Spojte se s námi


Cyklistika

Vuelta odtajnila svoji letošní trasu. Co na cyklisty čeká?

Od 26. srpna do 17. září proběhne 78. ročník jednoho z nejslavnějších cyklistických závodů. Už před úterním oficiálním představením letošní trasy bylo známé, že španělská Vuelta odstartuje podruhé v historii v Barceloně. Jak vypadá celá trať, jejíž délka je 3153,8 km?

Publikováno

dne

Od 26. srpna do 17. září proběhne 78. ročník jednoho z nejslavnějších cyklistických závodů. Už před úterním oficiálním představením letošní trasy bylo známé, že španělská Vuelta odstartuje podruhé v historii v Barceloně. Jak vypadá celá trať, jejíž délka je 3153,8 km?

Zahájení obstará 14,6 km dlouhá týmová časovka právě v katalánské metropoli. O den později se peloton vydá na kopcovitou trať, po níž bude následovat první horská etapa. Ta bude končit na andorrském území.

V úvodním týdnu nečeká účastníky nic lehkého, protože v jeho průběhu se dočkají jediné sprinterské etapy. Náplní prvního zářijového dne bude totiž rovinatá zkouška mezi městy Utiel a Oliva.

Předtím i potom ovšem uvidíme souboje v horách na východě země. V pondělí 4. září je na programu jeden ze dvou volných dní, na který naváže další jízda proti chronometru. Tentokrát půjde o pětadvacetikilometrovou individuální časovku ve Valladolidu.

Vuelta a España 2023 nabídne i vrchařská střetnutí v Pyrenejích. Jedny z vrcholů letošního itineráře představují 13. a 14. etapa s finálními výjezdy na Tourmalet a v horském středisku Larra-Belagua.

Druhým podobně náročným dvojbojem bude 17. a 18. etapa v Kantaberském pohoří. V těchto případech se bude končit na vrcholech Altu de l’Angliru a La Cruz de Linares. Nebude ovšem nouze o řadu dalších těžkých kopců.

Navíc těsně před těmito dvěma zmiňovanými dobrodružstvími organizátoři po druhém dni odpočinku připravili na 12. září rovinatou etapu, jejímž závěrem ovšem bude strmé stoupání na Bejes.

Polovina třetího týdne tak bude pravděpodobně jednou z klíčových částí závodu. Ze zbylé trasy zmiňme, že předposlední zkouška bude tou nejdelší. Kopcovitá trať z města Manzanares el Real do Guadarramy měří 208,4 km. Stokilometrová 21. etapa celý podnik v neděli 17. září zakončí. Při dojezdu v Madridu můžeme očekávat souboj spurterů.

Jaké je tedy shrnutí? Vuelta tentokrát obsahuje šest rovinatých etap, z toho dvě s finišem v podobě prudkého stoupání, šest kopcovitých a sedm horských etap. Dále se příznivci silniční cyklistiky dočkají týmové i individuální časovky. Peloton vedle Španělska zavítá do dalších dvou zemí, a to do Andorry a Francie.

Loňským šampionem se stal belgický mladík Remco Evenepoel. Držitele červeného trikotu na stupních vítězů pro nejlepší v celkovém pořadí doplnili dva domácí jezdci – Enric Mas a Juan Ayuso. Posledního ročníku se účastnili i dva Češi, konkrétně Jan Hirt a Vojtěch Řepa.

Zdroj: Vuelta a España

Reklama

Cyklistika

Mathieu van der Poel by měl opustit Alpecin-Deceuninck, aby se stal ještě lepším jezdcem

Patří k nejvšestrannějším cyklistům historii. Mathieu van der Poel je ve svých 27 letech jeden z nejlepších jezdců současného profesionálního pelotonu. Na kontě má nespočet vyhraných závodů a další bohatou kariéru může mít před sebou.

Publikováno

dne

Patří k nejvšestrannějším cyklistům historii. Mathieu van der Poel je ve svých 27 letech jeden z nejlepších jezdců současného profesionálního pelotonu. Na kontě má nespočet vyhraných závodů a další bohatou kariéru může mít před sebou.

Vyhrává mnohem více než průměrný cyklista v pelotonu. Pokud se však povídáme na jeho neuvěřitelný talent, musíme se zeptat: Vyhrává toho dost? Využívá svůj potenciál naplno?

Van der Poel má ve svém týmu Alpecin-Deceunick mnoho svobody. Je jeho ústřední postavou a pro sponzory je hlavním tahákem. Volnost tomuto nizozemskému univerzálovi vyhovuje, ale je opravdu přínosná pro jeho další kariéru?

