Motorsport
Závěrečný chaos v Austrálii pro Verstappena, červené vlajky znovu vyvolaly kontroverze
První ranní závod pro evropské fanoušky v sezoně je minulostí. V australském Melbourne se z vítězství radoval z druhé výhry v sezoně Max Verstappen, kterého na pódiu doplnili Lewis Hamilton a Fernando Alonso. Závod nabídl tři červené vlajky, přičemž druhá z nich přišla dvě kola před koncem místo Safety caru.

První ranní závod pro evropské fanoušky v sezoně je minulostí. V australském Melbourne se z vítězství radoval z druhé výhry v sezoně Max Verstappen, kterého na pódiu doplnili Lewis Hamilton a Fernando Alonso. Závod nabídl tři červené vlajky, přičemž druhá z nich přišla dvě kola před koncem místo Safety caru. Po následném restartu nastala série havárií, která vyřadila čtyři auta ze závodu.
Výborný start do závodu předvedly oba Mercedesy. Oba „Černé šípy“ totiž přesprintovaly lídra Maxe Verstappena a po delší době opět obsazovaly čelo pořadí. Závod ale velmi rychle neutralizoval Safety car, který se na trať musel vydat po kolizi Lance Strolla a Charlese Leclerca, po níž skončil Monačan v kačírku.
Restart proběhl bez problému, ale Bernd Mayländer se na závodní dráhu musel rychle vrátit. V sedmém kole totiž udělal jezdeckou chybu Alexander Albon a boural. Rána do bariéry nakonec způsobila přehodnocení situace a červenou vlajku, což velmi rozzlobilo George Russela a Carlose Sainze.
Oba totiž zamířili na volný pit stop pod žlutými vlajkami a kvůli změně vývoje se propadli o několik pozic. Museli se tak připravit na druhý start z pevných pozic v tomto závodě. Stejně jako v úvodu se špatně odlepil Verstappen, tlak Fernanda Alonsa ale ustál.
A vzápětí se vrátil také do vedení Velké ceny. Nizozemec si s naprostou lehkostí poradil s Lewisem Hamiltonem a poprvé od úvodní zatáčky kroužil jako první. Ve čtrnáctém kole, tedy dva okruhy po výměně pozic, už měl dvojnásobný mistr světa více než třísekundový náskok.
Když už si diváci mysleli, že je čeká klidnější pasáž závodu, byl pro změnu aktivován virtuální Safety car. Problémy s motorem potkaly Russella, který musel na výjezdu z boxové uličky odstavit svůj monopost.
Po 23 z 58 kolech bylo pořadí TOP 10 následující: Verstappen, Hamilton, Alonso, Gasly, Sainz, Stroll, Hülkenberg, Norris, Pérez, Cunoda. S postupem závodu se začalo více koukat i na životnost tvrdé směsi pneumatik, kterou měla většina pilotů nasazenou už od restartu v desátém kole.
Zatímco většinu času od VSC se bojovalo hlavně o čtvrté a desáté místo, ve třiatřicátém kole se začal rýsovat i duel o druhou příčku. Alonso začal mírně stahovat Hamiltona a v dostřelu byli i Sainz s Gaslym.
Od té doby se ale znovu situace stabilizovala a hlavní pozornost dostávala cesta Péreze směrem z poslední pozice. Zajímavý moment nabídl i Verstappen, který se na chvíli ocitl i na trávě. Situaci ale ustál a pouze ztratil kousek svého náskoku.
Alespoň částečně probudil evropské příznivce F1 Kevin Magnussen, který narazil do zdi a nejprve aktivoval Safety car. Pak ale přišel velký zvrat. V 55. kole totiž ředitelství závodu nechalo vyvěsit na dráze červené vlajky, což přineslo skvělou závěrečnou zápletku. Na diváky čekal dvoukolový sprint. Stejně jako před dvěma lety v Ázerbájdžánu.
Start se změnil v absolutní chaos a masakr. V bariéře skončily po vzájemné kolizi oba Alpiny, Williams Logana Sargeanta a Alpha Tauri Nycka de Vriese. Z bodů vypadly oba Astony Martin. Jedním slovem: armagedon. Znovu se objevily červené vlajky čekalo se, jak se vyřeší výsledky. Jezdci totiž neodjeli ani jedno kolo.
