Spojte se s námi


Motorsport

Bylo naštvání italských fanoušků vůči Ferrari oprávněné? Carlos Sainz odpovídá na vlnu kritiky: Není to vůči nám fér!

Ferrari se už v několika závodech letošní sezóny dopustilo katastrofálních strategických rozhodnutí, což vedlo k masivní kritice nejen ze strany svých vlastních fanoušků. Carlos Sainz se však svého týmu zastává. Co řekl na adresu všech kritiků?

Publikováno

dne

Ferrari se už v několika závodech letošní sezóny dopustilo katastrofálních strategických rozhodnutí, což vedlo k masivní kritice nejen ze strany svých vlastních fanoušků. Carlos Sainz se však svého týmu zastává. Co řekl na adresu všech kritiků?

Po Velké ceně Velké Británie bylo Ferrari masivně pranýřováno, a to nejen ze strany mnoha expertů, nýbrž i z řad své vlastní fanouškovské obce.

Nebyl to ale pouze závod na okruhu Silverstone, na kterém Ferrari zkrátka naštvalo italské fanoušky.

Charles Leclerc však přišel o vítězství nejen ve Velké ceně Velké Británie, nýbrž také v Monaku. A rovněž to bylo kvůli velmi špatné týmové strategii. Palbu kritiky vystřídal smutek, minimálně tedy v jedné polovině garáže Ferrari.

Leclerc si na Red Bull Ringu dojel pro poměrně jasné vítězství a mohl z toho být i double, kdyby Sainzovi doslova neshořel motor. I proto ve Francii odstartuje až ze samotného chvostu startovního pole, a tedy kvůli výměně komponentů jeho pohonné jednotky.

V sobotní kvalifikaci tak Sainz pomohl svému týmovému kolegovi k dosažení rychlejšího času tím, že mu poskytl tzv. „slipstream“, což je vzduchový pytel, jenž poskytuje vůz před vámi, který zase rozráží vzduch před sebou.

Díky tomu byl Leclerc rychlejší a zajel čas, který ostatně stačil na pole position. Čtyřiadvacetiletý Monačan tak na okruhu Paula Ricarda odstartuje z prvního místa.

Sainz však v nedávném rozhovoru zareagoval na výše zmíněnou kritiku a svou stáj pochopitelně brání. Podle něj to totiž není fér.

Sainzovo vyjádření

„Myslím, že jsme inkasovali poměrně hodně kritiky. A myslím, že je to trochu nespravedlivé, protože každý tým v sezóně vyrobí nějakou chybu s ohledem na výběr pneumatik, zastávkou v boxech a podobně,“ brání Sainz Ferrari, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Myslím si, že tento rok byl zatím po strategické stránce velmi solidní a myslím, že dnešek to dokazuje. Také vztah s Charlesem a způsob, jakým tým funguje, si myslím, že opět dokazuje, že funguje velmi dobře a dokážeme spolu spolupracovat,“ vysvětluje.

„Je to hezké vidět. Myslím, že nám a Ferrari musíte dát najevo, že jsme zažili velmi pěkný den (závod, kvalifikaci – pozn. red.),“ uzavřel.

Zdroje: F1, Motorsport

Reklama

Motorsport

Evans vítězstvím v prvním závodě v Soulu dramatizuje šampionát Formule E! Vandoorne má přesto vše ve svých rukou

Novozélanďan Mitch Evans z Jaguaru se ještě nevzdává! Triumfem v první jízdě závěrečného podniku letošní sezóny Formule E se bodově přitáhl na Stoffela Vandoorna ve službách Mercedesu. Belgičanovo páté místo jej však udržuje relativně v klidu.

Publikováno

dne

Novozélanďan Mitch Evans z Jaguaru se ještě nevzdává! Triumfem v první jízdě závěrečného podniku letošní sezóny Formule E se bodově přitáhl na Stoffela Vandoorna ve službách Mercedesu. Belgičanovo páté místo jej však udržuje relativně v klidu. Jeho 21bodobý náskok nicméně nestačí pro předčasný zisk titulu mistra světa, a tak si musí vše zasloužit v zítřejším závěrečném závodě.

Kvalifikace před 15. e-Prix sezóny přinesla menší překvapení. Všichni protagonisté v boji o titul proklouzli do vyřazovacích duelů. Tedy mimo Vergneho, jenž definitivně přišel i o tu nejmenší z nejmenších nadějí vykřesat největší obrat v historii motorsportu.

Avšak Vandoorne, vedoucí v průběžném pořadí, nedosáhl na víc než sedmé místo. Zatímco Evans s Mortarou obsadili třetí, respektive šesté místo.

Start samotného závodu vyšel nejlépe pro Evanse, jenž si nemohl přát nic lepšího, než se prodrat na konci prvního kola do vedení. Za ním se však děly věci.

V předposlední zatáčce se osmička jezdců v druhé polovině pole octla společně v bariéře! Nyck de Vries dokonce podebral vůz Sébastiana Buemiho! ochranná svatozář tak opět – již poněkolikáté napříč motoristickými seriály – potvrdila svůj účel.

Následovalo 45 minut dlouhé přerušení červenou vlajkou, po níž se opět závodilo. V pátém kole Mortara po kontaktu s Vergnem vyjel do únikové zóny poslední zatáčky, čehož využil Vandoorne pro uzmutí šesté pozice. Mortara nakonec obdržel pětisekundovou penalizaci za kličkování před Vergnem, které přímo předcházelo celému incidentu.

O několik kol později se Vandoornovi podařilo setřást i Vergneho. Páté místo však bylo pro Belgičana konečnou. Mortarův závod přešel od špatného k ještě horšímu, když ho prasklá levá zadní guma permanentně vyřadila ze závodu, a tudíž i z bitvy o titul.

E-Prix se nakonec dojela za safety carem, když Alexander Sims nezvládl pravotočivou zatáčku a skončil v bariérách na výjezdu. Evans si tak mohl oddechnout, dojel si pro čtvrté vítězství sezóny. Jeho téměř zhaslé naděje na zvrat v šampionátu tak znovu plně zažehly.

Matematika je nicméně stále v prospěch Vandoorna. Evans musí v poslední jízdě ročníku bezpodmínečně zvítězit, či skončit druhý včetně zisku pole position. Naopak Vandoornovi stačí zítra zopakovat dnešní páté místo a k tomu zajet nejrychlejší kolo. To je jedna z cest, jak se třicetiletý rodák z Kortrijku v Belgii může stát mistrem světa osmého ročníku seriálu Formule E.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Osm závodů do konce. Sezona Formule 2 ještě nabídne velké drama, jak probíhala dosud?

Formule 2 má stejně jako zbytek startovního pole letní pauzu, a proto přichází čas na hodnocení dosavadního průběhu sezony. Ročník 2022 má za sebou už deset závodních víkendů a situace se začíná zajímavě dramatizovat.

Publikováno

dne

Formule 2 má stejně jako zbytek startovního pole letní pauzu, a proto přichází čas na hodnocení dosavadního průběhu sezony. Ročník 2022 má za sebou už deset závodních víkendů a situace se začíná zajímavě dramatizovat.

Stejně jako ve Formuli 3 mají mladí piloti k dispozici dva závody během víkendu, jeden sprint a jeden hlavní závod. V hlavním závodě je ale za suchých podmínek povinný pit stop. Po kvalifikaci se otáčí první desítka startovního roštu.

Pořadí šampionátu jezdců

Ve vedení šampionátu se drží Brazilec Felipe Drugovich se 180 body před druhým Théem Pourchairem z Francie. Ten má bodů 159. Třetí místo poté patří Loganu Sargeantovi z USA se 119 body a rovnou stovku má čtvrtý Brazilec Enzo Fittipaldi.

Z výkonů Felipeho Drugoviche je překvapen i komentátor F2 a F3 Jiří Košta. „Sice už od svého debutu v roce 2020 odváděl skvělé výkony, ale loni dost upadl. Proto mě překvapuje, že je v podstatě od úvodu sezony na čele šampionátu.“ uvedl exkluzivně pro Ruik.

Poslední víkend se mu ale vůbec nepodařil. Z maďarského Hungaroringu si odvezl pouhých sedm bodů, zatímco Pourchaire dvacet pět. Na výhru čeká Brazilec už od Monaka, na pódium od ázerbájdžánského Baku.

Překvapením sezony je rozhodně sedmý Ajumu Iwasa. Člen juniorské akademie Red Bullu zvítězil v hlavním závodě ve Francii a i v Maďarsku zaznamenal slušný počet bodů. Na první příčku sice ztrácí 90 bodů, jeho výkonnost se ale každým dnem zlepšuje a příští rok by se měl bez problémů udržet ve F2.

Naopak až na nižších pozicích najdeme dva talentované piloty, kterým byla věštěna velká budoucnost v královně motorsportu. „Největším zklamáním jsou pro mě letos určitě Jüri Vips (10.) a Liam Lawson (8.). Však podívejte, kolik závodů si sami pohřbili, navíc přišly i technické problémy v boxech apod.“ komentuje situaci Jiří Košta.

Estonec Vips navíc přišel o status juniora Red Bullu po incidentu, o němž jsme psali zde. Je také prakticky jasné, že příští rok nebude závodit ani v juniorské F2. 22 pilotů z 24 dokázalo získat body, s nulou jsou pouze Cem Bölükbasi a Amaury Cordeel.

Pořadí šampionátu týmů

Nejlepším týmem je po 20 závodech ART Grand Prix tvořený Théem Pourchairem a Frederikem Vestim. Francouzská stáj má 250 bodů a před druhým týmem Carlin má náskok 43 bodů. Pouhý bod za dvojicí Liam Lawson, Logan Sargeant je pár reprezentující stáj MP Motorsport, Felipe Drugovich a Clément Novalak.

Český tým Charouz Racing System si drží sedmou příčku. Pokud by ale vedle Enza Fittipaldiho seděl kvalitnější jezdec, mohl by tým Antonína Charouze útočit na pódiové příčky mezi konstruktéry. Nejhůř si vede nováček Van Amesfoort Racing, který získal pouhých 24 bodů.

