Spojte se s námi


Motorsport

Další propadák Ferrari, skvělý výkon Red Bullu a Mercedesu: Kdo ovládl Velkou cenu Maďarska?

Velká cena Maďarska byla již třináctým závodem letošní sezóny. Tento podnik přinesl především zajímavé strategické bitvy, slavit mohou v Red Bullu a Mercedesu, naopak Ferrari zažívá další výrazný propadák. Skvělou práci odvedl také Sebastian Vettel na Aston Martinu.

Publikováno

dne

Velká cena Maďarska byla již třináctým závodem letošní sezóny. Tento podnik přinesl především zajímavé strategické bitvy, slavit mohou v Red Bullu a Mercedesu, naopak Ferrari zažívá další výrazný propadák. Skvělou práci odvedl také Sebastian Vettel na Aston Martinu.

Velkou cenu Maďarska ovládl Max Verstappen na Red Bullu, a to i přestože startoval až z desátého místa. Rakouský tým však v závodě předvedl především co do strategie velmi kvalitní výkon.

Pro další stupně vítězů si dojel Lewis Hamilton, Mercedes však má podruhé v sezóně oba vozy na stupních vítězů. Třetí příčku totiž navzdory startu z prvního místa ukořistil George Russell.

Nešťastnou strategii opět předvedlo Ferrari. Jezdci tohoto italského týmu totiž po kvalifikaci startovali z druhého a třetího místa, Carlos Sainz však dokončil Velkou cenu Maďarska na čtvrtém místě, Charles Leclerc dokonce až na šestém.

Red Bull na Hungaroringu předvedl velice solidní limitaci škod, když po startu z 11. místa dojel jako pátý v pořadí Sergio Pérez, Verstappenův týmový kolega.

Nejlepším týmem ze „zbytku světa“ se v Maďarsku stal McLaren spolu s Landem Norrisem. Britský pilot sice startoval čtvrtý, stáj z Wokingu však letošní sezónu nemá zrovna nejlepší, a tak je umístění Norrise i tak žádané.

Naopak jeho týmový kolega Daniel Ricciardo v druhé polovině závodu ztratil své tempo z prvních několika desítek kol, za souboj ze 49. kola s Lancem Strollem navíc obdržel pětisekundovou penalizaci a ve výsledkové listině figuruje až na patnáctém místě.

Osmé a deváté místo patří oběma Alpinům, konkrétně tedy Fernandu Alonsovi a Estebanu Oconovi. Velmi slušnou práci odvedl čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel se svým Astonem Martin. Německý závodník po této sezóně ukončí svou kariéru.

Do Velké ceny Maďarska startoval z 18. místa, nakonec si ovšem dojel pro jeden bod za konečné desáté místo. Za sebou nechal svého týmového kolegu Lance Strolla.

Ve výše uvedeném twitterovém příspěvku se můžete podívat na konečné pořadí celého startovního pole.

Cíl závodu neviděl v Maďarsku jediný pilot, a to Valtteri Bottas. Ten totiž dvě kola před koncem odstavil v zatáčce číslo 2 svou Alfu Romeo. Důvodem bylo selhání motoru. Na okruhu tak zavlály žluté vlajky a fanoušci byli svědky virtuálního safety caru.

Další propadák Ferrari

To ostatně pravděpodobně zachránilo Sainzovo čtvrté místo, jelikož pátý Pérez je stahoval mílovými kroky. Mexický pilot ve službách Red Bullu byl totiž zejména v závěru o hodně rychlejším jezdcem, v 65. a 66. kole stáhnu Sainzův původní náskok o 2 a půl vteřiny.

Španělský závodník už zkrátka neměl na opotřebované nejměkčí sadě pneumatik dostatečnou přilnavost. To je ostatně jedním z aspektů dalšího nezvládnutého závodu Ferrari. Italský tým zavolal Sainze do boxů ve 48. kole a jeho mechanici mu nasadili červenou sadu pneumatik.

A ta dostával na Hungaroringu opravdu pořádně zabrat, není tak divu, že byl v závěru závodu Pérez co do tempa na zcela jiné úrovni.

Velkou chybu Ferrari vyrobilo také při Leclercově zastávce, když mu tým nasadil nejtvrdší specifikaci pneumatik označenou bílou barvou. Ten si svůj pit-stop odbyl ve 40. kole. Monačan však na těchto pneumatikách logicky nemohl najít potřebné tempo a postupně nabíral časovou ztrátu. Navíc jej předjel Verstappen i Russell.

To si Ferrari uvědomilo až o dalších 15 kol později, když Leclerca povolali nazpět do boxů. Monacký pilot dostal nejrychlejší červenou sadu pneumatik a klesl na šestou příčku, na nakumulovanou ztrátu však už bylo velmi těžké reagovat.

Nejzajímavější momenty závodu

O parádní moment Velké ceny Maďarska se postarala trojice Ricciardo – Ocon – Alonso. Oba jezdci týmu Alpine spolu bojovali o lepší umístění, toho však využil australský závodník a v zatáčkách číslo 2 a 3 si podal oba piloty Alpinu najednou.

