Spojte se s námi


Motorsport

Velká cena Nizozemska – Informace, program, stream

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž patnáctým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Nizozemska (Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Publikováno

dne

Formule 1 v letošní sezóně navzdory původnímu plánu odjede „pouze“ dvaadvacet závodů, přičemž patnáctým podnikem ročníku 2022 je Velká cena Nizozemska (Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix). Jaký je tedy program a kde můžete průběhu celého závodního víkendu sledovat?

Velká cena Nizozemska figurovala v kalendáři Formule 1 už v roce 1952 a stejně jako britský Silverstone byl okruh Zandvoort poprvé otevřen v roce 1948. Nizozemsko tak zasáhla vlna poválečného nadšení do motorsportu, která se v té době přehnala Evropou.

První závod se tak na tomto okruhu jel už v roce 1948, pod hlavičkou FIA Formule 1 se však zde začalo závodit od sezóny 1952 (v roce 1950 vzniklo oficiální mistrovství světa F1 – pozn. red.).

V rámci šampionátu královny motorsportu na Circuit Zandvoort poprvé zvítězil Alberto Ascari na Ferrari. Právě italská stáj vyhrála Velkou cenu Nizozemska hned devětkrát. Druhým nejúspěšnějším týmem zde je Lotus, jenž zde zvítězil šestkrát. Nejúspěšnějším pilotem je Jim Clark, který na okruhu v Zandvoortu vyhrál čtyřikrát.

Circuit Zandvoort

Samotná délka trati činí 4,259 km a skládá se ze čtrnácti zatáček. Circuit Zandvoort, jak zní oficiální název okruhu, nabízí dvě DRS zóny. Začátek první DRS zóny se nachází už padesát metrů za třináctou zatáčkou, pokračuje do poslední zatáčky, cílové rovinky a končí na jejím konci. Druhou DRS zónu FIA umístila mezi zatáčky 10 a 11.

Na trati tak najdeme i dva detekční body. Ten první najdeme v nájezdu do zatáčky číslo 10, druhý ve výjezdu z dvanáctky. Formule 1 vypsala Velkou cenu Nizozemska standardně na 72 kol, během kterých piloti ujedou přes 306 kilometrů.

Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.

Velká cena Nizozemska – program

Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 2. září, konkrétně ve 12:30, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.

FP2 odstartuje v tentýž den v 16:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 3. září, a to v čase od 12 do 13 hodin.

Úderem patnácté hodiny čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní Velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na tentýž čas.

Velká cena Nizozemska – stream

Živé přenosy závodů Formule 1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2. K dispozici budou také internetové streamy a v neposlední řadě také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.

Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace Formule 2 či Formule 3.

Velká cena Nizozemska – kurzy

V loňském roce ovládl Velkou cenu Nizozemska na okruhu v Zandvoortu Max Verstappen se svým Red Bullem. Ten je aktuálně také lídrem šampionátu jezdců, tým Red Bull Racing vévodí také Poháru konstruktérů.

Verstappen pojede na Zandvoortu domácí Velkou cenu a vzhledem k tomu, že je Red Bull momentálně jasně nejsilnějším monopostem v celém startovním pole, dá se očekávat, že nizozemský pilot ovládne jeho domácí závod i letos.

Kalendář závodů Mistrovství světa vozů Formule 1 pro sezónu 2022

20. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
27. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
10. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
24. dubna – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
8. května – Velká cena Miami (Miami)
22. května – Velká cena Španělska (Barcelona)
29. května – Velká cena Monaka (Monako)
12. června – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
19. června – Velká cena Kanady (Montreal)
3. července – Velká cena Británie (Silverstone)
10. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
24. července – Velká cena Francie (Paul Ricard)
31. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
28. srpna – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
4. září – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
11. září – Velká cena Itálie (Monza)
2. října – Velká cena Singapuru (Singapur)
9. října – Velká cena Japonska (Suzuka)
23. října – Velká cena USA (Austin)
30. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
13. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
20. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)

S datem 25. září měla v kalendáři své místo i Velká cena Ruska na okruhu v Soči. Vlivem nedávných událostí na Ukrajině však F1 tento závod z rozpisu odstranila a podle oficiálních informací už ani žádným závodem nahrazena nebude.

