Spojte se s námi


Motorsport

Změna směrnic? Není fér změnit pravidla uprostřed sezóny, zlobí se Max Verstappen. Co si myslí o kontroverzním verdiktu FIA?

Mezinárodní automobilová federace (FIA) reaguje na volání jezdců a z důvodu bezpečnosti hodlá řešit problémy s poskakováním monopostů. Před Velkou cenou Kanady tak zavádí novou směrnici, to se však nelíbí Red Bullu, konkrétně Maxi Verstappenovi. Ten rozhodnutí FIA shledává neférovým. Proč?

Publikováno

dne

Mezinárodní automobilová federace (FIA) reaguje na volání jezdců a z důvodu bezpečnosti hodlá řešit problémy s poskakováním monopostů. Před Velkou cenou Kanady tak zavádí novou směrnici, to se však nelíbí Red Bullu, konkrétně Maxi Verstappenovi. Ten rozhodnutí FIA shledává neférovým. Proč?

FIA před Velkou cenou Kanady zavádí novou směrnici, na základě které by se ve střednědobém horizontu měly vyřešit problémy s porpoisingem, nebo-li s poskakováním aut na rovinkách.

Nebo alespoň výrazně zredukovat. V praxi to bude vypadat tak, že Mezinárodní automobilová federace stanoví jakousi maximální míru onoho poskakování, do jejíž hodnoty se musí všechny týmy vejít.

Pokud ne, musí to jakýmkoliv způsobem napravit, jinak hrozí konkrétnímu týmu dokonce diskvalifikace.

Na ono poskakování aktuálně recept je, ovšem řešení, které se nabízí, je pro svět Formule 1 nežádoucí. Pokud totiž Formule 1 nenajde co do vývoje monopostů nějaké vylepšení, budou muset týmy přistoupit například na změnu světlé výšky.

A to znamená ztrátu výkonu a zhoršení části přítlaku v zatáčkách. Sečteno a podtrženo – skutečně se může stát, že toto rozhodnutí FIA ovlivní rozložení sil v celém startovním poli.

Příkladem jde například Mercedes, který má s porpoisingem stále nemalé problémy a už tak musí jeho jezdci musí brzdit daleko před ideálním brzdným bodem, aby se vůbec vešli do zatáčky.

Pro Lewise Hamiltona a spol. to tedy rozhodně není žádná výhoda, ba právě naopak. Ostatně tvrzení, že FIA v tuto chvíli nerozhodla správě, podpořil i úřadující mistr světa Max Verstappen.

„Myslím, že je trochu zklamáním, že FIA opět mění pravidla uprostřed sezóny. Nejde ani o to, jestli se nás to dotkne více či méně než jiných týmů. Ale myslím si, že spousta týmů odvedla skvělou práci, aby s porpoisingem neměly takové problémy, takže se to dá obejít,“ řekl Verstappen v rozhovoru pro magazín Racer.

„Pokud zvednete auto, tak tyto problémy mít nebudete. Ale ztratíte výkon. Ale pokud nedokážete navrhnout auto správně, není to chyba pravidel, ale vaše chyba. Je to škoda, k čemu FIA přistoupila,“ uzavřel.

Proč tedy Mezinárodní automobilová federace takto rozhodla? Jednoduše má obavy o zdraví jezdců a potencionální potíže v důsledku poskakování. Ostatně není to dávno, co se drtivá většina pilotů shodla, že to tímto způsobem stejně dále nejde.

Zdroje: Racer, Racing News, FIA

Reklama

Motorsport

Bitva dvou legend, fenomenální výsledek pro Toyotu, bezchybný Rovanperä: Co ukázala těžká Safari Rallye v Keni?

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Publikováno

dne

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Po podnicích v Monte-Carlu a Portugalsku viděli fanoušci další souboj dvou nesporných legend a ikon WRC – Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera.

Oba dva piloti letos jedou své dílčí sezóny, což znamená, že si vybírají určité podniky a nejsou tak součástí kompletního mistrovství světa.

Loeb úvodní závod v Monte-Carlu ovládl, v minulé rallye Portugalska bohužel boural už po prvních metrech a jeho druhý podnik letošní sezóny tak rychle skončil. Ogier má na svém kontě bodů 19, když v Monte-Carlu dojel druhý a v Portugalsku stejně jako Loeb nebodoval.

Vzájemný souboj však nakonec vyzněl mnohem lépe pro Ogiera, jenž v minulém roce rallye v Keni vyhrál.