Čekání nebralo konce. A to, co přišlo následně, způsobilo velkou diskuzi. FIA totiž nařídila návrat na trať letmým startem, ale bez aut, která bourala. Z první desítky tak vypadly oba Alpiny, pro které je to možná klíčová jedenáctibodová ztráta.
A aby toho nebylo málo, Carlos Sainz si odnesl za kolizi při restartu trest pěti sekund a byl odsouzen k propadu ze čtvrtého místa. Pozitivněji na závěr, první body získává na domácí půdě Oscar Piastri.
Piloti nakonec vyjeli na okruh za Safety carem a následně jen projeli cílovou čarou pro formální ukončení závodu. Nic to nezměnilo na tom, že i třetí závod sezony ovládl Red Bull, podruhé v roce triumfoval Max Verstappen.
Finální pořadí top 10 VC Austrálie: 1. Max Verstappen, 2. Lewis Hamilton, 3. Fernando Alonso, 4. Lance Stroll, 5. Sergio Pérez, 6. Lando Norris, 7. Nico Hülkenberg, 8. Oscar Piastri, 9. Čou Kuan-jü, 10. Júki Cunoda
Zdroj: Sport TV

Motorsport
Vrátí se Bridgestone jako výrobce pneumatik do Formule 1?
Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.
Bridgestone se F1 jako výrobce pneumatik naposledy účastnil v letech 1997 až 2010, přičemž od sezóny 2007 se stal jediným dodavatelem. A to poté, co druhý výrobce Michelin se svět královny motorsportu rozhodl opustit po ročníku 2006.
Právě Michelin se ještě o rok dříve, tedy v sezóně 2005, postaral o skandál, který dodnes slouží jako odstrašující příklad toho, když spolu ve Formuli 1 bojují dva konkurenti, dva výrobci pneumatik o lepší pozici.
Od svého odchodu z Formule 1 však Bridgestone s rolí výrobce pneumatik i nadále pokračuje, respektive v jiných mezinárodních závodních sériích. Jeho značka Firestone je například jediným dodavatelem pneumatik pro americkou sérii IndyCar.
A nyní představitelé této firmy uvažují, že se do světa F1 opět vrátí. Problémem je, že současný dodavatel Pirelli je již dlouholetým výrobcem nejen pro F1, ale také juniorské série. Smlouvu však má do konce roku 2024.
Podle informací serveru Motorsport FIA začátkem tohoto roku otevřela výběrové řízení na oficiální smlouvu o dodávkách pneumatik pro F1 od roku 2025 do roku 2027, s možností prodloužení až do roku 2028.
A jak to tak vypadá, tendru by se údajně mohla zúčastnit také firma Bridgestone. Uchazeči měli čas podat přihlášku do 15. května.
Bridgestone jako soupeř Pirelli?
16. června pak FIA zveřejní schválené uchazeče, ti úspěšní poté postoupí do další fáze procesu, která bude zahrnovat jednání s držitelem komerčních práv F1.
„Stále přemýšlíme o tom, čím a jak můžeme nejlépe podpořit naše aktivity v motorsportu v globálních kategoriích, včetně F1. Samozřejmě, že v těchto záležitostech provádíme průzkum,“ řekl Eiichi Suzuki, manažer plánování společnosti Bridgestone v rozhovoru pro Motorsport.
Kdo tedy bude dodavatelem pneumatik pro F1 od roku 2025 je v tuto chvíli velkou otázkou. Nutno ale podotknout, že Pirelli už svého konkurenta v tendru mělo i poměrně nedávno.
V posledním výběrovém řízení pro roky 2020 až 2023 se o roli výrobce pneumatik ucházela jiná japonská společnost, konkrétně Hankook.
Zdroje: F1, Motorsport
Motorsport
Deprese a frustrace ve Ferrari: Nechápu to, něco děláme špatně, komentuje Leclerc zatím tragickou sezónu
Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.
Sto bodů na kontě, žádné vítězství, jediné pódium a čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Taková je bilance Ferrari po sedmi odjetých velkých cenách letošní sezóny Formule 1. O to jediné umístění na stupních vítězů, konkrétně o třetí místo, se postaral Charles Leclerc.
