Spojte se s námi


Motorsport

To jsou barvy! Tým Hyundai odhalil podobu auta, se kterým budou letos závodit. Líbí se vám?

S novou sezónou tradičně týmy mění barvy svých závodních aut, byť v posledních letech jsou tyto změny spíše nepatrného ráze. Nyní podobu auta pro sezónu 2022 zveřejnil Hyundai Shell Mobis WRT. Líbí se vám tato barevná kombinace?

Publikováno

dne

S novou sezónou tradičně týmy mění barvy svých závodních aut, byť v posledních letech jsou tyto změny spíše nepatrného ráze. Nyní podobu auta pro sezónu 2022 zveřejnil Hyundai Shell Mobis WRT. Líbí se vám tato barevná kombinace?

Korejská značka představila svůj vůz pro sezónu 2022, který se má vypořádat s novou hybridní érou WRC. Žádné významné změny ovšem nečekejme, tým spíše přišel s vylepšenou verzí modré a oranžové tovární barvy.

Model i20 N Rally1 budou v nadcházejícím ročníku pilotovat Thierry Neuville a mistr světa z roku 2019 – Estonec Ott Tänak.

O třetí místo v kokpitu Hyundaie se poperou další dva piloti – Oliver Solberg a Dani Sordo. Španěl Sordo už je zkušeným závodníkem, který má na svém kontě nepřeberné množství startů (ve WRC začínal v roce 2003 – pozn. red.).

Naproti tomu první jmenovaný je novou posilou a očekává se, že absolvuje většinu rallye závodů počínaje úvodními třemi podniky v Monte Carlu (20. – 23. ledna), Švédsku (24. – 27. února) a Chorvatsku (21. – 24. dubna).

Co je však v souvislosti se zveřejněním nové podoby aut nutné poznamenat, nové předpisy vedly k tomu, že Hyundai, Toyota a M-Sport Ford od základů navrhovali a konstruovali zcela nová auta.

Korejský tým pak byl tím posledním, který začal pracovat na voze pro rok 2022, přičemž ona konečná specifikace se začala testovat až koncem listopadu 2021.

Největší změnou je zavedení 100kW hybridní pohonné jednotky s 1,6litrovým přeplňovaným spalovacím motorem, jedinou klíčovou součástí převzatou z předchozí generace vozů. Jezdci tak budou muset používat hybridní pohon během každé etapy.

Ten aktivují sešlápnutím plynového pedálu a odemknou prostřednictvím rekuperace energie při brzdění. Nové vozy také budou mít nově ocelový podvozek, čímž stoupne váha jednotlivých aut přibližně o 70 kg.

Zároveň budou mít nová auta sníženou aerodynamiku, a to až o 15 %. Hyundai absolvuje své poslední testovací jízdy již tento týden, před úvodním podnikem v Monte Carlu. Toyota a M-Sport Ford mají představit své vozy až při oficiálním zahájení sezóny v sobotu, 15. ledna.

Zdroje: WRC, Hyundai Shell Mobis WRT

Reklama

Motorsport

Mercedes měl největší krám za posledních deset let. Nechápu konec Micka Schumachera, říká pilot formule 3 Netušil

Sezona Formule 1 je minulostí, titul mistra světa si s předstihem a zjevnou dominancí zajistil Max Verstappen na Red Bullu. I tak byl ale letošní ročník F1 zajímavý až do posledního závodu, který se jel minulý víkend v Abú Dhabí. Za sezonou se ohlédl také český jezdec Formule 3 Vladimír Netušil.

Publikováno

dne

Sezona Formule 1 je minulostí, titul mistra světa si s předstihem a zjevnou dominancí zajistil Max Verstappen na Red Bullu. I tak byl ale letošní ročník F1 zajímavý až do posledního závodu, který se jel minulý víkend v Abú Dhabí. Za sezonou se ohlédl také český jezdec Formule 3 Vladimír Netušil. Ten mimo jiné říká, že výkon Maxe Verstappena i stáje Red Bull byl téměř dokonalý, Daniel Ricciardo se psychicky sesypal a Lewis Hamilton jezdil v Mercedesu na “největším krámu” za posledních deset let. Netušil navíc nerozumí tomu, proč v Haasu a F1 končí Mick Schumacher.

Vladimíre, jak zpětně hodnotíte letošní sezonu Formule 1?

Sezona se mi hodně líbila. Nebyla tam sice jedna zásadní zápletka, zato se odehrávalo spoustu různých menších zápletek. Těch byl myslím nadprůměrný počet ve srovnání s předchozími lety. Díky tomu se bylo na co koukat až do posledního závodu, ve kterém stále šlo o několik milionů dolarů a několik umístění v Poháru konstruktérů i v Poháru jezdců.

Při prvním pohledu na uplynulou sezonu to vypadá, že Max Verstappen byl hodně odskočený od všech ostatních závodníků. Bylo to tak i z vašeho pohledu?

Odskočené je především auto. O mně se všeobecně ví, že nejsem fanoušek Maxe Verstappena. Nemám ho zkrátka příliš v lásce. Letos ale předvedl po sportovní stránce téměř dokonalý výkon. Těžko bych si vzpomněl na nějaký jeho slabší závod, slabší kvalifikaci nebo delší období, kdy se mu nedařilo. Bez ohledu na cokoliv dalšího je tedy zapotřebí uznat, že to, co Verstappen letos předvedl, bylo téměř dokonalé.

Pravdou ale také je, že celý tým Red Bull měl téměř dokonalou sezonu. Není to pouze v Maxovi, je to i v celém týmu. Podle mého názoru je to z 50 procent o něm a z 50 procent o týmu. Jak Max Verstappen, tak Red Bull myslím měli nejlepší sezonu v historii.

Kdo z jezdců F1 vás naopak nejvíc zklamal?

Opakovaně Daniel Ricciardo, jednoznačně. Měl poslední rok v McLarenu a možná i v kariéře na to, aby se chytil. A možná se to částečně ukáže v další řadě Drive to Survive od Netflixu, ale já z paddocku F1 vím, že se letos definitivně psychicky sesypal. Takže z velmi talentovaného a šikovného, podle některých názorů ale také přeplaceného jezdce, se stalo největší zklamání sezony.

Říkáte, že se Ricciardo psychicky sesypal. Čím to mohlo být způsobeno? Tím tlakem seriálu? Nebo to mohlo vycházet z týmu?

Myslím, že jeho největším problémem v této sezóně byl on sám. Ricciardo se sesypal už v sezoně 2021 a měl zimu na to, aby se mentálně restartoval. Bylo jasné, že se mu to buď povede v prvních 3 až 5 závodech letošní sezóny a objeví se znovu restartovaný Daniel Ricciardo, nebo se mu to nepovede a v průběhu sezony už se nechytne. Bohužel pro něj se stala druhá varianta. Nechytil se a bude mít velký problém se do seriálu F1 jako hlavní jezdec vrátit.

Psalo se také, že Lewis Hamilton měl nejhorší sezonu v kariéře…

To si nemyslím. Myslím si, že auto bylo hodně špatné. A paradoxně je velkou ostudou Ferrari, že měli o galaxii lepší auto než Mercedes, který jezdil s největším krámem za posledních deset let, a přesto Ferrari skončilo druhé jen o pár bodů před Mercedesem. Pokud jde o Lewise Hamiltona jako takového, toho to první polovinu sezony vůbec nebavilo. 

V druhé polovině sezony už jsme několikrát viděli Hamiltona tak, jak ho známe z předchozích sezón. Celý rozdíl byl jen v tom, jestli ho to baví, nebo ne. Myslím si dokonce, že v první polovině sezony on i Mercedes zvažovali, že to Hamilton zabalí. Že opravdu řekne, že s tím krámem jezdit nebude a odejde.

Jenže pokud chtěl odejít v nejlepším, měl to udělat na konci loňské sezony. Teď v podstatě odejít nemohl, protože by hodně lidí řeklo, že utekl jako srab ve chvíli, kdy nemá nejlepší auto. No a pak se v druhé polovině roku nějak zmátořil. Ale pokud se dívám na jeho osobní výkon, tak si nemyslím, že to byla jeho nejhorší sezona v kariéře.

Tím jsme se dostali k zajímavému tématu, jak moc je to ve Formuli 1 o samotném jezdci, a jak moc o autě. Může dobrý jezdec na špatném autě udělat lepší výsledek než špatný jezdec na dobrém autě?

