Spojte se s námi


Motorsport

Co ukázala Velká cena Abú Dhabí? Verstappen symbolicky potvrdil dominanci, Mercedes zaslouženě uhájil druhé místo

Za námi je poslední závod letošní sezóny, který fanouškům F1 nabídl mnohé. A to nejen co do soubojů na trati, ale také co se týče rozdílných strategických voleb. Vítězem se stal Max Verstappen, který na okruhu Yas Marina symbolicky potvrdil svou dominanci. Mercedes zase uhájil druhé místo v Poháru konstruktérů. Co ukázala Velká cena Abú Dhabí z pohledu jednotlivých týmů?

Publikováno

dne

Za námi je poslední závod letošní sezóny, který fanouškům F1 nabídl mnohé. A to nejen co do soubojů na trati, ale také co se týče rozdílných strategických voleb. Vítězem se stal Max Verstappen, který na okruhu Yas Marina symbolicky potvrdil svou dominanci. Mercedes zase uhájil druhé místo v Poháru konstruktérů. Co ukázala Velká cena Abú Dhabí z pohledu jednotlivých týmů?

Dominantní Red Bull

V tomhle případě hovoří statistiky a čísla naprosto jasně. Max Verstappen dosáhl na 19. vítězství v sezóně, překonal v počtu vítězství Sebastiana Vettela (54), a to ve stále teprve 26 letech! Jako první pilot v historii F1 v rámci jedné sezony vedl 1000 kol.

Nicméně, v prvním kole Velké ceny Abú Dhabí to vypadalo při nejmenším zajímavě. Charles Leclerc měl výtečný start a právě v úvodu posledního podniku sezóny ohrožoval trojnásobného šampiona. Ten si ale s nátlakem Monačana dokonale poradil a během dalších kol postupně ujížděl.

Jak už jsem psal po kvalifikaci na svém X účtu, od Verstappena jsem očekával klinický výkon, a ten opět přišel. 18sekundový náskok v cíli je na konci sezóny naprosto symbolický.

Sergio Pérez si to dost pokazil už v kvalifikaci (zase) a kvůli traťovým limitům startoval až z devátého místa. No ale tempo měl v závodě skvělé a byl by oslavil podium, kdyby si to zase něčím nepokazil – ano, za souboj s Landem Norrisem si penalizaci vskutku zasloužil.

Limitace škod v podobě konečného čtvrtého místa je celkem slušná, ale pořád je to letošní nejrychlejší monopost na startovním roštu. Muž přezdívaný „Checo“ by se do takových situací ale pravidelně vůbec neměl dostávat.

Ferrari strategicky nezvládlo boj o druhé místo

Souboj o konečné druhé místo v Poháru konstruktérů opravdu nezvládnutý. Ale zase jedním dechem dodávám, že o body a trofeje se bojuje celý rok, nikoliv v jednom závodě. Carlos Sainz zklamal už v kvalifikaci, když neměl dobré tempo a hlavně doplatil na traffic.

Závod Ferrari z pohledu Sainze četlo velmi špatně a podle toho to taky dopadlo – jak strategicky, tak výsledkově. Leclerc měl, jak už výše píšu, velmi dobré první kolo.

Závodní tempo měl po celou dobu Velké ceny Abú Dhabí velmi dobré a vlastně v konečném důsledku s přehledem udržel druhou příčku. Většinu času v druhém stintu se držel okolo času v rozmezí 1:28.400 – 1:28.600. Monačan na okruhu Yas Marina zajel reálné maximum.

Povedená Velká cena Abú Dhabí pro Mercedes

George Russell to zajel skvěle. Nebýt penalizace pro Péreze, pravděpodobně by o pódium přišel. Ale počítá se výsledek a ten stojí za to. Byť je fakt, že Russellovi umístění na stupních vítězů přihrál špatný pit stop McLarenu.

Každopádně, v druhém stintu měl Russell lepší tempo než Norris a kdo ví, jestli by to Landovi z tohoto pohledu na pódium vyšlo, i kdyby mu mechanici nepokazili zastávku.

