pošramotila. Enge se sice vydal směr Le Mans, vrátil se v roce 2004 do F3000 a okusil i svět amerických závodů. 17. srpen 2002 se však bohužel zapsal do historie českého motorsportu jako den zhaslých nadějí pro Engeho opět okusit svět Formule 1, ve kterém by se rozhodně neztratil.

Zdroj: Formule 2002/03 (Jiří Nikodým)

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Sbohem MGU-H, vítej udržitelné palivo! FIA potvrdila změny technických regulí Formule 1 pro rok 2026 a dál

Světová rada motorsportu konečně klepla pomyslným soudcovským kladívkem a stvrdila změny technických předpisů Formule 1 platné od sezóny 2026. V hlavních rolích figurují zvýšené hodnoty elektrického výkonu a stoprocentní udržitelná paliva. Motory nicméně zůstanou stejné, tedy šestiválce s objemem 1,6 litru.

Publikováno

dne

Světová rada motorsportu konečně klepla pomyslným soudcovským kladívkem a stvrdila změny technických předpisů Formule 1 platné od sezóny 2026. V hlavních rolích figurují zvýšené hodnoty elektrického výkonu a stoprocentní udržitelná paliva. Motory nicméně zůstanou stejné, tedy šestiválce s objemem 1,6 litru.

Konečně je to tady. Mezinárodní automobilová federace (FIA) potvrdila reformu pohonných jednotek, které se na trati představí poprvé v roce 2026. S přihlédnutím na důležitost těchto změn se dá pochopit, že proces schvalování trval FIA nějakou tu dobu.

Řídící orgán F1 stanovil čtyři klíčové pilíře nových regulí, které představují další krok k celkové ekologizaci sportu.

Čtyři pilíře budoucnosti Formule 1

Prvním pilířem je zachování spektáklu, což se zaručí tím, že zůstanou fanouškům a expertům známé šestiválce. To znamená, že týmy, respektive jejich dodavatelé motorů, se nebudou příliš výkonnostně odlišovat. Umožní se tím lepší, a tedy atraktivnější závody.

Druhý pojednává o ekologické udržitelnosti. Nové pohonné jednotky budou zahrnovat využití elektrické energie řádově v 50 %. Zároveň jimi budou proudit 100% udržitelná paliva, jejichž výrobou se již nespálí žádný neekologický karbon. Nová paliva tak budou splňovat všechny emisní regule. A to hlavně díky tomu, že spalováním paliva během jízdy se již nevyloučí žádný oxid uhličitý.

Třetí se charakterizuje finanční udržitelností. Vývoj pohonných jednotek bude týmy stát mnohem méně peněz díky již zavedeným finančním stropům. Tím se zajistí snížení celkových nákladů týmů na konstrukci vozů. FIA nicméně stále hodlá prezentovat F1 jako světovou výkladní skříň technologického vývoje.

Závěrečný pilíř má zaručit atraktivitu motorů pro další potenciální výrobce pohonných jednotek. Předpisy by měly umožnit vstup novým značkám do F1. Všichni odstartují do nové éry ze stejného bodu (alespoň na papíře), a tak se tyto značky nemusejí bát, že již zavedení výrobci budou mít oproti nim nějaký velký náskok.

Další zásadní body nových regulí

Pohonné jednotky pro sezóny 2026 a dál stále budou produkovat výkon přesahující tisíc koňských sil.

Síla kinetického motoru (MGU-K) se zvýší trojnásobně z aktuálních 120 kW na 350 kW. Zároveň bude MGU-K uložen v bezpečností schránce společně s veškerými elektrickými zařízeními, které budou podléhat recyklaci.

Co však s novými předpisy zmizí z motorů budoucnosti je MGU-H (motorgenerátor tepelné energie).

Objem využitého paliva se oproti původní specifikaci motorů V8, využívané v Formuli 1 do roku 2013, dostane na poloviční hodnoty.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Tak to je nádhera! Podívejte se, jak vypadá auto, se kterým pojede Kimi Räikkönen závod NASCAR

Kimi Räikkönen, který na konci loňského roku uzavřel svou bohatou kariéru závodníka Formule 1 se zase vrací k závodění. Tentokrát ovšem nikoliv v rámci Velkých cen královny motorsportu, nýbrž si vyzkouší sérii NASCAR. A auto, se kterým pojede je vskutku nádherné!

Publikováno

dne

Kimi Räikkönen, který na konci loňského roku uzavřel svou bohatou kariéru závodníka Formule 1 se zase vrací k závodění. Tentokrát ovšem nikoliv v rámci Velkých cen královny motorsportu, nýbrž si vyzkouší sérii NASCAR. A auto, se kterým pojede je vskutku nádherné!

Dlouho mu ta pauza od závodění a motorsportu nevydržela. Räikkönen totiž po svém odchodu prohlásil, že mu Formule 1 ani trochu chybět nebude. To samé platí o závodění obecně, finská legenda si zkrátka chtěla dát pauzu od cestování a veškerých aktivit s tím spojených a věnovat se hlavně rodině.

Snad jediný druh motorsportu, který v tu chvíli připadal v úvahu byly motokáry, ke kterým chová Räikkönen lásku už od útlého věku.

Nutno podotknout, profesionálním závodníkům ovšem po ukončení kariéry zkrátka chybí ten adrenalin. Ten pocit, když nasednou do závodního auta, nasadí si helmu a plně soustředí na svůj výkon.

V nedávném čase tak Räikkönen oznámil, že se zúčastní závodu NASCAR, který se uskuteční 21. srpna na ikonickém okruhu Watkins Glen. Tento okruh ostatně hostil závody Formule 1 v rámci Velké ceny USA v letech 1961 až 1980.

Kromě něj by v závodě měli účinkovat také bývalý pilot F1 Daniil Kvjat nebo vítěz Le Mans 2010 Mike Rockenfeller.

Dvaačtyřicetiletý Fin ovšem už nějaké zkušenosti s NASCAR má, když se zúčastnil závodu Xfinity Series a jednoho závodu Truck Series v roce 2011 během své přestávky od F1.

Trackhouse Racing

Nyní se Räikkönen přidá k týmu Trackhouse Racing, který letos získal už dvě vítězství. O to první se na okruhu COTA postaral Ross Chastain, druhé prvenství pro tento tým vyjel Daniel Suarez v Sonomě.

Pro tým Trackhouse Racing ale je typické, že poskytuje šanci jezdcům i z jiných závodních sérií a do závodů nasazují třetí vůz. Tento projekt dostal název Project 91, což je jeden z důvodů, proč bude mít Räikkönen na autě právě tohle číslo.

Bývalý pilot Ferrari, Lotusu nebo McLarenu tak usedne do vozu Chevrolet Camaro ZL1, jenž vypadá opravdu nádherně.

Zdroje: NASCAR, Trackhouse Racing

Pokračovat ve čtení

Oblíbené