Pěkný souboj spolu také svedli týmoví kolegové Hamilton a Russell v 65. kole, kdy se sedminásobný mistr světa dostal před svého týmového kolegu na druhé místo.

https://twitter.com/F1/status/1553751838842933248?s=20&t=rWa0y6GosvGhg_p8jHroYw

Hamilton si kromě druhého místa a pátého pódia v řadě dojel také pro nejrychlejší kolo závodu. Výsledky Velké ceny Maďarska tedy stanovují, že Verstappen se na čele pořadí šampionátu jezdců pyšní už 80bodovému náskoku na druhého Leclerca.

Pro Ferrari tohle bude nejenže velmi těžké stáhnout, ale pět bodů za Leclercem se nachází Pérez na Red Bullu. Třetí Mercedes navíc stáhl náskok Ferrari na pouhých 30 bodů, namísto boje o titul se tak italská stáj z Maranella zřejmě bude muset soustředit na to, aby dokázala uhájit alespoň ono druhé místo.

Zdroj: F1 TV

Reklama

Motorsport

Další změna pravidel ve F1! Jezdce čeká větší práce s ohříváním pneumatik

Formule 1 přišla před několika dny s novou specifikací pohonné jednotky, která vejde v platnost od sezony 2026. Nyní královna motorsportu představila další novinku. Od roku 2024 budou zakázány nahřívací dečky, které pomáhaly jezdcům s udržením teploty pneumatik.

Publikováno

dne

Formule 1 přišla před několika dny s novou specifikací pohonné jednotky, která vejde v platnost od sezony 2026. Nyní královna motorsportu představila další novinku. Od roku 2024 budou zakázány nahřívací dečky, které pomáhaly jezdcům s udržením teploty pneumatik.

Do této chvíle měli piloti velkou výhodu, a to hlavně při zastávkách v boxech a při startu závodu, když na roštu mohli jezdci mít předehřáté gumy.

Při výměně pneumatik totiž jezdci dostali nahřáté vybavení a mohli tak pracovat s koly rychleji. Od sezony 2024 čeká na jezdce těžká práce.

Ideální teplota pneumatik se totiž pohybuje někde kolem 90 stupňů, přičemž v tuto chvíli se předehřívá na 70 stupňů Celsia. Pokud se jezdci dostanou do chladnějšího závodu, čeká je formulové peklo.

I předehřáté pneumatiky totiž občas činí závodníkům problémy. Příklad můžeme hledat v nedávné velké ceně Maďarska, kde se nejtvrdší sada na žádném monopostu nedostala do provozní teploty a prakticky všichni měli na začátku plné ruce práce se zahřátím bíle označené sady.

Roli hrají i nové 18palcové pneumatiky. Ty také potřebují více času na zahřátí a bez deček to bude velmi náročná práce. Týmy se budou muset poprat i s novými strategiemi, konkrétně jak poslat svého jezdce zpět na trať, aby mu nepřekážely další vozy.

Důvodem odstranění nahřívacích deček jsou mimo jiné finance. Tato technologie vyžaduje statisícové náklady a také velké množství elektrické energie. A výsledek?

Na ten si musíme počkat. Jisté ale je, že k vidění může být velmi zajímavé klouzání aut po vozovce. A s tím se zvýší i zajímavost závodění ve Formuli 1.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Jsem rád, že se jim zase daří, můžou sebrat body Ferrari. Max Verstappen vítá návrat Mercedesu na špici

Ačkoli Mercedes do sezóny vstoupil skvělým výsledkem (v úvodním závodě v Bahrajnu vybojovali třetí a čtvrté místo), jedna věc byla po několika dalších podnicích všem jasná – o titul tým z Brackley bojovat nebude. Mercedes se však nyní vrací do boje o vítězství, na což zareagoval pilot Red Bullu Max Verstappen.

Publikováno

dne

Ačkoli Mercedes do sezóny vstoupil skvělým výsledkem (v úvodním závodě v Bahrajnu vybojovali třetí a čtvrté místo), jedna věc byla po několika dalších podnicích všem jasná – o titul tým z Brackley bojovat nebude. Mercedes se však nyní vrací do boje o vítězství, na což zareagoval pilot Red Bullu Max Verstappen.

Mercedes v Bahrajnu vybojoval velmi solidní body (třetí a čtvrté místo), po úvodním podniku sezóny však následovala série závodů, kde byly výkony Mercedesu jako na houpačce.

V Saúdské Arábii vypadl Lewis Hamilton již z první kvalifikace. O dva týdny později v Austrálii se umístil čtvrtý a jeho týmový kolega George Russell se postavil na stupně vítězů na třetím místě.

První náznak, že by Mercedes mohl začít bojovat o vítězství v závodech přišel v Barceloně. Na španělském okruhu se inženýrům povedl vůz nastavit tak, že výrazně zredukovali ono poskakování na rovinkách, tzv. porpoising. Kvůli tomu právě závodníci na trati ztráceli nejvíce času.