A to ve Velké ceně Ázerbájdžánu, čtvrtém podniku letošní sezóny. Monacký pilot ve službách týmu Scuderia Ferrari je tak pochopitelně frustrovaný, přičemž jeho tým stále nemůže najít ideální nastavení co do svého technologického konceptu.
Bodově nejlepší závod letos Ferrari zaznamenalo právě na okruhu v Baku, kde získalo 25 bodů v nedělním závodě a dalších jedenáct bodů v sobotním sprintu. Jenže další výsledky?
V Bahrajnu dojel pouze Carlos Sainz (čtvrtý), v Saúdské Arábie sice bodovali oba jezdci Ferrari, byť jen šestém (Sainz) a sedmém místě (Leclerc). Austrálie znamenala pro tým z Maranella další katastrofu – Leclerc závod nedokončil, Sainz dojel dvanáctý. Nula získaných bodů.
Ve Velké ceně Miami zaznamenal Sainz deset bodů za konečnou pátou pozici, Leclerc šest bodů za umístění na pozici číslo 7. V Monaku zase Ferrari prokaučovalo šanci na solidní body, když tým reagoval na deštivé podmínky velice pozdní zastávkou v boxech.
Výsledek? Leclerc šestý, Sainz osmý. No a ve Španělsku se závodní víkend jakž takž povedl pouze Sainzovi.
Ten do závodu startoval z druhé příčky, do cíle však dojel jako pátý. Leclerc naopak zapsal další letošní tragédii, když v kvalifikaci zaznamenal až devatenáctý nejrychlejší čas a v závodě se následně velice trápil. Konečná jedenáctá příčka nepřinesla Monačanovi ani jeden bod.
V šampionátu jezdců figurují jezdci Ferrari až na šesté a sedmé příčce. Sainz doposud posbíral 58 bodů, Leclerc pouze 42. A jak vypadá pořadí v Poháru konstruktérů?
Něco děláme špatně…
„Nechápu, co děláme špatně, ale něco špatně děláme. V posledním stintu jsem přešel opět na tvrdé pneumatiky, udělal jsem přesně to samé, co předtím a auto se chovalo úplně jinak,“ řekl značně frustrovaný Leclerc v pozávodním rozhovoru.
„A my to samozřejmě musíme pochopit, pracovat na tom. Teď už to opravdu potřebujeme, protože už několik závodů se potýkáme se špatnými podmínkami nebo máme velmi náladové auto a dnes to nebylo lepší,“ přiznává pětadvacetiletý pilot.
Zdroje: F1, Sky Sports
Motorsport
Naprostá dominance! Velkou cenu Španělska ovládl Verstappen, na stupních vítězů oba jezdci Mercedesu
Další vítězství Maxe Verstappena. Formule 1 měla o tomto víkendu na programu svůj sedmý podnik letošní sezóny. Velkou cenu Španělska po naprosto dominantní jízdě s přehledem ovládl Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell.

Další vítězství Maxe Verstappena. Formule 1 měla o tomto víkendu na programu svůj sedmý podnik letošní sezóny. Velkou cenu Španělska po naprosto dominantní jízdě s přehledem ovládl Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell.
Po sobotní kvalifikaci očekávali fanoušci od Velké ceny Španělska zřejmě o něco víc, než sedmý podnik letošní sezóny ve finále nabídl.
Z první příčky odstartoval do závodu na okruhu v Barceloně Max Verstappen, v první řadě jej doplnil Carlos Sainz. Z třetí příčky startoval Lando Norris, za ním Lewis Hamilton. Třetí řada patřila Lanci Strollovi a Estebanu Oconovi.
Sedmé místo před zhasnutím všech pěti světel si v sobotní kvalifikaci zajistil Nico Hülkenberg, osmé Fernando Alonso, deváté Oscar Piastri a nejlepší desítku jezdců na startu uzavřel pilot Alpinu Pierre Gasly.
Nutno podotknout, drtivá většina startovního pole zvolila nejměkčí sadu pneumatik. Střední směs označenou žlutou barvou použili pouze Verstappen, Sergio Pérez a Logan Sargeant. Nejtvrdší specifikaci nasadil Charles Leclerc startující z boxové uličky.
