Spojte se s námi


Motorsport

Sprintové kvalifikace jsou pro sezónu 2022 v ohrožení, říká Brown. V čem vidí hlavní problém?

Sprintové kvalifikace jsou samy o sobě ve formuli 1 skutečně velké téma. V sezóně 2021 také vzbudily nejrůznější reakce z řad světových médií, expertů a v neposlední řadě i samotných fanoušků. Zak Brown nyní říká, že každopádně ještě zdaleka není jisté, že se vůbec nějaký sprint v příští sezóně uskuteční. Proč?

Publikováno

dne

Sprintové kvalifikace jsou samy o sobě ve formuli 1 skutečně velké téma. V sezóně 2021 také vzbudily nejrůznější reakce z řad světových médií, expertů a v neposlední řadě i samotných fanoušků. Zak Brown nyní říká, že každopádně ještě zdaleka není jisté, že se vůbec nějaký sprint v příští sezóně uskuteční. Proč?

V nedávno skončeném ročníku jsme byli svědky třech podniků, ve kterých byly k vidění právě tyto kvalifikační sprinty. Jednalo se o Velkou cenu Velké Británie, Velkou cenu Itálie a úplně naposledy o Velkou cenu Brazílie.

Co se příštího ročníku týče, vedení F1 má v plánu do kalendáře pro rok 2022 zařadit hned šest sprintů – v Bahrajnu, Rakousku, Kanadě a také na okruzích v Imole, Zandvoortu či Interlagosu.

Zak Brown, šéf stáje McLaren, však naznačuje, že bychom se nemuseli dočkat ani jednoho z nich. Jedním z hlavních důvodů jsou peníze, respektive snížené rozpočtové stropy.

Jak uvádí známý server Motorsport, v letošním roce došlo ke snížení těchto stropů, a to konkrétně ze 145 na 140 milionů dolarů. Ve své podstatě to je však ještě o něco složitější. Součástí dohody na téma těchto třech experimentů byly i různé příspěvky.

V loňském ročníku měly týmy inkasovat za každý sprint 100 tisíc dolarů, v případě velkého poškození na jakémkoliv monopostu týmy obdržely 100 tisíc navíc. Celkově však byly kvůli sprintům rozpočtové stropy navýšeny o 450 tisíc dolarů.

Co se ovšem týká sezóny následující, budou tyto příspěvky zrušeny. Namísto toho, jak opět uvádí server Motorsport, se rozpočtové stropy navýši o 500 tisíc, pakliže bude sprintů pět. Dalších 150 tisíc by tým obdržel v případě, kdyby se v roce 2022 konalo více než pět sprintových kvalifikací.

Brown se každopádně obává, že se jedná o navýšení zoufale malé. Pokud tedy budou velké týmy pracovat s tím, že za potencionální nehodu ve sprintu neobdrží žádné prostředky navíc, logicky budou muset rozpočet týmu nejspíše výrazně přiškrit. A to samozřejmě i s ohledem na fakt, že třiadvacet závodů bude po technické stránce nesmírně náročným počinem.

Menší stáje v tom naopak ze strany největších gigantů vidí pouhou výmluvu, aby mohli utrácet více peněz.

„Musíme pokračovat v ekonomické udržitelnosti našeho sportu. Některé týmy ale stále hledají výmluvy, aby obdrželi více peněz,“ řekl Brown ve svém vyjádření na oficiálních stránkách týmu.

„Zářným příkladem je neustálé pokračování týmů lobující za zvýšení příspěvku pro sprintové kvalifikace. Iniciativa sobotního sprintu přilákala nové diváky a zvýšila zájem o tento sport,“ vysvětluje.

„Některé týmy i nadále požadují navýšení rozpočtového stropu o nepřiměřené množství peněz, a to i navzdory jasným důkazům, že v loňských sprintech byly náklady na škody minimální. Pokud budou sprinty pro příští sezónu opravdu zrušeny, tak by konkrétní týmy měly fanouškům upřímně vysvětlit, proč se tedy žádné konat nebudou,“ doplňuje Brown.

