Motorsport
Bagnaia dokončil ve VC Rakouska MotoGP dominantní double, vzácně velmi procesní závod spatřil další dominanci Ducati
Divákům přítomných na tribunách Red Bull Ringu bohužel nenabídla VC Rakouska ten nejpohlednější závod MotoGP. V jedenáctém závodě letošní sezóny premier class deklasoval Francesco „Pecco“ Bagnaia všechny své soupeře.
Divákům přítomných na tribunách Red Bull Ringu bohužel nenabídla VC Rakouska ten nejpohlednější závod MotoGP. V jedenáctém závodě letošní sezóny premier class deklasoval Francesco „Pecco“ Bagnaia všechny své soupeře. 27letý úřadující šampion zvítězil posedmé v letošní sezóně hlavní závod před Jorgem Martínem a Eneou Bastianinim. Mimo hektické první kolo se zbytek velké ceny odkroužil bez velkých dramat a s vzácně velmi roztrhaným polem.
Do druhé poloviny se přehoupla letošní sezóna MotoGP, kterou zahájila VC Rakouska na okruhu Red Bull Ring. Malebný okruh ležící v prostředí Štýrských Alp na jihovýchodě země se těší oproti ostatním jedním z největších převýšení v celém kalendáři.
Poprvé se představil ve své moderní podobě v roce 1996 ještě jako A1-Ring. Nepřerušeně se na něm jezdci MS prohání již od roku 2016.
V sobotním programu premier class si nejlépe vedl úřadující mistr světa Pecco Bagnaia. Po dopolední kvalifikaci s druhým nejrychlejším časem triumfoval ve sprintu a vyrovnal konto na čele průběžných tabulek s Jorgem Martínem. Právě tento 26letý Španěl po trestu v krátkém závodě dokončil s přispěním pádu Marca Márqueze dokončil druhý.
Opět jako ve sprintu záživná úvodní kola, Márquez nezvládl start
Po ztrátě výhody pole position ve sprintu si chtěl Martín spravit chuť v hlavním závodě. I přes naříznutý levý palec po pádu ve sprše dokázal Španěl tentokrát udržet vedoucí pozici před Bagnaiou. Martín vedl pole po první zatáčce, ovšem odpich z roštu se hrubě nevyvedl Márquezovi z třetí pozice.
Postartovní zpětné záběry nachytaly Márqueze, kterému se podle všeho nepodařilo správně aktivovat tzv. ride-height device. To způsobilo ztrátu po prvotním odpichu pro 31letého Španěla. Při snaze vydělat zpátky co nejvíc času se střetl s taky velmi nevybíravým Francem Morbidellim. Oba po kontaktu opustili trať a Márquez se propadl až na čtrnáctou pozici.
Naopak největší profit po startu zaznamenal Bastianini, týmový kolega Bagnai. Ze sedmé pozice se po postartovním chaosu prodral na třetí místo a zahájil pronásledování vedoucí dvojice.
Na solidní pozice vystřelila i dvojice továrních jezdců KTM Brad Binder a Jack Miller. Oba se po prvním kole zdržovali na čtvrtém, repsektive pátém místě.
Podobně jako na začátku sobotního sprintu se Martín s Bagnaiou nachomýtli do dalšího tvrdého souboje o čelo závodu. Na začátku druhého kola si Ital našel prostor pro manévr a do první zatáčky vedl. Martín se pokusil v témže kole o odplatnou akci, avšak neúspěšně.
Márquez rychle zpět ve hře, Miller jediným havarujícím
Tempo továrních strojů Ducati během celého víkendu slibovalo další dominantních přehlídku tří vedoucích jezdců šampionátu. Bagnaia, Martín a Bastianini okamžitě ucukli čtvrtému Millerovi, jenž každým okruhem ztrácel několik desetin na kole na trio před sebou. Za Australanem se utvořil vláček mnoha pilotů, který nabízel šanci pro Márqueze zachránit alespoň čtvrté místo v cíli.
Zatímco Martín statečně proháněl lídra Bagnaiu, Márquez se již v šestém kole probil do top 10. V nadcházejícím kole si bez velkých dramat vyměnili pozice Miller s Binderem.
Hned za nimi však málem došlo k interní katastrofě, když Maverick Viñales nevychytal brždění do třetí zatáčky a div nesebral s sebou kolegu Aleixe Espargara. Z toho těžil dotírající Márquez, jemuž po Viñalesově chybě spadla do klína osmá pozice.
Ačkoliv skvělá kvalifikace jej posunula do bojů o nejlepší výsledek sezóny, Millerova tradice často spočívá v postupném propadu polem. Po ztrátě čtvrtého místa Binderem jej následně předjel Marco Bezzecchi a starší Márquez mu začal dýchat na záda.
Miller si oddychl poté, co Márquez chyboval po pokusu ambiciózně jej předjet do šikany. Jeho klid však rychle vystřídal hněv, když o chvíli později na tom samém místě upadl. Tím daroval Márquezovi další pozici k dobru. Po závodě se nakonec stal jediným havarujícím závodníkem, ostatní odpadlíci zamířili z různých důvodů do boxů.
Zbytek závodu nezáživný, tradiční čtveřice opět v top 4 v cíli
Po pádu Millera se Márquez dostal na šesté místo a začal vytvářet tlak na Bezzecchiho a Bindera před sebou. V sedmnáctém kole si s pátým Italem poradil svým vlastním stylem a o kolo později překonal i Bindera. Trvalo tak osmnáct kol, než se čtvrtý muž celkového pořadí vrátí do teritoria, které mu pohledem na výhodu Ducati nad zbytkem pole přísluší.
Zbývalo však ještě deset kol do konce, ale rozdíly mezi závodníky, vzácně skrz celým startovním polem, byly mimořádně obrovské. Márquez po svém postupu na čtvrté místo již neměl šanci na posun vpřed, ztrácel již více než osm sekund na třetího Bastianiniho.
Ani sám Bastianini nedokázal replikovat své kouzlo posledních kol a nadále ztrácel na vedoucí duo. Bagnaia si v závěru závodu hlídal dvousekundový náskok na Martína, ten si zas na Bastianiniho užíval cirka pětisekundový polštář. Ačkoliv se černé mraky v druhé polovině velké ceny zlověstně vznášely nedaleko okruhu, závěrečné drama s možným deštěm nenastalo.
Až v posledních dvou kolech zachytily kamery nějakou akci na trati, a to mezi Álexem Márquezem a jezdcem na divokou kartu Pólem Espargarem v boji o desáté místo. Občas režiséři prostřihli dokonce i na piloty na chvostu pole ve snaze najít jakoukoliv zábavu.
Nakonec zvládl Bagnaia zmenežovat celých 28 kol na jedničku a potřetí za sebou ovládl VC Rakouska. Druhý dokončil Martín s Bastianinim na třetím místě, top 5 uzavřeli Márquez a Binder. Letošní sedmý nedělní triumf Bagnai posunul Itala do stále těsného pětibodového náskoku nad Martínem.
Výsledky Velké ceny Rakouska MotoGP (závod 11/20, 28 kol = 121,744 km; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 42:11.173
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) +3.232
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +7.357
4. Marc Márquez (Špa., Ducati) +13.836
5. Brad Binder (RJA, KTM) +18.620
6. Marco Bezzecchi (Ita., Ducati) +21.206
7. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +24.322
8. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +27.677
9. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) +28.829
10. Álex Márquez (Špa., Ducati) +30.268
Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 11/20; pouze top 10):
1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 275 bodů
2. Jorge Martín (Špa., Ducati) 270
3. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 214
4. Marc Márquez (Špa., Ducati) 192
5. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 139
6. Brad Binder (RJA, KTM) 128
7. Pedro Acosta (Špa., KTM) 125
8. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 113
9. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 104
10. Álex Márquez (Špa., Ducati) 98
Zdroje: MotoGP, X
-
Bojové sportypřed 4 dny
Hvězdný Václav Sivák pořádně narazil. Karlos Vémola mu nelítostně srazil hřebínek, málem i zapomněl jeho jméno
-
Chance Ligapřed 3 dny
Jindřich Trpišovský musí zpozornět! Na Moravě totiž roste pro Slavii další eso. Myslím si, že se na něho v Edenu už dívají, říká expert
-
Chance Ligapřed 5 dny
Záhadná slova Jindřicha Trpišovského po nedělním derby! Co dělá Sparta pod trenérem Friisem jinak?
-
Chance Ligapřed 3 dny
Nový stadion Sparty? Chceme reprezentativní stadion a počítáme s tím, že bude o něco dražší, než kdybychom šli jen po finančně nejefektivnějším řešení, řekl Křivda