Reklama

Motorsport

Ricciardo promluvil o návratu do rakouské stáje: Red Bull je pro mě perfektní místo! Co dalšího australský pilot prohlásil?

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Publikováno

dne

Po dvanácti sezónách se Daniel Ricciardo ocitl bez sedačky na další rok. Věří však, že jeho absence ze sportu je jen dočasná, přičemž než se onoho potenciálního návratu dočká, bude ve své bývalé stáji zastávat roli náhradního pilota.

Když Ricciardo přišel do Red Bullu poprvé, nahradil v týmu, který vyhrál čtyři tituly v řadě, krajana Marka Webbera. Čtyřnásobného šampiona a týmového kolegu Sebastiana Vettela dokázal porazit, a to dokonce o 71 bodů.

Po čtyřech dalších poměrně úspěšných sezónách se Australan rozhodl udělat v kariéře další krok a z rakouské stáje odešel do Renaultu.

Po dvou letech ve francouzské stáji přešel Ricciardo do McLarenu kde jeho výkony prudce klesly.

V italské Monze sice dokázal zvítězit, jednalo se ale o jeho ojedinělý významný výsledek v sezóně, kterou zakončil 45 bodů za týmovým kolegou Landem Norrisem.

Ani druhý rok v britském týmu nepřinesl zlepšení a McLaren se tak rozhodl Ricciarda nahradit Oscarem Piastrim, šampionem F2 z roku 2021.

Tato informace přišla po polovině sezóny a australskému pilotovi tak nezbylo moc času najít si sedačku jinde. Musel se tak spokojit s rolí rezervního pilota – rozhodl se nakonec pro návrat do Red Bullu.

Vyjádření Ricciarda

„Mluvil jsem i s Mercedesem, nikdy to ale nedošlo do fáze kdy by byl kontrakt na stole. Tak daleko se to nedostalo“ řekl Ricciardo v podcastu Beyond the Grid.

„Ale hned jak začalo jednání s Red Bullem, bylo to jako by se rozsvítila žárovka a uvědomil jsem si, že tohle je to jediné místo pro mě, je to perfektní,“ uvědomuje si.

Na návrat Ricciarda do týmu reagovali pozitivně i oba stávající piloti rakouské stáje. „Mluvil jsem s nimi v Abú Dhabí, když se od týmu dozvěděli, že bych se mohl vrátit. Myslím že jsou z toho také nadšení,“ komentoval Ricciardo.

Australský pilot se těší i na spolupráci s týmem a věří, že má stáji co nabídnout. „Jsem upřímně rád, že jsem zpět v tomto prostředí, a že mám tu možnost týmu pomoct. Možná si budete říkat, že pomoc nepotřebují, vždyť jsou teď dominantní. Ale oni jsou nyní tím týmem, který má na zádech obrovský terč,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Beyond the Grid

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Red Bull dostal spravedlivý trest, říká prezident FIA. Některé týmy je chtěli oběsit, vidět krev

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

Publikováno

dne

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem tvrdí, že Red Bull obdržel za překročení rozpočtového stropu spravedlivý trest, byť některé týmy volaly po mnohem tvrdším trestu.

FIA v říjnu letošního roku vydala oficiální dokument o rozpočtových stropech, na základě kterého bylo jasné, že tým Red Bull Racing toto pravidlo porušil. Konkrétně zprávu o rozpočtových stropech FIA zveřejnila v pondělí 10. října.

Výsledek pak byl jasný, byť se v tomto případě jednalo o méně závažný prohřešek – tj. překročení stropu o méně než 5 milionů dolarů.

Jako trest Red Bull od FIA obdržel pokutu ve výši sedmi milionů dolarů a byla mu zkrácena doba provozu v aerodynamickém tunelu o 10 procent.

Mnoho soupeřů Red Bullu si přálo vskutku přísnější sankce, ale Ben Sulayem si myslí, že FIA postupovala správně, zejména vzhledem k tomu, že pravidla pro omezení nákladů jsou teprve v plenkách.

