Spojte se s námi


Motorsport

F1 zná nového držitele pole position, kvalifikaci v Británii výrazně ovlivnil déšť

Podruhé za sebou se Formule 1 dočkala mokré kvalifikace. A na okruhu Silverstone se to znovu byla nádherná podívaná. Pole position získal poprvé v životě Carlos Sainz, se kterým bude v první řadě stát lídr šampionátu Max Verstappen.

Publikováno

dne

Podruhé za sebou se Formule 1 dočkala mokré kvalifikace. A na okruhu Silverstone se to znovu byla nádherná podívaná. Pole position získal poprvé v životě Carlos Sainz, se kterým bude v první řadě stát lídr šampionátu Max Verstappen. Překvapením byl výkon Nicholase Latifiho, který dostal Williams do Q3.

První část kvalifikace přinesla klasický boj s osychající tratí. Piloti se neustále zlepšovali a poslední, nepostupová, pětka se měnila každou chvíli. Někteří piloti se rozhodli v polovině úvodního dějství přezout na nové pneumatiky do přechodných podmínek.

Nejpřekvapivějším výsledkem Q1 bylo vypadnutí Alexandera Albona na úkor jeho týmového kolegy Nicholase Latifiho. Ten totiž jezdil se starou verzí monopostu Williamsu, která měla být až o vteřinu pomalejší.

Z poslední pětice kromě 16. Albona odstartují 17. Kevin Magnussen (Haas), 18. Sebastian Vettel (Aston Martin), 19. Mick Schumacher (Haas) a 20. Lance Stroll (Aston Martin). Q1 vyhrál suverénně Max Verstappen s časem 1:39.129.

V patnáctiminutovém prostředním bloku se sice na trať vracely kapky, i tak ale s velkou aktivitou jezdců okruh zrychloval každým kolem. Zhruba sedm minut před koncem déšť zintenzivnil a časy výrazně zpomalovaly. Jezdci od jedenáctého místa dál se ještě snažili probojovat se do Q3, ale marně.

Startovací pozice pro zbytek druhé desítky byly určeny následovně: 11. Pierre Gasly (Alpha Tauri), 12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo), 13. Júki Cunoda (Alpha Tauri), 14. Daniel Ricciardo (McLaren), 15. Esteban Ocon (Alpine). Q2 vyhrál opět Max Verstappen, tentokrát časem 1:40.655.

V závěrečných dvanácti minutách byl hlavním favoritem na pole position Max Verstappen. Jezdci významně bojovali se svými monoposty, sám Verstappen dokonce skončil v hodinách. Blížící se déšť opět míchal kartami a boj o první místo gradoval.

A nakonec velmi nečekanou pole position získal Carlos Sainz na Ferrari. První výhra v kvalifikaci pro španělského jezdce v barvách Ferrari tak přišla po roce a půl ve stáji z Maranella. Druhý odstartuje Max Verstappen, třetí Charles Leclerc.

Finální pořadí Q3: 1. Carlos Sainz (Ferrari), 2. Max Verstappen (Red Bull), 3. Charles Leclerc (Ferrari), 4. Sergio Pérez (Red Bull), 5. Lewis Hamilton (Mercedes), 6. Lando Norris (McLaren), 7. Fernando Alonso (Alpine), 8. George Russell (Mercedes), 9. Kuan-jü Čou (Alfa Romeo), 10. Nicholas Latifi (Williams)

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

Nemyslím si, že by to dávalo smysl, řekl šéf Alfa Romeo o možnosti vstupu jedenáctého týmu do F1

Už je to půl roku co bývalý americký závodník Micheal Andretti, syn šampiona F1 v roce 1978 Maria Andrettiho, zažádal FIA o registraci jeho nového týmu do královny motorsportu od sezóny 2024. Ke vstupu má však stále daleko.

Publikováno

dne

Už je to půl roku co bývalý americký závodník Micheal Andretti, syn šampiona F1 v roce 1978 Maria Andrettiho, zažádal FIA o registraci jeho nového týmu do královny motorsportu od sezóny 2024. Ke vstupu má však stále daleko.

Současný majitel týmu Andretti Autosport je přesvědčen, že nová stáj sportu jen prospěje. Fanoušci by nové dva monoposty na roštu jistě rádi přivítali. Odpor je však slyšet ze současných stájí.

