Spojte se s námi


Motorsport

Valentino Rossi aneb Legenda, která se výrazně zapsala do sportovních dějin! Jaký je jeho příběh?

Valentino Rossi – jedna z největších legend a osobností nejen Moto GP, ale i sportu jako takového. Jeho kariéra je protkaná fascinujícími příběhy. The Doctor, jak zní jeho přezdívka, skutečně dokázal mnohé a jen tak ho hned někdo nepřekoná. Uzavřením jeho kariéry bez přehánění končí jedna velká éra motorsportu.

Publikováno

dne

Valentino Rossi – jedna z největších legend a osobností nejen Moto GP, ale i sportu jako takového. Jeho kariéra je protkaná fascinujícími příběhy. The Doctor, jak zní jeho přezdívka, skutečně dokázal mnohé a jen tak ho hned někdo nepřekoná. Uzavřením jeho kariéry bez přehánění končí jedna velká éra motorsportu. Ano, tento italský závodník se velmi výrazně zapsal do sportovních dějin.

Podobně jako například Michael Schumacher nebo Kimi Räikkönen, i Valentino Rossi začínal stejně jako mnoho dalších sportovců pohybujících se v oblasti motorsportu – na motokárách. Svůj první závod motokár absolvoval v roce 1989. O rok později se zapsal do regionálního mistrovství v oblasti italského města Urbina, ve kterém získal hned 9 vítězství.

Do světa silničních motocyklů nahlédl v roce 1993, když debutoval na Mistrovství Itálie v poháru Cagiva. Jednalo se o motorky o objemu 125cc, první ročník zakončil na třetím místě. Ty následující dva však ovládl. Také proto se v roce 1996 stává součástí světa Moto GP, nikoliv však královské kubatury.

V tomto roce každopádně Rossi započal svou velkolepou kariéru napříč světem Moto GP. Svůj debut absolvoval 31. března při příležitosti Velké ceny Malajsie, první pole position a první vítězství si však připsal později, konkrétně až v jedenáctém závodě sezóny.

Ano, hádáte správně, Rossi oslavil své první vítězství na okruhu v Brně. Tento premiérový ročník v nejnižší kategorii Moto GP, tedy ve třídě do 125cc, ovšem zakončil až na deváté pozici. V roce 1997 nicméně podepisuje kontrakt s Aprilií. A nyní už můžeme říci, že tento krok se mu stal osudovým.

Sezónu 1997 totiž jednoznačně ovládl. Z patnácti velkých cen zvítězil hned v jedenácti z nich a s 321 body na kontě a náskokem 83 bodů tak mohl poprvé slavit titul mistra světa. Aplikujeme-li na tohle fotbalovou terminologii, Rossimu jeho fascinující počin zaručil postup do druhé nejvyšší soutěže, tedy třídy do 250cc, nebo-li dnešní Moto2.

S 201 body však na konci sezóny figuroval na druhém místě. V roce následujícím ovšem získal druhý titul šampiona. Sezóna 2000 byla tou první, kdy Rossi konečně startoval v královské kubatuře, v tzv. pětistovkách.

Ročník 2000 je však svázaný s jednou změnou – Italský závodník opustil tým Aprilie a podepsal kontrakt s Hondou, konkrétně s týmem Nastro Azzuro Honda.

V nejvyšší kategorii se mu podařilo třetí titul získat až v sezóně nadcházející. Jeho nováčkovská sezóna ale nebyla vůbec špatná, Rossi se umístil jako druhý v pořadí s náskokem 39 bodů na třetího Biaggiho.

Sezóna 2002 s sebou přináší jednu velkou změnu. Nedošlo totiž pouze k přejmenování královské kubatury (od roku 2002 totiž nejvyšší třída nese oficiální název Moto GP World Championship – pozn. red.), tato změna znamenala především to, že dvoutaktní motory o objemu 500 cm³ byly nahrazeny motory čtyřtaktními s objemem 990 cm³.