Byť v Saúdské Arábii se Mercedes co do potíží s porpoisingem opět trápil. Výrazný posun pak přišel v Kanadě a úplný zvrat Mercedes zaznamenal na anglickém okruhu Silverstone. Sedminásobný šampion dlouho bojoval o první místo.

Byl nejrychlejším pilotem na trati. Po pozdním safety caru a strhující bitvě se Sergiem Pérezem a Charlesem Leclercem se avšak musel spokojit se třetím místem.

Když v Maďarsku zajel George Russell nejrychlejší kolo kvalifikace a vybojoval svou první pole position v kariéře, bylo zřejmé, že Mercedes své prvotní problémy vyřešil a bude se už dvojici Ferrari–Red Bull jen přibližovat.

Verstappenovo vyjádření

Úřadující šampion se hrozby jménem Mercedes nebojí, ba naopak – vítá ji. „Je dobře, že jsou znovu kompetitivní, protože můžou sebrat víc bodů Ferrari. Takže ano, jsem rád, že se jim daří“ řekl Verstappen pro Sky Sports.

Nizozemský pilot vede pohár jezdců o 80 bodů, což ale neznamená, že usnul na vavřínech. Ani s vítězstvím v Maďarsku nebyl stoprocentně spokojen.

„V závodě jsme měli problémy se spojkou a řazením, takže se auto řídilo obtížně. Celkově je samozřejmě všechno v pořádku, ale musíme stále pracovat, snažit se vše zlepšovat,“ uzavřel Verstappen.

Zdroje: F1, Sky Sports

Pokračovat ve čtení

Motorsport

17. srpen 2002. Den, kdy doping zhatil Tomáši Engemu veškeré naděje v stálou budoucnost ve Formuli 1

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Publikováno

dne

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Největší česká závodnická naděje té doby

Tomáš Enge byl již před svou premiérou v F1 osvědčeným závodníkem. Jeho úspěchy v mistrovství Formule 3000 (v té době druhé nejvyšší ligy po F1) mu zaručovaly jistou budoucnost v královně motorsportu.

A když po nehodě Luciana Burtiho ve Spa nadešla možnost zajezdit si v závěrečných třech velkých cenách sezóny 2001, nic nebránilo Engemu začít novou kapitolu kariéry, tentokrát ve Formuli 1.

Bohužel, rok 2002 se ukázal pro Engeho jako zlomový v tom špatném slova smyslu. Tým Prost, jenž jej zaměstnal na poslední tři závody předešlého ročníku F1, na začátku roku zkrachoval. Enge tedy musel zůstat ve Formuli 3000 a doufat, že jeho bohaté zkušenosti v seriálu mu nejen zaručí tížený titul, ale také zasloužené místo v jednom z předních týmů F1.

Smůla se mu však dále lepila na paty. V prvním závodě ročníku 2002 F3000 v Brazílii odstoupil po technické závadě. Třikrát během sezóny jej odstřelili soupeři, včetně jeho největšího rivala o titul Sébastiana Bourdaise. Jeho zkušenosti a um mu nicméně přinesli tři triumfy, a tedy zasloužený boj o titul šampiona.

Osudový závod

Desátý podnik sezóny v Maďarsku bohužel rozhodl naprosto vše. Včetně možné zářivé budoucnosti Engeho ve Formuli 1.

17. srpna 2002 se Enge postavil na čelo startovního roštu vstříc důležitému vítězství v sezóně F3000. Rodák z Liberce předvedl famózní první kolo a ujel zbytku pole již na rozdíl 2,4 sekundy.

Enge dominoval po celý průběh závodu. A ačkoliv nehoda několika vozů v posledních kolech stáhla celý vláček k sobě kvůli výjezdu safety caru, Enge si pohlídal restart v závěrečném okruhu a dojel si na Hungaroringu pro své čtvrté vítězství sezóny.

Vidina titulu F3000 byla stále silnější. Po závodě Enge podstoupil nevinný dopingový test. Co se však nestalo…

Studená sprcha

13. září, měsíc po závodě v Hungaroringu vyšlo najevo, že měl Enge v moči stopy marihuany. Český jezdec směl pokračovat v sezóně, kterou nakonec druhým místem v závěrečném závodě v Monze ovládl. Na chvíli se mohl pyšnit titulem mistra Formule 3000.

1. října přišel od FIA finální verdikt, na který čekal nejen celý Engeův tým, ale také celá česká závodnická obec. Verdikt byl nekompromisní. Enge přišel o deset bodů za vítězství na Hungaroringu, což jej obralo o titul ve Formuli 3000, jenž připadl do klína Bourdaisovi.

Reputace Engeho v mezinárodní závodnické scéně se nenávratně pošramotila. Enge se sice vydal směr Le Mans, vrátil se v roce 2004 do F3000 a okusil i svět amerických závodů. 17. srpen 2002 se však bohužel zapsal do historie českého motorsportu jako den zhaslých nadějí pro Engeho opět okusit svět Formule 1, ve kterém by se rozhodně neztratil.

Zdroj: Formule 2002/03 (Jiří Nikodým)

Pokračovat ve čtení

Oblíbené