S aktuálním rozpočtovým stropem momentálně nesouhlasí tři týmy – Mercedes, Red Bull a Ferrari.

Podle Browna tyto týmy nejsou zkrátka schopny akceptovat současný stav. Závěrem Brown zkritizoval současné předpisy v tom smyslu, že jdou z hlediska prostředků výrazně proti tzv. „B“ týmům.

Dle jeho slov formule 1 potřebuje více vyrovnaných týmů, které mohou bojovat o ty nejvyšší příčku, potažmo přímo o mistrovský titul.

Zdroje: Motorsport, McLaren Racing

Reklama

Motorsport

Úžasný závod ve Francii přinesl tvrdé bitvy a překvapujícího vítěze! Do cíle závodu nedojelo hned sedm jezdců

Celkem 110 tisíc fanoušků sledovalo nedělní Velkou cenu Francie královské kubatury MotoGP. Ta nabídla velmi atraktivní podívanou, spoustu infarktových momentů, načež hned sedm jezdců nedojelo do cíle! Kdo tedy ovládl sedmý podnik sezóny?

Publikováno

dne

Celkem 110 tisíc fanoušků sledovalo nedělní Velkou cenu Francie královské kubatury MotoGP. Ta nabídla velmi atraktivní podívanou, spoustu infarktových momentů, načež hned sedm jezdců nedojelo do cíle! Kdo tedy ovládl sedmý podnik sezóny?

Všechna světla zhasla přesně ve 14 hodin, přičemž pořadí nejlepších dvanácti pilotů na startu Velké ceny Francie vypadalo následovně – Bagnaia, Miller, Aleix Espargaro, Quartararo, Bastianini, Mir, Rins, Martin, Zarco, Marc Márquez, Pol Espargaro a čtvrtou řadu uzavřel Takaaki Nakagami.

Doslova raketový start předvedli oba jezdci Ducati, kteří si na startu vystřídali pozice na čele. Skvěle odstartovaly také motocykly Suzuki, konkrétně Joan Mir a Alex Rins. Tři místa na startu získal Marc Márquez, naopak o čtyři příčky se propadl Fabio Quartararo.

Dopředu se probíjel také Miguel Oliveira na motocyklu Red Bull KTM. Portugalský závodník vyjel do závodu až ze sedmnácté pozice, po dvou kolech si ovšem stačil přilepšit hned o pět pozic.

Už ve třetím okruhu Velké ceny Francie byli diváci na tribunách a u televizních obrazovek svědky první pádu. Ve čtvrté zatáčce nezvládl výjezd z kačírku Rins a své působení v závodě tak předčasně ukončil.

O kolo později spadl také Remy Gardner, v sedmém kole Velké ceny Francie vypadl také Raul Fernandez, který nezvládl řízení svého motocyklu v šesté zatáčce.

Ještě ve čtvrtém kole se do čela závodu dostal Francesco Bagnaia, který tak odsunul svého týmového kolegu na druhé místo.

Bagnaia, Miller, Bastianini, Mir, Aleix Espargaro, Quartararo, Marc Márquez, Nakagami, Zarco, Binder – takto vypadalo pořadí nejlepší desítky po osmi kolech Velké ceny Francie.

Právě Enea Bastianini se ovšem v dvanáctém kole dostal před Australana Millera na druhé místo a rozdělil tak piloty továrního týmu Ducati.

Tragický víkend pro Suzuki stvrdil v patnáctém kole Mir, který havaroval v zatáčce číslo 14. Japonská značka navíc potvrdila svůj odchod z MotoGP na konci letošní sezóny, Mir s Rinsem se tak stanou volnými jezdci.

Jak technicky náročný a těžký je okruh v Le Mans dokazovaly po celou dobu závodního víkendu především zatáčky číslo 9 a 13. A právě v tom prvním zmíněném úseku spadl Jorge Martin, jehož motorka začala po dopadu dokonce lehce hořet.