Toto pochopitelně umožnilo týmům vyrobit mnohem rychlejší motocykly.

V roce 2002 také Rossi přechází do továrního týmu Honda Repsol, se kterou, jak dnes všichni moc dobře víme, získal další dva tituly mistra světa.

Nutno podotknout, ten druhý byl ještě o to neuvěřitelnější, než ten předchozí. Byly to dva roky, kdy závodník s číslem 46 Moto GP naprosto a zcela bezpochyby dominoval. Můžeme se ostatně na jeho bilanci podívat.

V sezóně 2002 najel neskutečných 355 bodů, přičemž z 16 závodů viděl šachovnicovou vlajku jako první v pořadí hned jedenáctkrát. Ještě o dva body více vytěžil z ročníku 2003, byť nezvítězil v tolika velkých cenách, jako tomu bylo o rok dříve. Také je zapotřebí poznamenat, že Rossi o svém pátém titulu rozhodl až v druhé polovině sezóny.

Po osmi odjetých závodech totiž výhru slavil „pouze“ třikrát. Nicméně statistika té další poloviny je naprosto ohromující, Rossi ze zbytku sezóny (tedy ze zbývajících osmi závodů) dokázal vytěžit šest výher!

Na konci ročníku však pravděpodobně všem zúčastněným způsobil šok. Rossi se totiž při nevědomosti Hondy domluvil na angažmá u Yamahy a úderem mezisezónní pauzy byl přestup dokonán. Úvodní sezóna v novém týmu nebyla oproti dvěma předchozím tak bodově úspěšná, nicméně i 304 bodů stačilo k obhajobě titulu.

S Yamahou spojil převážnou část své kariéry. Kromě let 2011 a 2012, kdy své služby propůjčil stáji Ducati, jsme Rossiho od sezóny 2004 v jiném týmu závodit neviděli. Lépe řečeno, ono to rovněž neplatí o roku letošním, kdy Rossi přesedlal z továrního týmu Yamahy k satelitnímu týmu Yamaha Petronas SRT.

K dalšímu přestupu vlastně ani nebyl důvod, vždyť s tovární značkou celkově získal další čtyři tituly mistra světa – výše zmíněný titul z roku 2004, poté ještě v letech 2005, 2008 a 2009.

S tím, že v ročnících 2005 a 2008 můžeme opět hovořit o výkonech absolutně famózních. V tom prvním případě jeho bodové konto vyšplhalo až na číslo 367, v sezóně 2008 posbíral celkem bodů 373! To jsou hodnoty, které dokázalo napodobit jen několik závodníků v historii Moto GP.

Každopádně za tyto dva roky dokázal zvítězit hned ve dvaceti závodech a například v onom ročníku 2005 oslavil celkové prvenství s náskokem 147 bodů! Rok 2009 pak byl tím posledním, ve kterém mohl oslavit svůj devátý a poslední mistrovský titul.

Přitom rok 2017 nezačal vůbec špatně a i v letech minulých byl k titulu relativně blízko. Konkurence byla každopádně v těchto letech příliš velká, například v roce 2014 na mistrovský titul útočili také Marc Márquez, Jorge Lorenzo nebo Dani Pedrosa. V tomto období, v sezónách 2014 až 2016, se Rossi pokaždé umístil jako druhý v pořadí.

Dvakrát byl poražen Španělem Márquezem, jenž v té době jezdil v životní formě, a jednou Lorenzem, který byl rovněž vynikajícím závodníkem. Navíc v motorsportu platí, zejména tedy v dnešní době, že věk významně rozhoduje v boji o titul. Jak již několik osobností ze světa motorsportu prozradilo, je zapotřebí se čím dál více přizpůsobovat nejrůznějším okolnostem, být mrštný, dravý a mít velmi rychlé reakce.

To ostatně sám Rossi v jednom z tehdejších rozhovorů přiznal. Netřeba také podotýkat, že Rossi v roce 2017 utrpěl zranění, které jej v boji o titul značně zbrzdilo.