Loeb vs. Ogier aneb Bitva dvou legend

První etapu v Keni vyhrál Francouz Ogier, druhá francouzská ikona dojela na čtvrtém místě. Druhé dějství však ovládl právě Loeb, úřadující mistr světa zajel třetí nejrychlejší čas.

Další etapové vítězství si Ogier připsal v sobotu v rámci páté a šesté erzety, a poté v nedělní třinácté erzetě. Loeb si na další nejrychlejší čas musel počkat až do závěrečných etap, konkrétně do sedmnácté a osmnácté.

Nutno podotknout, Safari rallye zvládl mnohem lépe Ogier, Loeb zde jel ve své kariéře úplně poprvé. I proto podal Ogier vcelku konzistentní výkon a kromě dvou etap dojel pokaždé v nejlepší pětici.

Loebovi se navíc závěr pátečního dění vůbec nevydařilo, když skončil postupně 23., 22. a 17. Do elitní pětky se znovu dostal úderem sobotní osmé etapy, už tehdy však musel dohánět nemalou ztrátu.

V konečném pořadí patří Loebovi až osmá příčka, když na vítěze této rallye ztratil přes půl hodiny. Ogier se umístil jako čtvrtý v pořadí se ztrátou dvou minut a deseti vteřin na vítěze Rovanperu.

Rovanperä – letošní mistr světa?

Finský pilot je letos k nezastavení. Rovanperä si už letos po vítězstvích ve Švédsku, Chorvatsku a Portugalsku dojel pro svůj čtvrtý triumf! V Keni mu k celkovému prvenství stačilo vyhrát pět etap, v konečném zúčtování se pyšnil náskoku v podobě 52 vteřin na druhého Elfyna Evanse.

V průběžném pořadí šampionátu jezdců má Rovanperä před polovinou sezóny obří 65bodový náskok před Thierrym Neuvillem na Hyundai.

Fenomenální výsledek pro Toyota Gazoo Racing

První, druhé a čtvrté místo – Toyota naprosto dominovala v Safari Rallye Keňa. Pro vítězství si v šestém podniku sezóny dojel Rovanperä, jenž za sebou nechal oba týmové kolegy – Evanse i Ogiera.

Třetí místo v konečném pořadí navíc ukořistil Takamoto Katsuta, další jezdec japonské automobilky. Ten však hájí barvy týmu Toyota Gazoo Racing WRT NG.

Jezdci Toyoty si v Keni připsali z devatenácti možných hned jedenáct vítězství! O pět z nich se postaral Fin Rovanperä, čtyřikrát dojel na prvním místě Ogier a dvakrát se z etapového vítězství radoval Evans.

V Poháru konstruktérů Toyota doposud posbírala už 246 bodů, druhý Hyundai na japonský tým ztrácí bodů 62. Třetí místo pak se 144 body patří týmu M-Sport Ford WRT.

Šampionát jezdců & Pohár konstruktérů

Jak už píšeme výše, šampionátu jezdců vévodí Fin Rovanperä, a to se 145 body. Druhý je aktuálně Belgičan Neuville, jenž v dosavadním průběhu sezóny najel 80 bodů a v Keni si připsal tři etapová vítězství.

Dále v pořadí probíhá velmi těsný boj – třetí místo prozatím stráží Ott Tänak (62 bodů), čtvrtý je Katsuta se stejným počtem bodů, patý Craig Breen (60 bodů) a šestý Evans (57 bodů).

Souboj legend zatím vede Loeb, který je v celkovém pořadí mistrovství světa na sedmé příčce se ziskem 35 bodů, pouze o bod méně má Ogier a Španěl Dani Sordo. Elitní desítku šampionátu jezdců uzavírá Gus Greensmith s osmadvaceti body.

Zdroje: WRC, Safari Rallye Keňa

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Kontrakty okruhů ve F1: Peníze vládnou světu, evropské klasiky v ohrožení

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku.

Publikováno

dne

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku. Nejdéle se naopak bude závodit v Bahrajnu a v Austrálii, kde se královna motorsportu bude představovat až do poloviny 30. let.

U dalších dvou destinací se potvrzuje bohužel již známé pravidlo, že peníze hýbou světem. Do roku 2032 se totiž bude závodit v Kataru a do roku 2030 v Saúdské Arábii.

Právě v saúdskoarabské Džiddě se pravidelně kritizuje nebezpečnost dráhy, ale také nejistota v okolí dráhy. Letos se závodilo i přes teroristický útok na nedalekou ropnou rafinérii.

