Spojte se s námi


Motorsport

Čtyři tituly, boj se životním prostředím a všemi milovaný jezdec. To je Sebastian Vettel

Když přišla zpráva o konci kariéry z úst Sebastiana Vettela, mnohým se na tváři objevil smutný výraz. Z královny motorsportu totiž odchází nejen čtyřnásobný mistr světa, ale také taktik, hasič, otec nebo ochránce životního prostředí. Končí muž, který byl významně spojen s velkými stájemi a rodinou Schumacherů.

Publikováno

dne

Když přišla zpráva o konci kariéry z úst Sebastiana Vettela, mnohým se na tváři objevil smutný výraz. Z královny motorsportu totiž odchází nejen čtyřnásobný mistr světa, ale také taktik, hasič, otec nebo ochránce životního prostředí. Končí muž, který byl významně spojen s velkými stájemi a rodinou Schumacherů.

Celé to přitom začalo prakticky nevinně. Vettel si znovu založil účet na Instragramu a fanoušci se těšili na jeho novinky ze života. Místo toho ale viděli čtyřminutový monolog, jehož téma určila jedna z prvních vět. „Oznamuji, že na konci sezony 2022 končím svou kariéru ve formuli 1.“

Kariéra Sebastiana Vettela byla plná úspěchů a rekordů. Německý závodník poprvé usedl do monopostu F1 v roce 2006, tehdy jako testovací pilot BMW. Hned o rok později už seděl v kokpitu Torro Rosso (dnešní Alpha Tauri – pozn. red.).

Tehdy ještě jen na část sezony, v roce 2008 už jako stálý pilot stáje. Navíc na italské Monze přišel první vítězný moment Vettelovy kariéry. Němec absolutně šokoval formulový svět a zapsal jednu z 53 výher. Na jeho prvenství navázal stejným překvapením Pierre Gasly vloni. Francouz se v barvách Alpha Tauri rovněž postaral o pořádný šok.

Po slušné sezoně 2008 se už tehdy šéf Red Bullu Christian Horner rozhodl mladého německého závodníka povýšit do Red Bullu. Tři výhry a druhé místo v poháru jezdců předznamenaly kvality závodníka, který se o rok později stal nejmladším světovým šampionem v historii.

Jednu ze tří výher své první sezony u Red Bullu zaznamenal v premiéře F1 v Abú Dhabí. A když se pod reflektory nočního závodu vrátil o rok později, byl v jiné pozici. Tentokrát totiž bojoval o titul mistra světa. A v klání proti Lewisovi Hamiltonovi a Fernandovi Alonsovi byl nakonec po výhře nejúspěšnější.

V závodě smazal patnáctibodový náskok na Fernanda Alonsa a ve věku 23 let a 133 dní se stal nejmladším mistrem světa v historii. Nedávno se mu mohl přiblížit Max Verstappen, ten ale na svůj titul musel počkat ještě o rok déle.

Po roce 2010 se situace v královně motorsportu změnila na krasojízdu Sebastiana Vettela. Místy až sobecký Němec vyhrál šampionát v letech 2011, 2012 i 2013. Druhý titul se podařilo pilotovi Red Bullu získat už čtyři závody před koncem. Zároveň v Brazílii vybojoval rekordní patnáctou pole position v roce.

Rok 2012 opět přinesl drama až do posledních kol. V prvním okruhu závodu v Brazílii byl roztočen, přesto i díky dešti se dokázal dostat na šesté místo a stal se trojnásobným mistrem světa. O rok později se mu ale znovu podařilo získat titul s předstihem. Čtvrtý zářez přidal na VC Indie.

Poslední sezona v barvách Red Bullu byla pro Vettela jednou z nejhorších v kariéře. Poprvé od roku 2007 nedokázal vyhrát závod, což se stalo obhajujícímu šampionovi prvně od sezony 1998. Tehdy byl oním nešťastníkem Jacques Villeneuve.

A Němec se po špatném představení začal koukat po náhradě. Tou se nakonec stalo Ferrari, kam si Vettel přestup trochu až vydupal. Je ale potřeba dodat, že stáj z Itálie mu dodala solidní auto. Hned v roce 2015 vyhrál závody v Malajsii, Maďarsku a Singapuru a dlouho se dokonce držel jako adept na titul.