V posledních kolech závodu dojel Bastianini vedoucího muže závodu Bagnaiu a fanoušci tak sledovali nádherný souboj o první místo.

Jezdec Ducati ovšem v 21. kole Velké ceny Francie vyrobil chybu, která ho stála první místo. O kolo později dokonce havaroval v zatáčce číslo 13 a navzdory výbornému výkonu nedělní dějství nedokončil.

Bastianini si tak okamžitě vyjel velmi solidní náskok v podobě 2,3 vteřin na druhého Millera. Dvě kola před koncem fanoušci viděli ještě jedno odstoupení ze závodu, když velmi nebezpečně v páté zatáčce spadl Oliveira.

Ve výše přiloženém twitterovém příspěvku si tak můžete prohlédnout konečné pořadí Velké ceny Francie na okruhu v Le Mans. Třetí vítězství v sezóně zapsal Bastianini, kterému rychlé tratě opravdu sedí.

Nutno podotknout, ačkoliv řídí motocykl netovárního týmu Gresini, má v letošní sezóně určitě na to, aby zabojoval o titul mistra světa!

Další pódiové umístění pro Aprilii vybojoval Aleix Espargaro, domácí pilot Francouz Quartararo dojel o pouhých 106 tisícin sekundy na čtvrté příčce. Cíl závodu nevidělo hned sedm jezdců!

„Byl to nejtěžší závod sezóny, zavíral se mi předek v každé zatáčce. Hodně jezdců dnes spadlo, sám jsem měl tři krizové zatáčky, kdy jsem málem spadl. Musel jsem v průběhu závodu měnit mapy a nastavení motocyklu. Jsem ale moc šťastný a spokojený s tím, že se mi opět podařilo dojet na pódiovém umístění,“ řekl Aleix Espargaro v pozávodním rozhovoru.

„Jsem nadšený z tohoto vítězství, byl to pro mě velmi komplikovaný víkend. Zajížděl jsem velmi rychlá kola. Jsem strašně rád, že jsem týmu mohl darovat vítězství. Všichni tvrdě pracují, abychom měli k dispozici co nejlepší a nejrychlejší motocykl. Dnešní vítězství je pro nás odměnou,“ vysvětlil Bastianini rovněž bezprostředně po závodě.

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Dojde k odstranění známé šikany? F1 zvažuje možné kroky pro nadcházející VC Španělska

V posledních měsících vyjádřili představitelé okruhu nedaleko Barcelony zájem o prozkoumání možnosti obnovení „klasického“ třetího sektoru bez šikany, která zpomaluje vozy formule 1, aniž by nabízela významné příležitosti k předjíždění. 

Publikováno

dne

V posledních měsících vyjádřili představitelé okruhu nedaleko Barcelony zájem o prozkoumání možnosti obnovení „klasického“ třetího sektoru bez šikany, která zpomaluje vozy formule 1, aniž by nabízela významné příležitosti k předjíždění. 

Sekvence zatáček 14 a 15 se poprvé představila při Velké ceně Španělska 2007. Od té doby však šikanu kritizují jak jezdci, tak fanoušci a experti. Znemožňuje autům držet se blízko sebe před tím, než najedou na cílovou rovinku a do první zatáčky, kde se odehrává největší počet předjížděcích manévrů.

Šikana tak fanoušky okrádá o více akce na kilometrové rovince, na které by zjednodušením posledního sektoru auta dosahovala vyšších rychlostí. Tím pádem by byl efekt slipstreamu účinnější a silnější a brzdná dráha by se do první zatáčky významně prodloužila.

V únoru ředitel okruhu vysvětlil, že chce využít předsezónních testů, aby viděl rychlost zatáčení nových monopostů. Po nich by provedl příslušné výpočty, aby umožnil úpravu konfigurace trati pro závody F1.

O tři měsíce později se výsledky zkoumání dostavily. Zjistilo se, že by stačilo začlenit ochrannou TecPro bariéru před stávající bariéry z pneumatik. Zaručila by se tak větší bezpečnost jezdců v případě nehody.