Úvod Velké ceny Španělska
Solidní start předvedl Nizozemec Verstappen, jenž tak po první zatáčce udržel svou první příčku. Naopak velkou smůlu měl v zatáčce číslo 1 a 2 Norris, který si po souboji s Hamiltonem nalomil část předního křídla. Ta zůstala zaklíněná v jeho voze a britský pilot McLarenu tak musel zamířit už po prvním kole ke svým mechanikům.
Skvělý start předvedl také Stroll, jenž se posunul na třetí příčku. Sainz udržel druhé místo, parádní úvod zaznamenal i George Russel, který se posunul na sedmou pozici.
Verstappen, Sainz, Stroll, Hamilton, Ocon, Alonso, Russell, Nico Hülkenberg, Čou Kuan-jü, Pérez – takto tedy vypadalo pořadí bodované desítky po úvodních třech kolech Velké ceny Španělska.
Krásné předjížděcí manévry, zastávky v boxech
Pit-stop okénko zahájil už v desátém kole Čou, o několik okamžiků později stavěl také Nyck De Vries. Oba piloti přezuli na tvrdou sadu pneumatik. Ve 12. kole předvedl krásný manévr Hülkenberg, jenž se dostal hned přes dva soupeře.
Ve skvělém tempu pokračoval Russell. Ten startoval z dvanácté příčky a po předjetí Ocona byl na konci jedenáctého kola už pátý. Naopak legendární Španěl Alonso se při domácí velké ceně trápila nedokázal se prokousávat v pořadí vpřed tak, jako v jiných závodech.
Zastávky v boxech pochopitelně postupně zamíchaly pořadím. Nutno podotknout, během závodu na okruhu v Barceloně podnikli všichni piloti alespoň dvě zastávky u svých mechaniků, jak už ostatně předem predikovalo Pirelli.
Byť se ve Velké ceně Španělska předbíhalo poměrně dost, velké drama sedmý závod letošní sezóny nepřinesl. O velké množství předjížděcích manévrů se postarala především sekce zatáček 1 a 2.
Gasly ve 23. kole takto překonal De Vriese, Russell se v 35. kole parádně dostal před Sainze, Alonso v pozdějším průběhu závodu krásně předjel Ocona.
Trápení Ferrari, naprosto dominantní Verstappen
Velkou cenu Španělska vyhrál zcela s přehledem Verstappen, který si připsal své čtyřicáté vítězství v kariéře. Kromě toho ale také zajel nejrychlejší čas závodu v hodnotě 1:16.330 a byl zvolen nejlepším jezdcem dne.
Naopak hrozivé závodní tempo zaznamenalo Ferrari. Leclerc skončil až jedenáctý, Sainz dojel oproti druhému startovnímu místu až pátý. Velice slušnou jízdu předvedl Mercedes, jehož piloti obsadili stupně vítězů.
Po sobotní kvalifikaci měli na dosah dobrý výsledek také jezdci McLarenu, avšak nakonec nezapsala stáj z Wokingu ani bod. Po startu z jedenácté příčky dokončil závod na čtvrtém místě Pérez, Alfa Romeo zapsala díky Čouovi dva body.
Bodový příspěvek měl na dosah také Júki Cunoda v AlphaTauri, v 62. kole ale dostal pětisekundovou penalizaci za předchozí souboj s Čouem. Jaké je tedy konečné pořadí Velké ceny Španělska?
Zdroje: F1 TV, Twitter
-
Fortuna ligapřed 5 dny
Sparťan Kovář měl telefonát od kouče Manchesteru United Ten Haga! Je jasno, kde bude hrát v příští sezoně
-
Hokejpřed 4 dny
Finále Stanley Cupu: Tak trochu jiná NHL mezi Floridou a Vegas, ze které vedení ligy nejásá
-
Fortuna ligapřed 3 dny
Nová posila do realizačního týmu Sparty! K Priskemu přichází další odborník z ciziny
-
Bojové sportypřed 14 hodinami
Wow! Naskočené koleno a McGregor neměl slov. Jeho svěřenec tvrdě padl, podívejte se na parádní ukončení a reakci hvězdného Ira