Celkově tedy The Doctor zasáhl do 424 závodů, což činí 44% účast s ohledem na celou historii závodění Moto GP. Je skoro až majestátní, že jeden člověk tvoří téměř polovinu historie tak známé a rozsáhlé soutěže, jakou Moto GP bezesporu je.

Rovněž dosáhl na metu 115 vítězství. To poslední zaznamenal ve Velké ceně Nizozemska v roce 2017, a to ve věku 38 let. Pětašedesátkrát se radoval ze zisku pole position a hned 235krát se objevil na stupních vítězů.

Na konci letošní sezóny tak definitivně uzavřel svou 26 let dlouhou kariéru a společně s Giacomem Agostinim je největší legendou Moto GP. Nebudeme přehánět, když řekneme, že s jeho koncem končí jedna velká éra nejen závodů silničních motocyklů, nýbrž celého motorsportu.

Nyní zbývá už jen jediné. A to poděkovat Rossimu za skvělou podívanou a úžasné příběhy, jež nám po celou dobu své kariéry nabízel – Grazie Vale!

Zdroje: Moto GP, Yamaha Racing

Reklama

Motorsport

Další šílená trať, bude to bláznivý závod, líčí Esteban Ocon. Co nás čeká na okruhu v Džiddě?

Bude to již 21. závod v rámci letošní sezóny formule 1 a druhý závod od konce kalendáře. Velká cena Saúdské Arábie nám bezpochyby napoví mnohé. Nejen podle Estebana Ocona nás každopádně čeká bláznivý závod. Proč? Faktorů je hned několik.

Publikováno

dne

Bude to již 21. závod v rámci letošní sezóny formule 1 a druhý závod od konce kalendáře. Velká cena Saúdské Arábie nám bezpochyby napoví mnohé. Nejen podle Estebana Ocona nás každopádně čeká bláznivý závod. Proč? Faktorů je hned několik.

Pilot stáje Alpine F1, Esteban Ocon, přirovnal závodní okruh v Džiddě k Baku, který je rovněž městským okruhem. Takto hovořil po tom, co si trať vyzkoušel na simulátoru. „Mám rád tyhle bláznivé okruhy, jako je například Baku. Musíte jezdit na hranici svých limitů a myslím, že to bude zábava,“ prohlásil Ocon na týmové brífinku.

Trať má délku 6,1 kilometrů a už nyní je jasné, že bude patřit k těm nejrychlejším v seriálu formule 1. Ocon ostatně predikuje, že závod bude pro jezdce velmi vyčerpávajícím a fyzicky nesmírně náročným.

„Okruh vypadá docela náročně, protože je to rychlá městská trať a ke zdem to tady není daleko. Je to extrémně rychlá trať se spoustou šikan a rychlých zatáček navazující jedna na druhou s malým prostorem pro odpočinek,“ vysvětluje.

A právě tady se dostáváme k dalšímu faktoru. Nejen tedy, že piloti pojedou 50 kol v naprostém soutředění a dá se očekávat, že řada z nich bude po závodě zcela vyčerpaná, nýbrž kombinace rychlé tratě s několika úzkými pasážemi – to je jako dělané pro drama a výjezd safety caru.

Vzhledem k tomu, že oba protagonisté v boji o mistrovský titul budou jistě sveřepě taktizovat, mohou zde ostatní okolnosti zcela zpřeházet nejen pořadí závodu, ale také to může výrazným způsobem poznamenat děj Velké ceny Saúdské Arábie.

„S tolika zatáčkami představuje tento okruh pro naše inženýry skutečnou výzvu. Aby zkrátka dokázali správně nastavit vůz, což vzhledem k vysokému množství nároků tratě bude velmi těžké,“ pokračuje.

„Každé kolo bude také velmi dlouhé, takže si myslím, že to náročnost okruhu ještě zvyšuje a bude důležité, abychom dokázali zůstat plně soustředění,“ uzavřel Ocon.

