Spojte se s námi


Motorsport

Preview MotoGP: Jak Silverstone dokázal, že je perfektním místem pro závody top motocyklů v Británii

Mistrovství světa silničních motocyklů zavítá tento víkend po dvanácté ve své moderní éře na trati v britském Silverstone. A i když uběhlo již třináct let od zatím posledního závodu MotoGP na Donington Parku, stále je tento okruh pro mnohé tím pravým domovem britské velké ceny.

Publikováno

dne

Mistrovství světa silničních motocyklů zavítá tento víkend po dvanácté ve své moderní éře na trati v britském Silverstone. A i když uběhlo již třináct let od zatím posledního závodu MotoGP na Donington Parku, stále je tento okruh pro mnohé tím pravým domovem britské velké ceny. Přestože se zde odehrálo mnoho památných momentů historie sportu, neznamená to však, že by Silverstone nějak zaostával.

Okruh Silverstone, vybudovaný na bývalém letišti RAF, poprvé hostil závod mistrovství světa silničních motocyklů v roce 1977. Trvalo tedy téměř tři desítky let od otevření dráhy, než se na něm poprvé prohnaly nejrychlejší stroje světa.

Od vzniku šampionátu v roce 1949 byl totiž britským domovem mistrovství světa ostrov Man a jeho nebezpečná, avšak dech beroucí Tourist Trophy. Až bojkot mnoha předních jezdců v čele s legendou Giacomem Agostinim přiměl FIM změnit místo konání britské velké ceny.

Zatímco v této době pořádal Silverstone velké ceny F1 pouze v lichých letech (v sudých se konaly na okruhu Brands Hatch), motocyklové mistrovství světa se vracelo na okruh každoročně. Tedy pouze do roku 1986. Pro následující ročník přišla změna a velké ceny Velké Británie se přesunuly na Donington Park. F1 se naopak permanentně usídlila do Silverstonu, pokud ovšem nepočítáme Velkou cenu Evropy 1993, jež se konala taktéž na Doningtonu.

Rok 2009 přinesl oboustranné znechucení pro komunity obou nejvyšších motoristických soutěží. Padlo rozhodnutí, že si F1 a MotoGP vymění místo konání britské velké ceny. Královna motorsportu se přestěhuje na Donington Park a její motocyklový ekvivalent se vrátí na Silverstone.

Oba okruhy čekalo významné prodloužení dráhy. Jak Donington, tak Silverstone se měl prodloužit přidáním stadiónové sekce uprostřed areálu okruhu.

Majitelům Doningtonu se však ani nepodařilo zajistit potřebné prostředky pro zahájení výstavby, jejich kolegům v Silverstonu naopak všechny plány dosáhly úspěšné realizace. U F1 tedy nedošlo k žádným změnám, jen okruh se lehce proměnil ve své podobě.

Jenže MotoGP už podepsala se Silverstonem smlouvu na pět let. Donington tak rázem přišel jak o potenciální závody F1, tak i o MotoGP.

Fanoušci F1 si oddychli, když se vyrojily zprávy o podpisu kontraktu se Silverstonem na dalších sedmnáct let. Nebylo mnoho těch, kteří původně přesun F1 na Donington vítali. Nicméně, časem by si nakonec drtivá většina zvykla. Opak by se ale dal vztáhnout ke komunitě MotoGP, jež tradičně hůře snáší jakékoliv změny.

Doteď lze slýchávat nostalgií omámené vzpomínky (a z nich vyvozené názory) některých fanoušků MotoGP, že Donington byl mnohem lepším závodištěm pro motocyklové mistrovství světa. A byl by i nyní.

To je možná pravda. Jenomže MotoGP se podrobilo posledních třináct let významné evoluci. Nejen, co se týče technických aspektů sportu, ale i co se týče bezpečnosti a stále se zvyšujícím se nárokům na hostování závodů. Donington je schopen pořádat MS superbiků, protože nároky tohoto šampionátu jsou neporovnatelně nižší, než tomu tak je u MotoGP.

