Spojte se s námi


Motorsport

To jsou barvy! Tým Hyundai odhalil podobu auta, se kterým budou letos závodit. Líbí se vám?

S novou sezónou tradičně týmy mění barvy svých závodních aut, byť v posledních letech jsou tyto změny spíše nepatrného ráze. Nyní podobu auta pro sezónu 2022 zveřejnil Hyundai Shell Mobis WRT. Líbí se vám tato barevná kombinace?

Publikováno

dne

S novou sezónou tradičně týmy mění barvy svých závodních aut, byť v posledních letech jsou tyto změny spíše nepatrného ráze. Nyní podobu auta pro sezónu 2022 zveřejnil Hyundai Shell Mobis WRT. Líbí se vám tato barevná kombinace?

Korejská značka představila svůj vůz pro sezónu 2022, který se má vypořádat s novou hybridní érou WRC. Žádné významné změny ovšem nečekejme, tým spíše přišel s vylepšenou verzí modré a oranžové tovární barvy.

Model i20 N Rally1 budou v nadcházejícím ročníku pilotovat Thierry Neuville a mistr světa z roku 2019 – Estonec Ott Tänak.

O třetí místo v kokpitu Hyundaie se poperou další dva piloti – Oliver Solberg a Dani Sordo. Španěl Sordo už je zkušeným závodníkem, který má na svém kontě nepřeberné množství startů (ve WRC začínal v roce 2003 – pozn. red.).

Naproti tomu první jmenovaný je novou posilou a očekává se, že absolvuje většinu rallye závodů počínaje úvodními třemi podniky v Monte Carlu (20. – 23. ledna), Švédsku (24. – 27. února) a Chorvatsku (21. – 24. dubna).

Co je však v souvislosti se zveřejněním nové podoby aut nutné poznamenat, nové předpisy vedly k tomu, že Hyundai, Toyota a M-Sport Ford od základů navrhovali a konstruovali zcela nová auta.

Korejský tým pak byl tím posledním, který začal pracovat na voze pro rok 2022, přičemž ona konečná specifikace se začala testovat až koncem listopadu 2021.

Největší změnou je zavedení 100kW hybridní pohonné jednotky s 1,6litrovým přeplňovaným spalovacím motorem, jedinou klíčovou součástí převzatou z předchozí generace vozů. Jezdci tak budou muset používat hybridní pohon během každé etapy.

Ten aktivují sešlápnutím plynového pedálu a odemknou prostřednictvím rekuperace energie při brzdění. Nové vozy také budou mít nově ocelový podvozek, čímž stoupne váha jednotlivých aut přibližně o 70 kg.

Zároveň budou mít nová auta sníženou aerodynamiku, a to až o 15 %. Hyundai absolvuje své poslední testovací jízdy již tento týden, před úvodním podnikem v Monte Carlu. Toyota a M-Sport Ford mají představit své vozy až při oficiálním zahájení sezóny v sobotu, 15. ledna.

Zdroje: WRC, Hyundai Shell Mobis WRT

Reklama

Motorsport

Konec všem spekulacím? Hamilton kariéru neukončí, říká jeho bývalý týmový kolega

O tom, že velké finále v Abú Dhabí zanechalo nejen ve světě formule 1, nýbrž v celém motorsportu obrovské stopy, o tom není pochyb. Jenson Button, bývalý týmový kolega Lewise Hamiltona nyní věří, že jeho kariéra bude dále pokračovat. Co na jeho adresu prohlásil?

Publikováno

dne

O tom, že velké finále v Abú Dhabí zanechalo nejen ve světě formule 1, nýbrž v celém motorsportu obrovské stopy, o tom není pochyb. Jenson Button, bývalý týmový kolega Lewise Hamiltona nyní věří, že jeho kariéra bude dále pokračovat. Co na jeho adresu prohlásil?

Existuje hned několik důvodů, proč je takřka nemyslitelné, že by Hamilton ukončil svou kariéru pilota formule 1.

Ač to chvíli skutečně vypadalo, že sedminásobný mistr světa neunese porážku v posledním podniku sezóny, nyní je čas veškeré spekulace ukončit. Faktem sice zůstává, že po konci ročníku 2021 se Hamilton zcela odmlčel ze sociálních sítí a na svém Instagramu chvíli dokonce přestal sledovat F1, jeho odchod by nicméně už byl jinak dávno oznámen.

Mercedes už se totiž pomalu začíná soustřeďovat na novou sezónu, přičemž 23. února začínají první testy v Barceloně. A je skutečně nežádoucí, aby zrovna v tomto období Hamilton oznámil jeho konec. Je ale pravdou, že ve světě formule 1 se může stát cokoliv, a tak jeho návrat stále není definitivně potvrzený.

„Opravdu doufám, že bude nadále závodit. Myslím, že on sám to chce, stále může dosáhnout na rekordní osmý titul a osamostatnit se na čele historie formule 1,“ řekl Button v televizním pořadu Good Morning Britain, jehož slova cituje server Motorsport.

Na toto téma se ostatně vyjádřil i šéf stáje McLaren Zak Brown. „Myslím, že se do F1 vrátí. Ano, může být pořád naštvaný, ale stále je to jezdec formule 1, který chce vyhrávat,“ prozradil Brown ve svém vyjádření na oficiálních stránkách McLarenu.

„Taky si nemyslím, že je připravený k odchodu. Podle mého bude chtít dosáhnout na osmý titul mistra světa. Je zde pořád mnoho faktorů, proč by měl ve F1 pokračovat,“ dodal Brown.

Podobné prohlášení vyřkl v nedávné době i novopečený prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.

Je tedy opravdu nepravděpodobné, že i s ohledem na kvapem blížící se testy Hamilton ukončil aktivní kariéru.

První testy se uskuteční ve dnech 23. až 25. února v Barceloně, oficiální testování pak začne v Bahrajnu desátého března a bude rovněž trvat dva dny. Právě v Bahrajnu mají být přítomni už i fanoušci a nemají chybět ani televizní přenosy.

Zdroje: McLaren Racing, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Velká změna plánů! Spolupráce Honda & Red Bull bude i nadále pokračovat, důvodů je hned několik

Velká změna plánů! Honda bude nejen Red Bullu, ale i Alpha Tauri dodávat motory až do roku 2025. Důvodů je samozřejmě více, zejména těch provozních a politických. Své vyjádření k této situaci poskytl také Helmut Marko, který rovněž prozradil mnohé.

Publikováno

dne

Velká změna plánů! Honda bude nejen Red Bullu, ale i Alpha Tauri dodávat motory až do roku 2025. Důvodů je samozřejmě více, zejména těch provozních a politických. Své vyjádření k této situaci poskytl také Helmut Marko, který rovněž prozradil mnohé.

Honda na konci loňského roku formálně ukončila svou činnost ve formuli 1, avšak všem zúčastněným bylo jasné, že jakási spolupráce mezi japonským výrobcem motorů a Red Bullem bude i nadále pokračovat.

V podstatě to však znamenalo, že v případě ukončení oficiálního partnerství si Red Bull bude za služby Hondy platit. Japonská automobilka totiž vyjádřila své plány ohledně elektrifikace, na kterou se v budoucích letech chce soutředit.

Zástupci Red Bullu tedy oznámili, že se vydají svou vlastní cestou a založili novou firmu s názvem Red Bull Powetrains. Tým by si tak pohonné jednotky vyráběl i vyvíjel, případně za pomoci některého z potencionálních nově příchozích partnerů (VW, Audi, Porsche).

Ještě lépe se tato situace dá vysvětlit tak, že Red Bull by si v dalších letech vyráběl motory sám (ovšem právě díky dílům od Hondy) a současně pracoval na novém projektu týkajícího se nových pravidel F1, která vstoupí v platnost v roce 2026.

Helmut Marko však v rozhovoru pro Motorsport prozradil, že nakonec bude vlastně úplně všechno jinak. Je to velká změna? Nepochybně ano, Honda má totiž Red Bullu a Alpha Tauri dodávat kompletní motory až do roku 2025!

Red Bull tímto krokem takřka přiznává, že plány ohledně nově vzniklé firmy tak byly poněkud sebevědomé. Zaprvé, ač se týmu podařilo přetáhnout velké množství inženýrů a klíčových lidí z Mercedesu, stále nemají dost pracovní síly na to, aby dokázali výrobu spolehlivě rozjet.

Toto rozhodnutí rovněž odstraňuje jakékoliv obavy z problémů, jakými jsou kontrola kvality, která by mohla vyplynout z přesunu výstavby pohonných jednotek do Spojeného králoství. Zároveň se v Red Bull Powertrains mohou lépe soustředit na jejich nový projekt.

Nutno podotknout, v letošním roce dojde ke zmrazení vývoje pohonných jednotek. Honda tak stihne Red Bullu dodat již vylepšenou pohonnou jednotku i s ohledem na složité úpravy kvůli přechodu na nové palivo.

Změna spočívá také v tom, aby bylo na Red Bull v roce 2026 nahlíženo jako na výrobce. Proč? Vzhledem k velmi pravděpodobnému zavedení rozpočtových stropů budou mít potencionální nově příchozí týmy výhodu, respektive určitou úlevu spočívající zejména ve vyšším množství finančních prostředků.

Zatím není jasné, zda budou motory označeny stále „motory Honda“, ačkoliv by byl tento krok logický kvůli mnoha aspektům, zejména politickým.

„Motory se budou do roku 2025 vyrábět v Japonsku, my se jich ani nedotkneme. To znamená, že veškerá práva zůstanou Japoncům, což je pro rok 2026 důležité v tom ohledu, že to z nás bude dělat nováčky,“ řekl Marko v rozhovoru pro magazín Autorevue, jehož slova cituje server Motorsport.

„Mezi námi a Hondou došlo k přehodnocení celé situace, a to samozřejmě v tom smyslu, že oni by vzhledem k jejich zapojení do projektu elektrifikace mohli využít našich znalostí, co se týče baterií,“ vysvětluje.

„Původně bylo plánováno, že pro nás budou vyrábět motory pouze pro rok 2022. Nyní však bylo rozhodnuto, že nám budou dodávat motory až do roku 2025, což je pro nás obrovská výhoda. Znamená to, že musíme pouze provést jemné úpravy a kalibrace,“ uzavřel.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

O tom, kdo vyhrál Rallye Monte-Carlo rozhodl osud, říká Ogier. Co dalšího v rozhovoru prozradil?

Úvodní dějství ročníku 2022 nakonec Sébastienu Ogierovi vítězství nepřineslo. To mu totiž v poslední etapě vyfoukl zkušený devítinásobný šampion Sébastien Loeb. Podle Ogiera o tom rozhodl osud. V rozhovoru pro server Motorsport toho však poznamenal mnohem více.

Publikováno

dne

Úvodní dějství ročníku 2022 nakonec Sébastienu Ogierovi vítězství nepřineslo. To mu totiž v poslední etapě vyfoukl zkušený devítinásobný šampion Sébastien Loeb. Podle Ogiera o tom rozhodl osud. V rozhovoru pro server Motorsport toho však poznamenal mnohem více.

V průběhu prvního podniku sezóny se zdálo, že si Ogier v Monte-Carlu dojede pro své deváté celkové vítězství. Konečný výsledek však značně ovlivnil defekt, který Ogier utrpěl v předposlední etapě.

S kvapem blížícím se finišem se taktéž štěstí přiklonilo na stranu Loeba. V polovině závodu měl přitom Ogier náskok čtyřiadvaceti sekund, jenže kromě defektu také v závěrečné etapě ulil start a obdržel penalizaci deseti sekund.

Loeb si se svými kvalitami pak tuto šanci nenechal ujít a vítězství si nakonec pohlídal. Finální podoba výsledkové listiny nám ukazuje, že Ogier i kvůli těmto dvěma zásahům ztratil na vítěze této rallye deset a půl vteřiny.

Ač oba závodníci pro letošní rok oficiálně potvrdili zatím pouze rallye v Monte-Carlu, je velmi pravděpodobné, že se budou účastnit dalších dílčích závodů. Faktem ovšem zůstává, že oba nezasahují do hlavního programu WRC a po zbytek sezóny si tak budou vybírat, do kterých podniků budou či nebudou chtít zasáhnout.

„Byl to krásný a velmi tvrdý souboj. Mám z této rallye opravdu velkou radost a myslím, že si to všichni budeme navždy pamatovat,“ řekl Ogier v rozhovoru pro Motorsport.

„Dobře, z tohoto víkendu jsme nevyšli jako vítězové, ale myslím, že pořád můžeme chodit s hlavami vztyčenými a usmívat se, jelikož jsme i tak odvedli kus práce. Bohužel však dnes osud rozhodl jinak,“ uvědomuje si.

Pilot týmu Toyota Gazoo Racing také reagoval na defekt, který utrpěl v přeposlední šestnácté etapě.

„Upřímně, nemohl jsem s tím nic udělat. Když byla silnice čistá, tak jsem se opravdu snažil jet bezpečně a vyhýbat se ostrému zatáčení. Jenže v průběhu etapy takto na ostro zajeli prudké zatáčky všichni a stopa byla hodně špinavá. Defektu se pak už nešlo vyhnout. To je život,“ reaguje Ogier.

Nutno podotknout, společnost Pirelli je mnohými kritizována už od svého vstupu do světa WRC. Pro rok 2022 však zpřísnilo konstrukci svých pneumatik v důsledku toho, že se musejí vyrovnat novým a těžším vozům.

V tuto chvíli není dobrým znamením, že už při příležitosti úvodního podniku sezóny došlo na jednom z vozů k defektu. Ogier na závěr dodává, že momentálně není schopný potvrdit, jakého závodu se dále zúčastní. Prozradil však, že portugalská rallye v květnu bude slibnou příležitostí.

Pro Toyotu to ovšem skutečně nebyl špatný víkend. Kromě Ogierova druhého místa dojel na pozici číslo 4 velmi talentovaný Fin Kalle Rovanperä, jenž dokonce vyhrál dvanáctou, třináctou a poslední sedmnáctou etapu.

Zdroje: WRC, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené