Motorsport
Šestý závod sezóny ovlivnil déšť! VC Monaka přinesla několik dramat a překvapivé jméno na stupních vítězů
Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.
Šestý podnik letošní sezóny F1, tedy Velkou cenu Monaka, po vcelku klidném průběhu většiny závodu v posledních 25 kolech ovlivnil déšť! Fanoušci tak byli svědky nemalého dramatu. Další vítězství si připsal Max Verstappen, pro pódium si dojeli také Fernando Alonso a Esteban Ocon.
Úvod šestého podniku letošní sezóny Formule 1 nepřinesl žádné velké drama, ostatně jako například start dopoledního hlavního závodu F2. Z první příčky do Velké ceny Monaka odstartoval Max Verstappen, který svou vedoucí pozici udržel i po zhasnutí všech pěti světel.
Fernando Alonso zase ustrážil svou druhou příčku, byť jeho cílem bylo po startu zaútočit právě na pozici číslo 1. Jak tedy vypadalo pořadí startovního pole pro Velkou cenu Monaka?
Po startu se pořadí startovního pole příliš nezměnilo. Penalizaci v podobě pěti vteřin však inkasoval Nico Hülkenberg, který v průběhu prvního kola zavinil kontakt s Loganem Sargeantem.
Velmi brzy zastavil u svých mechaniků Sergio Pérez, který obul nejtvrdší specifikaci pneumatik. Po startu z poslední pozice v důsledku kolize v kvalifikace ale horko těžko něco vymýšlet. Po první deseti kolech vypadalo pořadí bodované desítky následovně – Verstappen, Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Russell, Cunoda, Norris.
V jedenáctém kole však došlo k dramatickému pokusu Carlose Sainze o předjetí Estebana Ocona. Španělský závodník ve službách Ferrari si ale v zatáčce číslo 10 ulomil element předního křídla.
V okruhu osmnáctém došlo k sérii několika předjetí, kdy v opravdu pomalém tempu jel Sargeant na Williamsu. V sekci Mirabeu jej po pěkném manévru předjel Kevin Magnussen, v La Rascasse se před pilota Williamsu dostali i Lance Stroll a Mexičan Pérez.
Úderem 32. kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Postupně na nejtvrdší sadu pneumatik přešli Lewis Hamilton, Ocon, Sainz, Charles Leclerc nebo Pierre Gasly.
V 35. kole pak v šikaně za tunelem boural Pérez do Magnussena a poškodil si své přední křídlo, pochopitelně tak musel znovu do boxů.
Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Ocon, Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Norris – takto vypadalo pořadí Velké ceny Monaka po 46 kolech.
O velké drama se postaral déšť
Úderem 53. kola se na okruh v Monaku přesunul mrak, který se nad horami vzdálenými zhruba čtyřiadvaceti kilometrů od tratě dlouho držel. A ten výrazným způsobem ovlivnil posledních pětadvacet kol Velké ceny Monaka.
Pro pneumatiky do přechodných podmínek téměř okamžitě ke svým mechanikům zajeli Valtteri Bottas a Stroll. V 55. kole sáhnul k velmi riskantnímu kroku Alonso, který i přes snášející se déšť přezul na střední sadu gum.
A jelikož se na trať snášelo čím dál více dešťových kapek a v Monaku bylo čím dál větší mokro, ukázala se tato volba jako velmi špatná. Celé startovní pole tak v průběhu dalších kol zajelo do boxů právě pro pneumatiky do přechodných podmínek. Stejně tak i Alonso, jenž i přes dva pit-stopy v krátké době zůstal druhý.
Velice později zajeli do boxů jezdci Ferrari Leclerc a Sainz. Ti se tak propadli pořadím dolů. Verstappen, Alonso, Ocon, Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly, Sainz, Cunoda, Piastri – takto vypadalo pořadí bodované desítky v 57. kole.
O dvě kola později dokonce Magnussen s Pérezem přezuli na pneumatiky do extrémního mokra. Ještě předtím však první zmíněný oťukal několik bariér a zdí, poněvadž v těchto mokrých podmínkách zůstal jako poslední pilot na pneumatikách do sucha.
Problémy s mokrou tratí však měla řada jezdců, fanoušci přímo v Monaku a u televizních obrazovek tak viděli několik kontaktů jezdců s bariérami či zdmi, nebo také výjezdy mimo trať.
