Spojte se s námi


Motorsport

Sébastien Loeb: Ikona motorsportu a absolutní rekordman světa rally

Kdo někdy slyšel slovo rally, musel slyšet i jméno Sébastien Loeb. Pro fanoušky motorsportu jsou téměř synonyma. Mezi lety 2004 a 2012 byl absolutním hegemonem tohoto sportu a připsal si 9 titulů mistra světa v řadě. Na kontě má také 80 vítězství v kategorii WRC, což z něj činí nejlepšího jezdce v historii této soutěže.

Publikováno

dne

Kdo někdy slyšel slovo rally, musel slyšet i jméno Sébastien Loeb. Pro fanoušky motorsportu jsou téměř synonyma. Mezi lety 2004 a 2012 byl absolutním hegemonem tohoto sportu a připsal si 9 titulů mistra světa v řadě. Na kontě má celkem 80 vítězství v kategorii WRC, což z něj činí nejlepšího jezdce v historii této soutěže.

Sébastien Loeb se narodil 26. února roku 1974 na východě Francie ve městě Haguenau. I nejlepší pilot všech dob se na vrchol musel propracovat postupně. Se závoděním začal  ve 21 letech, doma v juniorském šampionátu. V roce 1996 absolvoval 1. závod v absolutní klasifikaci.

Obrovsky důležitý okamžik nastal o rok později. Jeho spolujezdcem se stal Daniel Elena. Ti dva si neuvěřitelně sedli a tato perfektně fungující symbióza trvala 25 let. Hned úvodní sezóna v tomto složení přinesla 3 vítězné závody v poháru vozů Peugeot 106.

V roce 1998 přesedl Loeb do Citroënu Saxo Kit Car. V následující sezoně už v kategorii nenašel přemožitele a získal tak 1. titul. Úvodní start v mistrovství světa přišel hned příští rok na Katalánské rally. Kvůli havárii ale soutěž nedokončil. Další závod na Korsice už ale dokončil a vyhrál svou třídu A6.

Do nového tisíciletí vstoupila posádka Loeb/Elena vítězstvím francouzského šotolinového mistrovství s vozem Toyota Corolla WRC. S tímto vozem se zúčastnil také dvou závodů MS. Zřejmě nejdůležitější okamžik kariéry nastal v roce 2001. Loeb se stal továrním jezdcem týmu Citroën Sport.

S vozem Saxo Kit Car vyhrál juniorské mistrovství světa. V tom dospělém zatím spíše sbíral zkušenosti. On i samotný tým. Učil se s novým závodním náčiním, Xsarou WRC. V těchto letech byli na vrcholu borci jako Marcus Grönholm, Richard Burns, nebo Petter Solberg.

Během pár let se Loeb obrovsky vypracoval a všichni věděli, že jeho vítězství z toho nejcennějšího šampionátu je jen otázkou času. Ten čas nepřišel v roce 2003, kdy sice Loeb ovládl 3 podniky, ale v součtu mu na celkový titul chyběl jeden jediný bod. Nejtěsnějším možným rozdílem tak titul slavil Petter Solberg.

V roce 2004 nastala 15 let trvající série. Pokud jste se chtěli stát mistry světa v rally, museli jste se jmenovat Sébastien a být Francouz. Právě v tomto roce nastoupil na trůn Loeb. S vozem Xsara WRC se stal mistrem světa 3x. V roce 2007 přesedlal na vůz Citroën C4 WRC, ve kterém slavil celkové vítězství 4x. Osmý a devátý titul vybojoval s vozem Citroën DS3 WRC.

Ten poslední se datuje do roku 2012. Přestože v tomto roce byl stále naprosto suverénní a ovládl 10 ze 14 podniků oznámil, že od příští sezony už nebude startovat ve všech závodech a tím se samozřejmě vzdal možnosti dalšího titulu. Na řadu tak přišel jeho jmenovec, který je neméně kvalitním pilotem a úspěchy, kterých zatím Ogier dosáhl jsou téměř srovnatelné s těmi Loebovými.

Loeb snad nestárne. Všechny o tom přesvědčoval i v dalších nekompletních sezonách. Začal pracovat v Citroënu a chtěl tak dále rozvíjet značku, mezi WRC vozy. Občas ale odhodil sako a oblékl závodní kombinézu. V roce 2013 se zúčastnil 4 závodů a 2 z nich dokázal vyhrát. Po poslední z těchto soutěží řekl, že se loučí s velkým závoděním.

Další rok opravdu nezávodil. V roce 2015 se však vyskytla nabídka zajet si legendární rally Monte Carlo a nabídce neodolal, což není nic zvláštního. Co ale přinejmenším zvláštní bylo, byla rychlost s jakou Loeb do závodu vstoupil. Loeb si do auta na rychlostní zkoušce sedl po více než roce a právě úvodní RZ vyhrál o půl minuty před úřadujícím mistrem světa Ogierem.

Další průběh byl velice vyrovnaný a francouzští piloti se mezi sebou přetahovali o sekundy do doby, než Loeb havaroval. I tak celý rallyový svět obdivoval, jak rychle dokázal jet po tak dlouhé pauze.

Následující roky se Loeb začal věnovat i dálkovým závodům a také rallycrossu, kde se mu sice celkem daří, ale není to rally. Právě v rally se nepravidelně ukazuje i dnes. Vystřídal celou řadu týmů i aut.

V letech 2015-2020 se objevil na několika málo závodech, opravdu jen sporadicky. Loni nenastoupil vůbec, ale v aktuální sezoně se opět vrátil a hned úvodní Monte Carlo dokázal vyhrát. Na sedadle spolujezdce přitom neměl Daniela Elenu, ale Isabelle Galmiche. Stali se po 25 letech první smíšenou posádkou, která vyhrála závod MS.

Což je opravdu neuvěřitelné a jen to dokazuje, že je Loeb skutečně nejlepší rallyový jezdec historie. Jeho 9 titulů v řadě se zdá jako nepřekonatelný rekord. Blízko byl Ogier, ale jeho sérii přetrhl v roce 2019 Ott Tänak. Aktuálně má Ogier opět 2 titulové sezony za sebou, ale těžko si představit, že by ovládl dalších 7, aby rekord překonal. Pokud se to vůbec někdy povede, bude to za spoustu let.

Zdroj: WRC, Wikipedia

Reklama

Motorsport

Rasismus v praxi: Kvůli jedinému slovu končí ve Formuli 1. Red Bull vyhodil mladého estonského pilota

Je to krutý trest za jediné slovo, byť si za vzniklé potíže může Jüri Vips zcela sám. Při nedávném hraní Call of Duty na platformě Twitch použil slovo na „n“, jímž se zpravidla označují osoby tmavé pleti. A za to v Red Bullu nakonec končí úplně.

Publikováno

dne

Je to krutý trest za jediné slovo, byť si za vzniklé potíže může Jüri Vips zcela sám. Při nedávném hraní Call of Duty na platformě Twitch použil slovo na „n“, jímž se zpravidla označují osoby tmavé pleti. A za to v Red Bullu nakonec končí úplně.

Estonec Vips je velmi nadějným mladým závodníkem, který kromě svých závazků ve Formuli 2 působí od roku 2020 také jako rezervní jezdec Red Bullu. Tedy působil.

V nedávném čase si však na Twitchi zahrál se svými přáteli Call of Duty a během přenosu z jeho úst zaznělo slovo začínající na písmeno „n“, což hanlivě odkazuje na osoby tmavé pleti.

To se následně dostalo ven, načež Red Bull zahájil „vyšetřování“, na základě kterého měl rakouský tým určit, co s Vipsem dál. A před několika desítkami hodin vydala stáj prohlášení. Jeho obsahem je především fakt, že mladý estonský pilot nebude nadále oblékat barvy týmu Red Bull Racing.

Vipsovi nepomohlo ani to, že se již dříve za své chování omluvil a on sám jej považuje za neakceptovatelné. Jednadvacetiletý Vips se k juniorskému programu Red Bullu připojil v roce 2018 a pravidelně pro rakouský tým testoval získaná data ze závodního okruhu na simulátoru.

Vips momentálně působí ve Formuli 2 v týmu Hitech a v pořadí šampionátu jezdců mu patří sedmá příčka. Navzdory přístupu Red Bullu a vzniklých potíží však s týmem Hitech minimálně dojezdí sezónu 2022.

V úvodních šesti závodech ročníku 2022 se už třikrát umístil na stupních vítězů a zajel dvě pole position. Šéf stáje Hitech Oliver Oakes ve svém prohlášení uvedl, že Vips by měl dostat šanci napravit své činy.

„Rozhodl jsem se, že si Jüri ponechá své místo ve F2 u Hitechu po zbytek sezóny. O tomto rozhodnutí jsme vážně diskutovali a umožnit mu dokončit sezónu s Hitechem je pro něj příležitostí, aby svými činy ukázal, jaký typ člověka je,“ uvedl Oakes, jehož slova ocitoval server Motorsport.

Formule 2 však s tímto výsledkem není příliš spokojená a znovu potvrdila, že použití rasistických urážek a diskriminačních gest nelze tolerovat. Tým Hitech bude F2 prý nadále sledovat a komunikovat s nimi, aby zajistili, že bude podobné chování řádně řešeno.

„Hitech GP zaměstnává inkluzivní pracovní sílu a nikdy neschvaloval rasismus nebo urážlivé chování v jakékoli formě. To znamená, že pokud žijeme ve společnosti, kde nikdo nemůže udělat chybu, pak je zapotřebí se upřímně omluvit a dát mu šanci na vykoupení. Je důležité poučit se z toho,“ dodal Oakes.

Zdroje: FIA Formula 2, Hitech F2 Team, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Co můžeme očekávat od VC Velké Británie: Ukončí někdo šňůru vítězství Red Bullu? Dáme do toho všechno, zní z Mercedesu

Do anglického Silverstonu přijíždí první tři týmy šampionátu s vysokými ambicemi. Ferrari věří, že se po šesti závodech vrátí na první příčku. „Napravíme to, co se stalo loni,” vzkazuje Christian Horner, šéf týmu Red Bull.

Publikováno

dne

Do anglického Silverstonu přijíždí první tři týmy šampionátu s vysokými ambicemi. Ferrari věří, že se po šesti závodech vrátí na první příčku. „Napravíme to, co se stalo loni,” vzkazuje Christian Horner, šéf týmu Red Bull, připomínaje poslední sezónu, kdy do cíle v Británii na bodované pozici nedojel ani jeden z jeho závodníků.

Velká cena Velké Británie se uskuteční 28. červen na legendárním Silverstone Circuit. Bylo to právě zde, kde proběhla první Velká cena v rámci formule 1. Nejen proto se piloti i diváci na trať v hrabství Northamptonshire rádi vrací každý rok.

Letos se diváci mohou těšit na 52 kol soubojů v rychlosti přes 300 km/h s úžasnou atmosférou –⁠ návštěvnost během celého víkendu se dá očekávat okolo 400 tisíc.

Skončí trable Ferrari a Leclerca?

Naposledy se Charles Leclerc postavil na stupně vítězů 8. května v Miami. Nebyly to však špatné výkony čtyřiadvacetiletého závodníka, co zavinily pokles jeho formy, nýbrž kombinace smůly a špatné týmové strategie.

Ve Španělsku a Ázerbájdžánu měl našlápnuto k vítězství, z obou závodů ale kvůli technickým problémům odstoupil. V Monaku Ferrari nevychytalo strategii a po špatné zastávce v boxech vyjel na čtvrtém místě, na kterém velkou cenu i dokončil.

Poslední závod v Montrealu odstartoval Monačan kvůli penalizaci za výměnu motoru ze zadní části startovního roštu. V závodě se probojoval až na páté místo. Jeho hlavní rival, Max Verstappen, bral za výhru 25 bodů, a navýšil tak svůj náskok na čele žebříčku šampionátu na 46 bodů před týmovým kolegou Pérezem, který je 3 body před Leclercem.

Do víkendu vstupuje Leclerc s jasným úkolem –⁠ vyhrát. Pomoci by mu mohla i nová, vylepšená pohonná jednotka namontovaná v jeho F1-75. Ta částečně vyřešila hlavní problém Ferrari v této sezóně, kterým byla maximální rychlost. V té se Red Bullu nemohlo rovnat a stálo ho to nejedno vítězství. 

Red Bull míří na sedmé vítězství v řadě

Že stáj z Maranella nebude lehké porazit předpovídá i Christian Horner: “Když se kouknete čistě na formu, dá se očekávat stejně jako v Barceloně silný závod pro Ferrari”. Ze hry nevyřazuje ani Mercedes. Ten v Kanadě předvedl úctyhodný výkon –⁠ třetí a čtvrté místo.

Obrovskou motivaci vyhrát bude mít úřadující mistr světa Max Verstappen. Vítězství ve Velké ceně Británie mu stále v životopise chybí (v Silverstonu sice v roce 2020 vyhrál, jednalo se ale o Velkou Cenu k 70. výročí F1).

Před rokem o prvenství přišel nešťastně po kolizi s Lewisem Hamiltonem v úvodním kole, které předcházela dechberoucí bitva těchto dvou pilotů. Nebýt tohoto incidentu, Verstappen by si nejspíše pro vítězství pohodlně dojel. Po celý víkend byl Red Bull rychlejší a dokázal to v sobotní sprintové kvalifikaci, které nizozemský závodník dominoval.

Vedoucí tým poháru konstruktérů bude letos chtít víkend dotáhnout do úspěšného konce. „Loni jsme sem přijeli s pohodlným náskokem, stejně jako letos, takže je pro nás důležité udržet si tuto formu,” řekl pro Formula1 Christian Horner.

Gasly prodloužil smlouvu. V příští sezóně za volantem vozu F1 uvidíme Piastriho

V Silverstonu by měl Alpine oznámit budoucnost šampiona formule 2, Oscara Piastriho. Ten u Alpine v příští sezóně místo nenajde – Esteban Ocon má s týmem podepsanou dlouholetou smlouvu a dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso dokazuje, že má v královně motorsportu stále své místo.

Šéf týmu Alpine Otmar Szafnauer na otázku, zda bude mladý Australan závodit příští rok v nejprestižnější soutěži monopostů, odpověděl jednoznačně „ano“, avšak nebyl schopen říct, v jakém týmu. Piastri nejpravděpodobněji nahradí Kanaďana Nicholase Latifiho ve Williamsu, kterému po sezóně končí kontrakt.

Svou pozici v AlphaTauri si do příští sezóny udržel Pierre Gasly. S italskou stájí podepsal smlouvu do konce roku 2023. Francouzský pilot se netají touhou vrátit se do Red Bullu a bojovat o vítězství v závodech, na návrat by si ale musel počkat minimálně do konce sezóny 2024 kdy vyprší smlouva Pérezovi.

Mercedes v poháru konstruktérů ztrácí na druhé místo 40 bodů

Aston Martin do domácího závodu vstupuje na osmém místě v poháru konstruktérů. Z prvních devíti velkých cen vybojovali pouhých 16 bodů. O 1 bod méně má Haas na devátém místě. Na dně žebříčku je se třemi body Williams.

Šampionát vede Red Bull 76 bodů před Ferrari na druhém místě. Se 188 body vedoucí trojici uzavírá Mercedes. Střed pole vede McLaren (65 bodů) před Alpinem a Alfou Romeo. Tyto tři týmy dělí 14 bodů. Na sedmém místě je se sedmadvaceti body AlphaTauri.

Zdroje: Formula1, The-race

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Co ukázal závodní víkend v Assenu? Salač zajel ve třídě Moto2 zatím svůj nejlepší výsledek, v MotoGP byl bezchybný Bagnaia

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Publikováno

dne

Seriál MotoGP se opět po roce vrátil do nizozemského Assenu. V minulé sezóně byla velká cena Nizozemska jediný závod, kterého se Filip Salač nezúčastnil. Letos zde zaznamenal svůj zatím nejlepší výsledek v Moto2. V královské kubatuře MotoGP si pro vítězství dojel Francesco Bagnaia, úřadující šampion Quartararo nedojel.

Salač poprvé v elitní desítce

Český závodník se do nedělní Velké ceny kvalifikoval na dvanáctém místě a v závodě se probojoval na konečné desáté místo. Z víkendu si tak odnáší šest bodů do šampionátu, ve kterém zatím figuruje na 21. místě. V dosavadním průběhu sezóny Salač prozatím zapsal 14 bodů

Velkou cenu na okruhu v Assenu vyhrál Španěl Augusto Fernández před Aiem Ogurou. Vedoucí trojici šampionátu jezdců, který před dnešními dvěma nejlepšími vede Ital Celestino Vietti, dělí momentálně pouze 1 bod.

Bagnaiova bezchybná jízda, noční můra pro Quartarara

Co se královské kubatury MotoGP týče, Velkou cenu Nizozemska ovládl po bezchybném výkonu Ital Bagnaia. Vítěz sobotní kvalifikace tak do závodu odstartoval z první řady. O vedení mohl pilot Ducati přijít už v první zatáčce, když po vedoucí pozici zatoužil Fabio Quartararo.

Italský závodník si však první místo udržel a už po několika úvodních kolech si najel solidní náskok. Naopak Quartarovi se závod vůbec nepovedl – 22 kol před koncem závodu se střetl a Aleixem Espargarem.

Oba jezdci se do závodu vrátili, byť Espargaro na patnáctém místě, loňský vítěz mistrovství světa byl beznadějně poslední. Podle všeho Quartararo pokračoval s poškozeným motocyklem a když spadl ze svého stroje podruhé, ze závodu odstoupil. Závod nicméně nedokončili také Raúl Fernández, Franco Morbidelli a Darryn Binder.

Bagnaia si po dominantním výkonu zaslouženě dojel pro třetí vítězství v sezóně a v šampionátu jezdců se tak posunul před krajana Eneu Bastianiniho na čtvrté místo.

Viñales a Bezzecchi na pódiu

O dramatický závěr závodu se postaral dříve zmiňovaný Španěl Aleix Espargaro. V posledním kole předjel dva jezdce a zakončil svou spanilou jízdu těsně pod stupni vítězů. Jeho týmový kolega Maverick Viñales dojel na třetím místě, pro Aprilii to znamenalo již šesté umístění na stupních vítězů v letošním ročníku MotoGP.

Páté místo v Assenu obsadil Brad Binder na motocyklu KTM, šestý dojel Jack Miller, sedmý Jorge Martin, osmý Joan Mir, devátý Miguel Oliveira a elitní desítku uzavřel Alex Rins.

Šampionát jezdců, Pohár konstruktérů

Ve výše uvedeném twitterovém si můžete prohlédnout, co udělala Velká cena Nizozemska s průběžným pořadím šampionátu jezdců. Na čele stále Quartararo, Bagnaia se posunul na čtvrtou příčku před Bastianiniho, Mir přeskočil svého týmového kolegu Alexe Rinse.

Co do pořadí v Poháru konstruktérů je na čele stále tým Aprilia Racing s 213 body, nicméně o druhou příčku se se shodným počtem bodů aktuálně dělí týmy Yamahy a Ducati (197)! Netovární tým Pramac Racing zůstává se 184 body na čtvrté příčce před továrním týmem Red Bull KTM se 164 body.

Na příští závod si fanoušci budou muset počkat až do prvního srpnového víkendu, kdy se pojede na anglickém okruhu Silverstone. Do té doby má seriál MotoGP velkou letní pauzu.

Zdroje: MotoGP, Moto2

Pokračovat ve čtení

Oblíbené