Silverstone se navíc může chlubit mnohem větším zázemím pro týmy a organizátory a o něco většími možnostmi pro diváky. Už to má za následek, že pro největší a nejslavnější motocyklový šampionát je neoddiskutovatelně přínosnější pořádat závody právě na okruzích jako je Silverstone oproti více „domáckým“ tratím jako je Donington Park.

Zároveň však nelze porovnávat kvalitu závodění mezi dvěma okruhy, jako jsou Silverstone a Donington. Pokud se nejedou v rámci stejného ročníku, není možné usuzovat žádné definitivní závěry.

To, že se dodnes vzpomíná například na památné velké ceny sezón 2000 a 2009 (premiérové triumfy v premier class pro Valentina Rossiho a Andreu Doviziosa na mokré trati), hned nemusí naznačovat, že žádný závod moderní éry na Silverstonu nesahá ani po kotníky těm z Doningtonu.

A upřímně, Silverstone v několika posledních ročnících vůbec nezklamal. Vzpomeňme si na tři roky starou grandiózní bitvu mezi Marcem Márquezem a Álexem Rinsem. Dvacet kol dlouhý souboj vyústil v Rinsovo vítězství o pouhých třináct tisícin sekundy dechberoucím manévrem v poslední zatáčce Woodcote.

Co takový ročník 2015 a slavné vítězství Valentina Rossiho? Nebo třeba lze vypíchnout závod z roku 2013, kde Márquez také podlehl soupeři v posledních zatáčkách závodu. Zde se jednalo o Jorge Lorenza, přímého rivala Márqueze o tehdejší mistrovský titul.

Ve zkratce, během závodů MotoGP na Silverstonu jsme byli svědky mnoha úchvatných momentů stejně tak, jako kdysi na Doningtonu. Když však uvážíme, že dnešní standardy světových motoristických seriálů už bohužel nesplňují „old-school“ okruhy, jako je právě například Donington Park, Silverstone je (ať se to lidem líbí nebo ne) perfektním, ale bohužel v tuto chvíli jediným okruhem vhodným pro závody MotoGP.  

Zdroj: MotoGP

Reklama

Motorsport

Vítěz se rozhodl až v posledním kole! Třetí triumf za sebou bral v Moto2 Fernández, Salač zajel nejlepší výsledek sezóny

Publikováno

dne

Strhující bitva o vítězství se odehrála při Velké ceně Velké Británie v kategorii Moto2. Vedoucí muž světového šampionátu Španěl Augusto Fernández předvedl vynikající výkon. V závěrečném kole závodu překonal krajana Alonsa Lópeze a dojel si pro třetí vítězství v řadě a čtvrté celkově. Jediný český jezdec v seriálu Filip Salač skončil devátý, čímž stanovil nejlepší dojezd do cíle závodu v letošním ročníku.

Fernández po startu nepředvedl nejlepší odpich. Ten si připsal Američan Joe Roberts a vedl do první zatáčky. Na konci prvního kola již však vedl Ai Ogura. O vedení Japonec nicméně rychle přišel, když se v druhém kole přes něj přehnal López startující do závodu až z osmého místa.

Ital Celestino Vietti přijel na Silverstone jakožto vedoucí průběžného pořadí Moto2. Ze startu z pátého místa bohužel ztratil několik pozic. K tomu musel absolvovat trest dlouhého kola za nerespektování procedury tréninku startů během pátečních volných jízdách. Kvůli tomu se propadl až na jedenácté místo. Musel tedy zabrat, aby neztratil vedoucí pozici v celkových tabulkách.

Domácí miláček Jake Dixon mezitím pozorně sledoval z pátého místa boje mezi jezdci před sebou. O pár kol později se připojil do skupiny svádějící bitvy o vítězství. López se pokusil ujet na prvním místě, s maximálním náskokem do jedné sekundy se ale neschylovalo k tomu, že by se Španělovi podařilo od ostatních utrhnout.

Jezdec týmu GASGAS Albert Arenas osm kol před koncem spadl v rychlém esíčku zatáček Becketts. Naštěstí se všichni závodníci za ním vyhnuli jak jemu, tak jeho motocyklu. Nedošlo tedy k žádnému nepříjemnému momentu. V následujícím kole Ogura málem narazil zezadu do Aróna Caneta, jemuž se hned nato zavlnil motocykl. Fernández toho využil a předjel oba jezdce naráz. Otevřela se mu tímto cesta nahánět lídra Lópeze.

Dvě kola před koncem Ogura, Dixon a Canet srdnatě bojovali o poslední pódiovou příčku, Ogura dokonce lehce najel na zadní kolo Canetovy motorky. Následně vedoucí dvojice Španělů Lópeze a Fernándetze najela do posledního kola závodu, kde se vše rozhodlo.

Fernández atakoval svého krajana na vnitřek levotočivé zatáčky Brooklands v závěrečném sektoru dráhy. López se snažil seč mu a jeho motorce síly stačily, nedokázal ale sebrat Fernándezovi radost z jeho třetí výhry v řadě a čtvrté v této sezóně. Třetí místo nakonec uzmul domácí Dixon. Vietti poskočil po vykonání svého trestu na šesté místo, i tak přišel o vedení v šampionátu, které převzal Fernández.

Filip Salač se po startu ze sedmnáctého místa postupně prodíral vpřed. Využil sice přitom havárií Arenase a také Schröttera ke konci závodu, konečné deváté místo je pro rodáka z Mladé Boleslavi nejlepší počin sezóny.

Výsledky VC Velké Británie Moto2:

1. Augusto Fernández (Špa., Red Bull KTM Ajo) 37:38.670

2. Alonso López (Špa., CAG Speed Up) +0.070

3. Jake Dixon (Brit., GASGAS Aspar Team) +0.662

4. Ai Ogura (Jap., IDEMITSU Honda Team Asia) +1.741

5. Arón Canet (Špa., Flexbox HP40) +1.946

9. Filip Salač (Čes., Gresini Racing Moto2) +11.646

Průběžné pořadí MS Moto2 po VC Velké Británie (závod 12/20):

1. Augusto Fernández (Špa., Red Bull KTM Ajo) 171

2. Ai Ogura (Jap., IDEMITSU Honda Team Asia) 158

3. Celestino Vietti (Mooney VR46 Racing Team) 156

4. Arón Canet (Špa., Flexbox HP40) 127

5. Tony Arbolino (Elf Marc VDS Racing Team) 108

20. Filip Salač (Čes., Gresini Racing Moto2) 21

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Bagnaia kraloval ve VC Velké Británie MotoGP a čtvrtým vítězstvím sezóny oživil šance na mistrovský titul!

Fanoušci seriálu MotoGP se konečně dočkali! Po předlouhé šestitýdenní přestávce se nejprestižnější kategorie motocyklových závodů vrátila do akce na britský Silverstone.

Publikováno

dne

Fanoušci seriálu MotoGP se konečně dočkali! Po předlouhé šestitýdenní přestávce se nejprestižnější kategorie motocyklových závodů vrátila do akce na britský Silverstone. Francouz Johann Zarco útočil na své premiérové vítězství kariéry, po jeho pádu se nicméně otevřela cesta pro Francesca Bagnaiu. Ital zvítězil počtvrté v sezóně. Bodově se tak přiblížil vedoucí dvojici Fabia Quartarara a Aleixe Espargara, kteří dokončili daleko za stupni vítězů.

Těsně před startem závodu panovaly teplejší teploty, než tomu tak bylo v pátek a sobotu. Několik jezdců včetně Quartarara vsadilo na zadní gumu střední směsi, kdežto většina závodníků se rozhodla pro tvrdou specifikaci zadních pneumatik.

Čekání Zarca na vítězství pokračuje

Světla zhasla a Zarco si podržel vedení závodu, z druhé řady však perfektně vystartoval Quartararo.  Hlavním cílem úřadujícího šampiona bylo minimalizovat ztrátu po odjetí penalizace dlouhého kola, kterou obdržel po červnové nizozemské Tourist Trophy.

Quartararo počkal s absolvováním dlouhého kola až do čtvrtého kola. Následně se propadl z druhého na páté místo. Nicméně od té doby neměl Francouz dostatečnou rychlost na to, aby atakoval přední pozice. Ba co hůř, postupně jej předjel Jorge Martín na ducati a Maverick Viñales s motocyklem Aprilia.

