Motorsport
Zázrak se nekonal! Stoffel Vandoorne se stal mistrem světa letošní sezóny Formule E
Příběh osmé sezóny mistrovství světa Formule E dospěl ke svému konci. Mitch Evans ve službách Jaguaru se pokusil o nemožné, kvalifikace však nadobro zhatila jeho naděje. To naopak v garáži Mercedesu propukly po dojezdu bujaré oslavy.

Příběh osmé sezóny mistrovství světa Formule E dospěl ke svému konci. Mitch Evans ve službách Jaguaru se pokusil o nemožné, kvalifikace však nadobro zhatila jeho naděje. To naopak v garáži Mercedesu propukly po dojezdu bujaré oslavy. Jejich jezdec Stoffel Vandoorne totiž druhým místem v závěrečné jízdě v Soulu přesvědčivě dosáhl na svůj tížený titul mistra světa!
100. závod historie šampionátu měl nabídnout přímou konfrontaci mezi dvěma aspiranty o mistrovskou korunu – Stoffelem Vandoornem a Mitchem Evansem. O titulu se přeci jenom rozhodlo již v kvalifikaci.
Evans mohl ještě zdramatizovat celou bitvu, kdyby získal pole position a tři extra mistrovské body. Novozélanďan se ale nedostal ani do duelů! Do závodu odstartoval až z třinácté pozice, kdežto jeho rival Vandoorne s místa čtvrtého.
Cynik (a z největší pravděpodobností každý fanoušek Evanse) by tedy vše prohlásil za hotovou věc. Jak se může někdo v úzkých uličkách jihokorejského hlavního města Soulu probít ze sedmé řady na startu na první pozici v pouhých pětačtyřiceti minutách? To by se musela odehrát podobná kolize jako včera, akorát by se do ní museli zaplést všichni jezdci startující před Evansem.
Nic takového se však za celou délku závodu nestalo. V prvním kole se sice po startu událo k menší tlačenici, do níž se paradoxně lehce zamotal samotný Evans, na žádné komíny postavené z vozů formule E nicméně nedošlo.
Vandoorne se nenechal tlakem rozhodujícího závodu rozhodit. Po startu si udržel čtvrtou pozici, zatímco Edoardo Mortara překonal držitele pole position Antonia Felixe da Costu a v třetím kole převzal vedení závodu.
Mercedesu v boji o konstruktérský titul lehce zatrnulo, když v sedmém kole kolidoval Nyck de Vries s Pascalem Wehrleinem. Loňský mistr světa musel odstoupit ze závodu, čímž se Venturi průběžně přitáhlo bodově k německému týmu.
Když však jejich jezdec Lucas di Grassi zajel do boxu pro defekt pneumatiky, bylo vymalováno. Mercedes si definitivně zajistil titul mezi týmy. Teď už se jen čekalo, kam to dotáhne Evans a jestli Vandoorne zachová chladnou hlavu.
Avšak ani safety car v druhé části závodu nepřinesl drama v samotném závěru. Mortara si podržel vedení, Vandoorne po chybě da Costy a penalizaci Dennise uzmul druhé místo a Evans se musel spokojit se sedmým místem. Belgičan Stoffel Vandoorne se tím pádem stal novým mistrem světa Formule E.
Mercedes zároveň slavil druhou dvojitou korunu šampionů po sobě. Další však nepřidá, německá automobilka již před časem oznámila odchod ze seriálu.
Zdroj: FIA Formula E

Motorsport
Velká cena Austrálie – Informace, program, stream
Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 je pomalu, ale jistě za dveřmi. O víkendu od 31. března do 2. dubna je na programu Velká cena Austrálie, třetí závod z celkových třiadvaceti, které jsou letos v plánu. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 je pomalu, ale jistě za dveřmi. O víkendu od 31. března do 2. dubna je na programu Velká cena Austrálie, třetí závod z celkových třiadvaceti, které jsou letos v plánu. Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?
Formule 1 má v roce 2023 naplánovaných 23 velkých cen, přičemž třetí z nich je Velká cena Austrálie, celým oficiálním názvem Formula 1 Rolex Australian Grand Prix.
První velká cena se na okruhu v Melbourne konala v roce 1996 a po dlouhá léta plnila funkci úvodního závodu sezóny. V minulém roce se nicméně tento závod vrátil do kalendáře královny motorsportu po dvou letech.
V roce 2020 se totiž v Austrálii nezávodilo v důsledku pandemie koronaviru, v sezóně 2021 se do kalendáře zkrátka tento závod nevešel. Velká cena Austrálie je však pro mnohé fanoušky velmi oblíbeným závodem a doslova srdeční záležitostí.
