Spojte se s námi


Motorsport

Preview: WRC je zpět! Dokáže někdo pokořit mladého krále rallye Kalle Rovanperu?

Přestože rok 2023 ještě ani pořádně nezačal, motoristická sezóna je již v plném proudu! Hned po završení Dakaru, ve kterém svými výkony nezklamaly české výpravy, odstartuje slavným Rallye Monte Carlo nový ročník MS v rallye.

Publikováno

dne

Přestože rok 2023 ještě ani pořádně nezačal, motoristická sezóna je již v plném proudu! Hned po završení Dakaru, ve kterém svými výkony nezklamaly české výpravy, odstartuje slavným Rallye Monte Carlo nový ročník MS v rallye. Loni nenašel přemožitele teprve 22letý Fin Kalle Rovanperä a díky triumfů v šesti podnicích se stal nejmladším vítězem WRC v její 50leté historii. Přesvědčí letos všechny fanoušky rallye o tom, že jeho loňský úspěch nebyl pouhou náhodou? Nebo ho na trůnu vystřídá někdo z jeho soupeřů hladových po úspěchu?

Týmy

Seriálu WRC se tento ročník opět zúčastní trojice továren – Hyundai, Ford a mistrovská Toyota. Minimálně v jednom z prvních dvou závodů sezóny se předvede celkem 12 jezdeckých dvojic, včetně šampionů Kalle Rovanpery a Jonne Halttunena.

Hyundai před sezónou opustil mistr světa ze sezóny 2019 Ott Tänak. Náhradu si jihokorejský tým našel v Lappim, jenž se po angažmá v Toyotě bude prát o pozici nejlepší jezdce stáje s ostříleným mazákem Thierrym Neuvillem. Třetí vůz budou sdílet Španěl Dani Sordo a Ir Craig Breen.

Ford se před začátkem sezóny postaral o největší přestupovou bombu. Britská stáj získala Tänaka, který opustil Hyundai rok před skončením kontraktu s týmem. Estonec se tak vrací zpátky do stáje, se kterou odstartoval svou kariéru závodníka WRC.

Týmového kolegu mu bude dělat Francouz Pierre-Louis Loubet, kterého Ford obdaroval místem v továrním týmu. Co se týče privátního M-Sportu, Ford nezanevřel na svého stálého jezdce 58letého Jourdana Serderidise. Již 58letý Řek dostal pro letošek možnost účasti ve čtyřech soutěžích.

Toyota příliš nezměnila své jezdecké složení. Za japonskou značku i nadále pojedou úřadující mistr světa Rovanperä, Brit Elfyn Evans, legenda WRC Sébastian Ogier a Japonec Takamoto Kacuta. Odchod Fina Esapekka Lappiho do Hyundai znamená povýšení Kacuty jakožto řidiče třetího vozu, se kterým se bude střídat s Ogierem. Čtvrtá toyota tak zbyde na Itala Lorenza Bertelliho, avšak pouze v závodech, do kterých Ogier nenastoupí.

Šance soupeřů Rovanpery na titul

Rovanperä má jistojistě všechny trumfy v rukávu. Potřebnou motivaci však nebudou postrádat například Neuville, jemuž stále uniká tížený titul mistra světa, nebo Tänak, který má bohaté zkušenosti z přímých soubojů o titul šampiona.

U 22letého Fina nicméně nelze předpokládat náhlý propad formy či tempa. Navíc mu do karet hraje fakt, že mezi loňskou a letošní sezónou neproběhla žádná větší změna v technických pravidlech.

Nelze podcenit ani stájového kolegu Rovanpery Evanse. Avšak zde čelí Brit obrovskému problému. Tím je samotný Rovanperä. Jelikož je Evans týmovým parťákem úřadujícího mistra světa, bude Brit pod velkým tlakem vydat ze sebe to nejlepší.

Abiteboul novým šéfem Hyundai

Bývalý šéf stájí F1 Caterham a Renault Cyril Abiteboul začíná novou kapitolu své motoristické praxe ve WRC. Hyundai si vybrala 45letého Francouze jako náhradu za svého někdejšího šéfa Juliena Monceta. Abiteboul bude mít na starost celý tým WRC společně s dalšími závodními programy stáje.

Abiteboul cílí hned ve své první sezóně bosse Hyundai na ty nejvyšší mety. „Nikoho nepřekvapí, že usilujeme ve WRC o oba mistrovské tituly. Tým zvítězil v pěti podnicích minulý rok a naším cílem je toto číslo zvýšit.“

Dále se pro web motorsport.com vyjádřil ke své nové pozici. „Nedokážu říct, kolik podniků letos vyhrajeme, protože jsem ve světě rallye ještě nováčkem. Nejprve musím pochopit, jak to v týmu chodí a pak určit, jakým způsobem mohu stáji přispět.“

Abiteboul odešel z Renaultu před dvěma roky během celkové strukturální proměny týmu F1 a změny názvu na nynější Alpine. Francouz přenechal své místo Marcinu Budkowskimu, jehož loni vystřídal Otmar Szafnauer.

Změny v pravidlech a velká premiéra

WRC přikročila počínaje letošní sezónou k velice zásadnímu kroku směrem k zvýšení udržitelnosti seriálu. Týmům se zmenší počet testovacích dní z 28 na 21 dní.

Vedle toho také šampionát rozhodl o restrikci, která podmiňuje jezdcům nejprestižnější kategorie Rally1 použít maximálně 28 sad pneumatik na jednu rallye. K tomu všemu bude 15minutový servis před začátkem každého dne minulostí.

„Zrušením ranního servisu na šotolinových soutěžích můžeme zkrátit pracovní den až o tři hodiny, což prospěje nejen členům týmů, ale také i dobrovolníkům a maršálům v servisních parcích,“ vysvětlil kroky FIA ředitel pro rallye Andrew Wheatley.

Pro české fandy motorsportu muselo být ohromující dozvědět se o zprávách o novém kalendáři sezóny 2023. WRC letos v říjnu zavítá poprvé v historii i do naší země pod záštitou Středoevropské rallye! V rámci této soutěže nejlepší jezdci rallye zavítají vedle Česka také do Německa a Rakouska. Středoevropská rallye nicméně nahradí tradiční podnik v Katalánsku, na jehož tamním asfaltu se jezdilo už od roku 1991.

Na plný kalendář pro rok 2023 se můžete podívat na níže přiloženém twitterovém příspěvku. Zároveň nezapomeňte sledovat tento víkend 91. Rallye Monte Carlo, ve které se v kategorii WRC2 představí i Čech Erik Cais se Škodou Fabií RS.

https://twitter.com/fia/status/1596153792067772416

Zdroj: Motorsport.com

Reklama

Fotbal

Lež není názor, strach není zbraň, zlo dnes nemá svůj den! Jak reaguje na výsledky voleb sportovní veřejnost?

Po vyrovnaném prvním, ba naprosto jasném druhém kole se novým prezidentem České republiky stal Petr Pavel. Velká část veřejnosti jeho vítězství zcela pochopitelně bere jako velké poražení populismu, jak nicméně na výhru Pavla reaguje sportovní veřejnost?

Publikováno

dne

Po vyrovnaném prvním, ba naprosto jasném druhém kole se novým prezidentem České republiky stal Petr Pavel. Velká část veřejnosti jeho vítězství zcela pochopitelně bere jako velké poražení populismu, jak nicméně na výhru Pavla reaguje sportovní veřejnost?

Za použití sportovní terminologie – jestliže byl výsledek prvního kola prezidentských voleb mezi oběma kandidáty vyrovnaný, tak druhé klání skončilo jasným debaklem.

Vítězem letošních voleb se stal Petr Pavel, který se v drtivé většině průběhu sčítání pyšnil vskutku obrovským náskokem. A výsledek?

Po Václavu Havlovi, Václavu Klausovi, Miloši Zemanovi je tedy Petr Pavel v pořadí čtvrtým prezidentem samostatné České republiky.

Jak ostatně můžete vidět ve výše přiloženém twitterovém příspěvku, Pavla volilo hned 3 358 926 občanů naší země, zatímco Babišovi vyslovilo svou důvěru lehce přes 2 milony a 400 tisíc lidí.

„Moc rád bych poděkoval všem, kteří mě volili, ale zároveň bych chtěl poděkovat těm, kteří mě nevolili, ale přišli k volbám, protože tím dali jasně najevo, že ctí demokracii a záleží jim na tom, jak tahle země bude vypadat,“ uvedl nový prezident ČR na tiskové konferenci.

Dále pak doplnil, že v těchto volbách zvítězily hodnoty jako pravda, důstojnost, respekt a pokora. Poblahopřát přijela Pavlovi dokonce prezidentka Slovenska Zuzana Čaputová. Na svém Twitteru se k osobní gratulaci takto vyjádřil komentátor F1 Jiří Košta.

Výsledky prezidentských voleb neminuly takřka nikoho a samozřejmě na ně reaguje i sportovní veřejnost.

Reakce veřejnosti

Například Tomáš Syrovátka, jakožto 1. místopředseda představenstva Slavie Praha, označil za hrdinku voleb Danuši Nerudovou. A na její adresu napsala trefný komentář také Darina Vymětalíková.

Vyjádřit názor se rozhodli i zástupci fotbalového či hokejového prostředí. Svůj pohled přidal také další komentátor Formule 1 Tomáš Richtr nebo český basketbalista Radek Farský. Velmi originální komentář, ostatně jako už tradičně, přidal Neobjektivní Novinář.

https://twitter.com/petr_sveceny/status/1619338516588294145?s=20&t=gT36-lGqb8f_aYAZ2y7ksw

Zdroje: ČT24, Twitter

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Orlen opouští Alfu Romeo aneb Noví sponzoři pro týmy středu pole. Kubica oficiálně končí ve F1

Formule 1 se blíží k začátku další sezony a ani tentokrát nemůžeme mluvit o žádném zimním spánku v zákulisí. Sestavy už známe včetně šéfů všech týmů, nyní se sleduje situace okolo titulárních sponzorů. Nové donory má pro letošní sezonu i Alfa Romeo a Alpha Tauri.

Publikováno

dne

Formule 1 se blíží k začátku další sezony a ani tentokrát nemůžeme mluvit o žádném zimním spánku v zákulisí. Sestavy už známe včetně šéfů všech týmů, nyní se sleduje situace okolo titulárních sponzorů. Nové donory má pro letošní sezonu i Alfa Romeo a Alpha Tauri.

Začneme u druhé jmenované stáje. Ta totiž „přebrala“ od svého konkurenta společnost Orlen, která je známá i z české sítě čerpacích stanic. Právě petrolejářská společnost byla výrazně spojena s osobou Roberta Kubicy, který stál za Kuan-jü Čouem a Valtterim Bottasem jako rezervní jezdec.

Polský jezdec ale nyní končí, což na svém Instagramu potvrdil i slovenský komentátor Števo Eisele. Autora dvanácti pódiových umístění ve F1 poznamenala v kariéře velká nehoda, kvůli níž nemohl naplno ukázat svůj potenciál.

Společnost Orlen si tak nově na kombinézách a monopostech ponesou Nyck de Vries a Júki Cunoda. Jak vysoko se s ním povezou, na to odpoví až samotná sezona. Chuť vozit dobré výsledky je po nepovedeném roce 2022 rozhodně velká.

Nového sponzora už má i tým, v němž začínal svou kariéru například Charles Leclerc. S Alfou Romeo své síly spojila firma Stake, která se specializuje na oblast hazardu. Konkrétně se jedná o kryptoměnové kasino a sázkovou společnost.

Právě kryptoměny se ve spojitosti s královnou motorsportu staly velkým tématem posledních dní. Spíše ale v negativním slova smyslu. Uvidíme, jak se partnerství Stake s Alfou Romeo vyvine nejen v roce 2023.

V motorsportu se se zmíněnou společností setkáme u brazilských bratrů Fittipaldiových, ve sportu pak ještě u klubů anglické fotbalové Premier League, Evertonem a Watfordem. Ve sportovním světě firma založená před šesti lety působí již jako stabilní člen.

Jestli smlouva, která má být rekordní pro Alfu Romeo, přinese kýžený posun směrem kupředu, na to si musíme ještě počkat. Jasné ale zůstává, že ve Formuli 1 není nic jisté a že sponzoři mohou migrovat až nečekanými směry.

Zdroj: F1, Racing News 365

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Památné momenty F1: Kontroverzní VC USA 2005. Na startu pouze 6 vozů, válka Bridgestonu s Michelinem, unikátní zápisy

Byl to jeden z nejhorších závodů historie Formule 1. Do Velké ceny USA na okruhu v Indianapolis totiž odstartovalo pouze šest monopostů, a to kvůli velkým problémům s dodavatelem pneumatik. Jaká byla co do detailů tehdejší situace a kdo do závodu přece jen vyjel?

Publikováno

dne

Byl to jeden z nejhorších závodů historie Formule 1. Do Velké ceny USA na okruhu v Indianapolis totiž odstartovalo pouze šest monopostů, a to kvůli velkým problémům s dodavatelem pneumatik. Jaká byla co do detailů tehdejší situace a kdo do závodu přece jen vyjel?

Velká cena USA 2005 byla devátým závodem tehdejší sezóny a stala se jedním z nejkontroverznějších ve Formuli 1. Proč?

Vše prozradila nehoda Ralfa Schumachera a Ricarda Zonty ve volném tréninku, a to v důsledku selhání pneumatik Michelin. Ten před tehdejším závodem zkrátka přiznal, že jejich konstrukce pneumatik není schopná vydržet požadovaný počet kol.