Druhý ročník v červeném autě nepřinesl Němci jedinou výhru a až čtvrté místo v poháru jednotlivců. Další dvě sezony ale byly o něčem jiném. Vettel bojoval v obou letech o titul. V roce 2018 ale přišel pravděpodobně definitivní zlom v jeho kariéře.

V jedenáctém kole sezony, při domácí velké ceně, totiž Vettel boural z prvního místa. Ve zbylých deseti závodech už Němec nedokázal vyhrát ani jednou a musel tak překousnout pátý titul pro Lewise Hamiltona.

V roce 2019 navíc do týmu přišel talentovaný Charles Leclerc, který od začátku vytvářel tlak na zkušeného kolegu. Němec dokonce v Brazílii kolidoval se svým parťákem, což jen prohloubilo tehdejší krizi Ferrari, která měla souviset i s nelegálním motorem týmu z Maranella.

Až tragickou sezonu 2020 zakončil Vettel na třináctém místě v šampionátu a byl nahrazen Carlosem Sainzem. Pro čtyřnásobného mistra světa se nakonec našla sedačka u Aston Martinu, který se změnil z Racing Pointu a jeho majitel Lawrence Stroll měl nemalé ambice.

Ty ale návrat značky AM do seriálu F1 nepřinesl a dvojice Sebastian Vettel, Lance Stroll se trápila. Němec dvakrát dojel na pódiu, jednou byl ale pro nedostatek paliva po závodě diskvalifikován. Jediná „bedna“ tak připadla na závod v Ázerbájdžánu, kde se pravidelně 35letému pilotovi dařilo.

V letošním roce začal Vettel sezonu u televize, když měl pozitivní test na koronavirus. Ve zbylých devíti závodech byl jen čtyřikrát na bodech a je až čtrnáctý. A výkony zeleného monopostu nevěstí výrazné zlepšení.

Vettel drží mnoho rekordů v královně motorsportu. Mimo prvenství jakožto nejmladší mistr světa je také lídrem v počtu vyhraných závodů v sezoně (13 v roce 2013, děleně s Michaelem Schumacherem), má nejvíce vyhraných závodů v řadě (9 v roce 2013) nebo je nejmladším držitelem pole position (VC Itálie 2008, 21 let a 72 dní).

K německému závodníkovi se ale váže i jeden kuriózní rekord. Ve Velké ceně Turecka 2006, když si odbýval debut, dostal penalizaci za překročenou rychlost v boxech. Tehdy byl v monopostu F1 přesně šest vteřin.

Vettel je známý pro své aktivity i mimo trať. Jeho hlavním tématem byla ochrana životního prostředí, což se projevovalo na Vettelových helmách, v jeho vyjádřeních a podobně. Aktivity jako uklízení tribun a včely na přilbě už tak ve F1 neuvidíme.

Nyní se ještě může jezdec Aston Martinu soustředit na výchovu mladého Micka Schumachera, kterému dává rady stejně, jako to kdysi dělal slavný Michael Schumacher pro něj. Role mentora přináší své výsledky, mladý Schumacher přivezl své první body v letošní VC Velké Británie.

Na začátku mnohými nenáviděn, nyní prakticky všemi milován. To je Sebastian Vettel, muž, který vytvořil velkou část historie Red Bullu, aby nakonec ve Ferrari zažil úpadek kariéry a okusil trpký konec v Aston Martinu. Jeho příběh ale jistě inspiroval mnohé, a tak je potřeba říci jen jedno. Děkujeme. Za vše, co pro královnu motorsportu tento muž udělal.

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

Další změna pravidel ve F1! Jezdce čeká větší práce s ohříváním pneumatik

Formule 1 přišla před několika dny s novou specifikací pohonné jednotky, která vejde v platnost od sezony 2026. Nyní královna motorsportu představila další novinku. Od roku 2024 budou zakázány nahřívací dečky, které pomáhaly jezdcům s udržením teploty pneumatik.

Publikováno

dne

Formule 1 přišla před několika dny s novou specifikací pohonné jednotky, která vejde v platnost od sezony 2026. Nyní královna motorsportu představila další novinku. Od roku 2024 budou zakázány nahřívací dečky, které pomáhaly jezdcům s udržením teploty pneumatik.

Do této chvíle měli piloti velkou výhodu, a to hlavně při zastávkách v boxech a při startu závodu, když na roštu mohli jezdci mít předehřáté gumy.

