Spojte se s námi


Motorsport

Skvělý výkon, důležité body: Roman Staněk dojel ve Španělsku na stupních vítězů!

Ačkoliv startoval z pole position, na první místo nakonec nedosáhl. I přesto si však Roman Staněk připisuje důležité body do šampionátu jezdců formule 3. Velkou cenu Španělska na okruhu nedaleko Barcelony zakončil na solidním druhém místě.

Publikováno

dne

Ačkoliv startoval z pole position, na první místo nakonec nedosáhl. I přesto si však Roman Staněk připisuje důležité body do šampionátu jezdců formule 3. Velkou cenu Španělska na okruhu nedaleko Barcelony zakončil na solidním druhém místě.

Český pilot si v páteční kvalifikaci, která určila pořadí pro start nedělního hlavního závodu, vyjel první pole position ve své kariéře.

Ihned po startu však Staněk zaujal defenzivní stopu, výborný start totiž předvedl Victor Martins a už v první zatáčce se dostal do čela závodu.

A vedení udržel až do konce. Ve výše uvedeném twitterovém příspěvku se ostatně na nejlepší desítku jezdců v cíli Velké ceny Španělska můžete podívat.

Dlužno dodat, Martins celý závod kontroloval, a to vskutku zkušeně. Staňkovi nepomohly ani dva restarty závodu v důsledku dvou havárií.

Nejprve totiž došlo ke vzájemnému kontaktu mezi Rafaelem Villagómezem a Kushem Mainim a poté v polovině závodu se zdí kolidoval Brad Benavides. Po onom druhém restartu navíc na Staňka ze třetí příčky tlačil Isack Hadjar.

Martins si tak okamžitě najel slušný náskok a nakonec si připsal už druhé vítězství v letošní sezóně (doposud odjela F3 pouze tři podniky – pozn.red.).

Druhou příčku však Staněk úspěšně ustrážil. Po třech závodech tak formule 3 disponuje dvěma vítězi. Nyní a při úvodním podniku sezóny v Bahrajnu dojel na prvním místě Martins, v Imole vyhrál Staněk.

Rodák z Valašskému Meziříčí díky důležitým bodům za druhé místo zaujímá stejné postavení také v šampionátu jezdců.

Zdroj: FIA Formula 3

Reklama

Motorsport

Bitva dvou legend, fenomenální výsledek pro Toyotu, bezchybný Rovanperä: Co ukázala těžká Safari Rallye v Keni?

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Publikováno

dne

WRC mělo o víkendu na programu svůj šestý podnik letošní sezóny – Safari Rallye Keňa. A ta přinesla mnohé, ať už další souboj dvou ikon a absolutních legend WRC nebo bezchybný výkon aktuálního lídra šampionátu – Kalleho Rovanpery.

Po podnicích v Monte-Carlu a Portugalsku viděli fanoušci další souboj dvou nesporných legend a ikon WRC – Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera.

Oba dva piloti letos jedou své dílčí sezóny, což znamená, že si vybírají určité podniky a nejsou tak součástí kompletního mistrovství světa.

Loeb úvodní závod v Monte-Carlu ovládl, v minulé rallye Portugalska bohužel boural už po prvních metrech a jeho druhý podnik letošní sezóny tak rychle skončil. Ogier má na svém kontě bodů 19, když v Monte-Carlu dojel druhý a v Portugalsku stejně jako Loeb nebodoval.

Vzájemný souboj však nakonec vyzněl mnohem lépe pro Ogiera, jenž v minulém roce rallye v Keni vyhrál.

Loeb vs. Ogier aneb Bitva dvou legend

První etapu v Keni vyhrál Francouz Ogier, druhá francouzská ikona dojela na čtvrtém místě. Druhé dějství však ovládl právě Loeb, úřadující mistr světa zajel třetí nejrychlejší čas.

Další etapové vítězství si Ogier připsal v sobotu v rámci páté a šesté erzety, a poté v nedělní třinácté erzetě. Loeb si na další nejrychlejší čas musel počkat až do závěrečných etap, konkrétně do sedmnácté a osmnácté.

Nutno podotknout, Safari rallye zvládl mnohem lépe Ogier, Loeb zde jel ve své kariéře úplně poprvé. I proto podal Ogier vcelku konzistentní výkon a kromě dvou etap dojel pokaždé v nejlepší pětici.

Loebovi se navíc závěr pátečního dění vůbec nevydařilo, když skončil postupně 23., 22. a 17. Do elitní pětky se znovu dostal úderem sobotní osmé etapy, už tehdy však musel dohánět nemalou ztrátu.

V konečném pořadí patří Loebovi až osmá příčka, když na vítěze této rallye ztratil přes půl hodiny. Ogier se umístil jako čtvrtý v pořadí se ztrátou dvou minut a deseti vteřin na vítěze Rovanperu.

Rovanperä – letošní mistr světa?

Finský pilot je letos k nezastavení. Rovanperä si už letos po vítězstvích ve Švédsku, Chorvatsku a Portugalsku dojel pro svůj čtvrtý triumf! V Keni mu k celkovému prvenství stačilo vyhrát pět etap, v konečném zúčtování se pyšnil náskoku v podobě 52 vteřin na druhého Elfyna Evanse.

V průběžném pořadí šampionátu jezdců má Rovanperä před polovinou sezóny obří 65bodový náskok před Thierrym Neuvillem na Hyundai.

Fenomenální výsledek pro Toyota Gazoo Racing

První, druhé a čtvrté místo – Toyota naprosto dominovala v Safari Rallye Keňa. Pro vítězství si v šestém podniku sezóny dojel Rovanperä, jenž za sebou nechal oba týmové kolegy – Evanse i Ogiera.

Třetí místo v konečném pořadí navíc ukořistil Takamoto Katsuta, další jezdec japonské automobilky. Ten však hájí barvy týmu Toyota Gazoo Racing WRT NG.

Jezdci Toyoty si v Keni připsali z devatenácti možných hned jedenáct vítězství! O pět z nich se postaral Fin Rovanperä, čtyřikrát dojel na prvním místě Ogier a dvakrát se z etapového vítězství radoval Evans.

V Poháru konstruktérů Toyota doposud posbírala už 246 bodů, druhý Hyundai na japonský tým ztrácí bodů 62. Třetí místo pak se 144 body patří týmu M-Sport Ford WRT.

Šampionát jezdců & Pohár konstruktérů

Jak už píšeme výše, šampionátu jezdců vévodí Fin Rovanperä, a to se 145 body. Druhý je aktuálně Belgičan Neuville, jenž v dosavadním průběhu sezóny najel 80 bodů a v Keni si připsal tři etapová vítězství.

Dále v pořadí probíhá velmi těsný boj – třetí místo prozatím stráží Ott Tänak (62 bodů), čtvrtý je Katsuta se stejným počtem bodů, patý Craig Breen (60 bodů) a šestý Evans (57 bodů).

Souboj legend zatím vede Loeb, který je v celkovém pořadí mistrovství světa na sedmé příčce se ziskem 35 bodů, pouze o bod méně má Ogier a Španěl Dani Sordo. Elitní desítku šampionátu jezdců uzavírá Gus Greensmith s osmadvaceti body.

Zdroje: WRC, Safari Rallye Keňa

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Kontrakty okruhů ve F1: Peníze vládnou světu, evropské klasiky v ohrožení

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku.

Publikováno

dne

Šampionát formule 1 je v plném průběhu a v posledních letech přináší nové okruhy do svého kalendáře. Na jejich úkor tak budou muset zmizet jinak velmi tradiční destinace. Smlouva končí po letošní sezoně například Španělsku nebo slavnému Monaku. Nejdéle se naopak bude závodit v Bahrajnu a v Austrálii, kde se královna motorsportu bude představovat až do poloviny 30. let.

U dalších dvou destinací se potvrzuje bohužel již známé pravidlo, že peníze hýbou světem. Do roku 2032 se totiž bude závodit v Kataru a do roku 2030 v Saúdské Arábii.

Právě v saúdskoarabské Džiddě se pravidelně kritizuje nebezpečnost dráhy, ale také nejistota v okolí dráhy. Letos se závodilo i přes teroristický útok na nedalekou ropnou rafinérii.

Do konce třetího desetiletí se bude závodit ještě na mnoha destinacích. Kontrakty do roku 2031 mají podepsané severoamerická města Miami a Montreal. O rok kratší smlouvu má kromě Saúdské Arábie ještě závod v Dubaji, který je už tradičním vrcholem sezony.

Naopak na druhé straně smluvní barikády jsou čtyři evropské destinace. A hlavně ztráta velkých cen Monaka a Belgie by byla rozhodně velmi citelná. Další dvě trati s kontraktem do roku 2022 jsou pak ve Francii a v Rakousku. O rok delší smlouvu má Mexiko a Maďarsko.

Nejdéle se v Evropě, podle aktuálních smluv, bude závodit v Maďarsku. Poblíž Budapešti se diváci mohou těšit na závody až do roku 2027. Čeští a slovenští fanoušci tak mají alespoň nějakou jistotu možnosti vyrazit za královnou motorsportu.

Zajímavé bude sledovat vývoj závodních destinací v souvislosti s aktuálními trendy. Zvýšení popularity F1 ve Spojených státech a nové peněžní příležitosti na Blízkém východě jsou mohou změnit zvyklosti ve světě motorsportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Aktivista Vettel: Je proti znečišťování přírody, jeho tým však podporuje největší ropná společnost. Jsi pokrytec, vzkazuje mu ministryně

Formule 1 má za sebou devátý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Kanady. A jak je u Sebastiana Vettela zvykem, využívá královnu motorsportu pro prosazování různých společenských a ekologických aktivit. V Kanadě bojoval proti změně klimatu, to se však dotklo jedné kanadské ministryně.

Publikováno

dne

Formule 1 má za sebou devátý podnik letošní sezóny, konkrétně Velkou cenu Kanady. A jak je u Sebastiana Vettela zvykem, využívá královnu motorsportu pro prosazování různých společenských a ekologických aktivit. V Kanadě bojoval proti změně klimatu, to se však dotklo jedné kanadské ministryně.

Na Vettelově helmě jsme si v Kanadu nemohli nevšimnout skutečně gigantického kontrastu. Čtyřnásobný mistr světa si na ni nechal udělat nápis, jenž zněl „Zastavte těžbu dehtových písků“ a „Kanadská kriminalita v oblasti klimatu“.

Čtyřiatřicetiletý bývalý závodník Red Bullu nebo Ferrari je již dlouho znám tím, že vždy velmi často měnil design svých helem. A to hlavně z důvodu upozorňování na nejrůznější globální problémy.

Jenže v Kanadě měl takřka hned vedle nápisu bojujícím za zlepšení klimatu velký nápis společnosti Aramco, která sponzoruje tým Aston Martin, jehož barvy Vettel hájí od roku 2021.

A proč je tato kombinace tak kontrastní? Jedná se totiž o saudský podnik, o jednoho z největších a nejznámějších těžitelů ropy na světě.

Aramco je také firmou, která výraznou měrou přispívá na emise skleníkových plynů, a přes kterou plynou miliardy dolarů do Saúdské Arábie. Zřejmě nemusíme připomínat, že tato země má zase nemalé problémy s ohledem na lidská práva a zneužívání vysokého postavení.

A přesně to také zdůraznila Ministryně pro energetiku kanadské provincie Alberta Sonya Savage. A ta si nebrala servítky, přičemž německého závodníka označila za pokrytce.

„V průběhu let jsem viděl spoustu pokrytectví, ale tohle je vrchol. Řidič závodního auta sponzorovaný Astonem Martin, s financováním od Saudi Aramco, si stěžuje na ropné písky. Saudi Aramco má největší denní produkci ropy ze všech společností na světě. Je považována za největšího přispěvatele ke globálním emisím uhlíku ze všech společností od roku 1965.“

K této kritice se samotný tým příliš vyjadřovat nechtěl, šéf týmu Mike Krack v podstatě pouze prohlásil, že Vettel je svobodný člověk a když nějakou podobnou kampaň chystá, s týmem se dohodnou, jak to zamýšlí provést.

Na slova ministryně ovšem zareagoval samotný Vettel. „Ano, jsem pokrytec. Žívím se tím, čím se živím, jelikož to miluji. Takto já maluji na své plátno,“ uvedl Vettel, jehož slova ocitoval server Motorsport.

„Jsem trochu zklamaný, že politici zacházejí do osobní roviny, protože to vůbec není o mně, ale o širším pohledu. To, co je opravdu důležité, je poselství, že musíme udělat přechod a zbavit se fosilních paliv a začít celý náš životní styl zakládat na obnovitelných zdrojích,“ doplnil.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Oblíbené