Stejně jako F1 a F3 se sezona Formule 2 vrátí do akce na konci srpna v Belgii. Následně se piloti přesunou do Nizozemska, do Itálie a na závěr sezony do Abú Zabí. Ve hře je ještě mnoho bodů a boj o titul není ani zdaleka rozhodnutý.

Zdroj: FIA Formula 2

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Stoffel Vandoorne je krůček od titulu šampiona ve Formuli E! Jak pro něj hraje mistrovská matematika?

Mercedes EQ není daleko od toho, aby se jeho jezdec podruhé za sebou stal mistrem světa Formule E. Loni se zadařilo Nycku de Vriesovi, letos svého týmového kolegu může napodobit Stoffel Vandoorne.

Publikováno

dne

Mercedes EQ není daleko od toho, aby se jeho jezdec podruhé za sebou stal mistrem světa Formule E. Loni se zadařilo Nycku de Vriesovi, letos svého týmového kolegu může napodobit Stoffel Vandoorne. Belgičan má však oproti Nizozemci, jenž bojoval snad s polovinou všech jezdců na roštu až do posledního závodu, doslova vydlážděnou cestičku k trofeji šampiona.

Osmý ročník seriálu elektrických formulí se nezadržitelně chýlí ke svému konci. Tento víkend hostí jihokorejský Soul závěrečný dvojzávod ročníku 2021/22. Nejen, že se loučíme s aktuální generací vozů, ale také se samotným týmem Mercedes, jenž již téměř před rokem oznámil odchod z Formule E po této sezóně.

Nic moc nového u Mercedesu – přišli a téměř hned vyhrávali

Mercedes EQ nastoupil do FE v roce 2019 a v koronavirem ovlivněném ročníku zaujal třetím místem ve své premiérové sezóně. Tu nadcházející začala německá automobilka famózně. Tři vítězství z úvodních pěti e-Prix. Poté však plně zaúřadoval tehdejší kvalifikační systém, jenž trestal úspěšné týmy a jezdce téměř nucenými starty do závodů ze zadních pozic.

Tak či tak, jezdec Mercedesu Nyck de Vries mohl ze všech nejvíc děkovat štěstěně. Když všechny jeho rivaly postihly v rozhodujícím závodě všelijaké trable, Nizozemec se mohl nevýrazným osmým místem radovat z celkového vítězství. Do své sbírky si tak vedle triumfu ve Formuli 2 mohl postavit vůbec první – Mezinárodní automobilovou federací uznávaný – titul mistra světa.

Zároveň triumfoval Mercedes i v boji mezi konstruktéry, i když, opět i zde, to bylo s pěknou dávkou štěstíčka. Výše zmiňované tři vítězství ze začátku sezóny (dvě pro Vandoorna a pouze jediný pro de Vriese) mu stačily k titulu, ačkoliv zaznamenal poté pouhá tři pódia.

Vandoorne už sahá pro trofeji. Jaké pozice mu stačí k zisku titulu mistra světa?

S nástupem nového kvalifikačního formátu již není Formule E loterií, kdo vyhraje další závod. Přesto element velké nepředvídatelnosti částečně i nadále zůstává. Velkou roli v tom samozřejmě i fakt, že výrobci nemají takovou volnost vývoje svých vozů oproti například F1.

Již sedm týmů z celkových jedenácti vyhrálo alespoň jeden závod. Před posledním podnikem v jihokorejském Soulu jsou však reálně v honbě za titulem jenom týmy tři – Mercedes, Venturi a DS Techeetah. Mercedes disponuje sice 36bodovým náskokem na Venturi, ve hře je ale bodů 94. Jeden nepovedený závod německé automobilky může tedy celý souboj ještě velmi zdramatizovat.

Co se týče bitvy o titul mezi jezdci, Vandoorne má na druhého v pořadí Mitche Evanse taktéž 36 bodů. Zde je ale matematika pro rivaly Belgičana mnohem více neúprosná. Realisticky bojuje s Vandoornem o korunu Evans a Edoardo Mortara, jenž ztrácí na první pozici Vandoorna 41 bodů. Matematicky zde ještě můžeme přidat Jeana-Erica Vergneho. Ten by však musel nejlépe zvítězit v obou závodech, k tomu přidat dvojí pole position a jedno nejrychlejší kolo.

Vandoornovi bohatě stačí nahrát v obou závodech v Soulu dohromady 23 bodů. Buď se spokojí s dvěma čtvrtými místy, nebo zariskuje a požene se za vítězstvím v jednom ze závodů. Naproti tomu Evans s Mortarou nemají na vybranou. Buď musejí doufat, že Belgičana postihnou technické trable či nehoda anebo dokončí oba závody komfortně před Vandoornem.

Před závěrečným podnikem sezóny je tedy ještě vše otevřené. Pokud však Vandoorne jednoduše dojede před svými rivaly v prvním závodě v Soulu, není již potom co řešit. Třicetiletý Belgičan si s předstihem zajistí titul mistra světa ve Formuli E a stane se již sedmým šampionem v osmileté historii sportu.

Zdroj: FIA Formula E

Pokračovat ve čtení

Oblíbené