Motorsport
Čtyři tituly, boj se životním prostředím a všemi milovaný jezdec. To je Sebastian Vettel
Když přišla zpráva o konci kariéry z úst Sebastiana Vettela, mnohým se na tváři objevil smutný výraz. Z královny motorsportu totiž odchází nejen čtyřnásobný mistr světa, ale také taktik, hasič, otec nebo ochránce životního prostředí. Končí muž, který byl významně spojen s velkými stájemi a rodinou Schumacherů.
Když přišla zpráva o konci kariéry z úst Sebastiana Vettela, mnohým se na tváři objevil smutný výraz. Z královny motorsportu totiž odchází nejen čtyřnásobný mistr světa, ale také taktik, hasič, otec nebo ochránce životního prostředí. Končí muž, který byl významně spojen s velkými stájemi a rodinou Schumacherů.
Celé to přitom začalo prakticky nevinně. Vettel si znovu založil účet na Instragramu a fanoušci se těšili na jeho novinky ze života. Místo toho ale viděli čtyřminutový monolog, jehož téma určila jedna z prvních vět. „Oznamuji, že na konci sezony 2022 končím svou kariéru ve formuli 1.“
Kariéra Sebastiana Vettela byla plná úspěchů a rekordů. Německý závodník poprvé usedl do monopostu F1 v roce 2006, tehdy jako testovací pilot BMW. Hned o rok později už seděl v kokpitu Torro Rosso (dnešní Alpha Tauri – pozn. red.).
Tehdy ještě jen na část sezony, v roce 2008 už jako stálý pilot stáje. Navíc na italské Monze přišel první vítězný moment Vettelovy kariéry. Němec absolutně šokoval formulový svět a zapsal jednu z 53 výher. Na jeho prvenství navázal stejným překvapením Pierre Gasly vloni. Francouz se v barvách Alpha Tauri rovněž postaral o pořádný šok.
Po slušné sezoně 2008 se už tehdy šéf Red Bullu Christian Horner rozhodl mladého německého závodníka povýšit do Red Bullu. Tři výhry a druhé místo v poháru jezdců předznamenaly kvality závodníka, který se o rok později stal nejmladším světovým šampionem v historii.
Jednu ze tří výher své první sezony u Red Bullu zaznamenal v premiéře F1 v Abú Dhabí. A když se pod reflektory nočního závodu vrátil o rok později, byl v jiné pozici. Tentokrát totiž bojoval o titul mistra světa. A v klání proti Lewisovi Hamiltonovi a Fernandovi Alonsovi byl nakonec po výhře nejúspěšnější.
V závodě smazal patnáctibodový náskok na Fernanda Alonsa a ve věku 23 let a 133 dní se stal nejmladším mistrem světa v historii. Nedávno se mu mohl přiblížit Max Verstappen, ten ale na svůj titul musel počkat ještě o rok déle.
Po roce 2010 se situace v královně motorsportu změnila na krasojízdu Sebastiana Vettela. Místy až sobecký Němec vyhrál šampionát v letech 2011, 2012 i 2013. Druhý titul se podařilo pilotovi Red Bullu získat už čtyři závody před koncem. Zároveň v Brazílii vybojoval rekordní patnáctou pole position v roce.
Rok 2012 opět přinesl drama až do posledních kol. V prvním okruhu závodu v Brazílii byl roztočen, přesto i díky dešti se dokázal dostat na šesté místo a stal se trojnásobným mistrem světa. O rok později se mu ale znovu podařilo získat titul s předstihem. Čtvrtý zářez přidal na VC Indie.
Poslední sezona v barvách Red Bullu byla pro Vettela jednou z nejhorších v kariéře. Poprvé od roku 2007 nedokázal vyhrát závod, což se stalo obhajujícímu šampionovi prvně od sezony 1998. Tehdy byl oním nešťastníkem Jacques Villeneuve.
A Němec se po špatném představení začal koukat po náhradě. Tou se nakonec stalo Ferrari, kam si Vettel přestup trochu až vydupal. Je ale potřeba dodat, že stáj z Itálie mu dodala solidní auto. Hned v roce 2015 vyhrál závody v Malajsii, Maďarsku a Singapuru a dlouho se dokonce držel jako adept na titul.