Současná cyklokrosová sezóna mu nesedí. Při samotných závodech vidíme, že má problémy konkurovat Van Aertovi nebo Pidcockovi. Oba dva jsou ve skvělé formě a Van der Poel za nimi zaostává.

Pravda je, že vyhrál tři závody a stále sledujeme surový talent. Na konci každého těžkého závodu mu v porovnání s ostatními chybí síla. To může souviset s již zmiňovanou svobodou, kterou dostává.

V přípravě na sezónu 2023 si Van der Poel vzal méně než dva týdny volno. Pro srovnání s Van Aertem je to málo, ten byl bez kola tři týdny. Tato krátká doba odpočinku znamená, že tělo nemá čas zotavit se z těžké a náročné sezóny.

Poslední téma a možná největší jsou jeho problémy se zády. S nimi se musel vypořádat už v loňské silniční sezóně. Není to jen fyzický problém, ale psychicky se s tím těžko vyrovnává. Nikdy nevíte, kdy to přijde a odejde.

Pokud sečteme krátkou pauzu, příliš rychlý návrat do cyklokrosové sezóny, problémy se zády, můžeme soudit, že jeho forma nemusí být do budoucna ideální.

Nové prostředí týmu s ještě profesionálnějším přístupem by mohlo dokázat zázraky. Christoph Roodhooft je jeho manažer a stejně jako jeho otec mají velkou roli při jeho rozhodování. Kdyby se jim ho povedlo přivést do jiného týmu, který je na nejvyšší úrovni, možná bychom mohli vidět tohoto nejlepšího Van der Poela.

Mluvit o krátkých přestávkách mezi sezónami je fakt. Jeho duševní pohoda, která utrpěla po mnoha nezdarech, je skutečností. Nemůžeme tvrdit, že je ve špatném týmu. Jen změna prostředí by mohla přispět k lepšímu a dokazuje to několik případů z minulosti.

Těžké říci, kam by mohl Mathieu zamířit. To v této spekulaci je největším problémem. Možná, že by mu seděl tým Soudal-Quick Step.

Zdroj: Domestique

Pokračovat ve čtení

Cyklistika

V roce 2024 Tour de France poprvé v historii odstartuje v Itálii

111. ročník Tour de France bude tím prvním, který začne na italském území. Grand Départ Staré dámy bude 29. června 2024 hostit Florencie. Oznámil to ředitel nejslavnějšího třítýdenního etapového závodu Christian Prudhomme.

Publikováno

dne

111. ročník Tour de France bude tím prvním, který začne na italském území. Grand Départ Staré dámy bude 29. června 2024 hostit Florencie. Oznámil to ředitel nejslavnějšího třítýdenního etapového závodu Christian Prudhomme.

Už úvodní etapa bude pro cyklisty netradičně náročná. Z toskánské metropole se totiž peloton vydá směrem do Rimini, přičemž ho na této 205 kilometrů dlouhé trase bude čekat převýšení 3800 metrů.

V Itálii se odehrají ještě následující dvě etapy – dvousetkilometrová klasikářská z Cesenatica do Boloni a sprinterská z Piacenzy do Turína, která bude měřit 225 kilometrů.

Italská stopa v historii Tour de France je poměrně výrazná. Celkem sedm závodníků se v minulosti radovalo z celkového prvenství na žlutém závodě.

Dvakrát zvítězili Ottavio Bottecchia, Gino Bartali a Fausto Coppi, jednou Gastone Nencini, Felice Gimondi, Marco Pantani a naposledy v roce 2014 Vincenzo Nibali.

V zemi, jejíž cyklistickou chloubou je Giro d’Italia, se v předchozích ročnících uskutečnily některé etapy Tour, nicméně samotný start se na Apeninském poloostrově dosud nikdy nekonal.

„Dokonce šestkrát se startovalo v Nizozemsku, které ani nemá společnou hranici s Francií. V Itálii ovšem ještě ne,“ cituje Eurosport šéfa slavného podniku. Prudhomme zároveň dodává: „Je to nesrovnalost, která zmizí.“

Tour de France 2024 bude mít i netypický závěr. Poslední etapa totiž tentokrát nebude končit na pařížském bulváru Champs-Élysées, ale v Nice. Důvodem jsou přípravy na olympijské hry, jejichž dějištěm bude francouzská metropole od 26. července do 11. srpna.

Do té doby nás čeká ještě 110. vydání Staré dámy. Start závodu o délce 3404 kilometrů je ve španělském Bilbau naplánován na první červencový den. Závěrečná etapa bude na programu 23. července. Obhájcem celkového vítězství je Dán Jonas Vingagaard.

Zdroj: Tour de France, Eurosport

Pokračovat ve čtení

Cyklistika

Po Giru d’Italia představila svoji trasu také Tour de France. Co na závodníky v příštím roce čeká?

Od poloviny října známe trasu příštího ročníku Giro d’Italia, ve čtvrtek odtajnila svůj itinerář také Stará dáma. Stejně jako na Apeninském poloostrově čeká v příští cyklistické sezoně těžká práce rovněž jezdce na Tour de France.

Publikováno

dne

Od poloviny října známe trasu příštího ročníku Giro d’Italia, ve čtvrtek odtajnila svůj itinerář také Stará dáma. Stejně jako na Apeninském poloostrově čeká v příští cyklistické sezoně těžká práce rovněž jezdce na Tour de France. Jak budou vypadat tyto dva slavné závody v roce 2023?

Giro d’Italia 2023

Prvním podnikem Grand Tour je v kalendáři tradičně růžový závod v Itálii. Vše v sobotu 6. května odstartuje individuální časovka v regionu Abruzzo, která bude měřit 18,4 km. Cíl je naplánován na neděli 28. května v Římě.

Mezitím jsou na programu ještě dvě jízdy proti chronometru – třicetikilometrová v rámci 9. etapy s finišem v Ceseně a další osmnáctikilometrová, která se uskuteční v předposledním dni. Ten zakončí strmý výjezd na Monte Lussari v Alpách.

Z celkového počtu 21 etap je šest horských a osm s dojezdy určenými především pro sprintery. Chybět nebudou ani trasy s klasikářským charakterem. Giro d’Italia 2023 bude mít délku 3448,6 km. K nejnáročnějším etapám budou patřit ta 13., 16. či 19.

Ve třináctém pokračování se peloton podívá také do Švýcarska, finišovat se bude ve středisku Crans Montana. Z nejtěžších kopců nadcházejícího Gira zmiňme například Gran Sasso, kde bude končit s 218 km nejdelší, sedmá etapa, dále Gran San Bernardino či výstup k dolomitské dominantě Tre Cime di Lavaredo. U ní vyvrcholí jedna z královských zkoušek, tedy ta s pořadovým číslem 19.

Organizátoři údajně chtějí etapovým složením přilákat mistra světa Remca Evenepoela, právě proto se pojedou i tři časovky. Letos se z triumfu radoval Australan Jai Hindley. Na 105. ročníku této akce se dařilo i Čechovi Janu Hirtovi, jenž obsadil konečnou šestou příčku.

Tour de France 2023

Grand Départ Tour de France 2023, během níž budou muset cyklisté ujet celkem 3404 km, se odehraje 1. července ve španělském Bilbau. Baskicko bude dějištěm ještě druhé kopcovité etapy, jež je zároveň díky 209 km vůbec nejdelší, a třetí, určené především sprinterům.

Na rozdíl od italského třítýdenního podniku se ve Francii pojede pouze jedna časovka, která v úterý 18. července po dni volna zavede závodníky na 22 km měřící trasu. Ještě předtím však peloton zavítá do Pyrenejí i do Alp.

Z nejtěžších a nejznámějších kopců se můžeme těšit na výjezd na Tourmalet, Grand Colombier, Col de la Loze nebo Puy de Dome. Tento vulkanický vrchol se do programu Staré Dámy vrací po 35 letech. Mezi 21 etapami nalezneme osm horských i osm sprinterských.

V posledním týdnu, během něhož se bude rozhodovat o šampionovi, budou důležitými zkouškami ta celkově 17. ze Saint Gervais Mont Blanc do Courchevel a ta předposlední. Na trati Belfort – Le Markstein Felleringse se musí účastníci připravit na velmi zvlněný profil.

Závěr tradičně obstará dojezd na pařížský bulvár Champs-Élysées, v němž už tradičně jde pouze o to, kdo vyhraje prestižní spurt. Slavnostní zakončení 110. Tour de France se odehraje v neděli 23. července.

Posledním vítězem nejslavnějšího cyklistického závodu světa se stal Dán Jonas Vingegaard, jenž přemohl krále předchozích dvou ročníků Tadeje Pogačara ze Slovinska. Letos se Tour obešla bez českého zastoupení.

Vuelta 2023

Na představení trasy závěrečné z trojice grandtourových událostí, kterou je Vuelta a España, si musíme počkat do prosince. Už je ale známé, že začne v Barceloně. V uplynulém 77. ročníku se z celkového vítězství radoval nizozemský mladík Remco Evenepoel. Účastnili se rovněž dva Češi, konkrétně Jan Hirt, jenž odstoupil před šestou etapou, a nováček Vojtěch Řepa.

Zdroj: Giro d’Italia, Tour de France, Vuelta a España, Cyclingstage, iSport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené