Spojte se s námi


Motorsport

První závod sezony, debut F3 a dlouhá historie. To je australský Albert Park

Velká cena Austrálie je už téměř třicet let neodmyslitelnou součástí kalendáře formule 1. Na městském okruhu v Melbourne sezona několikrát startovala, velká cena nechybí ani v letošním kalendáři.

Publikováno

dne

Velká cena Austrálie je už téměř třicet let neodmyslitelnou součástí kalendáře formule 1. Na městském okruhu v Melbourne sezona několikrát startovala, velká cena nechybí ani v letošním kalendáři. Velký závodní debut čeká formuli 3, ve formuli 2 se představí i Roman Staněk. Pojďme si společně projít minulost i současnost okruhu v jednom z největších měst země klokanů.

Vznik a historie okruhu

Pokusy uspořádat v ulicích Melbourne závod vznikaly už před druhou světovou válku, poprvé se ale piloti utkali až v roce 1953. V souboji celkem čtyřiceti automobilů zvládlo protnout cílovou pásku jen osmnáct z nich.

Poslední závodník navíc v 64kolovém závodě ztratil dvacet pět okruhů. Tehdejší konfigurace byla dlouhá 5027 metrů a nejrychlejší kolo trvalo minutu a padesát pět sekund. První závod v historii vyhrál Doug Whiteford.

Na souboje formule 1 si obyvatelé Melbourne museli počkat až do roku 1996. Mezi lety 1985 a 1995 se královna motorsportu pravidelně zastavovala v Adelaide. Výhry zde slavili i největší legendy sportu, Alain Prost a Ayrton Senna.

Aktuální konfigurace okruhu má 5303 metrů a piloti ho v závodě obkrouží 58krát. Celkově tak ujedou vzdálenost 307,574 kilometru.

F1 v Melbourne

Na Albert Park Circuit se jako první radoval Damon Hill, který si tak pomohl k zisku svého jediného mistrovského titulu. To, že vítězové VC Austrálie se následně radovali z výhry v mistrovství světa, bylo až do roku 2016 běžnou záležitostí.

V posledních čtyřech kláních ale pilot, který dojel první, pokaždé skončil v šampionátu až druhý. Zároveň zde nikdy nevyhrál současný mistr světa Max Verstappen. Vloni triumfoval Charles Leclerc, který chtěl s Ferrari dosáhnout na formulový vrchol. Neúspěšně.

Nejlepším jezdcem historie na trati v pětimilionovém australském městě zůstává i po letech Michael Schumacher, který vyhrál čtyřikrát. Ze současné dvacítky pilotů má více, než jednu výhru pouze Lewis Hamilton, který kraloval v mistrovských sezonách 2008 a 2015.

Mezi konstruktéry je ve F1 nejlepší McLaren, britská stáj ovládla australské závody jedenáctkrát. Naposledy se to ale týmu z Wokingu podařilo v roce 2012. S deseti výhrami je v závěsu Ferrari.

Pravidelně se na okruhu v Austrálii také otevírala celá sezona. Naposledy to bylo v roce 2019, kdy slavnou výhru zapsal tehdy ještě v Mercedesu jezdící Valtteri Bottas. Následně se kvůli Covidu nejezdilo a pozici úvodního klání sezony přebral zpět Bahrajn.

Úprava konfigurace

V loňském roce se diváci dočkali zrychlení okruhu způsobeném úpravami hned sedmi zatáček. Oproti roku 2019, kdy se jelo naposledy na staré konfiguraci, se monoposty v kvalifikaci zrychlily o téměř tři sekundy. Pole position zajel vloni v čase 1:17.868 Charles Leclerc na Ferrari.

I letos můžeme očekávat čas pod 78 sekund. Tím, že v roce 2022 jezdci závodili na novém povrchu, mohou se letos těšit a více „nagumovanou“ trať, s čímž úzce souvisí zrychlení. Uvidíme, jak rychle se čtrnácti zatáčkami propletou nejrychlejší letos.

Debut F3

Poprvé v historii se do Austrálie dostává také nejnižší juniorka celosvětového charakteru. Formule 3 je letos sice bez české účasti, za to s mnoha novinkami. Mimo závod právě v Melbourne se pojede poprvé i v Monaku, což může přinést velmi zajímavé momenty.

V Austrálii letos jezdí i formule 2 s Romanem Staňkem, který již má za sebou nepovedenou kvalifikaci, která ho odsoudila ke startu ze sedmnáctého místa.

Na jižní polokouli už odstartoval nabitý motorsportový víkend, který bude zakončen třemi závody v neděli. Formule 1 odstartuje v sedm hodin ráno českého času, na doprovodné série si diváci musí přivstat ještě o několik hodin dříve.

Zdroj: F1, F2, F3, Wikipedia

Reklama

Motorsport

Vrátí se Bridgestone jako výrobce pneumatik do Formule 1?

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Publikováno

dne

Vrátí se Bridgestone, jakožto výrobce pneumatik, do Formule 1? To je otázka, kterou je momentálně těžké zodpovědět, nicméně reálné obrysy návrat Bridgestonu určitě má. Firma se totiž přihlásila do tendru na pneumatiky, jenž určí, kdo bude do roku 2025 oficiálním dodavatelem pneumatik pro F1.

Bridgestone se F1 jako výrobce pneumatik naposledy účastnil v letech 1997 až 2010, přičemž od sezóny 2007 se stal jediným dodavatelem. A to poté, co druhý výrobce Michelin se svět královny motorsportu rozhodl opustit po ročníku 2006.

Právě Michelin se ještě o rok dříve, tedy v sezóně 2005, postaral o skandál, který dodnes slouží jako odstrašující příklad toho, když spolu ve Formuli 1 bojují dva konkurenti, dva výrobci pneumatik o lepší pozici.

Od svého odchodu z Formule 1 však Bridgestone s rolí výrobce pneumatik i nadále pokračuje, respektive v jiných mezinárodních závodních sériích. Jeho značka Firestone je například jediným dodavatelem pneumatik pro americkou sérii IndyCar.

A nyní představitelé této firmy uvažují, že se do světa F1 opět vrátí. Problémem je, že současný dodavatel Pirelli je již dlouholetým výrobcem nejen pro F1, ale také juniorské série. Smlouvu však má do konce roku 2024.

Podle informací serveru Motorsport FIA začátkem tohoto roku otevřela výběrové řízení na oficiální smlouvu o dodávkách pneumatik pro F1 od roku 2025 do roku 2027, s možností prodloužení až do roku 2028.

A jak to tak vypadá, tendru by se údajně mohla zúčastnit také firma Bridgestone. Uchazeči měli čas podat přihlášku do 15. května.

Bridgestone jako soupeř Pirelli?

16. června pak FIA zveřejní schválené uchazeče, ti úspěšní poté postoupí do další fáze procesu, která bude zahrnovat jednání s držitelem komerčních práv F1.

„Stále přemýšlíme o tom, čím a jak můžeme nejlépe podpořit naše aktivity v motorsportu v globálních kategoriích, včetně F1. Samozřejmě, že v těchto záležitostech provádíme průzkum,“ řekl Eiichi Suzuki, manažer plánování společnosti Bridgestone v rozhovoru pro Motorsport.

Kdo tedy bude dodavatelem pneumatik pro F1 od roku 2025 je v tuto chvíli velkou otázkou. Nutno ale podotknout, že Pirelli už svého konkurenta v tendru mělo i poměrně nedávno.

V posledním výběrovém řízení pro roky 2020 až 2023 se o roli výrobce pneumatik ucházela jiná japonská společnost, konkrétně Hankook.

Zdroje: F1, Motorsport

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Deprese a frustrace ve Ferrari: Nechápu to, něco děláme špatně, komentuje Leclerc zatím tragickou sezónu

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Publikováno

dne

Deprese. Asi tímto slovem lze nejlépe shrnout počínání stáje Ferrari v posledních závodech letošní sezóny F1. Scuderia je totiž aktuálně až na čtvrté příčce v Poháru konstruktérů, přičemž na nedávné výkony reflektoval Charles Leclerc.

Sto bodů na kontě, žádné vítězství, jediné pódium a čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Taková je bilance Ferrari po sedmi odjetých velkých cenách letošní sezóny Formule 1. O to jediné umístění na stupních vítězů, konkrétně o třetí místo, se postaral Charles Leclerc.

A to ve Velké ceně Ázerbájdžánu, čtvrtém podniku letošní sezóny. Monacký pilot ve službách týmu Scuderia Ferrari je tak pochopitelně frustrovaný, přičemž jeho tým stále nemůže najít ideální nastavení co do svého technologického konceptu.

Bodově nejlepší závod letos Ferrari zaznamenalo právě na okruhu v Baku, kde získalo 25 bodů v nedělním závodě a dalších jedenáct bodů v sobotním sprintu. Jenže další výsledky?

V Bahrajnu dojel pouze Carlos Sainz (čtvrtý), v Saúdské Arábie sice bodovali oba jezdci Ferrari, byť jen šestém (Sainz) a sedmém místě (Leclerc). Austrálie znamenala pro tým z Maranella další katastrofu – Leclerc závod nedokončil, Sainz dojel dvanáctý. Nula získaných bodů.

Ve Velké ceně Miami zaznamenal Sainz deset bodů za konečnou pátou pozici, Leclerc šest bodů za umístění na pozici číslo 7. V Monaku zase Ferrari prokaučovalo šanci na solidní body, když tým reagoval na deštivé podmínky velice pozdní zastávkou v boxech.

Výsledek? Leclerc šestý, Sainz osmý. No a ve Španělsku se závodní víkend jakž takž povedl pouze Sainzovi.

Ten do závodu startoval z druhé příčky, do cíle však dojel jako pátý. Leclerc naopak zapsal další letošní tragédii, když v kvalifikaci zaznamenal až devatenáctý nejrychlejší čas a v závodě se následně velice trápil. Konečná jedenáctá příčka nepřinesla Monačanovi ani jeden bod.

V šampionátu jezdců figurují jezdci Ferrari až na šesté a sedmé příčce. Sainz doposud posbíral 58 bodů, Leclerc pouze 42. A jak vypadá pořadí v Poháru konstruktérů?

Něco děláme špatně…

„Nechápu, co děláme špatně, ale něco špatně děláme. V posledním stintu jsem přešel opět na tvrdé pneumatiky, udělal jsem přesně to samé, co předtím a auto se chovalo úplně jinak,“ řekl značně frustrovaný Leclerc v pozávodním rozhovoru.

„A my to samozřejmě musíme pochopit, pracovat na tom. Teď už to opravdu potřebujeme, protože už několik závodů se potýkáme se špatnými podmínkami nebo máme velmi náladové auto a dnes to nebylo lepší,“ přiznává pětadvacetiletý pilot.

Zdroje: F1, Sky Sports

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Naprostá dominance! Velkou cenu Španělska ovládl Verstappen, na stupních vítězů oba jezdci Mercedesu

Další vítězství Maxe Verstappena. Formule 1 měla o tomto víkendu na programu svůj sedmý podnik letošní sezóny. Velkou cenu Španělska po naprosto dominantní jízdě s přehledem ovládl Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell.

Publikováno

dne

Další vítězství Maxe Verstappena. Formule 1 měla o tomto víkendu na programu svůj sedmý podnik letošní sezóny. Velkou cenu Španělska po naprosto dominantní jízdě s přehledem ovládl Verstappen, na stupních vítězů jej doplnili jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell.

Po sobotní kvalifikaci očekávali fanoušci od Velké ceny Španělska zřejmě o něco víc, než sedmý podnik letošní sezóny ve finále nabídl.

Z první příčky odstartoval do závodu na okruhu v Barceloně Max Verstappen, v první řadě jej doplnil Carlos Sainz. Z třetí příčky startoval Lando Norris, za ním Lewis Hamilton. Třetí řada patřila Lanci Strollovi a Estebanu Oconovi.

Sedmé místo před zhasnutím všech pěti světel si v sobotní kvalifikaci zajistil Nico Hülkenberg, osmé Fernando Alonso, deváté Oscar Piastri a nejlepší desítku jezdců na startu uzavřel pilot Alpinu Pierre Gasly.

Nutno podotknout, drtivá většina startovního pole zvolila nejměkčí sadu pneumatik. Střední směs označenou žlutou barvou použili pouze Verstappen, Sergio Pérez a Logan Sargeant. Nejtvrdší specifikaci nasadil Charles Leclerc startující z boxové uličky.

Úvod Velké ceny Španělska

Solidní start předvedl Nizozemec Verstappen, jenž tak po první zatáčce udržel svou první příčku. Naopak velkou smůlu měl v zatáčce číslo 1 a 2 Norris, který si po souboji s Hamiltonem nalomil část předního křídla. Ta zůstala zaklíněná v jeho voze a britský pilot McLarenu tak musel zamířit už po prvním kole ke svým mechanikům.

Skvělý start předvedl také Stroll, jenž se posunul na třetí příčku. Sainz udržel druhé místo, parádní úvod zaznamenal i George Russel, který se posunul na sedmou pozici.

Verstappen, Sainz, Stroll, Hamilton, Ocon, Alonso, Russell, Nico Hülkenberg, Čou Kuan-jü, Pérez – takto tedy vypadalo pořadí bodované desítky po úvodních třech kolech Velké ceny Španělska.

Krásné předjížděcí manévry, zastávky v boxech

Pit-stop okénko zahájil už v desátém kole Čou, o několik okamžiků později stavěl také Nyck De Vries. Oba piloti přezuli na tvrdou sadu pneumatik. Ve 12. kole předvedl krásný manévr Hülkenberg, jenž se dostal hned přes dva soupeře.

Ve skvělém tempu pokračoval Russell. Ten startoval z dvanácté příčky a po předjetí Ocona byl na konci jedenáctého kola už pátý. Naopak legendární Španěl Alonso se při domácí velké ceně trápila nedokázal se prokousávat v pořadí vpřed tak, jako v jiných závodech.

Zastávky v boxech pochopitelně postupně zamíchaly pořadím. Nutno podotknout, během závodu na okruhu v Barceloně podnikli všichni piloti alespoň dvě zastávky u svých mechaniků, jak už ostatně předem predikovalo Pirelli.

Byť se ve Velké ceně Španělska předbíhalo poměrně dost, velké drama sedmý závod letošní sezóny nepřinesl. O velké množství předjížděcích manévrů se postarala především sekce zatáček 1 a 2.

Gasly ve 23. kole takto překonal De Vriese, Russell se v 35. kole parádně dostal před Sainze, Alonso v pozdějším průběhu závodu krásně předjel Ocona.

Trápení Ferrari, naprosto dominantní Verstappen

Velkou cenu Španělska vyhrál zcela s přehledem Verstappen, který si připsal své čtyřicáté vítězství v kariéře. Kromě toho ale také zajel nejrychlejší čas závodu v hodnotě 1:16.330 a byl zvolen nejlepším jezdcem dne.

Naopak hrozivé závodní tempo zaznamenalo Ferrari. Leclerc skončil až jedenáctý, Sainz dojel oproti druhému startovnímu místu až pátý. Velice slušnou jízdu předvedl Mercedes, jehož piloti obsadili stupně vítězů.

Po sobotní kvalifikaci měli na dosah dobrý výsledek také jezdci McLarenu, avšak nakonec nezapsala stáj z Wokingu ani bod. Po startu z jedenácté příčky dokončil závod na čtvrtém místě Pérez, Alfa Romeo zapsala díky Čouovi dva body.

Bodový příspěvek měl na dosah také Júki Cunoda v AlphaTauri, v 62. kole ale dostal pětisekundovou penalizaci za předchozí souboj s Čouem. Jaké je tedy konečné pořadí Velké ceny Španělska?

Zdroje: F1 TV, Twitter

Pokračovat ve čtení

Oblíbené