S jeho výroky nelze jinak než souhlasit. Neskutečná náročnost tratě, boj o titul mezi jezdci a v konstruktérech, pokračující souboj o třetí místo a páté místo v pořadí týmů – vstupujeme do poslední fáze velkolepé sezóny, tak si ji určitě nenechme ujít!

Zdroje: F1, Race Fans

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Horner varuje Hamiltona: Max je silnejší než kdy dřív! Kdo podle vás vyhraje mistrovský titul?

Bude to Max Verstappen nebo Lewis Hamilton? Blíží se poslední dva závody v kalendáři F1, které rozhodnou o tom, kdo získá titul mistra světa. Christian Horner, šéf Red Bullu, to vidí celkem jasně. Co prohlásil na Verstappenovu adresu?

Publikováno

dne

Bude to Max Verstappen nebo Lewis Hamilton? Blíží se poslední dva závody v kalendáři F1, které rozhodnou o tom, kdo získá titul mistra světa. Christian Horner, šéf Red Bullu, to vidí celkem jasně. Co prohlásil na Verstappenovu adresu?

Letošní sezóna formule 1 je vskutku napínavou záležitostí. Souboj Hamiltona s Verstappenem nám v lecčem připomíná ony dávnější doby, kdy o titul s Michaelem Schumachereme bojovali Fernando Alonso, ještě dříve Mika Häkkinen.

Podíváme-li se ještě dále, urputný souboj spolu v roce 1984 sváděli také Niki Lauda a James Hunt. Rovněž nesmíme zapomenout na sveřepé bitvy mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou.

Ovšem zpátky do dnešních dnů. Jisté je jedno, zbylé dvě velké ceny budou stoprocentně strhující! Po událostech z Velké ceny Brazílie a Kataru, kdy Hamilton všem svým pronásledovatelům doslova odletěl, se zejména fanoušci Red Bullu obávali další dvou závodů.

Podle webu Motorsport by však sedminásobný šampion už takovou výhodu mít neměl. To je voda na mlýn pro Hornera a Verstappena, jejichž šance na zisk titulu jsou stále vysoké.

„Nenechte se mýlit, boj o první titul ve F1 je intenzivním okamžikem v závodní kariéře, ale vyzrálost, kterou Max během sezóny prokázal, byla nesmírně působivá,“ vysvětluje Horner na webu Red Bullu.

Horner se také mezi řádky pokouší krapet „vyprovokovat“ Hamiltona a Mercedes k jakési reakci. Ostatně mediální rozepře mezi oběma týmy jsou k vidění téměř po celou sezónu.

„Je uvolněný a s tlakem se vyrovnává neuvěřitelně dobře. Myslím, že jezdí lépe než kdykoli předtím. Dobrým příkladem byl závod v Kataru, kdy neměl pocit, že bychom mohli Lewise dostihnout, ale do rádia to komentoval slovy, že se „chce trochu pobavit“,“ dodává šéf Red Bullu.

„Boj o dva tituly mistra světa je přesně to, na čem jsme tvrdě pracovali. Jdeme do posledních závodů a je to nesmírně blízko. Max má v šampionátu jezdců náskok pouhých osmi bodů a v šampionátu konstruktérů ztrácíme pět bodů,“ uvědomuje si.

„V předchozích letech bychom si ukousli ruku, abychom byli v této fázi šampionátu v této pozici,“ uzavřel.

Faktem je, že Red Bull šel výkonnostně extrémně nahoru, to zkrátka musí každý fanoušek formule 1 objektivně uznat. Ovšem rovněž musíme poznamenat, že zkušený Brit moc dobře ví, jak se v těchto chvílích zachovat.

Byl to právě Prost, který v nedávném čase prohlásil, že teprve pod velkým tlakem ze sebe Hamilton dokáže dostat to nejlepší. Doufejme tedy v čistý souboj obou pilotů a ať už získá mistrovský titul kdokoliv, zařadí se tato sezóna mezi nezapomenutelné.

Zdroje: Red Bull Racing, Racing News, F1 Sport, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Motorsport nemůže jít pouze cestou elektrifikace! Robert Reid pro to nachází vážné důvody. Souhlasíte s ním?

Problémy s udržitelností či znečištění planety. To jsou problémy, které momentálně sužují nejen motorsport, ale celkově automobilový průmysl. Robert Reid v rozhovoru pro Autosport uvádí hned několik důvodů, proč i přesto cesta elektrifikace nesmí být tou jedinou. Souhlasíte s jeho tvrzením?

Publikováno

dne

Problémy s udržitelností či znečištění planety. To jsou problémy, které momentálně sužují nejen motorsport, ale celkově automobilový průmysl. Robert Reid v rozhovoru pro Autosport uvádí hned několik důvodů, proč i přesto cesta elektrifikace nesmí být tou jedinou. Souhlasíte s jeho tvrzením?

Kdo je vlastně Robert Reid? Je bývalým profesionální kopilotem WRC. Tuto funkci ostatně plnil i v roce 2001, kdy dělal kopilota Richardu Burnsovi, jenž právě v onom roce se svým Subaru získal mistrovský titul.

Od jeho ukončení kariéry působil v několika komisích FIA, včetně té bezpečnostní. Několik let strávil jako ředitel britské asociace motoristického sportu a rovněž působil jako komentátor WRC. Za tři týdny bude dokonce kandidovat ve volbách FIA o roli náměstka prezidenta pro sport.

V rozhovoru pro web Autosport se vyjádřil k otázce, zda by motorsport měl jít cestou elektrifikace. Lépe řečeno, jestli je to skutečně ten správný směr, jakým by se měl motorsport v budoucnu ubírat. Nutno podotknout, v nedávných letech se tato otázka řeší čím dál vehementněji.

Do hry totiž vstupují různé enviromentální faktory. Reid ale také tvrdí, že by motorsport měl být stále odvážný v prosazování svých myšlenek a měl by sloužit jako jakýsi inkubátor technologií, které pomohou dostat svět na tu správnou cestu.

„Když mluvíme k různým týmům po celém světě, všichni nám říkají: Nedovolte, aby se v motoristickém sportu jezdilo pouze na EV, protože stále budeme používat spalovací motory po dobu dalších 20 let,“ vysvětluje Reid v rozhovoru pro Autosport.

„Infrastruktura prostě není v každé zemi na tak dobré úrovni, abychom mohli zvolit jednu jedinou cestu. Musíme tedy přijít s řešením, které uspokojí potřeby všech. Máme přitom velké možnosti, nespočet příležitostí, můžeme navrhnout hned několik řešení,“ uvědomuje si.

„Musíme si uvědomit, že motoristický sport bude vždy dražší, než třeba fotbal. Musíme pracovat na tom, abychom také co nejvíce snížili náklady. To je důležité také z hlediska kampaně double motorsport, která ač se může jevit jako příliš ambiciózní, skrývá v sobě podle mě obrovskou příležitost,“ doplňuje.

Dále také dodává, že motorsport musí reagovat na věci, jako jsou spotřebitelské návyky, měnící se postoje k diverzitě a v neposlední řadě se neustále objevují obavy životní prostředí a udržitelnost.

Na závěr dodává, že v motoristickém sportu vidí obrovský potenciál, a to především v kombinaci s poskytováním řešení na základě udržitelnosti životního prostředí.

Nyní totiž bude velmi důležitým faktorem dokončit vývojovou etapu a ujistit se, že existují různé cesty, které dokáží splnit cíle, jež jsou stanoveny. Dá se říct, že otázka elektrifikace ještě nikdy nebyla tak důležitou součástí pokroku.

Je ale skutečně tou jedinou správnou cestou?

Zdroje: WRC, FIA, Autosport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené