Spojte se s námi


Motorsport

Ekologie a udržitelnost: F1 čekají v příštích letech výrazné změny. Čeho všeho se dotknou a uvidíme více sprintů?

Úderem sezóny 2022 vstoupila formule 1 do nové éry, co se týče jak technických, tak i sportovních regulí. To ovšem neznamená, že v příštích letech nebudeme svědky dalších změn, a to poněkud výraznějších. Co tedy fanoušci F1 mohou očekávat?

Publikováno

dne

Úderem sezóny 2022 vstoupila formule 1 do nové éry, co se týče jak technických, tak i sportovních regulí. To ovšem neznamená, že v příštích letech nebudeme svědky dalších změn, a to poněkud výraznějších. Co tedy fanoušci F1 mohou očekávat?

V nedávném čase zasedla Komise F1, konkrétně tedy v Londýně, kde se projednávaly body pro sezónu 2026 nebo také jak to bude vypadat se sprintovými závody v nadcházející sezóně.

Zástupci F1 tak debatovali zejména o pohonných jednotkách pro rok 2026, které mají být finančně i ekologicky udržitelnější, a právě tyto parametry mají být hlavním rozhodovacím bodem, zda automobilky jako Porsche či Audi skutečně vstoupí do F1.

Týmy od roku 2026 totiž mají používat udržitelné palivo, přičemž využití elektrické energie má stoupnout až na 50 %.

Současné turbohybridy navíc patří k nejvýkonnějším v historii F1, ovšem úpravy týkajících se pohonných jednotek budou znamenat odstranění MGU-H, což může způsobit určitou ztrátu výkonu.

Kromě toho však F1 chce poněkud výrazněji zasáhnout i na pravidla spojená s aerodynamikou ve formuli 1. Především jde F1 o to, aby zmenšila rozměry monopostů, nejlépe snížit hmotnost vozů, pokračovat ve zvyšování bezpečnosti a v neposlední řadě se zaměřit na recyklovatelnost a používání udržitelných materiálů.

Novinkou je také to, že formule 1 od loňské sezóny testuje kamery usazené přímo na helmách pilotů. Komise se v Londýně shodla na tom, že tyto kamery mají být od sezóny 2023 povinnou součástí.

Z důvodu větší udržitelnosti a podpory oné ekologické stránky F1 také odsouhlasila to, že v budoucnu by měli týmy každý závodní víkend 11 sad pneumatik. Nikoliv tedy 13, jak to známe dnes.

Od příštího roku chce tedy F1 spustit testovací režim, kde na vybraných dvou okruzích týmy obdrží o dvě sady méně.

Velkým projedávacím bodem bylo také potencionální navýšení sprintů pro sezónu 2023, jejichž počet by se zvýšil na šest. Více jsme o sprintech napsali v tomto článku. Ovšem zkráceně, F1 původně plánovala, že se šest sprintových závodů pojede již v letošním roce.

Týmy se však nedohodly na částkách co do náhrady škod kvůli potencionální kolizi. Některé týmy požadovalo mnohem větší navýšení rozpočtového stropu, než co byla F1 ochotná připustit.

Komise F1 sice v Londýně schválila tento počet sprintů, když však záležitost dospěla k získání většinové podpory, FIA tento plán prozatím nepodpořila.

Abychom dali na srozuměnou – proto, aby se navýšený počet sprintů dostal do sportovních předpisů pro rok 2023 je třeba 25 souhlasů ze 30. Deset hlasů mají týmy, deset FIA a deset FOM.

Podle webu Motorsport údajně prezident FIA Mohammed Ben Sulayem oznámil, že je ochoten zvážit rostoucí počet sprintů za předpokladu, bude řídícímu orgánu poskytnut určitý finanční příspěvek.

Netřeba dodávat, že jeho postoj všechny hlasující rozhněval. Později ovšem FIA souhlasila s tím, že prozkoumá, jaký dopad bude mít šest sprintových závodů na její personál.

Na konečné rozhodnutí si tak budeme muset ještě počkat. Poslední zásadnější otázka se týkala toho, jaký závod nahradí zrušenou Velkou cenu Ruska. Ani na tom s ovšem Komise F1 zatím neshodla.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.