Spojte se s námi


Motorsport

První sprint letošní sezóny je tady, přináší však mnoho změn! Jezdci budou moci získat mnohem více bodů, mění se i název

Fanoušky formule 1 čeká první sprint letošní sezóny! Ty si svou premiéru odbyly už v loňské sezóně, v ročníku 2022 se ovšem pravidla sprintu mění, a to poněkud výrazně. Změny se týkají nejen bodování, názvu či udělení pole position, ale i mnoha dalších věcí.

Publikováno

dne

Fanoušky formule 1 čeká první sprint letošní sezóny! Ty si svou premiéru odbyly už v loňské sezóně, v ročníku 2022 se ovšem pravidla sprintu mění, a to poněkud výrazně. Změny se týkají nejen bodování, názvu či udělení pole position, ale i mnoha dalších věcí.

Formule 1 stanovila, že v sezóně 2022 se fanoušci dočkají třech sprintů. Toho prvního budeme svědky už nyní v Imole při příležitosti Velké ceny Emilia Romagna. Další dva se uskuteční na rakouském Red Bull Ringu, třetí na brazilské Interlagosu.

Královna motorsportu přitom původně cílila na to, aby se v ročníku 2022 uskutečnilo alespoň šest sprintů. Ty další měli hostit země jako Bahrajn, Nizozemsko a Kanada. Od tohoto plánu každopádně formule 1 upustila v rámci kompromisu ohledně úrovně kompenzace za škody způsobené nehodami, které by podle týmů mohly vzniknout ve sprintových závodech.

Podle současných předpisů má každý tým povoleno utratit o 150 tisíc dolarů více za každý sprintový závod, přičemž dalších 100 tisíc mohou týmy utratit v případě, že ze sprintu odstoupí. Pokud přitom dojde k velmi výraznému poškození na monopostu, F1 stanovila, že je možné provést další úpravu předpisů, aby částka pokryla škody způsobené nehodou.

Sprinty nicméně dosáhly dalších poněkud výraznějších změn, tou největší je bezesporu bodování samotného sprintu. V loňském roce získal vítěz sprintu tři body, jezdec na druhém místě dva body a třetí v pořadí 1 bod.

Ona velká změna pak nastává v tom, že v cíli sprintu bude bodovat hned osm pilotů, kteří si body rozdělí následovně. Vítěz posbírá bodů 8, druhý 7, třetí 6, čtvrtý 5, pátý 4, šestý 3, sedmý 2 a osmý 1.

Další novinkou je změna názvu. Kvalifikační sprint nebo Sprintová kvalifikace – to jsou pojmy, se kterými jsme se mohli setkat právě v loňském roce. Pro sezónu 2022 však F1 název zjednodušila, přičemž toto sobotní účinkování ponese název „Sprint“.

V zásadě je tento sprint „pouze“ zkráceným závodem a aplikuje se v mnoha dalších závodních sériích. Již delší dobu takto funguje například šampionát F2, kde piloti ve sprintovém závodě ujedou 120 kilometrů, v hlavním nedělním závodě 170.

F1 zavedla sprinty v důsledku zatraktivnění závodního víkendu, v neposlední řadě se díky němu těší většímu zisku také promotéři daných velkých cen. Původně vedení formule 1 zvažovalo i tzv. „obrácený rošt“. To však zejména týmy a fanoušci rezolutně odmítli.

V sezóně 2022 bude každý sprint vypsán na 100 kilometrů a bude trvat zhruba 25 – 30 minut. O pořadí na startu do sprintu rozhodne páteční kvalifikace, která se koná už v pátek odpoledne. Další změnou ovšem je, že vítěz sprintu nebude zároveň oficiálním držitelem pole position, byť do hlavního nedělního závodu odstartuje z první pozice.

F1 se totiž v rámci toho vrátila k tradici, kdy cenu za zisk pole position získává vítěz páteční kvalifikace, přestože sobotní sprint určuje pořadí pro nedělní velkou cenu.

Jak tedy bude s ohledem na sprintové závody sestaven závodní víkend? Formule 1 odstartuje klasicky pátečním volným tréninkem, poté ovšem následuje kvalifikace. Sobotní dění bude poté pokračovat druhým tréninkem a sprintovým závodem, přičemž vrcholem víkendu bude samozřejmě hlavní nedělní závod.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.