Při výměně pneumatik totiž jezdci dostali nahřáté vybavení a mohli tak pracovat s koly rychleji. Od sezony 2024 čeká na jezdce těžká práce.

Ideální teplota pneumatik se totiž pohybuje někde kolem 90 stupňů, přičemž v tuto chvíli se předehřívá na 70 stupňů Celsia. Pokud se jezdci dostanou do chladnějšího závodu, čeká je formulové peklo.

I předehřáté pneumatiky totiž občas činí závodníkům problémy. Příklad můžeme hledat v nedávné velké ceně Maďarska, kde se nejtvrdší sada na žádném monopostu nedostala do provozní teploty a prakticky všichni měli na začátku plné ruce práce se zahřátím bíle označené sady.

Roli hrají i nové 18palcové pneumatiky. Ty také potřebují více času na zahřátí a bez deček to bude velmi náročná práce. Týmy se budou muset poprat i s novými strategiemi, konkrétně jak poslat svého jezdce zpět na trať, aby mu nepřekážely další vozy.

Důvodem odstranění nahřívacích deček jsou mimo jiné finance. Tato technologie vyžaduje statisícové náklady a také velké množství elektrické energie. A výsledek?

Na ten si musíme počkat. Jisté ale je, že k vidění může být velmi zajímavé klouzání aut po vozovce. A s tím se zvýší i zajímavost závodění ve Formuli 1.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Jsem rád, že se jim zase daří, můžou sebrat body Ferrari. Max Verstappen vítá návrat Mercedesu na špici

Ačkoli Mercedes do sezóny vstoupil skvělým výsledkem (v úvodním závodě v Bahrajnu vybojovali třetí a čtvrté místo), jedna věc byla po několika dalších podnicích všem jasná – o titul tým z Brackley bojovat nebude. Mercedes se však nyní vrací do boje o vítězství, na což zareagoval pilot Red Bullu Max Verstappen.

Publikováno

dne

Ačkoli Mercedes do sezóny vstoupil skvělým výsledkem (v úvodním závodě v Bahrajnu vybojovali třetí a čtvrté místo), jedna věc byla po několika dalších podnicích všem jasná – o titul tým z Brackley bojovat nebude. Mercedes se však nyní vrací do boje o vítězství, na což zareagoval pilot Red Bullu Max Verstappen.

Mercedes v Bahrajnu vybojoval velmi solidní body (třetí a čtvrté místo), po úvodním podniku sezóny však následovala série závodů, kde byly výkony Mercedesu jako na houpačce.

V Saúdské Arábii vypadl Lewis Hamilton již z první kvalifikace. O dva týdny později v Austrálii se umístil čtvrtý a jeho týmový kolega George Russell se postavil na stupně vítězů na třetím místě.

První náznak, že by Mercedes mohl začít bojovat o vítězství v závodech přišel v Barceloně. Na španělském okruhu se inženýrům povedl vůz nastavit tak, že výrazně zredukovali ono poskakování na rovinkách, tzv. porpoising. Kvůli tomu právě závodníci na trati ztráceli nejvíce času.

Byť v Saúdské Arábii se Mercedes co do potíží s porpoisingem opět trápil. Výrazný posun pak přišel v Kanadě a úplný zvrat Mercedes zaznamenal na anglickém okruhu Silverstone. Sedminásobný šampion dlouho bojoval o první místo.

Byl nejrychlejším pilotem na trati. Po pozdním safety caru a strhující bitvě se Sergiem Pérezem a Charlesem Leclercem se avšak musel spokojit se třetím místem.

Když v Maďarsku zajel George Russell nejrychlejší kolo kvalifikace a vybojoval svou první pole position v kariéře, bylo zřejmé, že Mercedes své prvotní problémy vyřešil a bude se už dvojici Ferrari–Red Bull jen přibližovat.

Verstappenovo vyjádření

Úřadující šampion se hrozby jménem Mercedes nebojí, ba naopak – vítá ji. „Je dobře, že jsou znovu kompetitivní, protože můžou sebrat víc bodů Ferrari. Takže ano, jsem rád, že se jim daří“ řekl Verstappen pro Sky Sports.

Nizozemský pilot vede pohár jezdců o 80 bodů, což ale neznamená, že usnul na vavřínech. Ani s vítězstvím v Maďarsku nebyl stoprocentně spokojen.

„V závodě jsme měli problémy se spojkou a řazením, takže se auto řídilo obtížně. Celkově je samozřejmě všechno v pořádku, ale musíme stále pracovat, snažit se vše zlepšovat,“ uzavřel Verstappen.

Zdroje: F1, Sky Sports

Pokračovat ve čtení

Motorsport

17. srpen 2002. Den, kdy doping zhatil Tomáši Engemu veškeré naděje v stálou budoucnost ve Formuli 1

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Publikováno

dne

Závodnická kariéra Tomáše Engeho se nedá jinak popsat než výjimečná. Natolik výjimečná, že by se ani její filmové zpracování v žádném případě neztratilo mezi ostatními snímky z prostředí motorsportu. Na maďarský závod Formule 3000 17. srpna 2002, tedy přesně před 20 lety, však jediný český jezdec ve Formuli 1 rozhodně nevzpomíná v dobrém.

Největší česká závodnická naděje té doby

Tomáš Enge byl již před svou premiérou v F1 osvědčeným závodníkem. Jeho úspěchy v mistrovství Formule 3000 (v té době druhé nejvyšší ligy po F1) mu zaručovaly jistou budoucnost v královně motorsportu.

A když po nehodě Luciana Burtiho ve Spa nadešla možnost zajezdit si v závěrečných třech velkých cenách sezóny 2001, nic nebránilo Engemu začít novou kapitolu kariéry, tentokrát ve Formuli 1.

Bohužel, rok 2002 se ukázal pro Engeho jako zlomový v tom špatném slova smyslu. Tým Prost, jenž jej zaměstnal na poslední tři závody předešlého ročníku F1, na začátku roku zkrachoval. Enge tedy musel zůstat ve Formuli 3000 a doufat, že jeho bohaté zkušenosti v seriálu mu nejen zaručí tížený titul, ale také zasloužené místo v jednom z předních týmů F1.

Smůla se mu však dále lepila na paty. V prvním závodě ročníku 2002 F3000 v Brazílii odstoupil po technické závadě. Třikrát během sezóny jej odstřelili soupeři, včetně jeho největšího rivala o titul Sébastiana Bourdaise. Jeho zkušenosti a um mu nicméně přinesli tři triumfy, a tedy zasloužený boj o titul šampiona.

Osudový závod

Desátý podnik sezóny v Maďarsku bohužel rozhodl naprosto vše. Včetně možné zářivé budoucnosti Engeho ve Formuli 1.

17. srpna 2002 se Enge postavil na čelo startovního roštu vstříc důležitému vítězství v sezóně F3000. Rodák z Liberce předvedl famózní první kolo a ujel zbytku pole již na rozdíl 2,4 sekundy.

Enge dominoval po celý průběh závodu. A ačkoliv nehoda několika vozů v posledních kolech stáhla celý vláček k sobě kvůli výjezdu safety caru, Enge si pohlídal restart v závěrečném okruhu a dojel si na Hungaroringu pro své čtvrté vítězství sezóny.

Vidina titulu F3000 byla stále silnější. Po závodě Enge podstoupil nevinný dopingový test. Co se však nestalo…

Studená sprcha

13. září, měsíc po závodě v Hungaroringu vyšlo najevo, že měl Enge v moči stopy marihuany. Český jezdec směl pokračovat v sezóně, kterou nakonec druhým místem v závěrečném závodě v Monze ovládl. Na chvíli se mohl pyšnit titulem mistra Formule 3000.

1. října přišel od FIA finální verdikt, na který čekal nejen celý Engeův tým, ale také celá česká závodnická obec. Verdikt byl nekompromisní. Enge přišel o deset bodů za vítězství na Hungaroringu, což jej obralo o titul ve Formuli 3000, jenž připadl do klína Bourdaisovi.

Reputace Engeho v mezinárodní závodnické scéně se nenávratně pošramotila. Enge se sice vydal směr Le Mans, vrátil se v roce 2004 do F3000 a okusil i svět amerických závodů. 17. srpen 2002 se však bohužel zapsal do historie českého motorsportu jako den zhaslých nadějí pro Engeho opět okusit svět Formule 1, ve kterém by se rozhodně neztratil.

Zdroj: Formule 2002/03 (Jiří Nikodým)

Pokračovat ve čtení

Oblíbené