Pořadí bodované desítky se však do konce závodu příliš nezměnilo. Vypadl z ní ovšem Japonec Cunoda (AlphaTauri), který měl problémy s brzdami. Na deváté a také desáté místo se dostali piloti McLarenu Norris s Piastrim.
Konečné výsledky
Jak tedy skončil šestý podnik letošní sezóny F1? Vítězem se po přesvědčivé jízdě stal Verstappen, další pódium zaznamenal Alonso, skvělý výsledek v podobě třetího místa zaznamenal Ocon v barvách Alpinu.
To se vzhledem k průběhu letošní sezóny dá kvantifikovat jako překvapení, navzdory sobotní kvalifikaci si ale Ocon dojel pro výsledek, jehož základy postavil právě už v kvalifikaci.
Čtvrtý dojel Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Norris a bodovanou desítku uzavřel Australan Piastri.
Zdroj: F1 TV
Motorsport
Velká cena Japonska – Informace, program, stream
O víkendu od 22. do 24. září je na programu Velká cena Japonska, šestnáctý závod z původně třiadvaceti plánovaných. Jaký je program a kde můžete průběh celého závodního víkendu sledovat?
O víkendu od 22. do 24. září je na programu Velká cena Japonska, šestnáctý závod z původně třiadvaceti plánovaných. Jaký je program a kde můžete průběh celého závodního víkendu sledovat?
Velká cena Japonska figuruje v kalendáři Formule 1 od roku 1987. V letech 2020 a 2021 zde ale královna motorsportu v důsledku pandemie koronaviru nezávodila.
Velká cena Japonska už nám ve své historii nabídla mnohé a i Suzuka jako taková má svůj specifický příběh. Za jejím vytvořením stojí Soichiro Honda, jenž kromě toho, že se rozhodl Hondu proměnit v automobilovou velmoc, oznámil, že jeho společnost musí mít vlastní testovací dráhu.
Původní nákresy obstaral Holanďan John Hugenholtz. Vítězem prvního závodu v roce 1987 se stal Gerhard Berger, přičemž už ve svém prvním roce nabídla Suzuka velké drama. Nigel Mansell tehdy v kvalifikaci utrpěl těžkou havárii, po které nemohl zasáhnout do závodu.
A jelikož se jednalo o předposlední Velkou cenu tehdejší sezóny, dá se říct, že titul mistra světa v podstatě daroval jeho rivalovi Nélsonu Piquetovi. Nejrychlejší kolo na této trati zajel Hamilton, a to v roce 2019 časem 1:30.983.
Suzuka International Racing Course
Samotná délka trati činí 5,807 km a skládá se z osmnácti zatáček. Suzuka International Racing Course, jak zní oficiální název okruhu, nabízí pouze jednu DRS zónu, která se nachází v prostoru startu a cíle.
Na trati tedy najdeme jeden detekční bod, jenž je situován na výjezdu z patnácté zatáčky těsně před měřeným úsekem. Formule 1 vypsala Velkou cenu Japonska standardně na 53 kol, během kterých piloti ujedou necelých 308 kilometrů.
Kromě detekčních bodů si ale také můžete prohlédnout průměrné rychlosti, kterých piloti v jednotlivých zatáčkách dosahují, a také na jaký převodový stupeň obvykle v dané zatáčce řadí.
Velká cena Japonska – program
Poprvé vyjedou vozy Formule 1 na závodní dráhu v pátek 22. září, konkrétně v 04:30, a to samozřejmě v rámci prvního tréninku (oficiálním názvem Free Practice 1 – pozn. red.). Ten potrvá standardně jednu hodinu.
FP2 odstartuje v tentýž den v 08:00. Třetí a poslední volný trénink pak je na programu v sobotu 23. září, a to v čase od 04:30 do 05:30.
Úderem osmé hodiny ranní čeká jezdce a týmy kvalifikace na nedělní velkou cenu, jejíž start F1 naplánovala na 07:00.
Velká cena Japonska – stream
Živé přenosy závodů F1 je možné sledovat na televizních stanicích Sport 1 a Sport 2, kde můžete přepínat mezi českou nebo slovenskou audiostopou. K dispozici je ale také F1 TV, kde si můžete přepínat i onboard kamery jednotlivých jezdců.
Právě F1 TV ale nabízí i další funkce, a to livetiming či detailní telemetrii. Kromě kompletního programu F1 můžete sledovat i tiskové konference nebo tréninky a kvalifikace F2 nebo F3.
Velká cena Japonska – kurzy a predikce
Kdo bude největším favoritem na vítězství na japonské Suzuce? V kontextu celé sezóny by to měl být samozřejmě Red Bull, po jejich velice špatné formě v Singapuru ale i nad rakouskou stájí visí menší otazník.
Sázková kancelář Tipsport nicméně na vítězství Maxe Verstappena vypsala kurz 1.30, na jeho týmového kolegu Sergia Péreze 11.00. Druhým nejrychlejším týmem by mohl být McLaren, na Landa Norrise je vypsán kurz v hodnotě 12.00.
Co se Norrise týče, je velká pravděpodobnost, že jezdec McLarenu opět získá podium. Na to je vypsán slušný kurz 2.20, na jeho týmového kolegu Oscara Piastriho pak 4.50.
Kalendář závodů F1 pro sezónu 2023
- 5. března – Velká cena Bahrajnu (Sachír)
- 19. března – Velká cena Saúdské Arábie (Džidda)
- 2. dubna – Velká cena Austrálie (Melbourne)
- 30. dubna – Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
- 7. května – Velká cena Miami (Miami)
- 21. května – Velká cena Emilia Romagna (Imola)
- 28. května – Velká cena Monaka (Monako)
- 4. června – Velká cena Španělska (Barcelona)
- 18. června – Velká cena Kanady (Montreal)
- 2. července – Velká cena Rakouska (Spielberg)
- 9. července – Velká cena Velké Británie (Silverstone)
- 23. července – Velká cena Maďarska (Hungaroring)
- 30. července – Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
- 27. srpna – Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
- 3. září – Velká cena Itálie (Monza)
- 17. září – Velká cena Singapuru (Singapur)
- 24. září – Velká cena Japonska (Suzuka)
- 8. října – Velká cena Kataru (Losail)
- 22. října – Velká cena USA (Austin)
- 29. října – Velká cena Mexika (Mexico City)
- 5. listopadu – Velká cena Brazílie (Interlagos)
- 18. listopadu – Velká cena Las Vegas (Las Vegas)
- 26. listopadu – Velká cena Abú Dhabí (Yas Marina)
Velká cena Emilia Romagna se nakonec kvůli povodním a velmi špatné situaci v celé oblasti neuskutečnila.
Zdroj: F1
Motorsport
Velmi důležitý podpis! Piastri bude jezdit za McLaren ještě dlouhé roky. Je neuvěřitelný talent, říká Brown
Oscar Piastri přišel do McLarenu před touto sezónou, když v týmu nahradil svého krajana Daniela Ricciarda. A už od úvodu ročníku 2023 předvádí na nováčka vskutku velmi dobré výkony. McLaren si tak služby svého jezdce pojistil, když s ním prodloužil smlouvu až do roku 2026.
Oscar Piastri přišel do McLarenu před touto sezónou, když v týmu nahradil svého krajana Daniela Ricciarda. A už od úvodu ročníku 2023 předvádí na nováčka vskutku velmi dobré výkony. McLaren si tak služby svého jezdce pojistil, když s ním prodloužil smlouvu až do roku 2026.
V Saúdské Arábii se s pomalým a takřka nefungujícím vozem McLarenu dostal do Q3, tedy závěrečné části kvalifikace. První body ovšem Oscar Piastri získal až ve třetím závodě sezóny, když v Austrálii za konečné osmé místo posbíral čtyři body.
Další bod za desáté místo zaznamenal v Monaku, McLaren však v prvních několika závodech této sezóny nebyl konkurenceschopným týmem. Tým z Wokingu ovšem v průběhu ročníku přinesl masivní balík upgradů, jež zafungovaly naprosto fenomenálně.
Dnes je McLaren zpět v bojích o stupně vítězů, v nacházející Velké ceně Japonska by mohl být i druhým nejrychlejším týmem. Avšak zpět k Piastrimu. Dvaadvacetiletý Australan letos svůj nejlepší výsledek zaznamenal ve Velké Británii.
Na Silverstone skončil čtvrtý a na své konto přidal slušných dvanáct bodů. V patnácti velkých cenách doposud posbíral 42 bodů a v průběžném pořadí šampionátu jezdců mu patří jedenáctá příčka.
Není tak divu, že si McLaren chtěl Piastriho služby pojistit i na další roky. Byť Piastri už měl smlouvu na příští rok, tým z Wokingu si je vědom svého postavení a prodloužil kontrakt s Piastrim až do roku 2026.
Neuvěřitelný talent!
„Jsem potěšen, že naše spolupráce s Oscarem bude pokračovat až do konce roku 2026. Je to neuvěřitelný talent a přínos pro tým, takže je fantastické, že se k sobě dlouhodobě zavazujeme,“ řekl CEO McLarenu Zak Brown v rozhovoru pro oficiální stránky týmu.
„Oscar už teď dokazuje, co dokáže na trati, a má zásadní podíl na obratu, který jsme v této sezoně zaznamenali. Do týmu skvěle zapadl a celá rodina McLaren Racing si ho opravdu váží. Těším se, až uvidím, jak se bude dále rozvíjet na trati i mimo ni,“ dodal.
„Jsem nadšený, že prodlužuji svou spolupráci s McLarenem o mnoho let. Chci s tímto týmem bojovat v popředí startovního pole a jsem nadšený vizí a základy, které jsou již položeny, abychom se tam dostali,“ doplnil Piastri slova svého šéfa.
Zdroj: F1, McLaren Racing
Motorsport
Série vítězství Red Bullu je u konce! O vítězi se rozhodlo až v posledním kole. Kdo vyhrál drama v SIngapuru?
Ulice Singapuru vždy nabízí závody plné zvratů a dramatu díky náročnosti okruhu a zdem, které lemují celou trať a neodpouští žádnou chybu. V jednom z nejnáročnějších závodů sezóny zachoval chladnou hlavu Carlos Sainz, který po skvělém výkonu ukončil vládu Red Bullu nad ročníkem 2023 a vybojoval své druhé vítězství v kariéře.
Ulice Singapuru vždy nabízí závody plné zvratů a dramatu díky náročnosti okruhu a zdem, které lemují celou trať a neodpouští žádnou chybu. V jednom z nejnáročnějších závodů sezóny zachoval chladnou hlavu Carlos Sainz, který po skvělém výkonu ukončil vládu Red Bullu nad ročníkem 2023 a vybojoval své druhé vítězství v kariéře.
Startovní rošt v Singapuru byl oproti ostatním závodům v letošní sezóně na první pohled velmi odlišný. Nejenže se počtvrté za posledních pět závodů na pole position nepostavil dominantní RB19, ani jeden z pilotů rakouské stáje nefiguroval v top 10.
Ferrari skvělým startem vykročilo vstříc vítězství
Úžasně do závodu vstoupili závodníci Ferrari. Carlos Sainz si pohodlně udržel první příčku a Charles Leclerc se skvělým startem dostal před George Russella na druhé místo ještě před první zatáčkou.
Italské stáji pomohl i následný souboj pilotů Mercedesu. Lewis Hamilton předjel svého kolegu a Landa Norrise mimo trať a dlouho mu nechtěl vrátit nazpět třetí příčku. Než se britští piloti poskládali zpět tak, jak měli, Ferrari si stihlo vytvořit pohodlný náskok mimo dosah DRS.
Ani jedno kolo nedokončil Júki Cunoda, který bude chtít na tento víkend co nejrychleji zapomenout. Po kontaktu se Sergiem Pérezem mu praskla zadní pneumatika a byl nucen svůj monopost odstavit.
Po manévru Maxe Vertappena, kterým se dostal před Haas Kevina Magnussena na osmou příčku se pole ustálilo. Pouze Pérez vyvíjel tlak na Liama Lawsona a Pierre Gasly dlouho nablízko pronásledoval Haasy bojující o poslední bodované příčky.
Sargeant nárazem do zdi výrazně ovlivnil závod
Stabilita závodu vydržela do dvacátého kola, kdy Logan Sargeant narazil do bariéry a přišel o přední křídlo. Na trať byl tak povolán safety car a všichni kromě Red Bullu a Valtteriho Bottase zamířili do boxů.
Tato zastávka vůbec nevyšla dobře pro Leclerca. Pneumatiky mu tým sice vyměnil rychle, ale kvůli provozu v boxové uličce musel čekat tři vteřiny, než se mohl znovu rozjet. Ztratil tak druhé místo a po nepovedeném restartu se propadl až na sedmou příčku.
Safety caru skvěle využil Russell, rychle se dostal před Verstappena, a okamžitě začal se stíhací jízdou. Svou ztrátu dokázal snížit na méně než jednu vteřinu a vybojoval si tak možnost využití DRS.
Verstappen se po restartu logicky na starých pneumatikách propadal dozadu. Bez výrazných problémů ho kromě Russella předjeli i Norris, Hamilton a Leclerc. Na šestém místě měl konečně klid, když 3 vteřiny za sebou držel kolegu Péreze, jenž za sebou pole zašpuntoval.
Krásný souboj v 37. kole předvedli Pérez, Fernando Alonso a Esteban Ocon. Souboj tří pilotů o sedmé místo trval čtyři zatáčky a vítězně z něj nakonec vzešel Mexičan ve službách Red Bullu. Alonso, který svým útokem na Péreze celý souboj začal, se nakonec propadl i za Ocona, jenž se o dvě kola později krásným manévrem na stejném místě probojoval i před Péreze.
Trápící se Red Bully konečně zajely na výměnu gum po čtyřiceti kolech. Verstappen z boxů vyjel na 15. příčce. Pérez se nacházel až na předposledním místě, pouze před Bottasem.
Oconův narozeninový závod skončil předčasně
V kole s číslem 44 přišel poslední zvrat. Na cílové rovince se Oconovi porouchal motor, a musel tak zastavit ve výjezdu z boxové uličky. Následujícího virtuálního safety caru využil Mercedes, který povolal oba své závodníky do boxu.
Byli to jediní členové vedoucí pětice, kteří se pro tento risk rozhodli. Šestnáct kol před koncem tak započali velkou stíhací jízdu, ve které, aby mohli pomýšlet na vítězství, museli ukrajovat více než vteřinu ze ztráty každé kolo.
První krok v bitvě o vítězství udělal Russell již 9 kol před koncem, když předjel Leclerca do zatáčky číslo 14. Monačana předjel v dalším kole i Hamilton.
Sainz zvládl závěr závodu perfektně
Čtyři kola před koncem přišel Sainz se zajímavou taktikou, kdy zpomalil, aby dal za sebou jedoucímu Norrisovi výhodu DRS. Norris se tak mohl lépe bránit útoku Russella a sloužit tak jako štít pro Sainze.
Španělův netradiční krok fungoval na jedničku, Norris útok Russella odrazil a španělský závodník si tak dokráčel k tvrdě vydřenému vítězství.
Russell navíc v posledním kole udělal naprosto nepochopitelnou chybu a skončil v bariéře. Stupně vítězů tak doplnil Hamilton.
I z takto mizerného víkendu, který zažil Red Bull, neodchází rakouská stáj s prázdnou. Verstappen projel z 11. místa na 5. jako horký nůž máslem a Pérez si za 8. místo vybojoval aspoň 4 body.
V šíleném závodě se poněkud ztratily fantastické výkony Gaslyho a Piastriho. Oba piloti si oproti svým startovním pozicím výrazně polepšili a závod dokončili na šestém a sedmém místě.
Své první body ve F1 získal Lawson zaskakující za zraněného Daniela Ricciarda. Poslední bodovanou příčku obsadil Magnussen.
Ze Singapuru se královna motorsportu přesune na ikonický okruh Suzuka v Japonsku. Red Bull bude mít druhou šanci na zajištění titulu v Poháru konstruktérů.
Zdroj: F1TV
-
Fotbalpřed 5 dny
Ronaldův přímák baví internet! Podívejte se, jak v zápase Al-Nassru sestřelil kameramana
-
Fortuna ligapřed 4 dny
První ligový trenér na odstřel! Nahradit ho může někdejší kouč Sparty Praha
-
Fortuna ligapřed 2 dny
Před měsícem náhradníkem v české lize, nyní hvězda týdne Konferenční ligy! Příběh mladého Čecha baví
-
Bundesligapřed 4 dny
Čvančara zase zazářil! Bývalý útočník Sparty zachránil Gladbachu remízu, podívejte se na jeho dělovku