Samozřejmě, že může. Rád bych ale upozornil na to, že rozdíl mezi nejlepším a nejhorším jezdcem není ani sekunda na kolo, ale rozdíl mezi nejlepším a nejhorším autem jsou tři sekundy na kolo. Ve Formuli 1 máme 20 nejlepších jezdců na světě. U těch, kteří jezdí na chvostu, máme občas tendenci říkat, že jsou to s prominutím blbci a jezdí jako jabloně. To není fér. A není to ani pravda.

Musíme si uvědomit, že ti kluci často vyhráli F2 nebo F3. Svůj talent tedy předvedli v těchto nižších sériích a to, že dnes jezdí na nějakém 16. nebo 18. místě ve Formuli 1 neznamená, že jsou špatní. A i když je tam pár jmen, u kterých jsem osobně rád, že končí, tak jasně říkám, že i ten nejhorší jezdec v F1 je strašně, ale strašně dobrý. Když se ale vrátím k otázce auto nebo jezdec, tak je to ještě o něco složitější.

Nesmíme totiž zapomínat, že jezdec se podílí na vývoji monopostu. Často se setkávám s názorem, že ty poslední sezony, kdy Lewis Hamilton dominoval na Mercedesu, by to na stejném voze vyhrál prakticky každý. To je samozřejmě nesmysl a je nutné si také uvědomit, že to auto vyvinuli nejprve Ross Brawn s Michaelem Schumacherem a pak Toto Wolff s Lewisem Hamiltonem.

Oni a jejich týmy to auto udělali tak strašně dobré, jak bylo. Je logické, že pak sklidili plody své práce a není vůbec fér říkat, že by se v tom autě stal mistrem světa každý. Ostatně podívejme se, kolik tu je týmů, které mají dobré vybavení a špičkového nebo velmi dobrého jezdce, ale stejně na podobné výsledky za několik let nedosáhly. Takže ano, obecně je auto možná o něco důležitější než jezdec. Je otázka, zda je úspěch z 60, 70 nebo 80 procent o dobrém autě. Není to ale zdaleka tak jednoduché.

V Haasu a Formuli 1 končí také Mick Schumacher. Bude vám chybět, nebo je to jezdec, který ve Formuli 1 být nemá?

Mně určitě chybět bude. Vůbec nechápu, proč Haas neprodloužil Mickovi Schumacherovi smlouvu. A myslím, že je v tom i něco nesportovního nebo osobního. Mick byl nahrazen Nico Hülkenbergem, kterého mám na rozdíl od Verstappena strašně rád. Nico je totiž velký sportovec a gentleman. Takže mu to strašně přeju, ale vlastně nevím, proč po dvou sezonách mimo F1 a ve svých 35 letech nahrazuje právě Micka Schumachera, který byl závod od závodu lepší a lepší.

Jsem přesvědčený, že Nico nezajede líp než Schumacher. Osobně mi tedy Mick Schumacher bude chybět. Nemyslím si, že má takový talent jako táta, to ne. Na druhou stranu je tam pět horších jezdců než on. Doufám, že když ho Ferrari hodilo přes palubu, tak se ho chytne třeba Mercedes a dá mu někdy v budoucnu šanci.

Jakou roli vlastně u Micka Schumachera hraje jeho příjmení?

Pomáhá mu, ale i škodí celou jeho kariéru. Z toho důvodu také do svých 13 nebo 14 let závodil pod dívčím jménem. To, že mladý Schumacher závodí, se do té doby veřejně vůbec nevědělo. Všichni v paddocku měli přísný zákaz o tom mluvit. A on na všech soupiskách startoval jako dívka. Mediálně a “píárově” mu to někdy strašně pomáhá, jindy ale strašně škodí, musí to být velký tlak. Ten závazek je obrovský.

A pak je tu samozřejmě to, co se stalo jeho tátovi. Vlastně bych chtěl říct, že má můj velký obdiv bez ohledu na to, kolikátý jede. S tím vším, s čím se i jeho dětská hlava musela poprat, tak je neuvěřitelné a obdivuhodné, že je schopen být na startovním roštu a závodit na nejvyšší úrovni o nějaké desetiny sekundy.

Novým potvrzeným jezdcem F1 je naopak Američan Logan Sargeant…

Věděl jsem o jeho příchodu asi tři nebo čtyři týdny před tím, než to bylo oficiálně oznámeno a kdy ještě probíhaly různé tiskové zprávy, že Williams ještě nemá vybráno. Upřímně řečeno, příchod Logana Sargeanta zaplatili Američané. Kontext je takový, že Formuli 1 dnes vlastní americká společnost.

To se dříve projevilo už tím, že do seriálu přibyly dvě Velké ceny v USA. To ale nestačilo a oni si moc přáli, aby byl v F1 také americký závodník. Williams sice dlouho říkal, že chce a bude sázet na zkušeného jezdce, který posune tým, zároveň ale uzavřeli nějakou zákulisní dohodu s pořadatelem, který se na příchodu Sargeanta finančně podílel.

Bude na Logana Sargeanta o to větší tlak, když je to Američan v americké soutěži?

Ne, v prvních dvou letech na něj nebude žádný tlak. Jeho obrovskou výhodou je, že od něj teď nikdo nic neočekává. Tím ale vůbec neříkám, že Logan Sargeant není špičkový jezdec. To rozhodně je, ve Formuli 2 skončil mezi prvními. Ale je mladý a nový, takže každý počítá s tím, že to ještě desetkrát rozbije. Přesně tak, jak to dělal a jak to bylo vyčítáno Micku Schumacherovi. Vzpomeňme si ale, kolikrát to rozbil Max Verstappen na začátku kariéry ve Formuli 1. A kde je dnes?

Vladimír Netušil je pilotem a majitelem stáje Effective Racing, který letos jezdil EuroFormula Open (soutěž na úrovni Formule 3, odkud byl v minulosti přijatý přímo do F1 například Max Verstappen). Sponzory na nákladnou sezonu si shání sám, dřívější sezony dotoval ze svého podnikání. Mezi českými piloty na domácích i evropských okruzích je nejrychlejší. V Mostě na stejném voze byl rychlejší pouze Carlos Sainz, který dnes jezdí ve Formuli 1 v týmu Ferrari, a to jen o pár setin sekundy.

V šestnácti letech měl vážnou nehodu v autě, které řídil jeho kamarád. Ten na místě zemřel. Vladimír byl necelý rok na vozíčku a vypadalo to, že se už nikdy nepostaví na nohy. Ve 30 letech se rozhodl splnit si sen, vzít peněžní přebytky ze své práce v oblasti financí a splnit si sen. Koupil si formuli a začal jezdit.

Dnes je mu 40 let, ale stále živí ambice na to dostat se do F2 nebo dokonce F1, kde jezdí o rok starší Fernando Alonso. Po konci závodní kariéry se chce věnovat vedení stáje Effective racing. Aktuálně k sobě shání druhého pilota, mladého talenta, kterému by mohl pomoci nastartovat kariéru a dostat tak stáj mezi elitu.

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Formule 1 spekuluje o zavedení aktivní aerodynamiky od roku 2026. Mohla by zpomalovat lídry závodu

Rok 2026 Formuli 1 přinese několik velkých změn. Kromě příchodu Audi, které nahradí Alfu Romeo a změn v pohonných jednotkách se spekuluje i o nových regulacích pro aerodynamiku. Ty by mohly zahrnovat „aktivní aerodynamiku“.

Publikováno

dne

Rok 2026 Formuli 1 přinese několik velkých změn. Kromě příchodu Audi, které nahradí Alfu Romeo a změn v pohonných jednotkách se spekuluje i o nových regulacích pro aerodynamiku. Ty by mohly zahrnovat aktivní aerodynamiku“.

Aktivní aerodynamika byla původně zamýšlena jako pomůcka pro efektivnější využití paliva. Vozy by tak mohli na trati měnit konfiguraci tak, aby měly co nejmenší odpor na rovinkách a největší přítlak v zatáčkách.

F1 ale začala o aktivní aerodynamice přemýšlet jako o náhradě za DRS. Místo otevřeného zadního křídla na rovinkách by stíhající vozy měly efektivitu křídla na rovince jen sníženou a v zatáčkách naopak zvýšenou.

Dalším využitím by mohlo být zpomalení lídra závodu, aby si nevybudoval nedostižitelný náskok.

V rozhovoru pro Autosport se k možné změně pravidel vyjádřil generální ředitel F1 Ross Brawn. „Aktivní aerodynamika je nyní největší neznámá o monopostech pro rok 2026. Stále ještě není rozhodnuté jak by byla implementována a zda může být implementována bezpečně.“

Brawn okomentoval i možnou náhradu DRS: „Vozy F1 už aktivní aerodynamiku napůl mají ve formě DRS. S plnou aktivní aerodynamikou se ale dá ovlivnit i vedoucí pilot. Když se jiný pilot přiblíží na určitou vzdálenost, auto před ním ztratí přítlak a on naopak přítlak získá. Dají se s tím dělat různé triky.“

V rámci přípravy na nové regulace se z Formule 1 přesunul FIA tým expertů včetně vedoucího aerodynamiky Jasona Sommervilla.

„Rozhodli jsme se nakonec, že je lepší celý tým přesunout k FIA, protože mají plný přístup k datům. Už jsme ve fázi implementace, takže Jason a jeho tým potřebují vidět reálná data monopostů, toho docílí jedině v FIA,“ dodal Brawn.

Jednalo by se tak o největší změnu v aerodynamice od roku 2011 kdy bylo představeno DRS.

Zdroj: Autosport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Potřebujeme mít Ferrari silné a konkurenceschopné, míní prezident F1. Co Domenicali řekl na adresu Binotta?

Italský tým Scuderia Ferrari v nedávném čase oznámil konec dosavadního šéfa Mattii Binotta a další nástupce zatím není znám. Prezident Formule 1 Stefano Domenicali tak vybízí stáj z Maranella, aby především našla správné řešení na současnou situaci. Co řekl na adresu Binotta?

Publikováno

dne

Italský tým Scuderia Ferrari v nedávném čase oznámil konec dosavadního šéfa Mattii Binotta a další nástupce zatím není znám. Prezident Formule 1 Stefano Domenicali tak vybízí stáj z Maranella, aby především našla správné řešení na současnou situaci. Co řekl na adresu Binotta?

Mattia Binotto v úterý oficiálně rezignoval na post šéfa týmu Ferrari. Nutno podotknout, šéfem italské stáje byl třiapadesátiletý rodák z Lausanne po dobu čtyř let, přičemž ve Ferrari byl Binotto celkem 28 let.

Jeho odchodem tak bezpochyby skončí jedna velká éra, oficiální datum opuštění Scuderie je stanoveno na 31. prosince.

Sezóna 2022

Ferrari mělo po třech úvodních Velkých cenách ročníku 2022 jasně nakročeno k boji o titul. A to nejen v rámci šampionátu týmů, ale také Poháru konstruktérů. Poté ale přišla série jezdeckých chyb, velmi špatných strategických rozhodnutí a také problémů se spolehlivostí.

Binotto tomu svými vyjádření také příliš nepomohl. Několikrát naštval i vlastní fanoušky, respektive příznivce Ferrari. V důsledku toho všeho pak předseda Ferrari John Elkann ztratil v Binotta důvěru.

A to i navzdory tomu, že Charles Leclerc nakonec získal konečné druhé místo v šampionátu jezdců.

Dlužno dodat, Ferrari nakonec coby tým zakončilo sezónu na druhém místě, ovšem s výraznou ztrátou na první Red Bull a nakonec s nikterak obrovským náskokem na třetí Mercedes. Velmi turbulentní sezóna pro stáj z Maranella.

Vyjádření Domenicaliho

„Samozřejmě, když jste ve Ferrari a skončíte druhý, je to výsledek, který nestačí. Před mnoha lety jsem byl ve stejné pozici a chci, aby (Binotto) zůstal soustředěný a věřil si,“ vysvětluje Domenicali v rozhovoru pro Sky Sports F1.

„Nechci hodnotit dynamiku týmu, ale určitě mu chci popřát do budoucna vše nejlepší. Opravdu doufám, že Ferrari najde správné řešení, jak zůstat na trati a soustředit se na další práci, protože udělali velký pokrok od roku 2020,“ pokračuje prezident F1.

„Potřebujeme, aby Ferrari bylo konkurenceschopné, aby mělo dobrý, silný tým se silnými jezdci, který bude bojovat s ostatními. Jsem si jistý, že v roce 2023 bude o první pozice bojovat více jezdců i týmů – to je můj sen,“ uzavřel.

Zdroje: Sky Sports F1, Scuderia Ferrari

Pokračovat ve čtení

Oblíbené