Motorsport
Toyota je „zpět“ v F1. Japonská značka navazuje od VC USA částečnou technickou spolupráci se stájí Haas
Japonská automobilka Toyota, doteď nelichotivě spojována s jedním z největších fiasek stáje moderní éry F1, si po 15 letech spravuje chuť! Počínaje VC Spojených států na okruhu v Austinu odstartuje technické partnerství s americkým týmem Haas.
Japonská automobilka Toyota, doteď nelichotivě spojována s jedním z největších fiasek stáje moderní éry F1, si po 15 letech spravuje chuť! Počínaje VC Spojených států na okruhu v Austinu odstartuje technické partnerství s americkým týmem Haas. Nejmladší stáj přijme Toyotu do skupiny několika spřízněných dodavatelů, již vede Ferrari, které nadále pokračuje s dodáváním pohonných jednotek. V rámci dalšího vývoje vozu by však závodnická odnož Toyoty mohla pro začátek minimálně doplnit italského výrobce šasi Dallaru.
- Toyota zahájí od VC Spojených států technickou spolupráci se stájí Haas
- Automobilka se postará o konstrukční a výrobní expertízu, Haas naopak přispěje zejména komerčně
- Příchod Toyoty jako velkého hráče v motorsportu značí pro Haas významný posun vpřed
Toyota a její příběh v F1
Pro dlouhodobější příznivce Formule 1 nejspíše nevyvstanou nejpříjemnější vzpomínky a konotace, když se zmíní jméno Toyota. Japonská automobilka vstoupila do královny motorsportu v roce 2002 s velkými ambicemi a zvláště velkými zdroji.
Ty však za svého osmiletého působení v F1 zužitkovala pouze v celkem třináct pódiových umístění bez vítězství. O poslední hřebík do rakve se postarala světová ekonomická krize v letech 2008 až 2009. Toyota kvůli finančním a dalším ztrátám sport opustila po sezóně 2009. Do učebnic historie se tak zapsala jako jedna z nejztrátovějších projektů ve Formuli 1 vůbec.
Po 15 letech v ústraní nicméně zahlásila Toyota krok vpřed k zahlazení nelichotivých vzpomínek na minulost. S nejmenší stájí v F1, americkým Haasem, zahájila spolupráci na bázi technických a lidských zdrojů.
Benefity spolupráce pro Toyotu a Haas
Jak pro Toyotu, tak pro Haas se jedná, jak hlásí oficiální zpráva, o oboustrannou výměnu znalostí a vědomostí. Závodnická odnož automobilky Toyota Gazoo Racing „bude poskytovat konstrukční, technické a výrobní služby,“ přičemž Toyota tím získá rozvoj vlastních dovedností a znalostí pro úspěšný chod ve světě F1. Na oplátku se tým Haas postará o „technické znalosti a komerční přínosy.“
Šéf americké stáje Ajao Komacu svými slovy v tiskové zprávě potvrdil výše zmíněné cíle, kde vyjádřil vděk Haasu a Toyotě za uzavření spolupráce. Zároveň také podotkl, že využití cenných technických zdrojů a výrobních procesů Toyota Gazoo Racing „bude mít zásadní význam pro náš vlastní rozvoj a pro naše jasné přání dále zvýšit naši konkurenceschopnost ve Formuli 1.“
Komacu ovšem mimo poděkování Toyotě a jejího představenstva nezapomněl ani na podporu Formule 1 prostřednictvím jejího prezidenta Stefana Domenicaliho a na dlouhodobé partnerství s Ferrari, s nímž tento rok oznámil pokračování tohoto partnerství. Komacu svou stať zakončil: „Všichni v týmu MoneyGram Haas F1 se těšíme na výsledky spolupráce v rámci tohoto nového vztahu. Nemůžeme se dočkat, až začneme a naplníme naše společné ambice.“
Budoucnost Toyoty v koncernu Haasu a jeho partnerů
Příchod japonské továrny do Haasu představuje klíčový krok pro posun stáje vstříc lepším výsledkům v F1. Navzdory silného poměru s Ferrari, jenž dodává týmu pohonné jednotky, a Dallarou, jenž se stará o výrobu šasi, patří Haas mezi nejslabší stáje ve sportu. Americké stáji ve spojení se svými stále nedostačujícími výsledky toto očividně nestačí.
A právě zde přichází Toyota se svými bohatými zdroji nejen jako významná světová automobilka, ale také jako značka s obrovským kvantem zkušeností v celém motorsportu. Jako vlastník týmu a dodavatel motorů aktuálně září nejen v MS v rallye, ale také i ve WEC a NASCAR.
Toyota tak v nejbližší době zahájí asistenci pro Haas v oblastech, se kterými má továrna relevantní praxi. Zejména se podle serveru The Race bude jednat o vývoj v rámci aerodynamiky, aktivit v simulátoru a R&D dílů a součástek. Technologická síla Toyoty by tudíž mohla i dopomoci v postupnou budoucí výměnu Dallary jako konstruktéra šasi a dalších částí vozu právě za Toyotu.
Vznik dohody s Toyotu tak lze jen vnímat jako vítězství pro Haas. Nejen pro stáj samotnou, ale také i pro jeho šéfa Komatsua, který se jednoznačně postaral ani ne rok po převzetí otěží po Güntheru Steinerovi o jeden z největších úspěchů stáje v její stále krátké historii.
Zdroj: F1, MoneyGram Haas F1 Team, The Race
-
Bojové sportypřed 4 dny
Nádhera, Vánoce jsou tady. Paige VanZant opět potěšila fanoušky, spolu s ní se odhalila polská kráska, od níž se to nečekalo
-
Chance Ligapřed 4 dny
Slavia řeší odchody. Tito hráči mohou v zimě opustit Eden. Jsou mezi nimi mladíci i hráči známých jmen
-
Chance Ligapřed 3 dny
Blíží se velká ztráta pro Baník Ostrava? Slezané mohou přijít o jednoho z nejlepších hráčů. Hlásí se Premier League
-
Chance Ligapřed 4 dny
Vyhrála Slavia boj o jeden z největších talentů v lize? Do Hradce má poslat 40 milionů korun