Ředitel José Luis Santamaría při prezentaci VC Španělska oznámil, že mají vše připraveno k homologaci třetího sektoru bez šikany. Okruh by mohl mít tedy dvě různé verze vhodné pro pořádání závodů Formule 1.

V roce 2022 si závod zachová konfiguraci z posledních let. Od roku 2023 ale bude na F1, aby určila, pro kterou možnost se rozhodne.

Pokud se královna motorsportu rozhodne pro příští rok vyzkoušet původní konfiguraci bez šikany, představitelé okruhu nejprve počítali s tím, že by bylo zapotřebí rozšířit výběhové zóny. Zimní testy ale ukázaly, že to nebude nutné.

„Pracovali jsme na homologaci okruhu bez šikany pro závody F1,“ vysvětlil Santamaría tuto středu pro web Soymotor.

„Pro tuto verzi tratě již máme řešení, kterým je zvýšení bezpečnosti jezdců pomocí bariér TecPro. S využitím Formule 1 se chystáme tuto trať homologovat a bude na pořadatelích závodu, zda budou chtít použít tu či onu verzi,“ doplňuje.

Fanoušci by se tak po šestnácti letech dočkali zrušení jedné z nejkrkolomnějších pasáží nejen na okruhu v Barceloně, ale také v celém kalendáři královny motorsportu.

Zdroj: Soymotor

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Marrákeš bude hostit desátý závod letošní sezóny Formule E

Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že marocké město Marrákeš získalo právo hostit desátý podnik letošního mistrovství světa Formule E. Závod se uskuteční v sobotu 2. července, když nahradí dříve zrušený podnik v kanadském Vancouveru.

Publikováno

dne

Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že marocké město Marrákeš získalo právo hostit desátý podnik letošního mistrovství světa Formule E. Závod se uskuteční v sobotu 2. července, když nahradí dříve zrušený podnik v kanadském Vancouveru. Osmá sezóna seriálu elektrických formulí se tedy vrací na původně plánovaný počet šestnácti závodů.

E-Prix Marrákeše se po dvouleté přestávce vrací do kalendáře mistrovství světa Formule E. Jako v předchozích letech se s podporou místních autorit pojede na Městském okruhu v Marrákeši.

Závod nahrazuje E-Prix ve Vancouveru, kde se měl konat vůbec první podnik v historii seriálu. Údajné neshody s městskou radou a promotérem znamenají, že se Vancouver v kalendáři FE nejdříve představí až příští rok.

Marrákeš bude hostit závod Formule E již popáté v historii, naváže tak na premiéru E-Prix v roce 2016 a následující závody v letech 2018, 2019 a 2020. Vítězství z poslední návštěvy Formule E v Maroku bude obhajovat Portugalec António Felix da Costa.

V pořadí osmá sezóna historie Formule E díky návratu Maroka do kalendáře s největší pravděpodobností dodrží původně plánovaných šestnáct závodů. Žádné další změny v kalendáři se neočekávají.

Závodu v Marrákeši předchází E-Prix v Berlíně, jež se koná o tomto víkendu. Na tamním letišti Templehof se pojede dvojzávod, nejprve v sobotu tradičně proti směru hodinových ručiček a následně v neděli v opačném směru, tedy po směru hodinových ručiček.

Stoffel Vandoorne, jezdec Mercedesu EQ, vede po vítězství v Monaku průběžnou tabulku jezdců s 81 body. Druhý v celkovém pořadí je aktuálně dvojnásobný šampion seriálu Jean-Éric Vergne s 75 body. Po dvojitém vítězství v Římě se na třetím místě nachází Mitch Evans, aktuálně má na kontě 72 bodů.

Mezi týmy vede Mercedes, následován DS Techeetah se 120, respektive 105 body. Francouzská stáj zatím čeká na výhru v závodě, zatímco Mercedes má na kontě první místa z úvodního podniku v Diriyahu a právě ze zmíněného Monaka.

Zdroj: ABB FIA Formula E, Motorsport, The Race

Pokračovat ve čtení

Oblíbené