Druhý ročník v červeném autě nepřinesl Němci jedinou výhru a až čtvrté místo v poháru jednotlivců. Další dvě sezony ale byly o něčem jiném. Vettel bojoval v obou letech o titul. V roce 2018 ale přišel pravděpodobně definitivní zlom v jeho kariéře.
V jedenáctém kole sezony, při domácí velké ceně, totiž Vettel boural z prvního místa. Ve zbylých deseti závodech už Němec nedokázal vyhrát ani jednou a musel tak překousnout pátý titul pro Lewise Hamiltona.
V roce 2019 navíc do týmu přišel talentovaný Charles Leclerc, který od začátku vytvářel tlak na zkušeného kolegu. Němec dokonce v Brazílii kolidoval se svým parťákem, což jen prohloubilo tehdejší krizi Ferrari, která měla souviset i s nelegálním motorem týmu z Maranella.
Až tragickou sezonu 2020 zakončil Vettel na třináctém místě v šampionátu a byl nahrazen Carlosem Sainzem. Pro čtyřnásobného mistra světa se nakonec našla sedačka u Aston Martinu, který se změnil z Racing Pointu a jeho majitel Lawrence Stroll měl nemalé ambice.
Ty ale návrat značky AM do seriálu F1 nepřinesl a dvojice Sebastian Vettel, Lance Stroll se trápila. Němec dvakrát dojel na pódiu, jednou byl ale pro nedostatek paliva po závodě diskvalifikován. Jediná „bedna“ tak připadla na závod v Ázerbájdžánu, kde se pravidelně 35letému pilotovi dařilo.
V letošním roce začal Vettel sezonu u televize, když měl pozitivní test na koronavirus. Ve zbylých devíti závodech byl jen čtyřikrát na bodech a je až čtrnáctý. A výkony zeleného monopostu nevěstí výrazné zlepšení.
Vettel drží mnoho rekordů v královně motorsportu. Mimo prvenství jakožto nejmladší mistr světa je také lídrem v počtu vyhraných závodů v sezoně (13 v roce 2013, děleně s Michaelem Schumacherem), má nejvíce vyhraných závodů v řadě (9 v roce 2013) nebo je nejmladším držitelem pole position (VC Itálie 2008, 21 let a 72 dní).
K německému závodníkovi se ale váže i jeden kuriózní rekord. Ve Velké ceně Turecka 2006, když si odbýval debut, dostal penalizaci za překročenou rychlost v boxech. Tehdy byl v monopostu F1 přesně šest vteřin.
Vettel je známý pro své aktivity i mimo trať. Jeho hlavním tématem byla ochrana životního prostředí, což se projevovalo na Vettelových helmách, v jeho vyjádřeních a podobně. Aktivity jako uklízení tribun a včely na přilbě už tak ve F1 neuvidíme.
Nyní se ještě může jezdec Aston Martinu soustředit na výchovu mladého Micka Schumachera, kterému dává rady stejně, jako to kdysi dělal slavný Michael Schumacher pro něj. Role mentora přináší své výsledky, mladý Schumacher přivezl své první body v letošní VC Velké Británie.
Na začátku mnohými nenáviděn, nyní prakticky všemi milován. To je Sebastian Vettel, muž, který vytvořil velkou část historie Red Bullu, aby nakonec ve Ferrari zažil úpadek kariéry a okusil trpký konec v Aston Martinu. Jeho příběh ale jistě inspiroval mnohé, a tak je potřeba říci jen jedno. Děkujeme. Za vše, co pro královnu motorsportu tento muž udělal.
Zdroj: F1
-
Chance Ligapřed 4 dny
Blíží se velká ztráta pro Baník Ostrava? Slezané mohou přijít o jednoho z nejlepších hráčů. Hlásí se Premier League
-
Chance Ligapřed 1 dnem
S rezervou Slavie cestují do Vietnamu i Chorý, Bořil či Schranz! Fanoušci nechápou, proč raději neodpočívají
-
Florbalpřed 4 dny
Češi prolétli základní skupinou MS ve florbale jako vítr. Nad jejich dalším osudem na turnaji se ale vznáší mrak
-
Tenispřed 1 dnem
Sbohem ATP Tour. Nejlepší tenista své země musí nastoupit na vojnu