Závod bude vypsán na 58 kol, během kterých ujedou piloti přes 306 kilometrů. Nejrychlejší kolo na tomto okruhu drží Charles Leclerc z roku 2022, jenž zajel čas v hodnotě 1:20.260. Ten také loňskou velkou cenu vyhrál.
Albert Park Circuit
Aktuální délka okruhu činí momentálně 5,278 km a skládá se ze čtrnácti zatáček, přičemž úpravy pro sezónu 2022 zajistily, že se momentálně jedná o jeden z rychlejších okruhů kalendáře F1.
Albert Park Circuit, jak zní oficiální název okruhu, má nabídnout hned čtyři DRS zóny s dvěma detekčními body! Ten první se má nacházet na výjezdu ze zatáčky číslo 6, druhý pak před zatáčkou číslo 13.
Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Austrálie – program
Závodní program na okruhu v Melbourne odstartuje v pátek 31. března o půl čtvrté ráno, kdy jezdci a týmy absolvují první volný trénink (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ještě téhož dne, konkrétně v 07:00, odstartuje druhý trénink.
Oba potrvají standardně jednu hodinu. To samé platí i o FP3, který je na programu v sobotu 1. dubna a začne v totožném čase jako úvodní páteční trénink. V sobotu ráno (07:00) pak následuje kvalifikace, která určí pořadí pro nedělní Velkou cenu Austrálie.
Všech pět světel na Albert Park Circuit zhasne v neděli 2. dubna, a to přesně v 07:00.
Velká cena Austrálie – stream
Živé přenosy závodů F1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2, kde můžete přepínat mezi českou nebo slovenskou audiostopou. K dispozici je ale také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.
Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace F2 nebo F3.
Velká cena Austrálie – kurzy a predikce
Úvod sezóny je zatím jasně v režii Red Bullu, když jeho piloti získali double v obou dosavadních závodech. Max Verstappen zvítězil v Bahrajnu před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii se pořadí obrátilo.
Nutno podotknout, každá z úvodních tří tratí je diametrálně jiná. V Bahrajnu trpí zadní pneumatiky a často se přehřívají, z čehož může vzniknout přílišná degradace. Naopak saúdskoarabský podnik je vždy náročný na motory a spolehlivost, týmy mají problémy se zahřátím pneumatik do ideálního teplotního okna.
Co se Albert Parku týče, pro rok 2022 se na něm hodně pracovalo a trať prošla různými změnami. Okruh se dočkal povrchové úpravy, což ale znamená, že to jezdcům může v úvodní fázi závodního víkendu řádně klouzat. V Melbourne může být zásadní správné nastavení vozu a vyvážení brzd, potažmo také stabilita monopostu v pomalých zatáčkách.
Dá se tedy říci, že hlavním favoritem na vítězství by tedy opět mohl být Max Verstappen s Red Bullem. Vzhledem ke konfiguraci okruhu by se pak do bitvy o stupně vítězů mohlo zapojit také Ferrari nebo Mercedes.
Kalendář závodů F1 pro sezónu 2023
- 5. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
- 19. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
- 2. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
- 30. dubna – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
- 7. května – Velká cena Miami (Miami)
- 21. května – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
- 28. května – Velká cena Monaka (Monako)
- 4. června – Velká cena Španělska (Barcelona)
- 18. června – Velká cena Kanady (Montreal)
- 2. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
- 9. července – Velká cena Velké Británie (Silverstone)
- 23. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
- 30. července – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
- 27. srpna – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
- 3. září – Velká cena Itálie (Monza)
- 17. září – Velká cena Singapuru (Singapur)
- 24. září – Velká cena Japonska (Suzuka)
- 8. října – Velká cena Kataru (Losail)
- 22. října – Velká cena USA (Austin)
- 29. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
- 5. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
- 18. listopadu – Velká cena Las Vegas (Las Vegas)
- 26. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)
Motorsport
Porazit Red Bull? To není reálné, prohlásil šéf Mercedesu Toto Wolff
Šéf Mercedesu Toto Wolff v nedávném rozhovoru prohlásil, že letos nemají šanci porazit dominantní Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Ačkoliv to podle jeho slov není reálné, německý tým do toho prý vrhne všechny své síly.

Šéf Mercedesu Toto Wolff v nedávném rozhovoru prohlásil, že letos nemají šanci porazit dominantní Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Ačkoliv to podle jeho slov není reálné, německý tým do toho prý vrhne všechny své síly.
Tým Mercedes-AMG Petronas F1, ostatně podobně jako loni, nevstoupil ani do sezóny 2023 zrovna ideálně.
Ačkoliv německý tým zůstal věrný svému technologickému konceptu z minulého ročníku, žádné skvělé výsledky mu očividně nepřináší.
Úvodní podnik letošní sezóny, tedy Velkou cenu Bahrajnu, zakončily jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell na pátém, respektive sedmém místě. V Saúdské Arábii skončil druhý jmenovaný čtvrtý, Hamilton opět pátý.
Výkonnostně se momentálně Mercedes nachází daleko za Red Bullem, Hamilton dokonce po závodě v Bahrajnu svůj vůz označil až za čtvrtý nejrychlejší ve startovním poli.
Konkrétně však Red Bull v obou závodech letošního ročníku zaznamenal double, když v Bahrajnu triumfoval Max Verstappen před týmovým kolegou Sergiem Pérezem, v Saúdské Arábii tomu bylo naopak.
A právě v reakci na dosavadní dominantní výkony rakouské stáje Toto Wolff prohlásil, že letos je nereálné Red Bull porazit.
„Letos máme za sebou teprve dva závody. Je to ale reálné, když se podíváme na výkonnostní mezeru? Ne, není,“ uvedl šéf Mercedesu, jehož slova ocitoval server Racing News 365.
„Chceme do toho dát vše a uvidíme, jaký to bude mít výsledek. Vloni se nám podařilo dohnat hodně ztráty s autem, které příliš poskakovalo, což svým způsobem všechno zastiňovalo. Nakonec jsme vyhráli i závod a přiblížili jsme se jim. Myslím, že se o to musíme snažit i teď,“ dodal.
Zdroje: F1, Racing News 365
Motorsport
V Argentině opět o jezdce méně! Marc Márquez se po zranění z VC Portugalska nezúčastní příštího závodu MotoGP
Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez!

Nejprestižnější kategorie MS silničních motocyklů odjela pouze jeden závodní víkend a hned tři jezdci se nezapojí do bojů v nadcházející GP Argentiny. Po Polu Espargarovi a Eneovi Bastianinim si tento týden nezazávodí ani Marc Márquez! Po nehodě v třetím kole úvodní velké ceny sezóny v Portugalsku si osminásobný mistr světa přivodil zranění kosti v palci pravé ruky.
Jezdec tovární Hondy Marc Márquez vynechá druhý závod letošní sezóny MotoGP. Lékaři mu totiž zjistili frakturu první záprstní kůstky.
Zranění si přivodil během třetího kola nedělní VC Portugalska, kdy kolidoval s motocykly Jorgeho Martína a Miguela Oliveiry.
Podle serveru The Race podstoupil Márquez operaci, při které dostal do své pravé ruky dva šrouby. Tento zákrok nedovolí 30letému Španělovi zúčastnit se VC Argentiny, jež se koná již tento víkend.
S odkazem na oficiální vyjádření týmu vynechá Márquez příští závod, aby se mohl plně soustředit na zotavení a na nadcházející velké ceny dorazit v co nejlepším stavu.
Márquez se v posledních letech nevyhnul nehodám, které ho ve výsledku vyřadily z několika závodů. Po své havárii z Jerezu 2020, která způsobila konec jeho dominantní éry, si osminásobný šampion vybírá zranění jako na běžícím pásu.
Celkově se musel v posledních třech sezónách smířit s 24 vynechanými velkými cenami. Zajímavým faktem ale je, že Márquez unikne trestu dvojitého dlouhého kola, který si vysloužil za výše zmiňovanou nehodu s Oliveirou.
Tato penalizace se totiž nepřenáší do dalšího závodu, pokud se jej daný jezdec nezúčastní. Vedle Márqueze do druhého podniku sezóny nezasáhne po zraněních Pol Espargaro a Enea Bastianini.
Pakliže nenastane další výpadek či nebude nahrazen nikdo ze zraněných jezdců, na roštu VC Argentiny se objeví pouhých 19 závodníků. Je tedy k zamyšlení, jestli zařazení sobotních sprintů nepřinese řidší startovní pole za cenu více akce na trati.
Zdroje: MotoGP, The Race
-
Fotbalpřed 4 dny
A lidi se smáli, že máme slabou skupinu. Hrajeme jako dřeváci! Jak reagují polští fanoušci na prohru s Českem?
-
Fortuna ligapřed 1 dnem
Problémy pro Spartu? Krejčí opět zraněn, fanoušci letenských jsou vzteky bez sebe
-
Fotbalpřed 2 dny
Martinez by měl na MS smůlu! Nová pravidla při chytání penalt pobouřila veřejnost i samotné brankáře
-
Fotbalpřed 3 dny
Nejlepší vhazování světa? Kvůli Delapovi ze Stoke jednou brankář radši odkopl míč na roh