V pátém kole závodu odpadl z vedoucí pozice Zarco, jemuž se ani po této velké ceně nepodařilo získat své vůbec první vítězství v kategorii MotoGP. Vedení závodu na chvíli převzal Jack Miller na tovární ducati, v témže kole jej však předjel Álex Rins ze Suzuki.

Rins si vytvořil menší náskok před duem továrních ducati Millera a Bagnaii. Ital velice rychle zavelel k útoku, když se nejprve dostal před svého týmového kolegu a poté si vyšlápl i na Rinse, jehož tempo v druhé části závodu postupně upadalo.

Bagnaia nepřipouští ztrátu naděje na titul

Šest kol před koncem velké ceny upadl v rychlé zatáčce Stowe mistr světa z roku 2020 Joan Mir, jenž do té doby přitápěl pod kotlem evidentně se trápícímu Quartararovi. Rodákovi z Nice se buď nevydařila volba zadní pneumatiky nebo na rychlost motocyklů ostatních výrobců jednoduše nestačil.

Ať už to bylo jedno z toho či kombinace obojího, Quartararo se nakonec propadl až na osmé místo těsně před svého rivala o mistrovský titul Espargara na aprilii.

Ačkoliv se jedna aprilie v podobě Espargara pohybovala na konci první desítky, a to hlavně kvůli zdravotním problémům Španěla, druhá aprilie Viñalese dělala divy. Ještě pět okruhů před koncem se Viñales pohyboval na pátém místě. Postupně se však prodral přes Martina, Rinse a Millera a v devatenáctém kole z dvaceti atakoval i Bagnaiu.

Italovi se nakonec podařilo Španěla setřást a o 426 tisícin sekundy ovládl Velkou cenu Velké Británie a vítězství číslo čtyři v sezóně jej vyšvihlo na třetí místo v celkovém pořadí. Viñales se udržel před Millerem a zaznamenal druhé pódiové umístění za sebou.

Historickou vyrovnanost třídy MotoGP potvrzuje i fakt, že se nejlepší desítka v letošní VC Velké Británie na Silverstonu seřadila v pouhých 6,6 sekundách. Těsnější top 10 bylo jen po závodě v druhém závodě Kataru minulý rok.

Výsledky VC Velké Británie MotoGP:

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati Lenovo Team) 40:10.260

2. Maverick Viñales (Špa., Aprilia Racing) +0.426

3. Jack Miller (Aus., Ducati Lenovo Team) +0.614

4. Enea Bastianini (Ita., Gresini Racing MotoGP) +1.651

5. Jorge Martín (Špa., Prima Pramac Racing) +1.750

Průbežné pořadí MS MotoGP po VC Velké Británie (závod 12/20):

1. Fabio Quartararo (Fra., Monster Energy Yamaha MotoGP) 180

2. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia Racing) 158

3. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati Lenovo Team) 131

4. Enea Bastianini (Ita., Gresini Racing MotoGP) 118

5. Johann Zarco (Fra., Prima Pramac Racing) 114

Zdroj: MotoGP

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Dramatickou Velkou cenu Velké Británie Moto3 ovládl Foggia. Oba uchazeči o titul mistra světa po nezaviněných pádech nedokončili!

MS silničních motocyklů se po šestitýdenní letní přestávce vrátilo do akce. Okruh Silverstone hostil dvanáctý podnik seriálu Moto3, jenž je konzistentně svědkem ultravyrovnaných závodů. Velká cena Velké Británie tomu pochopitelně nebyla výjimkou.

Publikováno

dne

MS silničních motocyklů se po šestitýdenní letní přestávce vrátilo do akce. Okruh Silverstone hostil dvanáctý podnik seriálu Moto3, jenž je konzistentně svědkem ultravyrovnaných závodů. Velká cena Velké Británie tomu pochopitelně nebyla výjimkou. Diváci viděli parádní souboje o vítězství, ale také v závěru závodu také několik pádů, včetně havárií obou adeptů na mistrovský titul. Závod nakonec o čtvrt sekundy vyhrál Ital Dennis Foggia.

Sobotní kvalifikaci poprvé v životě ovládl Diogo Moreira. Stal se zároveň nejen prvním Brazilcem v historii nejnižší kategorie MS, ale také ukončil sedmnáctileté čekání na další pole position pro Brazilce od roku 2005, kdy uzmul první místo na startu Alex Barros v nejprestižnější kategorii MotoGP.

Moreira si po startu udržel první místo, na rovnice Hangar se však Japonec Yamanaka se prodral před Brazilce. Öncü předvedl parádní manévr vnějškem zatáčky Abbey a při nájezdu do druhého kola vedl před Guevarou. Španěl jej však okamžitě předjel a hned si vytvořil menší náskok před svými pronásledovateli.

Mezitím se držitel pole position Moreira propadl na šesté místo. Guevara se nadále udržoval na prvním místě. Suzuki se pokusil Španěla předjet vnitřkem do třinácté zatáčky, nic z toho však nevytěžil.

V pátém kole se Foggia dostal na první pozici. Guevara využil své ohromné síly motorky a na moment se dostal před Foggiu, nebyl však dostatečně silný na brzdy a nakonec nepřevzal vedení velké ceny.

Namísto toho se Guevara rychle ocitl na šestém místě. Sasaki předvedl úctyhodný manévr do zatáčky Stowe a předjel snad čtyři jezdce najednou, byl ale delší a propadl se na druhou pozici za Öncüa.

V následujících několika kolech se vrátilo vše do starých kolejí, alespoň co se týče standardů Moto3. Nikdo se na vedoucí pozici příliš dlouho neohřál, předjíždělo se vlevo vpravo snad v každé zatáčce.

Prvních dvacet jezdců jelo téměř pospolu, avšak Foggiovi se zadařilo odtrhnout se od smečky dravých závodníků, pokoušejících se zapůsobit, že to oni jsou ty budoucí hvězdy motocyklového sportu.

Jezdci Leopardu Foggia a Suzuki si v nájezdu do jedenáctého kola vytvořili lehký náskok. Každý dlouhodobý fanoušek Moto3 si ale uvědomoval, že to neznamená vůbec nic a stejně se vše rozhodne až v posledních zatáčkách závodu.  

Tři kola před koncem přišel šok, když kolidovali Sasaki a García. Japonec nedobrzdil do pomalé pravotočivé zatáčky a sundal jednoho z adeptů na letošní titul šampiona. García tak na chvíli přišel o vedení v průběžné tabulce MS vůči svému největšímu rivalovi Guevarovi.

Ačkoliv téměř celý závod nikdo neodpadl, poslední kolo se hemžilo pády. Ortolá, podobně jako Sasaki, nezvládl nájezd do zatáčky a přitom s sebou nabral Guevaru, jenž si pouhá dvě kola užíval roli průběžného lídra šampionátu Moto3. Suzuki a Muñoz taktéž havarovali v posledním kole. Foggia ale nakonec udržel nervy v závěrečných metrech závodu a zvítězil před Masiou a Öncüem.

Výsledky VC Velké Británie Moto3:

1.  Dennis Foggia (Ita., Leopard Racing) 37:30.120

2. Jaume Masià (Špa., Red Bull KTM Ajo) +0.252

3. Deniz Öncü (Tur., Red Bull KTM Tech3) +0.297

4. Kaito Toba (Jap., CIP Green Power) +0.738

5. Stefano Nepa (Ita., Angeluss MTA Team) +0.762

Průbežné pořadí MS Moto3 po VC Velké Británie (závod 12/20):

1. Sergio García (Špa., GASGAS Aspar Team)       182

2. Izan Guevara (Špa., GASGAS Aspar Team)       179

3. Dennis Foggia (Ita., Leopard Racing)                  140

4. Jaume Masià (Špa., Red Bull KTM Ajo)              127

5. Deniz Öncü (Tur., Red Bull KTM Tech3)             114

Zdroj: Moto3

Pokračovat ve čtení

Oblíbené