Již dříve Toto Wolff vyjádřil své obavy o dalším týmu „jako Williams“, který bude zaostávat dvě vteřiny za ostatními. Andretti ho však ujistil, že mají prostředky a ambice pro boj o vítězství v závodech.

Skeptický byl i CEO F1 Stefano Domenicali. „Věřím, že je důležité zachovat hodnotu stávajících týmů, protože to může skutečně udělat rozdíl v jejich udržitelnosti.“

Právě finance jsou hlavním důvodem proč se Andretti potýká s odporem. Po každé sezóně se mezi všechny stáje rozdělí prize money a nástup jedenáctého týmu by znamenal, že se ona částka rozdělí na ještě menší díly.

„Kdyby tu bylo jedenáct týmů před třemi lety, dva nebo tři týmy by zkrachovaly. A jakmile by zkrachoval jeden, bylo by to jako domino,“ řekl šéf Alfa Romeo Frédéric Vasseur pro Racer.

„Když jsme se o jedenáctém týmu bavili před třemi lety, vzali jsme si jako příklad Porsche a řekli jsme si, že když se někdo jako Porsche bude chtít přidat do F1 a dělat věci po svém, tak dává smysl pro ně otevřít dveře. Výrazně by to přidalo paddocku hodnotu a byl by to další výrobce motorů.

„Nechci mluvit o Andrettim, protože to není osobní, ale přidat další tým, jenž dělá to stejné, co ostatní bez žádné přidané hodnoty; nemyslím si, že to v dnešní době dává smysl,“ dodal Vasseur.

Čtyřiapadesátiletému Francouzovi se nelíbí ani argument, že americký tým naláká více zámořských fanoušků a sponzorů. „Jeden z největších trhů pro Formuli 1 je dnes Nizozemsko a nizozemský tým nemáme, máme nizozemského pilota.“

Samotné rozhodnutí o vstupu nového týmu ale není na šéfech týmu, ale na FIA a F1. Nám nezbývá než doufat, že zástupce obou organizací Andretti přesvědčí, že jeho projekt má královně motorsportu co dát, a my se tak dočkáme dvou zbrusu nových vozů na roštů.

Zdroj: Racer

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Zázrak se nekonal! Stoffel Vandoorne se stal mistrem světa letošní sezóny Formule E

Příběh osmé sezóny mistrovství světa Formule E dospěl ke svému konci. Mitch Evans ve službách Jaguaru se pokusil o nemožné, kvalifikace však nadobro zhatila jeho naděje. To naopak v garáži Mercedesu propukly po dojezdu bujaré oslavy.

Publikováno

dne

Příběh osmé sezóny mistrovství světa Formule E dospěl ke svému konci. Mitch Evans ve službách Jaguaru se pokusil o nemožné, kvalifikace však nadobro zhatila jeho naděje. To naopak v garáži Mercedesu propukly po dojezdu bujaré oslavy. Jejich jezdec Stoffel Vandoorne totiž druhým místem v závěrečné jízdě v Soulu přesvědčivě dosáhl na svůj tížený titul mistra světa!

100. závod historie šampionátu měl nabídnout přímou konfrontaci mezi dvěma aspiranty o mistrovskou korunu – Stoffelem Vandoornem a Mitchem Evansem. O titulu se přeci jenom rozhodlo již v kvalifikaci.

Evans mohl ještě zdramatizovat celou bitvu, kdyby získal pole position a tři extra mistrovské body. Novozélanďan se ale nedostal ani do duelů! Do závodu odstartoval až z třinácté pozice, kdežto jeho rival Vandoorne s místa čtvrtého.

Cynik (a z největší pravděpodobností každý fanoušek Evanse) by tedy vše prohlásil za hotovou věc. Jak se může někdo v úzkých uličkách jihokorejského hlavního města Soulu probít ze sedmé řady na startu na první pozici v pouhých pětačtyřiceti minutách? To by se musela odehrát podobná kolize jako včera, akorát by se do ní museli zaplést všichni jezdci startující před Evansem.

Nic takového se však za celou délku závodu nestalo. V prvním kole se sice po startu událo k menší tlačenici, do níž se paradoxně lehce zamotal samotný Evans, na žádné komíny postavené z vozů formule E nicméně nedošlo.

Vandoorne se nenechal tlakem rozhodujícího závodu rozhodit. Po startu si udržel čtvrtou pozici, zatímco Edoardo Mortara překonal držitele pole position Antonia Felixe da Costu a v třetím kole převzal vedení závodu.

Mercedesu v boji o konstruktérský titul lehce zatrnulo, když v sedmém kole kolidoval Nyck de Vries s Pascalem Wehrleinem. Loňský mistr světa musel odstoupit ze závodu, čímž se Venturi průběžně přitáhlo bodově k německému týmu.

Když však jejich jezdec Lucas di Grassi zajel do boxu pro defekt pneumatiky, bylo vymalováno. Mercedes si definitivně zajistil titul mezi týmy. Teď už se jen čekalo, kam to dotáhne Evans a jestli Vandoorne zachová chladnou hlavu.

Avšak ani safety car v druhé části závodu nepřinesl drama v samotném závěru. Mortara si podržel vedení, Vandoorne po chybě da Costy a penalizaci Dennise uzmul druhé místo a Evans se musel spokojit se sedmým místem. Belgičan Stoffel Vandoorne se tím pádem stal novým mistrem světa Formule E.

Mercedes zároveň slavil druhou dvojitou korunu šampionů po sobě. Další však nepřidá, německá automobilka již před časem oznámila odchod ze seriálu.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Evans vítězstvím v prvním závodě v Soulu dramatizuje šampionát Formule E! Vandoorne má přesto vše ve svých rukou

Novozélanďan Mitch Evans z Jaguaru se ještě nevzdává! Triumfem v první jízdě závěrečného podniku letošní sezóny Formule E se bodově přitáhl na Stoffela Vandoorna ve službách Mercedesu. Belgičanovo páté místo jej však udržuje relativně v klidu.

Publikováno

dne

Novozélanďan Mitch Evans z Jaguaru se ještě nevzdává! Triumfem v první jízdě závěrečného podniku letošní sezóny Formule E se bodově přitáhl na Stoffela Vandoorna ve službách Mercedesu. Belgičanovo páté místo jej však udržuje relativně v klidu. Jeho 21bodobý náskok nicméně nestačí pro předčasný zisk titulu mistra světa, a tak si musí vše zasloužit v zítřejším závěrečném závodě.

Kvalifikace před 15. e-Prix sezóny přinesla menší překvapení. Všichni protagonisté v boji o titul proklouzli do vyřazovacích duelů. Tedy mimo Vergneho, jenž definitivně přišel i o tu nejmenší z nejmenších nadějí vykřesat největší obrat v historii motorsportu.

Avšak Vandoorne, vedoucí v průběžném pořadí, nedosáhl na víc než sedmé místo. Zatímco Evans s Mortarou obsadili třetí, respektive šesté místo.

Start samotného závodu vyšel nejlépe pro Evanse, jenž si nemohl přát nic lepšího, než se prodrat na konci prvního kola do vedení. Za ním se však děly věci.

V předposlední zatáčce se osmička jezdců v druhé polovině pole octla společně v bariéře! Nyck de Vries dokonce podebral vůz Sébastiana Buemiho! ochranná svatozář tak opět – již poněkolikáté napříč motoristickými seriály – potvrdila svůj účel.

Následovalo 45 minut dlouhé přerušení červenou vlajkou, po níž se opět závodilo. V pátém kole Mortara po kontaktu s Vergnem vyjel do únikové zóny poslední zatáčky, čehož využil Vandoorne pro uzmutí šesté pozice. Mortara nakonec obdržel pětisekundovou penalizaci za kličkování před Vergnem, které přímo předcházelo celému incidentu.

O několik kol později se Vandoornovi podařilo setřást i Vergneho. Páté místo však bylo pro Belgičana konečnou. Mortarův závod přešel od špatného k ještě horšímu, když ho prasklá levá zadní guma permanentně vyřadila ze závodu, a tudíž i z bitvy o titul.

E-Prix se nakonec dojela za safety carem, když Alexander Sims nezvládl pravotočivou zatáčku a skončil v bariérách na výjezdu. Evans si tak mohl oddechnout, dojel si pro čtvrté vítězství sezóny. Jeho téměř zhaslé naděje na zvrat v šampionátu tak znovu plně zažehly.

Matematika je nicméně stále v prospěch Vandoorna. Evans musí v poslední jízdě ročníku bezpodmínečně zvítězit, či skončit druhý včetně zisku pole position. Naopak Vandoornovi stačí zítra zopakovat dnešní páté místo a k tomu zajet nejrychlejší kolo. To je jedna z cest, jak se třicetiletý rodák z Kortrijku v Belgii může stát mistrem světa osmého ročníku seriálu Formule E.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Oblíbené