Britský pilot ve službách Mercedesu ale také pravděpodobně dosáhl reálného maxima. Lewis Hamilton podle mého z monopostu W14 na konci závodu vystoupil a už ho v jeho blízkosti nikdo nikdy neuvidí.

Závodním víkendem se spíše protrápil a přestože měl ve Velké ceně Abú Dhabí pár dobrých manévrů, konečné deváté místo s vědomím, že nestačil ani na Júkiho Cunodu na AlphaTauri muselo značně přidat na jeho frustraci.

Velká cena Abú Dhabí – McLaren bez pódia

Oscar Piastri postupně ke konci sezóny ztrácel formu v závodech a dohnal jej zkrátka fakt, že byl letos nováčkem. Od toho se odvíjel i nedělní závod. Jsem ale moc zvědavý na to, jak na sobě Oscar přes zimu zapracuje.

Hlavně tedy co do managementu pneumatik a právě závodního tempa. Každopádně šestá pozice z Abú Dhabí není žádná ostuda, ba právě naopak. Norris si závod ztížil už v kvalifikaci, kde zase vyrobil chybu a startoval až pátý.

V prvním stintu držel spolu s Verstappenem a Leclercem nejlepší tempo ze všech, potom se ale plány a naděje na pódium rozsypaly jako domeček z karet. Špatný pit-stop, v druhém stintu už to pak právě co do závodního tempa nebylo ono.

Aston Martin

Fernando Alonso to nakonec dokázal a uhájil konečné čtvrté místo v šampionátu jezdců! Skončil každopádně na pozici, na které startoval – tedy P7. Legendární Španěl ve 13. kole odstartoval sérii pit-stopů, v závěrečných kolech předjel Sainze, Tsunodu a dojel si pro zasloužené sedmé místo.

Aston Martin ovšem předvedl strategicky naprosto skvělou práci s Lancem Strollem. Po výměně pneumatik (Stroll přezul na střední sadu) ve 44. kole ztrácel z dvanácté příčky na Estebana Ocona před sebou přes 10 sekund! Během 8 kol tento stáhl náskok a rovnou Ocona předjel.

Na konečné desáté bodované místo se dostal díky odstoupení Sainze. Vzhledem k závodnímu tempu a čerstvějším pneumatikám by jej ale pravděpodobně předjel i tak. Navíc Španěl ve službách Ferrari musel kvůli pravidlu o nasazení dvou rozdílných směsí pneumatik do velké ceny absolvovat ještě jeden pit-stop.

Scuderia AlphaTauri

Cunoda předvedl vskutku výborný výkon. Ten symbolizuje především závěrečný souboj s Hamiltonem. Japonec si nenechal vzít svou pozici, přestože měl sedminásobný šampion o 13 kol čerstvější pneumatiky!

Daniel Ricciardo nakonec skončil jen půl sekundy od bodovaného desátého místa. Původně přitom startoval z pozice číslo 15. V AlphaTauri se ale jednoduše probrali příliš pozdě. Jinak, od doby, co Cunoda s Ricciardem celý tým posunuli směrem vpřed, vzpomene si vůbec někdo, že za AlphaTauri jezdil půl sezony „nějaký“ Nyck De Vries?

Velká cena Abú Dhabí – nevýrazný Alpine

Od jezdců stáje Alpine to byl v celkovém hledisku poměrně nevýrazný výkon. Pierre Gasly neměl dobré závodní tempo, a co tam tým vymýšlel za strategii s Estebanem Oconem, to je mi záhadou. 42 kol na nefunkční nejtvrdší sadě pneumatik – to měl francouzský pilot snad za trest.

Potenciální interní souboj o konečné jedenácté místo v šampionátu jezdců skoro úplně vyšuměl. Tedy až na pár vysílaček, které byly ale v konečném důsledku o ničem.

Williams, Haas, Alfa Romeo

Alexander Albon ani Logan Sargeant už v kvalifikaci nevyužili slibného potenciálu, ve Velké ceně Abú Dhabí to bylo co do závodního tempa bez šance na body. Haas – napíšu to opět, že v závodě jednoduše nestačí. A kdybychom Alfu Romeo párkrát neviděli v záběrech, tak ani nevíme, že se závodu účastní.

Zdroj: F1 TV, Twitter / X

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.