Do konce třetího desetiletí se bude závodit ještě na mnoha destinacích. Kontrakty do roku 2031 mají podepsané severoamerická města Miami a Montreal. O rok kratší smlouvu má kromě Saúdské Arábie ještě závod v Dubaji, který je už tradičním vrcholem sezony.

Naopak na druhé straně smluvní barikády jsou čtyři evropské destinace. A hlavně ztráta velkých cen Monaka a Belgie by byla rozhodně velmi citelná. Další dvě trati s kontraktem do roku 2022 jsou pak ve Francii a v Rakousku. O rok delší smlouvu má Mexiko a Maďarsko.

Nejdéle se v Evropě, podle aktuálních smluv, bude závodit v Maďarsku. Poblíž Budapešti se diváci mohou těšit na závody až do roku 2027. Čeští a slovenští fanoušci tak mají alespoň nějakou jistotu možnosti vyrazit za královnou motorsportu.

Zajímavé bude sledovat vývoj závodních destinací v souvislosti s aktuálními trendy. Zvýšení popularity F1 ve Spojených státech a nové peněžní příležitosti na Blízkém východě jsou mohou změnit zvyklosti ve světě motorsportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Aktivista Vettel: Je proti znečišťování přírody, jeho tým však podporuje největší ropná společnost. Jsi pokrytec, vzkazuje mu ministryně

Formule 1 má za sebou devátý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Kanady. A jak je u Sebastiana Vettela zvykem, využívá královnu motorsportu pro prosazování různých společenských a ekologických aktivit. V Kanadě bojoval proti změně klimatu, to se však dotklo jedné kanadské ministryně.

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou devátý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Kanady. A jak je u Sebastiana Vettela zvykem, využívá královnu motorsportu pro prosazování různých společenských a ekologických aktivit. V Kanadě bojoval proti změně klimatu, to se však dotklo jedné kanadské ministryně.

Na Vettelově helmě jsme si v Kanadu nemohli nevšimnout skutečně gigantického kontrastu. Čtyřnásobný mistr světa si na ni nechal udělat nápis, jenž zněl „Zastavte těžbu dehtových písků“ a „Kanadská kriminalita v oblasti klimatu“.

Čtyřiatřicetiletý bývalý závodník Red Bullu nebo Ferrari je již dlouho znám tím, že vždy velmi často měnil design svých helem. A to hlavně z důvodu upozorňování na nejrůznější globální problémy.

Jenže v Kanadě měl takřka hned vedle nápisu bojujícím za zlepšení klimatu velký nápis společnosti Aramco, která sponzoruje tým Aston Martin, jehož barvy Vettel hájí od roku 2021.

A proč je tato kombinace tak kontrastní? Jedná se totiž o saudský podnik, o jednoho z největších a nejznámějších těžitelů ropy na světě.

Aramco je také firmou, která výraznou měrou přispívá na emise skleníkových plynů, a přes kterou plynou miliardy dolarů do Saúdské Arábie. Zřejmě nemusíme připomínat, že tato země má zase nemalé problémy s ohledem na lidská práva a zneužívání vysokého postavení.

A přesně to také zdůraznila Ministryně pro energetiku kanadské provincie Alberta Sonya Savage. A ta si nebrala servítky, přičemž německého závodníka označila za pokrytce.

„V průběhu let jsem viděl spoustu pokrytectví, ale tohle je vrchol. Řidič závodního auta sponzorovaný Astonem Martin, s financováním od Saudi Aramco, si stěžuje na ropné písky. Saudi Aramco má největší denní produkci ropy ze všech společností na světě. Je považována za největšího přispěvatele ke globálním emisím uhlíku ze všech společností od roku 1965.“

K této kritice se samotný tým příliš vyjadřovat nechtěl, šéf týmu Mike Krack v podstatě pouze prohlásil, že Vettel je svobodný člověk a když nějakou podobnou kampaň chystá, s týmem se dohodnou, jak to zamýšlí provést.

Na slova ministryně ovšem zareagoval samotný Vettel. „Ano, jsem pokrytec. Žívím se tím, čím se živím, jelikož to miluji. Takto já maluji na své plátno,“ uvedl Vettel, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Jsem trochu zklamaný, že politici zacházejí do osobní roviny, protože to vůbec není o mně, ale o širším pohledu. To, co je opravdu důležité, je poselství, že musíme udělat přechod a zbavit se fosilních paliv a začít celý náš životní styl zakládat na obnovitelných zdrojích,“ doplnil.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené