Spojte se s námi


Motorsport

Sbohem MGU-H, vítej udržitelné palivo! FIA potvrdila změny technických regulí Formule 1 pro rok 2026 a dál

Světová rada motorsportu konečně klepla pomyslným soudcovským kladívkem a stvrdila změny technických předpisů Formule 1 platné od sezóny 2026. V hlavních rolích figurují zvýšené hodnoty elektrického výkonu a stoprocentní udržitelná paliva. Motory nicméně zůstanou stejné, tedy šestiválce s objemem 1,6 litru.

Publikováno

dne

Světová rada motorsportu konečně klepla pomyslným soudcovským kladívkem a stvrdila změny technických předpisů Formule 1 platné od sezóny 2026. V hlavních rolích figurují zvýšené hodnoty elektrického výkonu a stoprocentní udržitelná paliva. Motory nicméně zůstanou stejné, tedy šestiválce s objemem 1,6 litru.

Konečně je to tady. Mezinárodní automobilová federace (FIA) potvrdila reformu pohonných jednotek, které se na trati představí poprvé v roce 2026. S přihlédnutím na důležitost těchto změn se dá pochopit, že proces schvalování trval FIA nějakou tu dobu.

Řídící orgán F1 stanovil čtyři klíčové pilíře nových regulí, které představují další krok k celkové ekologizaci sportu.

Čtyři pilíře budoucnosti Formule 1

Prvním pilířem je zachování spektáklu, což se zaručí tím, že zůstanou fanouškům a expertům známé šestiválce. To znamená, že týmy, respektive jejich dodavatelé motorů, se nebudou příliš výkonnostně odlišovat. Umožní se tím lepší, a tedy atraktivnější závody.

Druhý pojednává o ekologické udržitelnosti. Nové pohonné jednotky budou zahrnovat využití elektrické energie řádově v 50 %. Zároveň jimi budou proudit 100% udržitelná paliva, jejichž výrobou se již nespálí žádný neekologický karbon. Nová paliva tak budou splňovat všechny emisní regule. A to hlavně díky tomu, že spalováním paliva během jízdy se již nevyloučí žádný oxid uhličitý.

Třetí se charakterizuje finanční udržitelností. Vývoj pohonných jednotek bude týmy stát mnohem méně peněz díky již zavedeným finančním stropům. Tím se zajistí snížení celkových nákladů týmů na konstrukci vozů. FIA nicméně stále hodlá prezentovat F1 jako světovou výkladní skříň technologického vývoje.

Závěrečný pilíř má zaručit atraktivitu motorů pro další potenciální výrobce pohonných jednotek. Předpisy by měly umožnit vstup novým značkám do F1. Všichni odstartují do nové éry ze stejného bodu (alespoň na papíře), a tak se tyto značky nemusejí bát, že již zavedení výrobci budou mít oproti nim nějaký velký náskok.

Další zásadní body nových regulí

Pohonné jednotky pro sezóny 2026 a dál stále budou produkovat výkon přesahující tisíc koňských sil.

Síla kinetického motoru (MGU-K) se zvýší trojnásobně z aktuálních 120 kW na 350 kW. Zároveň bude MGU-K uložen v bezpečností schránce společně s veškerými elektrickými zařízeními, které budou podléhat recyklaci.

Co však s novými předpisy zmizí z motorů budoucnosti je MGU-H (motorgenerátor tepelné energie).

Objem využitého paliva se oproti původní specifikaci motorů V8, využívané v Formuli 1 do roku 2013, dostane na poloviční hodnoty.

Zdroj: F1

Reklama

Motorsport

Mercedes a Petronas uzavřeli novou dohodu! Ta se dotkne nejen F1, ale i silniční či letecké dopravy. Co Petronas chystá?

Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…

Publikováno

dne

Nová dohoda, klíčové partnerství. Mercedes-AMG Petronas F1 uzavřel novou dohodu s petrochemickou společností Petronas, která však začne platit až za čtyři roky. Oba aktéři si však stanovili několik cílů, které nemají mít dopad pouze na Formuli 1, ale rovněž na silniční či jiný druh dopravy…

Malajsijská společnost Petronas je partnerem a titulárním sponzorem Mercedesu už od jeho návratu do Formule 1 v roce 2010. Aktuální dohoda mezi německým týmem a ropnou a plynárenskou společností však platí do roku 2025.

Mercedes-AMG Petronas F1 však dnes, 28. září oznámil vznik dohody nové. Ta má být víceletá a začne platit od roku 2026, přičemž tohle datum rozhodně není náhodné.

Od sezóny 2026 totiž začnou platit pravidla o nových pohonných jednotkách, když jednou z největších změn bude přechod na 100 % uhlíkově neutrální palivo.

Prodloužení tohoto partnerství je tím pádem také důkazem toho, že Mercedes a Petronas vyvíjejí tlak směrem k uhlíkově neutrální budoucnosti týmu. A kromě přechodu Formule 1 na udržitelné palivo si tým z Brackley stanovil pro rok 2030 tzv. „net zero target“ aneb Nulové emise.

Petronas byl také jedním z prvních, který investoval do leteckého udržitelného paliva. Mercedes se pak také může chlubit tím, že nedávný triple-header (tři po sobě jdoucí Velké ceny – pozn. red.) v Belgii, Nizozemsku a Itálii logisticky zvládli i za použití biopaliva.

Mercedes ve spolupráci s Petronasem totiž toto palivo umístil do svých kamionů a výsledky byly impozantní. Tým totiž odhalil informace o tom, že přechod na biopalivo u jeho nákladních vozidel snížil emise uhlíku během tří týdnů o 89 procent.

Vyjádření Mercedesu

„Během dosavadních téměř 13 sezón jsme společně vyhráli osm Pohárů konstruktérů a získali 115 vítězství v grand prix – úspěch, který v F1 nemá obdoby. A tento úspěch byl podpořen a umožněn neustálými technickými inovacemi,“ stojí v prohlášení Mercedesu.

„Dnes děláme něco trochu neobvyklého – oznamujeme partnerství, které začne za čtyři roky. To vysílá důležitou zprávu, že náš tým a PETRONAS už nejsou jen partneři, jsme rodina a budeme jedním týmem na mnoho dalších let,“ pronesl šéf týmu Toto Wolff.

Udržitelná paliva také pro silniční, leteckou či námořní dopravu

V Petronasu pak věří, že dokážou vyvinou konkurenceschopné a plně udržitelné palivo pro monoposty Mercedesu, přičemž bude tato petrochemická společnost zkoumat další možnost ke snížení emisí uhlíku v nadcházejících letech.

Kromě toho společnost Petronas plánuje biorafinerii, ve které bude vyvíjet paliva nejen pro Formuli 1, ale také pro obyčejná silniční vozidla. Zároveň se snaží vyrábět udržitelné tryskové palivo, které pomůže snížit uhlíkovou stopu jejich letecké dopravy o 50 %.

Tato biorafinerie by pak měla produkovat hydrogenovaný rostlinný olej pro silniční vozidla, vlaky či námořní dopravu.

Závěrem…

Ať chceme nebo ne, motorsport udává trendy v automobilovém průmyslu už několik desetiletí. Důvod je naprosto jednoduchý. Ať už je to Formule 1, WRC nebo jiné závodní série, je to právě prostředí motorsportu, které bylo vždy technologicky napřed a zaměstnává ty nejchytřejší mozky na naší planetě.

V nedávném čase například přišel tým Alpine F1 s informací, že se budou zabývat zkoumáním dalšího druhu pohonných jednotek – na vodíkový pohon.

Proč? Je totiž nepravděpodobné, že baterie a elektrické motory budou už od roku 2031 dostatečně silné na to, aby poháněly vozy Formule 1 na její současné výkonnostní úrovni. Druhou rovinou pak také je, že ač to většina automobilek prezentuje jako nejlepší alternativu, současná výroba elektromobilů a jejich komponentů s ekologií nemají mnoho společného.

A partnerství Mercedesu s firmou Petronas je jen dalším důkazem, jak lze přetavit technologický vývoj v motorsportu i pro silniční či jiný druh dopravy. Ostatně vzhledem k silným ekologickým tlakům je nyní technologická stránka motorsportu důležitější než kdy dřív.

Zdroje: F1, Motorsport, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Je to definitivní: Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů! Co na to šéf F1 a jak zareagují týmy?

A je to definitivní! Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů pro sezónu 2023. Doposud měla Formule 1, v letech 2021 a 2022, naplánovány tři sprinty. Jejich počet se ale zvedne na 6 a je otázkou, jak nyní zareagují jezdci, týmy, fanoušci a vlastně všichni, kdo mají s F1 co dočinění.

Publikováno

dne

A je to definitivní! Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení počtu sprintů pro sezónu 2023. Doposud měla Formule 1, v letech 2021 a 2022, naplánovány tři sprinty. Jejich počet se ale zvedne na 6 a je otázkou, jak nyní zareagují jezdci, týmy, fanoušci a vlastně všichni, kdo mají s F1 co dočinění.

Poprvé se sprinty ve Formuli 1 objevily v roce 2020, a to v rámci experimentu, jak se tyto krátké závody ve světě královny motorsportu uchytí a ke kolika fanouškům si sprinty najdou cestu.

I přes kritiku některých fanoušků se však sprinty ukázaly jako úspěšný model a doplněk ke klasickému formátu závodního víkendu.

Kvalifikace se v případě „sprintového“ víkendu přesouvá na pátek, v sobotu proběhne onen závod s maximální možnou délkou 100km a v neděli je na programu hlavní závod. Před letošní sezónou však došlo k úpravě pravidel.

Navzdory původnímu plánu se i letos konají tři víkendy se sprintovým závodem, což je ostatně stejný počet jako loni. A jak vlastně zpočátku plán na sezónu 2022 vypadal?

Už v letošním roce totiž Formule 1 měla odjet 6 sprintů, týmy se však s FIA nedohodly na finanční stránce, a tak jsme i letos zůstali na čísle 3. Prvního sprintu se fanoušci dočkali v Imole, druhého na rakouském Red Bull Ringu a třetí uvidíme na brazilském Interlagosu.

Počet takových závodních víkendů se však pro příští rok změní. V úterý 27. září o tom totiž rozhodla Světová rada motorsportu. Nově se jezdci a týmy budou muset připravit na šest sprintů, FIA přitom doposud neoznámila, kterých Velkých cen se to bude týkat.

Vyjádření prezidenta FIA

„Potvrzení, že se od sezóny 2023 FIA mistrovství světa formule 1 pojede šest závodních víkendů se sprintem, je dalším příkladem pokračujícího růstu a prosperity na nejvyšší úrovni motorsportu,“ řekl Mohammed Ben Sulayem v rozhovoru pro F1.

„Sprinty přinášejí do formátu závodního víkendu vzrušující dynamiku a v posledních dvou sezónách se ukázaly jako oblíbené. Jsem si jistý, že tento pozitivní trend bude pokračovat, a jsem rád, že Světová rada motorsportu dnes schválila jejich pokračování,“ pokračuje prezident FIA.

Své řekl také šéf F1 Stefano Domenicali

„Jsem rád, že můžeme potvrdit, že od roku 2023 bude součástí šampionátu šest sprintů, které navážou na úspěch nového formátu poprvé zavedeného v roce 2021,“ uvedl ve stejném rozhovoru šéf F1.

„Sprint nabízí akci ve třech dnech, kdy všichni jezdci o něco bojují hned od pátečního startu až po hlavní závod v neděli, což víkendu dodává více dramatičnosti a vzrušení. Ohlasy fanoušků, týmů, promotérů a partnerů jsou velmi pozitivní a tento formát dodává formuli 1 nový rozměr a my všichni chceme zajistit jeho úspěch i v budoucnu,“ uzavřel Domenicali.

Závěrem…

Nutno podotknout, byť mnoho fanoušků Formule 1 stále nemohli přijít sprintům na chuť, rozmach tohoto formátu závodního víkendu zřejmě nikdo nezastaví. Navzdory obavám některých týmů, co více sprintů udělá s rozpočtem, se zkrátka FIA zařídila po svém. Objektivně ale musíme dodat, že právě sprinty přinesou F1 více peněz.

Netřeba dodávat, že i promotéři a vlastně všichni, co mají co dočinění s finanční stránkou F1, budou šťastnější. Otázkou tedy je, zda skutečně dojde k navýšení rozpočtových stropů, kterých Velkých cen se budou sprinty týkat a v neposlední řadě – jak to ovlivní sledovanost celého sportu.

Zdroj: F1

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Netradiční barvy! McLaren pojede v Singapuru a Japonsku ve speciálním zbarvení. Co tím britský tým oslavuje?

Future Mod! Tým McLaren Racing pojede v Singapuru a Japonsku se speciálním zbarvením, a to v rámci spojení s týmovým sponzorem OKX. Podle šéfa stáje Zaka Browna tím chce McLaren vyjádřit také radost z návratu na asijský kontinent. Na novou podobu vozu se ostatně můžete v tomto článku sami podívat.

Publikováno

dne

Future Mod! Tým McLaren Racing pojede v Singapuru a Japonsku se speciálním zbarvením, a to v rámci spojení s týmovým sponzorem OKX. Podle šéfa stáje Zaka Browna tím chce McLaren vyjádřit také radost z návratu na asijský kontinent. Na novou podobu vozu se ostatně můžete v tomto článku sami podívat.

Tradiční oranžová, respektive papájová barva v kombinaci s černou a modrou barvou – přesně v takové barevné kombinaci jezdí piloti McLarenu od začátku letošní sezóny. Pro závody v Singapuru a Japonsku však přijde menší změna.

Monoposty Landa Norrise a Daniela Ricciarda budou zabarveny speciálním způsobem, když z vozů zcela zmizí modrá barva a převažovat bude právě černooranžová kombinace.

Dominantou pak bude velký nápis Chrome, což značí partnerství se společností Google, a také loga kryptografické burzy OKX.

Odlišné zbarvené budou mít také overaly obou jezdců. A název této společné kampaně? Future Mode!

McLaren s těmito barvami pojede především v rámci partnerství právě se firmou OKX, přičemž má jít o jakousi oslavu návratu na asijský kontinent. Zde totiž v letech 2020 a 2021 kvůli pandemii koronaviru Formule 1 vůbec nezávodila.

Vyjádření šéfa McLarenu

„Jsme nadšeni, že můžeme oslavit naše partnerství s OKX prostřednictvím tohoto odvážného a živého zbarvení pro nadcházející závody v Asii,“ řekl Zak Brown v rozhovoru pro oficiální web McLarenu.

„McLaren a OKX spojuje snaha jít vpřed a neustále překonávat hranice a kampaň Future Mode je příležitostí, jak tyto hodnoty společně prosazovat na naší globální scéně. Je fantastické, že se vracíme k závodění v Singapuru a Japonsku. Tyto neuvěřitelné okruhy jsou vhodnou kulisou pro to, abychom společně oslavili naši vizi partnerství,“ doplnil šéf McLarenu.

Vize budoucnosti, přesně o tomhle je OKX

Své vyjádření poskytl také marketingový ředitel OKX Haider Rafique. Ten pronesl, že je tento desing orientovaný na budoucnost a odráží povahu OKX a trhů s kryptoměnami, které nikdy nespí.

„Toto nové provedení signalizuje příchod nové odvážné technologie a o tom je OKX. Cyberpunkový design, který jsme vytvořili, oslavuje vliv Web3 na populární kulturu a přivádí toto vzrušující partnerství k životu na závodní dráze,“ doplnil Rafique šéfa McLarenu.

Zdroj: McLaren Racing

Pokračovat ve čtení

Oblíbené