Motorsport
Prezident FIA: Formule 1 je připravena na navýšení počtu týmů! Proč je však vstup do F1 v dnešní době tak složitý?
Dojde v příštích letech k navýšení počtu týmů ve Formuli 1? Tato otázka visí ve vzduchu už nějakou tu dobu a je s ní svázáno velmi mnoho souvislostí. A to ať už sportovních, marketingových či čistě politických. Prezident FIA však chce vytvořit proces, jenž týmům usnadní vstup do královny motorsportu.
Dojde v příštích letech k navýšení počtu týmů ve Formuli 1? Tato otázka visí ve vzduchu už nějakou tu dobu a je s ní svázáno velmi mnoho souvislostí. A to ať už sportovních, marketingových či čistě politických. Prezident FIA však chce vytvořit proces, jenž týmům usnadní vstup do královny motorsportu.
Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem v posledních několika desítkách hodin prohlásil, že královna motorsportu je připravena na navýšení počtu týmů.
Nutno podotknout, jejich počet se napříč historií F1 velice měnil. Od nového tisíciletí jsme měli v Poháru konstruktérů v různých obdobích devět, deset, jedenáct nebo i dvanáct týmů.
Devět týmů se zúčastnilo ročníku 2000. O jeden tým navíc pak figuroval v sezóně následující, jedna další stáj se k F1 připojila i v sezóně 2002. Sezóny 2003 až 2005 však ve Formuli 1 působilo deset týmů, od roku 2006 do 2008 zase jedenáct.
Sezóna 2009 byla o deseti týmech, naopak v ročnících 2010 až 2012 došlo k dalšímu rozšíření o dvě stáje. V letech 2013, 2014 a 2016 se počet soutěžících zredukoval na 11, sezóny 2015 se účastnilo „pouze“ deset týmů. Od roku 2017 se počet stájí ustálil na čísle 10.
Ben Sulayem o zahájení procesu
A nyní se hovoří o opětovném rozšíření startovního pole. Ben Sulayem totiž na svém Twitteru uvedl, že jedná o zahájení procesu, jenž by k navýšení počtu týmů mohl vést.
„Požádal jsem svůj tým v rámci FIA, aby se podíval na zahájení procesu pro vyjádření zájmu nových týmů o vstup do mistrovství světa F1,“ stojí v jeho výše přiloženém twitterovém příspěvku.
Poslední nové týmy
Posledním zcela novým týmem, který do F1 vstoupil je americký Haas. Ten debutoval v roce 2016, kdy měla F1 ve startovním poli 11 týmů až do zániku Manor Racing před začátkem sezony 2017.
A právě Manor byl jedním ze tří nových, dnes již zaniklých, týmů, které do F1 vstoupily v roce 2010.
Vstoupit do světa královny motorsportu například již dlouhodobě chce Američan Andretti, jenž by tímto na stožár F1 přidal po Haasu další americkou vlajku. Jenže vstup do F1 není ani zdaleka tak jednoduchý, a to především kvůli finanční stránce.
Andretti a Concordská dohoda
Úspěšnému vstupu Andrettiho do F1 totiž brání několik týmů, jež jeho připojení se odmítají. A na základě čeho vlastně?
Existuje takzvaná Concordská dohoda, dle které musí každý nový účastník zaplatit poplatek 200 milionů dolarů za vstup, přičemž peníze si rozdělí stávající týmy jako kompenzaci.
Současná verze „Concordské dohody“ mezi týmy, FIA a Formulí 1 pak také stanoví, že 10 týmů si rozděluje svůj podíl na příjmech ze sportu a jakýkoli nový účastník by tento fond rozmělnil. Šéf F1 Stefano Domenicali navíc nedávno prohlásil, že Formule 1 žádné nové týmy ani nepotřebuje.
Zdroje: F1, ESPN
-
Bojové sportypřed 4 dny
Nádhera, Vánoce jsou tady. Paige VanZant opět potěšila fanoušky, spolu s ní se odhalila polská kráska, od níž se to nečekalo
-
Chance Ligapřed 4 dny
Slavia řeší odchody. Tito hráči mohou v zimě opustit Eden. Jsou mezi nimi mladíci i hráči známých jmen
-
Chance Ligapřed 3 dny
Blíží se velká ztráta pro Baník Ostrava? Slezané mohou přijít o jednoho z nejlepších hráčů. Hlásí se Premier League
-
Chance Ligapřed 5 dny
Vyhrála Slavia boj o jeden z největších talentů v lize? Do Hradce má poslat 40 milionů korun