Vyjádření prezidenta FIA

„Hodně jsme se poučili a chystá se velká revize. Když se podíváte na ostatní týmy, řeknou, že jsme na ně byli moc hodní. A trest? Někteří z nich je chtějí pověsit a vidět krev. A samotné provinilé týmy to vidí tak, že jste na ně moc přísný,“ vysvětlil Ben Sulayem v rozhovoru pro Motorsport.

Největší tresty samozřejmě požadovali zástupci dvou dalších nejsilnějších týmů, a tedy Ferrari a Mercedesu. Konkrétně to byli jejich šéfové Mattia Binotto a Toto Wolff. Rovněž šéf McLarenu Zak Brown se na adresu Red Bullu vyjadřoval zcela jasně.

Podle výše uvedeného serveru Motorsport pak chce prezident FIA zlepšit načasování vyšetřování rozpočtových stropů. Protahovat to až do konce roku podle něj není ideální.

„Jediné, co bych řekl, je, že to, co jsme udělali v září/říjnu, by se mělo udělat dřív. Ale na to, že se jednalo o první rok jsme se hodně poučili. A stále se učíme. Takže je lepší s vyšetřováním přijít v květnu, ne v říjnu,“ nechal se slyšet Ben Sulayem.

Na závěr pak dodal, že zvažují další nábor zaměstnanců, kteří se budou podílet na hlídání finanční regulace, včetně rozpočtových stropů.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Hamilton v roce 2023 znovu vyhraje, zní z Red Bullu. Co o sedminásobném šampionovi prohlásil Helmut Marko?

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Publikováno

dne

Poprvé v jeho kariéře pilota Formule 1 se stalo, že by alespoň jednou za sezónu nevyhrál. V roce 2022 se ale přesně tohle stalo realitou a Lewis Hamilton ukončil tuto sezónu bez zisku jediného vítězství. Podle Helmuta Marka však bude znovu vyhrávat, a to už v příštím roce.

Ani jedno vítězství v sezóně – to se Hamiltonovi za celou dobu jeho kariéry pilota Formule 1 ještě nikdy nestalo, až letos.

Sedminásobný mistr světa v nedávno skončeném ročníku skončil hned devětkrát na stupních vítězů, konkrétně dojel pětkrát druhý a čtyřikrát třetí.

Nejblíže vítězství měl zřejmě ve Velké ceně Mexika, kde ho ale nakonec překonal Max Verstappen a pak v Brazílii, kde ovšem nestačil na týmového kolegu George Russella.

Celkově letos Hamilton zaznamenal 240 bodů a v šampionátu jezdců skončil až na šestém místě. Samotný Brit to pak označil jako jednu z jeho nejhorších sezón v královně motorsportu.

Helmut Marko, poradce a šéf juniorského programu Red Bullu každopádně věří, že se Hamiltonovi v příštím roce znovu podaří vyhrát. Právě on označil Mercedes za ten tým, který bude v příští sezóně konkurovat Red Bullu, a tedy bude podle slov Marka silnější než Ferrari.

Markovo vyjádření

„Ferrari je silné, ale v celkovém balíku bude Mercedes silnější. Zvláště s jezdcem, jako je Lewis Hamilton. Je to stále špičkový pilot. Je pravda, že Ferrari má taky dobrého závodníka v Leclercovi, ale ten stále dělá chyby,“ řekl Marko na adresu Hamiltona a Leclerca, jehož slova ocitoval server Racing News 365.

A jak odpověděl na otázku, zda věří, že Hamilton zůstane bez jediného vítězství i v nadcházející sezóně?

„Obávám se, že ne (nezůstane – pozn. red.). Mercedes se v průběhu roku dostal zpět a probojoval se kupředu. Zatím s námi nejsou na stejné úrovni, ale mají více času na vývoj vozu v aerodynamickém tunelu,“ vysvětlil Marko.

„Přesto se příliš nebojím. Jsme pro rok 2023 na dobré cestě s Maxem, jakožto nejlepším jezdcem na startovním roštu,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Oblíbené