Právě tento výrobce dodával pneumatiky nejen Toyotě, ale vlastně většinové části startovního pole. A tedy BAR Hondě, Renaultu, Williamsu, McLarenu, Sauberu a Red Bullu. Pouze Ferrari, Minardi a Jordan odebírali pneumatiky od společnosti Bridgestone.

Důsledky války dodavatelů pneumatik

Po průšvihu v rámci selhání pneumatik a jejich neschopností vydržet tlak na náročném okruhu v Indianapolis se francouzský výrobce obrátil na FIA, organizátory trati a konkurenční Bridgestone, aby našli kompromis, přičemž jednání probíhala až do rána závodu.

Michelin následně všem aktérům jednání předložil různá řešení – umístění šikany do nájezdu do třinácté zatáčky, povolení jezdcům „Michelinu“ odjet závod, ale nebodovat nebo že by alternativní uspořádání trati používali pouze piloti s pneumatikami Michelin.

Výrobce pneumatik však s žádným návrhem logicky neuspěl, všech sedm šéfů týmů se nakonec shodlo, že nejlepší bude ze závodu odstoupit. V sobotní kvalifikaci jinak zajel pole position Jarno Trulli (Toyota) před Kimim Räikkönenem na McLarenu.

Všichni piloti v nejlepší čtyřce používali pneumatiky značky Michelin. Nejlepším pilotem s nazutými pneumatikami Bridgestone byl pátý Michael Schumacher na Ferrari.

Do zaváděcího kola přitom odjelo všech dvacet vozů. Na jeho konci ovšem hned čtrnáct z nich zamířilo zpátky do boxů, přičemž velice rozzlobený byl tehdy Kimi Räikkönen. Finský závodník tehdy odhodil rukavice, naštvaně odešel a celou záležitost označil za šaškárnu.

Vskutku velmi špatná reklama pro F1, kór v USA. Válka dodavatelů pneumatik tedy vyvrcholila tím, že Michelin na začátku roku 2006 oznámil svůj konec a z královny motorsportu odešel.

Velká cena USA 2005

Na startu Velké ceny USA se tedy za ohromného bučení a nespokojenosti fanoušků postavilo pouze šest vozů, a to v následujícím pořadí. Michael Schumacher, Rubens Barrichello (oba Ferrari), Tiago Monteiro (Jordan), Christijan Albers (Minardi), Narain Karthikeyan (Jordan) a Patrick Friesacher (Minardi).

Jordan a ani Minardi nebyli těmi, kteří by snad měli na to italskou stáj a úřadující mistry ohrozit. A tak si vedoucí dvojice vytvořila už po pouhých deseti kolech takový náskok, že mohli naprosto beze strachu zajíždět do boxů tak, že je ze zadních pozic nikdo neatakoval.

Že se na trati v podstatě nic nedělo nebylo vzhledem k rozpoložení sil týmů nikterak překvapivé. A bylo to znát také v hledišti, když se stotisícový dav v podstatě rozprchl. Chvíli to v pozdějším průběhu závodu vypadalo na dramatický souboj o první místo, Schumacher však svého týmového kolegu vytlačil na trávu a poté už jen ujížděl.

Během celého závodu došlo pouze k jednomu předjetí na trati, když Albers vybojoval čtvrté místo po Karthikeyanovi. Tím, a soubojem mezi jezdci Ferrari, takřka veškeré závodění skončilo.

Pro první místo si dojel Schumacher, druhý skončil Barrichello. Třetí místo nakonec patřilo Monteirovi, jenž se stal prvním portugalským pilotem, který stanul na stupních vítězů. Čtvrtou příčku vybojoval Karthikeyan, pátý skončil Albers a šestý Friesacher.

Unikátní zápisy

Jak už výše píšeme, Monteiro se díky Velké ceně USA 2005 navždy zapsal do dějin jako portugalský pilot, který stanul na stupních vítězů. A bylo to jeho nejlepší umístění ve F1, zároveň také první a poslední pódium.

Poprvé a naposledy se také trojice Karthikeyan, Albers a Friesacher umístili na bodovaných pozicích, stejně jako se naposledy na bodech ocitl tým Minardi. Pro Jordan to zase byl poslední výsledek, který této stáji zaručil stupně vítězů.

A velkou zajímavostí je, že se jednalo o jediné vítězství Schumachera v sezóně. Ferrari také ve Velké ceně USA 2005 zaznamenalo jediný double sezóny.

Zdroje: F1, Marc Priestley – Mechanik, Neznámý Kimi Räikkönen, Planet F1

Pokračovat ve čtení

Oblíbené